ایسنا نوشت:

درست در همان روزی که پنتاگون لیستی از نگرانی‌های نظامی برای مسلح کردن مخالفان در سوریه را به کنگره آمریکا ارائه کرد، گزارشاتی مبنی بر این مساله منتشر شد که کاخ سفید کاملا آماده انجام اقداماتی برای برنامه پنهانی مسلح کردن مخالفان سوری تحت نظر سازمان سیا است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا به ریاست مایک راجرز، جمهوری خواه آماده تصویب برنامه باراک اوباما، رئیس جمهوری مریکا به منظور مسلح کردن مخالفان سوری علی رغم تردیدها در مورد پیروزی این مساله است.

در جلسات اعضای این کمیته که در مورد این برنامه صورت گرفت تمامی موارد مخفیانه و سری هستند. اما براساس گزارش رویترز یک توافق احتمالی از اواسط ماه جاری میلادی (ژوئیه) بر سر میز مذاکره قرار گرفته که مبنی بر افزایش راهکارهایی برای موفقیت آمیز بودن طرح اوباما به منظور مسلح کردن مخالفان سوریه است.

بخشی از بن بست موجود در مورد مسلح کردن مخالفن سوری در جریان جلسه 12 ژوئیه از میان برداشته شد؛ زمانی که اعضای کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که ماهیت مسلح کردن مخالفان سوری را مورد پرسش و تردید قرار داده بودند پشت درهای بسته تصمیم گرفتند تا به صورت موقتی این مساله را مورد پذیرش قرار دهند که دولت واشنگتن می‌تواند این مساله را مورد بحث قرار دهد اما اعلام کردند که باید روند برنامه مسلح کردن مخالفان سوری را که به صورت پنهانی توسط سازمان سیا صورت می‌گیرد، به روز کرده و اطلاعات مربوط را به مقام‌های بالاتر ارجاع دهند.

تصویب این برنامه همان طور که روزنامه واشنگتن پست آن را تشریح می‌کند به سازمان سیا اجازه خواهد داد تا مبالغی را که پیشتر برای این سازمان به منظور انجام این برنامه اختصاص یافته، تغییر دهد و در مواردی از آنها استفاده کند.

در حالی که هیچ یک از مقام‌های مسئول آمریکایی شخصا در مورد اینکه این برنامه چه مقدار هزینه در بر خواهد داشت، اظهار نظر نکرده، روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد که مقام‌های آمریکایی معتقدند که حضور سازمان سیا در انجام این برنامه بسیار کم هزینه‌تر از این مساله است که ارتش آمریکا خود وارد عمل شود.

هنوز هیچ چارچوب زمانی برای آغاز این مساله وجود ندارد. اگرچه روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد اوباما در هفته‌های اخیر تاکید کرده که این مساله را هرچند که سخت و دشوار هم باشد انجام می‌دهد و دولت واشنگتن معتقد است که رئیس جمهوری بعدی آمریکا نیز همانند اوباما با مشکلاتی در خصوص سیاست واشنگتن در قبال سوریه مواجه خواهد بود.

در همین حال ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مورد احتمال حضور نظامیان این کشور در سوریه به این نکته اشاره کرده که هزینه عملیات‌های مختلف ارتش در سوریه چقدر خواهد بود.

اعزام نیروهای آمریکایی برای آموزش مخالفان سوری خارج از سوریه حداقل 500 میلیون دلار در هر سال هزینه در بر خواهد داشت.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت: دمپسی گفته که انجام عملیات‌های بیشتر از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوریه و همچنین تحقیقات در مورد زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی تحت کنترل دولت دمشق در هر ماه دست کم یک میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت و علاوه بر این حضور نظامی آمریکا در منطقه به ارسال ناوها، هواپیماها و چندین هزار سرباز نیاز دارد.

نگرانی اصلی کنگره آمریکا در مورد برنامه سازمان سیا در سوریه مسلما طولانی بودن این برنامه نیست بلکه این مساله است که آیا تسلیحات ارسالی به مخالفان سوریه می‌رسد یا به دست افراط گرایان.

این همان چیزی است که اوباما در خطابه‌های پیشین خود نیز به آن اشاره کرده و مدعی شده بود که دولت واشنگتن اطلاعات کافی در مورد مخالفان سوری دارد و براساس این اطلاعات مشخص می‌کند که چه کسانی باید مسلح شوند.

سناتور جان مک کین نیز پس از مطلع شدن از برنامه مخفیانه سازمان سیا به منظور مسلح کردن مخالفان سوری در ماه مه سال جاری میلادی اعلام کرد که می‌داند چه افرادی در سوریه باید مسلح شوند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    2 0
    چه برنامه پنهانی سری که همه خبر دارند!