۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲

تلسکوپ فضایی هابل موفق شد بیش از 30 منظومه ستاره ای جدید را در سحابی بزرگ جبار به تصویر بکشد. این منظومه ها شرایط 4.5 میلیارد سال پیش منظومه شمسی را تداعی میکنند.

در اغلب این ساختارها، قرص تیره ای از گرد و غبار، اطراف ستاره مرکزی را فرا گرفته است. این قرص تیره رنگ، ابر سیاره ای است که درنهایت، سیارات از آنها شکل میگیرند. همچنین در اطراف این ساختار، امواج شدیدی ناشی از وزش بادهای پرقدرت وجود دارد که طرح زیبایی را در اطراف آنها پدید می آورد.

سحابی جبار، میزبان این منظومه های ستاره ای، هرچند 1500 سال نوری از زمین فاصله دارد، اما یکی از پرنورترین سحابی های آسمان است که با چشم غیرمسلح به سادگی در آسمان دیده میشود. این سحابی یکی از فعال ترین زادگاه های ستارگان در کهکشان راه شیری است.

ستارگان تازه متولد شده از میان ترکیبی از گازها و غبارها به وجود می آیند و قرصهای سیاره ای اطراف آنها را فرا می گیرند. از یک سو، ماده در مرکز این قرص منقبض میشود و با ایجاد حرارت، به تدریج ستاره ای جدید را به وجود می آورد، درحالیکه مواد دیگر درنهایت به تشکیل سیارات منجر میشوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۱:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    3 0
    بسیار زیبا بود. خیلی‌ ممنون از اطلاعات گرانبهایتان. اما ایکاش میتوانستیم با کلیک کردن روی عکس‌ها آنها را بزرگ کرده و جزیات آنها را بهتر ببینیم.
  • akbary DE ۱۳:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۴
    1 0
    سپاس از این که زحمت کشید و این اطلاعات مفید را در دست مردم قرار میدهید. امیدوارم در آینده هم این روش را ادامه دهید
  • بدون نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۵
    1 0
    روش خوبی را شروع کردید که از کهکشانها و فضای کیهانی مردم را آگاه میکنید و از این روزمرگی زمینی فاصله بگیرند تا به بزرگی خلقت پی برند.لطفا" ادامه دهید.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
    1 0
    اين صحنه ها جزكوچكي از عظمت وقدرت پروردگاررانشان مي دهدواگر حجاب رابرمي داشت انسان راتوانايي ديدن نبود.
  • سروش از شیراز IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
    0 0
    سلام اگر امکان دارد در صداوسیما و یا اینترنت عکسی از خورشید بصورت زنده و دائمی پخش شود و آیه اذ الشمس کورت با ترجمه فارسی زیر نویس آن باشد تا مردم متذکر واقعه مهم قیامت بشوند . با احترام
  • محمد دیان آریامهر AF ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۶
    0 0
    به تعبیر ما حقیقت جز در اثر تکاپو و زحمت به دست نخواهد آمد مگر این همان وعید خواهد بود که بشارت آن قبلأ داده شده است که با گذشت زمان حقیقت های در انتظار پدیدار شدن اند تا جاهلان بدانند آنچه در زمین و آسمانها است نمای از عظمت و قدرت خداوندیست و بس