یک روز در دفترم نشسته بودم که آقای رجایی فشاری روی شانه من داد. دیدم ای داد و بیداد، ما همین الان باید با هم دعوا کنیم. نگاه کردم دیدم که رنگش پریده است. چی شده؟ گفت تو نمی‌دانی چه کار کردی؟ گوشی امام از من کشید که در عمرم کسی این جور با من برخورد نکرده بود. گفتم: مگر امام چی گفتند؟ سر چی؟ خدایا چه خلافی کرده‌ایم؟ ما که تمام دلمان با امام و انقلاب است. چی شده؟ گفت: راجع به آن اطلاعیه جواب میتران. گفتم: آقا می‌گفتی به میتران که این را بد ترجمه کرده‌اند. ما مرکز ثقل نوشتیم. گفت: اصلا حرف سر این نبوده، من هم فکر کردم همین است. امام به من گفتند: یک کسی به تو تبریک گفته است، تبریک عرض می‌کنم، تو به عنوان یک مسلمان باید بگویی متشکرم. تو چه جوری می‌زنی تو دهان رئیس‌جمهور یک مملکت. ادبمان کجا رفته است.

پس از اظهار نظر عجیب  آقای روح اله حسینیان ،( نماینده مجلس ) که گفت: حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود(لینک خبر)، از این‌رو در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم مطلبی در نقد این گفته ایشان نوشتم اما بعد یاد خاطره ای جالب از مرحوم صابری فومنی "گل آقا" به یادم آمد که خیلی زیاد به این ماجرا مربوطست. آن خدابیامرز می گوید:

«آقای رجایی بعد از بدبختی‌هایی که ما سر جریان بنی‌صدر کشیدیم به ریاست جمهوری انتخاب شد. آقای فرانسوا میتران انتخاب آقای رجایی به ریاست جمهوری را تبریک گفت.

آقای رجایی همیشه می‌گفت که فلانی، تو در مدرسه معلم انشا بودی و من معلم ریاضی، بنابراین مسائل منطقی با من و احساساتی با تو. خیلی از این متن‌ها هست که من نوشته‌ام. آقای رجایی از من خواست که جواب تبریک میتران را نیز بنویسم و من هم نوشتم که بله شما به من تبریک گفتی و از آن طرف پاریس را کرده‌اید مرکز ثقل ضد انقلاب (زمانی که منافقین آنجا بودند). نمی‌دانم کسی که می‌خواست این را به فرانسه ترجمه کند نفهمید یا فهمید و شیطنت کرد. ما یک ثقل داریم به نام جهنم و اینکه جهنم ترجمه کرد یک جوری ترجمه کرد که انگار ما پاریس را جهنم ضد‌ انقلاب خواهیم کرد (یعنی) تهدید و دخالت در امور خارجی. حالا اگر این هم نبوده باشد، متنی که من نوشتم متن غیر دیپلماتیک بود یعنی یک متنی بود که کسی به شما گفته است تبریک عرض کنم گفته‌اید: برو خودت را بساز، خودت را درست کن (جالب این است که من لیسانس سیاسی هم هستم).

این رفت و خارجی‌ها یک مانوری‌ روی آن مرکز ثقل و جهنم کردند که خیلی به ضرر ما تمام شد و پاسخ ما اصلا با عرف دیپلماتیک نمی‌خواند. از آن طرف هم ما مشت‌هایمان را بلند کردیم و مرگ بر آمریکا، مرگ بر فرانسه، برای اینکه مسعود رجوی آنجاست و غیره گفتیم.

یک روز در دفترم نشسته بودم که آقای رجایی فشاری روی شانه من داد. دیدم ای داد و بیداد، ما همین الان باید با هم دعوا کنیم. نگاه کردم دیدم که رنگش پریده است. چی شده؟ گفت تو نمی‌دانی چه کار کردی؟ گوشی امام از من کشید که در عمرم کسی این جور با من برخورد نکرده بود. گفتم: مگر امام چی گفتند؟ سر چی؟ خدایا چه خلافی کرده‌ایم؟ ما که تمام دلمان با امام و انقلاب است. چی شده؟ گفت: راجع به آن اطلاعیه جواب میتران. گفتم: آقا می‌گفتی به میتران که این را بد ترجمه کرده‌اند. ما مرکز ثقل نوشتیم. گفت: اصلا حرف سر این نبوده، من هم فکر کردم همین است. امام به من گفتند: یک کسی به تو تبریک گفته است، تبریک عرض می‌کنم، تو به عنوان یک مسلمان باید بگویی متشکرم. تو چه جوری می‌زنی تو دهان رئیس‌جمهور یک مملکت. ادبمان کجا رفته است.

آقای رجایی گفت: هر چه فکر می‌کنم امام راست می‌گویند. گفتم: هیچ هم امام راست نمی‌گویند، چی‌چی راست می‌گویند؟ امام خودشان می‌گویند مرگ بر آمریکا. ملت زیر سایه امام این جوری بگویند مرگ بر فرانسه، آن وقت ما بنویسیم این جوری؟ حتما باید پیش امام بروی.

شهید رجایی رفت و بعد از ملاقات با امام پیش من آمد و این دفعه دیگر خوشحال. ‌گفتم: چی شد؟ گفت: خدا ما را فدای امام بکند. ما اصلا باید خودمان را با امام میزان کنیم. من رفتم به او گفتم آقا! مشاور فضول ما این جوری می‌گوید. گفتند: هم مشاور فضول تو درست می‌گوید، هم کارشان غلط است. من یک آخوند هستم اینجا نشسته‌ام حرف می‌زنم. من چه کاره هستم؟ من در عالم اسلام برای مسلمانان‌ باید حرف بزنم و حرف می‌زنم ولی تو پست سیاسی قبول کردی. تو رئیس‌جمهور مملکتی. رئیس‌جمهور مملکت باید به عرف سیاسی عمل کند. در عرف سیاسی جواب می‌دهی اما حق توهین که نداری. در حالی که اگر کسی به تو گفت تبریک عرض می‌کنم هر کس بوده باشد تو باید بگویی متشکرم. تمام. دوستت است از او تعریف می‌کنی، نیست می‌گویی متشکر آقا.

دیدم راست می‌گوید. علوم سیاسی را ما خوانده‌ایم و این بنده خدا قم بوده است و در خانه‌اش بوده در تبعید هم که بوده، باز در خانه‌اش بوده، حداکثر راهش این بوده که رفته مثلا نجف مرقد حضرت علی (ع) دعا خوانده است، این جور دنیا را با عرف و نزاکت دیپلماسی آن می‌شناسد که منِ علوم سیاسی خوانده نمی‌شناسم.

گفتم: ‌آقا به حضرت عباس دست‌ها ‌بالا، تسلیم. و آن عبرتی شد. بعدها خیلی در نوشته‌های من تاثیر گذاشت. یعنی هر چه که می‌نوشتم نگاه می‌کردم که چه کار کنم امام ناراحت نشوند. نه اینکه شخصا ناراحت نشوند و اگر شخصا ناراحت می‌شدند می‌رفتیم دستشان را هم ماچ می‌کردیم بلکه ترس ما به خاطر مصالح ملی بود.»

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    326 7
    امام خیلی چیزا گفته که بعضی حضرات به ظاهر در خط امام به هیچ هم حساب نمیکنند!
    • رضا A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      262 2
      متاسفانه كساني خود را به امام مي چسبانند كه بويي از اخلاق ايشون نبردند. خدايا همه رو هدايت كن.
    • بی نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      ترک همدانی (نویسنده) با کوبیدن آقای حسینیان می خواد خودش را مطرح کنه
    • بی نام DK ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      234 1
      لازم نیست کسی حسینیان رو بکوبه!
    • امیر IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      167 5
      واقعا دلم میخواد از اون پنجاه شصت درصدی از مردم تهران که تو انتخابات مجلس شرکت نمیکنن بپرسم آخه شما چطور میتونید خودتونو راضی کنید که با رای ندادنتون امثال حسینیان رو بفرستید مجلس؟ که اینجور داس بگیرن دستشون تیشه به ریشه مملکت بزنن؟ هرکی رای نمیده انگار به حسینیان رای داده! غیر اینه؟ این همه که رای ندادید کی صدای اعتراضتونو شنید؟
    • مهدی IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      68 2
      بولله پدر من هم نماینده بوده میفهمم این حرف چه معنی داره ما رو در مجامع بین المللی محکوم میکنند اجازه بدید کمی مردم این سرزمین در آرامش و صلح با دیگر کشورها زندگی کنند
    • مهدیار A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      38 0
      جناب حسنیان ، زمانیکه سربازان متجاوز به حریم دریایی کشور را با رفئت اسلامی کت و شلوار پوشاندید و چند گروهبان انگلیسی را رئیس جمهور کشور بدرقه کرد ( که خیلی ممنون بازهم تشریف یباورید ) !!! چرا گوجه پرتاب نکردید؟؟!!!! امثال شما چطور به خود اجازه می دهید که فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را لگدمال کنید ؟؟ کجای سیره سیاسی پیامبر (ص) دیده شده است که ایشان گوجه پرتاب کند ؟؟ چند آیه از قرآن بیاورم که به قول حسن ، قول سدید و جدال احسن و ... امر داده است ؟؟ آیا از نهج البلاغه بگویم که حضرت امیر (ع) از فحاشی به دشمن منع فرمودند ؟؟ چه بگویم ؟ : ... دشمن دانا به از نادان دوست !!!
  • سلام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    203 4
    واقعا لذت بردم . واقعااگه حسینیان این خاطره را بخواند باز هم اینگونه سخن خواهد گفت؟
    • داش مجید A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      128 2
      فکر میکنید نخوانده؟؟؟؟نخیر اینها وامثال اینها خوب میدونند که دنبال چی هستند وفقط ادعای خط امام را دارند و امام را بهانه کوبیدن دیگران کرده اند و بازیچه خودشان
    • سجاد A1 ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      26 0
      اقای حسینیان تو رو به خدا دست از سر این ملت بردارید مردم از امثال شما وکوچکزاده ورسایی خسته شدند شما تا ما رو تبدیل به یک کره شمالی جدید و منزوی نکنید دست بردار نیستید/ خبر اصلا پیام منو نمیذاری چرا؟
  • بی نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    172 6
    متن زیبایی بود. کاش یک ذره از معرفت و بزرگواری و بزرگمردی امام در برخی آقایون وجود داشت. آقای حسینیان و جناب شریعنمداری... خودتون کاملا در جریان هستید که اصلاح طلبان و اعتدال گرایان پیروز واقعی انتخابات هستند. نتیجه ی انتخابات در واقع ثمره ی انتخاب و اراده ی یک ملت است. البته ما به شما به چشم بازنده نگاه نمیکنیم .به شما توصیه میکنم اگر میتونید کمکی برای بهبود شرایط و حفظ وحدت و همدلی و آرامش بکنید دریغ نکنید ولی اگر نمیتونید... برادرانه خواهش میکنم نه برای منتخب ملت تعیین تکلیف کنید و نه خط و نشون بکشید... . خودتون رو با مردم طرف نکنید...
    • بی نام A1 ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      13 87
      بله موافقم کاش ذره ای از آن معرفت و بزرگواری و بزرگمردی در آقایونی ادعای خط امامی بودن دارند وجود داشته باشد البته هست اما وقتی پای منافع و مناصب و جناح آقایون میاد یا کمرنگ میشه یا کاملا از بین میره مثل همین پیروزی در انتخابات که البته به حق هم هست اما کاش اون پیروزی با اختلاف چندین میلیون و حضور 85 درصدی مردم در سال 88 هم حمایت و پاسداری میشد و ذره ای از این حمایت از آرای مردم توسط عده ای که الان به قدرت رسیدند در سال 88 هم بود که در آن صورت الان وضعیت بسیار مطلوب تری داشتیم و دست دولت جدید هم در بسیاری از عرصه ها بازتر بود و اوضاع مردم هموطن هم بسیار بهتر از وضع کنونی بود خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر فرماید
  • بی نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    53 19
    خدا هر سه را رحمت فرماید.مانند امام دیگر نخواهد امد.
  • بی نام A1 ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    73 1
    طرف رو تا پایان مراسم بفرستید یه جای دور. ابروریزی نکنه یه وقت! هر چند با شنیدن این خبر دیگه فکر نمیکنم کسی جرئت کنه بیاد اصلا.
    • اشنا IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      17 0
      اولا اون اقا تو مملکت خودش کسیه دوما بیاد یا نیاد مشکلی حل نمیشود سوما در کل ادب جیز خوبی است
  • صابر IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    74 2
    آقای حسینیان خواهشا بعد نطق های تاریخی که عرض می کنی و باعث تفکر ما در خلقت شما میشه یه سر تو دنیای مجازی بزنید و نظرات کاربرای عزیز درباره خودتونو بخونید ببین کجا هستی چند چندی با خودت!!!
  • بی نام A1 ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    60 1
    این دوستان فقط اون چیزایی را که دوست دارند می شنوند، می بینند و به یاد می آورند. نرود میخ آهنی در سنگ.
  • بی نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    6 71
    آقای حسینیان منظوری نداشته اند، احتمالا خواسته اند، جلوی دعوت از جک استراو را بگیرند، قطعا چنین اقداماتی همچون گوجه پرتاپ کردن و .... هرگز جایی در افکار امام و رهبری ندارد.
  • بی نام IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    46 1
    واقعا آدم این خاطرات را می خواند میبیند که چقدر رسانه های ما در شناساندن افکار و عقاید ایشان گزینشی عمل کرده اند و خیلی از این افکار و عقاید را که باب میلشان نبوده سانسور نموده اند!!!
  • رضا IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    88 2
    واقفا متاسفم که یه همچین نماینده ای تو مجلسه!!!!!
  • محمد رضا IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    3 62
    نکنه با طرح این مباحث به انحاء مختلف می خواهید توجیهی منطقی برای حضور دوباره استعمار پیر دست و پا کنید پیام تبریک را جواب دادن یه چیز و دعوت از استعمار گر در جلسه تحلیف جناب روحانی چیز دیگر
  • محمد تجريشي A1 ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    6 66
    ادبيات حسينيان صحيح نبوده ولي بعضي ها هم آمدن جك استراو را معجزه قرن! نشان مي دهند. شما قاطي اين برنامه ها نشويد.
  • شروین A1 ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    7 0
    الحق که گل گفتی
  • حسین IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    27 1
    آقای حسینیان اگه در زمان بحران گوجه فرنگی نتوانستید کنترلی روی قیمت اون داشته باشید ، حد اقل در مصرف آن درست عمل کنید و به پیروی از غربیها در مراسم استفاده اینچنینی نکنید. آخه غرب زدگی تا کجا؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    1 10
    اگر کسانی که نظر میدند وخودشونو کارشناس میدانند یکم تفکرکنن به کل خبرو کامل مطالعه نمایند متوجه میشن تاحدی حق با جناب آقای حسینیان میباشد واز استعمارگران دراین مدت چه سودی به نظام مارسیده که الان بخواهد برسد پس باتفکربیشتر نظربدید
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    14 0
    اين حرف امام رو بايد طلا گرفت: " من در عالم اسلام برای مسلمانان‌ باید حرف بزنم و حرف می‌زنم ولی تو پست سیاسی قبول کردی. تو رئیس‌جمهور مملکتی. رئیس‌جمهور مملکت باید به عرف سیاسی عمل کند." اميدواريم مردم در انتخابات آتي مجلس بسياري از ....سانسور نكن!
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    11 0
    حقيقت اينه كه اگه الان خيلي از حرفهاي امام خميني رو بيان كني هزار تا انگ بهت ميچسبونن،
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    10 2
    مقصر فقط و فقط اون مردمي هستند كه نمي رن راي بدن و با اين كارشون باعث ميشن مملكت مرتب پسرفت كنه، واقعا همشون مقصرند و آيندگان آنها را نخواهند بخشيد!
  • بنی اسدی A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    1 16
    متن خوبی است ضمن ارادت به آقای حسینیان که قطعا این موضوع را جدی نگفتند اما درشان یک نماینده مجلس نیست اینگونه اضهار نظرکردن ولو به شوخی که اینگونه دستاویز رسانه ها شود.به هرحال اگرنظر ایشان این است که این دعوت به نفع کشور نیست به نظر ایشان باید توجه شود
  • هادی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    19 1
    تعجبی نیست از آقای حسینیان بیشتر از این و غیر از این هم انتظار دیگری نیست. اگر آقای حسینیان ...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    11 0
    سلام از آقای حسینیان بعید نیست که گوجه پرتاب کنند/////
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    1 0
    به خاطر همین می گوئیم کار دست نااهلان افتاده است