۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
فضا بوی استیک سرخ‌شده می‌دهد!

می دانستید که فضا هم بو دارد؟ در واقع فضا سرشار از انواع بوهای مختلف است، اما بوی غالب در این میان، بوی سوختن هیدروکربن‌هاست که منبع آن هم ستارگان در حال مرگ است.

مجید جویا: بوی آخرین لایه اتمسفر تا حد زیادی همانند یک میدان مسابقه نسکار است: یک دسته فلزات داغ، بخارهای دیزلی و باربیکیو. اما می‌دانید منبع این بوها از کجاست؟ پاسخ ساده است: عمدتا از ستاره‌های در حال مرگ.

محصولات جانبی این احتراق شایع، ترکیبات بویناکی به نام هیدروکربن‌های آروماتیکی چند حلقه‌ای هستند. لوییس آلماندولا که بنیان گذار و رییس آزمایشگاه اخترفیزیک و اخترشیمی مرکز پژوهشی ایمز ناسا است، می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این مولکول‌ها کل دنیا را فرا گرفته‌اند و تا ابد هم در اطراف ما معلق خواهند ماند». آنها در دنباله‌دارها، شهاب‌ها و گرد و غبارهای فضا ظاهر می‌شوند. این هیدروکربن‌ها جزء نخستین شکل‌های حیات بر روی زمین بوده‌اند. خیلی تعجب‌آور نیست که هیدروکربن‌های آروماتیکی چند حلقه‌ای در زغال سنگ، نفت و یا حتی غذا نیز یافت می‌شوند.

به رغم این که استنشاق بوی خالص بدون ناخالصی فضای خارج جو برای بشر غیر ممکن است (چون هر چه باشد, آن بیرون محیط نزدیک به خلا مطلق است، و اگر ما هوس کنیم این بو را استنشاق کنیم خواهیم مرد)، زمانی که فضانوردان دست به راه‌پیمایی فضایی در بیرون از اتمسفر زمین می‌زنند، ترکیبات پراکنده در فضا به لباس‌هایشان می‌چسبند، تا اینکه آنها به ایستگاه فضایی برگردند. فضانوردان گزارش کرده‌اند که پس از هر راهپیمایی فضایی، بوی استیک «پخته» یا «سرخ شده» به مشامشان می‌رسد، یک بوی واقعی که هیچ ربطی به دلتنگ شدن فضانوردان برای غذای خانگی ندارد.

بوی فضا به حدی شدید و قابل تشخبص است که سه سال پیش، ناسا در تماسی که با استیون پیرس از شرکت عطر سازی امگا از او درخواست بازتولید این بو را برای استفاده در شبیه‌سازی‌های آموزشی‌اش داشته است. پیرس می‌گوید: «ما به تازگی این کار را برای بوی ماه انجام دادیم. فضانوردان آن را با باروت استفاده شده مقایسه کرده‌اند».

آلاماندولا توضیح می‌دهد که منظومه شمسی ما به طور خاصی بوی زننده‌ای دارد زیرا غنی از کربن و در فقر اکسیژن است، «و درست همانند یک ماشین، اگر شما به آن اکسیژن نرسانید، شاهد دوده سیاه خواهید بود و بوی سوختن ناقص را احساس می‌کنید». اما ستارگان غنی از اکسیژن بوهای خوبی دارند که یادآور سوختن زغال چوب است. اگر یک بار شما کهکشان‌مان را ترک کنید، این بوها واقعا می‌توانند جالب باشند. در حباب‌های فضایی تاریک دنیا، ابرهای مولکولی پر از ذرات ریز گرد و غبار، میزبان یک میز غذای مملو از انواع عطرها (ازبوی شکر شیرین تا بوی تخم مرغ گندیده گوگرد) هستند.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    15 0
    فضا بوی کله پاچه بی مغز شده
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    7 0
    هوا قمر در عقرب شده
  • آریوبرزن A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    29 2
    آره بوی استیک میده مخصوصا با این همه پارازیت همه شهروندان ایرانی در حال پختن هستند !
  • فامیل دور IN ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    4 0
    بهت :()
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    11 0
    جالب بود. هیچوقت به این موضوع فکر نکرده بودم.
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    45 1
    فضایی که بوی قرمه سبزی ندهد فضا نیست
  • میثم A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    23 3
    خدا هر چی می خواد از این خبرآنلاین بگیره، ولی بعضی از این خوانندگان رو هرگز نگیره !!! دوست بی نام ممون کامنت گذاشته : ( فضایی که بوی قرمه سبزی ندهد فضا نیست ) وسط یک بحث جدی، یک چنین کامنتی، واقعا حکایت از عمق طبع هنری و لطافت شاعرانه ملت ایران دارد !!! دمتون گرم بخدا :-*
    • م.م A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      10 0
      من هرچی نگاه میکنم بحث جدی نمیبینم که این دوستمون وسطش باشه (:
  • بی نام EU ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    14 1
    از دید غربی ها بوی استیک می دهد از دید ما بوی قیمه و کباب کوبیده و قورمه و اش میدهد خواهشا بوی فضا را دیگر به اسم خودتان ثبت نکنید ما اونجا بودیم همش بوی کباب کوبیده می داد
    • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      3 0
      احسنت
  • محمدام A1 ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    2 13
    نکنه بو گوشت سوخته جهنمیها باشه راستی اقا صدا جیغ و دادی جیلیز و ویلیزی و کاش بشه خودم یه تک با برم و بیام جهنم نمیگم چون به وقتش همه با هم میریم فضا رو میگم برم و بیام ببینیم فضا فضا هی میگن اصلا در چه فضایی سیر میکنند این فضاها تست نسبیت خام (عام +خاص) رو هم در نظر دارم و سوغات برای همه برادران و هموطنان ضد ماده به مقدار لازم جهت نابودی هر چه سریعتر هر چه هست و نیست هزار نکته در مغز در حال جوششند لیکن نگفتیم و ننوشتیم که این اندک مزاح جهت حال خوبی هموطنان در شب 17 ماه مبارک به رویت دیدگان ماهشان برسد و حتما بوی استیک غذای سفارشی میهمانان خداوند است که از استان مهرش وجود همه نوع جهنمی به دور است
    • بی نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      4 2
      قابل فهم نیست
    • خواننده IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      4 0
      یه بار نوشنه خودتو بخون، من دیگه حرفی نمی زنم!
    • مسعود A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      2 0
      رَپ گفتیا :))))
  • کتاب فارسی A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    1 0
    خیلی عالی بود ممنون از شما بخاطر مطالب خوبتون
  • خلیل IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    2 0
    خر دارند کباب می کنند
  • بی نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    2 0
    خیلی جالبه که فکر برخی به آنسوی جو و طعم و رایحه فضا نیز میرسد. افکار خودم که بیشتر از مرزهای روستایم نمیرود. و افکارمان فقط درگیر قیمت پراید و تدابیر شورای رقابت و ایا کاهش می یابد یا افزایش می یابد و اختلاس و نماینده دخیل در آن و شهرام جزایری و انحرافیون و تورم و کاهش رشد جمعیت و مرگ ببر سیبری در قفس و شناسایی مقصر و تحریم و نایاب شدن دارو و فقر و فلاکت امریکایی های سیاهپوست و نقض حقوق بشری ایشان و خیابان و کارتن خواب بودنشان و فروپاشی اقتصاد اروپا و یونان و درگیریها در اسپانیا و ترکیه ایم.