به تازگی لباس‌هایی برای استتار غواصان از چشم کوسه‌ماهی‌ها طراحی شده؛ اما کارشناسان معتقدند این لباس‌های راه‌راه بیشتر باعث جلب‌توجه کوسه‌ها شده و شبیه به خودکشی است!

محبوبه عمیدی: یک شرکت استرالیایی لباس غواصی را طراحی کرده که ادعا می‌کند قادر است غواص را از دید کوسه‌ها پنهان کرده و باعث نامرئی‌شدن او در هنگام شنا شود. اگر این لباس غواصی به همان خوبی که عنوان شده باشد، شنا کردن در کنار کوسه‌ها بسیارساده‌تر خواهد شد؛ اما اگر نتیجه عکس داشته باشد، غواصان را به طعمه‌هایی به‌مراتب جذاب‌تر تبدیل خواهد کرد.

در طراحی این لباس 495 دلاری تلاش شده الگوهایی که در اقیانوس دیده می‌شوند، با استفاده از رگه‌های سفید و آبی‌رنگ شبیه‌سازی شود. مدیران این شرکت می‌گویند اگر این سیستم برای استتار فرد کارایی کافی داشته باشد، می‌توان از آن برای ساخت تخته‌های اسکی روی آب و حتی کایاک‌ها استفاده کرد.

مشکل اینجاست که بینایی تنها حسی نیست که کوسه‌ها برای پیدا کردن طعمه خود به آن اتکا می‌کنند و به همین دلیل حتی اگر این لباس غواصی بتواند از لحاظ بصری فرد را استتار کند، کوسه‌ها می‌توانند با استفاده از حواس دیگر خود مانند بویایی، چشایی و قابلیت تشخیص صداها در آب (مانند حباب‌هایی که از سیستم تنفسی غواص خارج می‌شوند) حضور یک موجود زنده را در اطراف خود حس کنند. علاوه بر این تحقیقات مرکز اقیانوس‌شناسی دانشگاه وسترن‌استرالیا نشان می‌دهد حدود 17 گونه از کوسه‌ماهی‌ها کوررنگ هستند.

این شرکت استرالیایی علاوه بر لباس‌های غواصی با رگه‌های سفید و آبی، لباس‌های دیگری را طراحی کرده که ترکیبی از رگه‌های سیاه‌رنگ نیز به آنها اضافه شده و مطابق اعلام این شرکت می‌توانند غواص را شبیه به ماهی‌های سمی مانند خروس‌ماهی (شیرماهی) نشان دهند که کوسه‌ها علاقه‌ای به خوردن آنها ندارند.

اما جرج بورخس، مدیر برنامه تحقیقاتی کوسه‌ماهی‌ها در فلوریدا می‌گوید: «فکر می‌کنم پوشیدن این لباس‌های نامرئی‌کننده در استتار غواص‌ها باید نتیجه عکس داشته باشد. کوسه‌ماهی‌ها نسبت به کنتراست در الگوها بسیارحساس هستند و موجود راه‌راه متحرکی که در نزدیکی آنها شنا می‌کند برایشان بسیار‌جذاب‌تر از موجودات زنده دیگر خواهد بود. استفاده از لباس‌های استتار تهیه‌شده از رنگ‌های آبی و سفید به‌مراتب بهتر است، مخصوصا اگر در آنها از شیوه استتار در طبیعت که در بسیاری از جانداران می‌توانیم نمونه آن را ببینیم استفاده شود. در این روش سطح بالای بدن حیوان تیره‌تر و منطقه شکم او روشن‌تر است. در ماهی‌ها هم نمونه مشابهی داریم، باله پشتی در اغلب آنها از سطح شکم تیره‌تر است. در نتیجه اگر شکارچی ماهی را از بالا ببیند، تشخیص سطح تیره بدن او از محیط تاریک اقیانوس آسان نخواهد بود و اگر شکارچی در موقعیت پایین‌تری قرار داشته باشد، رنگ ناحیه شکمی نقره‌ای یا سفید ماهی با نوری که از بالا وارد آب می‌شود، ترکیب شده و دیدن طعمه را دشوار خواهد کرد».

بورخس می‌گوید: «اگر به آمار و اعداد نگاه کنیم، می‌بینیم به طور میانگین سالانه تنها 5 انسان توسط کوسه‌ها کشته می‌شوند. با اینکه حمله کوسه ماهی به انسان بسیار نادر است، شاید تنها راه اجتناب از آنها کنار گذاشتن غواصی باشد. از سوی دیگر کوسه‌ماهی‌ها هیچ تلاشی برای شکار انسان نمی‌کنند، چون ما اصلا بخشی از طبیعتی که می‌شناسند و با آن خو گرفته‌اند، نیستیم. هر تلاش موفقی که برای نجات جان خودمان از دست آنها انجام بدهیم، مطمئنا به نفع کوسه‌ها هم خواهد بود».

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    19 9
    اگه کوسه گوشت گندیده یک کوسه رو حس کنه ، دیگه اون طرفا نمی یاد ، از همین می شه براس مقابله با کوسه استفاده کرد
    • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      22 2
      اگر گوشت کوسه گرون باشه چی
  • جورج A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    4 0
    کوسه که نامحرمه
  • 1 IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    5 1
    کلا لباس نامرئی ایده ی خوبیه؟ اما چرا برای کوسه ها؟ مگه ما دل نداریم؟
  • بی نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    2 0
    یک سوال لباس غواصی تنگه.