قرار است همسران روسای جمهور پیشین ایران به زودی در جلسه ای دور هم جمع شوند تا برای رفع موانع سیاسی زنان در کشور تصمیم بگیرند.

 جامعه اسلامی زینب(س) اعلام کرده که قرار است یک جلسه هم‌اندیشی با حضور زنان نخبه و همسران روسای جمهور پیشین برگزار کرده و مقدمات بنیان‌گذاری حزب فراگیر زنان را فراهم کند. حزبی که به توصیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رفع موانع سیاسی زنان فعالیت خواهد کرد.در بین روسای جمهوری که تا به حال دولت تشکیل داده اند کمتر رئیس جمهوری است که همسر او فعالیت سیاسی داشته باشد.

اعظم السادات فراحی همسر محمود احمدی نژاد شاید بیش از بقیه همتایانش در عرصه سیاسی مطرح شده باشد. او متولد ۱۳۳۷در تهران است و در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت تهران فارغ التحصیل شده؛ جایی که همسرش تحصیل و تدریس می کرده است. فراحی که در چند سفر خارجی رئیس جمهور را همراهی کرد، در سال87 نامه ای به همسر حسنی مبارک نوشت و از او همسرش خواست تا با بازکردن راه کمک به مردم فلسطین از تشدید فاجعه انسانی جلوگیری کنند.
فراحی دبیر شیمی و فیزیک است و نمایندگی دولت در «مرکز امور زنان» را هم در کارنامه خود دارد. او هفته گذشته در مراسم تقدیر از فعالان و تلاشگران حوزه زنان و خانواده مورد تقدیر رئیس جمهور قرار گرفت و با یک جمله عجیب از طرف همسرش تمجید شد. احمدی نژاد گفت: «ماشاءالله اینقدر از همسرم تعریف کردم که فکر می‌کنم یک بار دیگر باید برای خواستگاری به خانه مادرزنم بروم.»

زهره صادقی، همسر سید محمد خاتمی خواهرزاده امام موسی صدر است که اگرچه در خانواده ای فرهنگی و سیاسی بزرگ شده اما هیچ وقت به طور جدی وارد فعالیت های سیاسی نشده است. زهره صادقی یکی از مدیران موسسه خیریه «به آفرین فردا» است. مهم ترین حضور سیاسی او در سال87 بود که ده روز پیش از نامه نگاری اعظم فراحی با همسر حسنی مبارک، در پاسخ به نامه همسر قطر نامه ای نوشته و خواستار فراخوان دولت‌‏ها و ملت‌‏ها برای حمایت از مردم فلسطین شده بود.

عفت مرعشی اما، همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی و نتیجه آیت‌الله سید محمدکاظم طباطبایی یزدی است که در یکی از خانواده های با نفوذ کرمان متولد شده است. او هیچ گاه فعالیت سیاسی رسمی نداشت اما دو تاریخ نقطه عطف زندگی او به شمار می آمدند. آن طور که خودش در کتاب خاطراتش، «پابه‌پای سرو»، این طور عنوان می کند: «مردم عزیز مرا اغلب با دو حادثه و دو روایت می‌شناسند. اول حادثه ترور همسرم در سال ۱۳۵۸ که در نجات معجزه‌وار ایشان، صاحب نقش بودم و دوم حوادث تلخ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ و صحنه رای دادن در حسینیه جماران که جملاتی از من در رسانه‌ها انتشار یافت و بهانه‌ای برای تخریب همسر و فرزندانم توسط تندرو‌ها شد.»

عاتقه صدیقی همسر شهید رجایی بیش از بقیه فعالیت رسمی سیاسی داشته است. او که متولد 1322است، در اولین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از 4زنی بود که موفق شد به مجلس راه پیدا کند و 2دوره دیگر هم منتخب مردم در خانه ملت باشد. صدیقی این روزها از فضای سیاسی کشور فاصله گرفته و کمابیش نقل قول هایی از او درباره موضوعات روز به گوش می رسد.

همسر روحانی به جلسه نمی رود
در نشستی که جامعه اسلامی زینب(س) برگزار می‌کند، به جز همسران روسای جمهور پیشین، از زنان احزاب مختلف و تأثیر‌گذاران در حوزه زنان مثل جمعیت زنان، احزاب زنان اصولگرا، دفتر ادوار امور زنان روسای‌جمهور سابق، حبیبی، شجاعی، مجتهدزاده و داداندیش هم دعوت شده است. جلسه ای که اگر 4سال بعد دوباره برگزار شود این بار همسر رئیس جمهور یازدهم هم فرصت شرکت در آن را خواهد داشت.
صاحبه عربی، همسر دکتر حسن روحانی متولد 1333 است که اطلاعات زیادی از او در دست نیست. او تا امروز فعالیت سیاسی رسمی نداشته و گفته می شود خانه دار است. در تصویر بالا همسر دکتر روحانی کنار فاطمه هاشمی نشسته است.

منبع :مجله مهر

4545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohsem A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 12
    بی خود چه دلیلی داره
  • صابر IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    59 17
    ایول.تو عکس دخترآیت الله هاشمی رو می بی نم.
    • با نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      4 22
      قیافه های دخترای آیت الله هاشمی چه جالبه!!!!!!!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخخخخخ
  • بی نام IN ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    33 0
    همسر آقای روحانی رو حداقل یه جوری تو عکس مشخص میکردید
  • اميد NO ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    96 21
    تقليد از بي بي سي.
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    121 9
    از اون 4تا زن کدوم یکی همسر روحانی بود؟؟!
    • شهره IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      11 2
      همون خانمی که پیش فاطمه هاشمی نشسته از چپ دومی !!! ایشون تو این جلسات شرکت نمیکنن؟!!! وا چرا ؟!
    • سعید IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      7 1
      خانومی که وسط نشستن ایشون هستند، در کنارشون هم دختر آیت الله هاشمی هستند
    • ناشناس IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      9 2
      به نظرم اون خانمی که با خونسردی تکیه به صندلی داده
    • میلاد ES ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      10 1
      همون که کنار فاطمه هاشمی نشسته
  • بی نام JP ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    3 9
    چرا دربازه فوتبال امشب هیچی نگفتین
  • بی نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    11 7
    زنان در ايران بايد به درجات بالاتري از پست هاي كشوري برسند ..... يك مدير زن قوي واقعا ترستانك تر از يك مرد است ...باور كنيد!!! در دنياي امروز خانم هايي مثل : مركل ، اشتون ، لاگارد .... وزارت امور خارجه امريكا : رايس ، كلينتون ، آلبرايت (در مورد خوبي و بدي صحبت نمي كنم در مورد مهم بودن حرف مي زنم) و خيلي مثال هاي ديگه كه به نظرم نشون ميده خانم ها در ايران بايد بيشتر تلاش كنند !!!!!!!!!!
  • میشا IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    12 2
    همسر دکتر روحانی فامیلیشونو از عربی تغییر دادن به روحانی ایشون خانم صاحبه ردحانی هستند! بعدشم امید خان که کامنت گذاشتی تقلید آز بی بی سی اون گزارش بی بی سی مربوط به چه کسی بانوی اول ایران است بود چه ربطی به جلسه ی هم اندیشی زنان داشت آخه !!!
  • آرش شمالی IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    36 4
    همسر آیت الله خامنه ای نیست ؟
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    6 1
    رفع موانع سیاسی زنان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حمید IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    18 2
    اینا که اصلا معلوم نیستن همشون یه شکلن!
  • بی نام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 38
    چرا عکس زنها رو میذارید به من و و شما چه مربوطه کی زن کیه؟
    • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      25 2
      به شما مربوط نیست ولی به ما مربوطه
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    7 8
    که چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟