مهر نوشت:

5 سال بعد از آن مراسم معروفی که علی لاریجانی در صحن علنی برگزار کرد و روسای ادوار مجلس و روسای جمهور کشور را گردهم آورد، حالا فرصتی پیش آمده که برنامه مشابهی در صحن علنی مجلس برگزار شود.

 اینکه جک استراو وزیر خارجه انگلیس به عنوان میهمان ویژه در مراسم تحلیف حسن روحانی حضور یابد شاید موضوع چندان عجیبی نباشد، استراو بنا به روابط نزدیکی که از سال های مذاکرات هسته ای با روحانی پیداکرده است، برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده است اگرچه دفتر رئیس جمهور منتخب دعوت از وزیر خارجه سابق انگلیس را تکذیب کرده است اما چهار سال پیش در آن مراسم تحلیف پرحاشیه احمدی نژاد سفیر انگلیس از معدود سفیرانی بود که به ساختمان پارلمان رفته و در مراسم تحلیف احمدی نژاد حضور پیدا کرد. مراسم تحلیف حسن روحانی به غیر از استراو که حضورش در ابهام است میهمانان ویژه دیگری خواهد داشت.

روحانی
هاشمی، ناطق و خاتمی هم می آیند
آخرین باری که آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجالس اول، دوم و دو سال ابتدایی مجلس سوم، در صحن علنی پارلمان حضور پیدا کرده است به سال 87 برمی گردد. به دوره ای که علی لاریجانی در کسوت ریاست مجلس هشتم، همایشی را با عنوان «سی سال قانونگذاری» برگزار کرد و از تمام روسای ادوار مجلس و روسای جمهور کشور دعوت کرد تا در این همایش حضور پیدا کنند. همایشی که به اسم همایش وحدت هم معروف شد و در سال های بعد بنا به اتفاقاتی که در انتخابات سال 88 رخ داد، لاریجانی نتوانست چنین مراسمی را تکرار کند. بسا اینکه در سال 88 برای برگزاری همایشی با نام شکرانه اتحاد خیز برداشت اما افتتاحیه مراسم را با این جمله آغاز کرد که «آقای دکتر احمدی نژاد و آیت الله هاشمی رفسنجانی تا کنون در این جلسه حضور نیافته اند که امیدوارم انشاء الله خداوند همه امور را اصلاح کند» و تا پایان جلسه هم حضور پیدا نکردند.

روحانی
هاشمی رفسنجانی در قامت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام قطعا یکی از میهمانان ویژه مراسم تحلیف حسن روحانی است. مثلت هاشمی، خاتمی و علی اکبر ناطق نوری که از نامزدی روحانی در انتخابات 92 حمایت کردند، 13 مردادماه در مجلس کنار یکدیگر خواهند نشست. آخرین حضور سید محمد خاتمی در صحن علنی پارلمان هم به همان مراسم سی سال قانونگذاری در سال 87 برمی گردد. اما علی اکبر ناطق نوری بعد از آن همایش یک بار در مجلس حضور پیدا کرده است. حضوری که چندان هم بی حاشیه نبود. رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری که در انتخابات سال 88 از اتهاماتی که در آن مناظره معروف شب 13 خرداد در امان نمانده بود، خرداد ماه سال 91 در مراسم افتتاحیه مجلس نهم حضور پیدا کرد اما هنگام سخنرانی احمدی نژاد صحن علنی را ترک کرد.
آیت الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و اعضای فقها و حقوقدانان این شورا، محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور سابق، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه از میهمانان ویژه مراسم تحلیف خواهند بود.
احتمالا نامزدهای انتخابات اخیر محسن رضایی، محمود غرضی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و محمدرضا عارف هم در جمع مدعوین این مراسم خواهند بود. غلامعلی حداد عادل یکی دیگر از نامزدهای انتخابات هم که عضو مجلس است و نیازی به دعوت ندارد.
میهمانان مراسم تحلیف احمدی نژاد چه کسانی بودند
سال 88 مراسم تحلیف احمدی نژاد با حاشیه و سروصدا برگزار شد. 60 نماینده اصلاح طلب مجلس در این مراسم حضور پیدا نکردند. هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی اکبر ناطق نوری رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری هم به مجلس نرفتند.از هیات رئیسه مجلس خبرگان آیت الله هاشمی شاهرودی در صحن علنی حضور یافت. از میان سفرای دعوت شده سایمون گس سفیر انگلیس که بعدها از سوی علاالدین بروجردی به عنوان عنصر نامطلوب خوانده شد در این مراسم حضور داشت و سفیر سوئد که در آن مقطع کشور رئیس دوره ای اتحادیه اروپا بود.

روحانی
سال 84 اما داستان برای احمدی نژاد کمی فرق می کرد. در آن سال که انتخابات ریاست جمهوری برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به دور دوم کشیده شده بود و احمدی نژاد در دور دوم در یک رقابت تنگاتنگ بر هاشمی رفسنجانی پیروز شده بود، مراسم تحلیف باشکوهی برای احمدی نژاد برگزار شد. هاشمی رفسنجانی به عنوان رقیب احمدی نژاد و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به پارلمان رفت تا در این مراسم حضور پیدا کند. سید محمد خاتمی در قامت رئیس جمهور سابق در این مراسم در کنار احمدی نژاد نشست و مرحوم آیت الله علی مشکینی به عنوان رئیس وقت مجلس خبرگان در صحن علنی مجلس هفتم حضور پیدا کرد. آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان رئیس وقت قوه قضائیه، مسوولان کشوری و لشگری، اعضای شورای نگهبان، استانداران، ائمه جمعه مراکز استانها، روسای شوراهای استانها، سفرای کشورهای خارجی میهمانانی بودند که سال 84 در مراسم تحلیف احمدی نژاد حضور یافته بودند.

روحانی
سال 88 تلاش علی لاریجانی برای برگزاری مراسم شکرانه وحدت، ناکام ماند. بنا به اتفاقاتی که در آن مقطع رخ داده بود، مجلس نتوانست این مراسم را به جا آورد و بسیاری از چهره های شاخص نظام در آن روز به مجلس نرفتند. با انتخاب حسن روحانی گویا و حضور همه چهره ها از همه طیف ها در مراسم تحلیف او، گویا این فرصت پیش آمده که مراسم شکرانه وحدت در صحن علنی برگزار شود.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    من نميام!
    • farshad IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      365 1
      بدون شما صفا نداره ،ردیف جلو جا میگیرم برات حتماً بیا ، بگو خب
    • مسعود A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      28 4
      اقا فکر کردی اینها که دعوتن خیلی از شما سرترن نه آقا
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    انشالله حضور خاتمی را شاهد باشیم.
    • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      56 2
      رقیب ورفیق خوب خاتمی و ناطق.
    • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      9 83
      چه خبره كه از حالا خاتمي همراه روحاني است؟!
    • بی نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      7 131
      حضور سران فتنه در مراسم تحلیف غیر ممکن است
  • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    190 2
    چون در متن گزارش امده که : جک استراو بخاطر مذاکرات هسته ای . . . اشاره میشود که یوشکا فیشر وزیر خارجه پیشین المان هم دارای همین روابط و احیانا از مدعوین خواهد بود .
  • نوید ر A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    یعنی از الان باید شاهد هتاکی ها و جنجال آفرینی عناصری که مخالف اعتدالن و چشم دیدن افرادی مثل خاتمی و هاشمی و ناطق رو ندارن باشیم؟
    • حقیقت گو IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      68 5
      هیچ وقت فریاد "مرگ بر خاتمی" نمایندگان مجلس توی صحن از یادم نمی ره!!! حالا با چه رویی می خواهند بیایند بنشینند توی مراسم؟!!!
    • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      72 6
      آقای شریعتمداری و گروه انصار حزب الله و سایر افراطیون مدتهاست که هتاکی میکنند و سالهاست که چشم دیدن افرادی مثل خاتمی و هاشمی را ندارند ولی امید داریم آقای روحانی بر همه آنها فایق بیایند
  • محمد رضا IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    جان ساورز بلند پایه ترین مقام امنیتی انگلستان: «ایران به تمام تکنولوژی لازم برای تهیه و تولید سلاح اتمی دست پیدا کرده و همگان می‌دانند که در صورت وقوع این مساله، چه خطر بزرگی، ایالات متحده و اسرائیل را تهدید خواهد کرد. به همین دلیل، واضح است که آمریکا و اسرائیل باید تصمیم بگیرند که چه زمانی حمله نظامی به ایران را در این دو سال اجرایی کنند. در واقع جهان باید بین پذیرش یک ایران اتمی و حمله نظامی به ایران، یکی را انتخاب کند.» دعوت از جک استراو چه حیثیتی به جناب روحانی عزیز یا به مردم غیور خواهد بخشید؟
    • اسی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      74 2
      اقای محترم اینکه این اقا رو اجازه بدن بیاد یانیاد به بزرگان نظام ووزارت خارجه وکمیسیون امنیت ملی ارتباط داره نه به من وشما . من وشما رای دادیم نماینده ورییس جمهورانتخاب کردیم که درمورد این مسایل تصمیم بگیرن
    • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      65 12
      یادت رفت به جورج سوروس اشاره کنی :-)
    • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      6 44
      واقعا دعوت از جک استرا تاسف بار است و یقینا اگر عملی شود با موج سنگین روبرو خواهد شد و از ایشان چنان استقبالی! بشود که همیشه در خاطرشان بماند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    سید حسن خمینی نمیره؟
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      خیلی خوشحال میشم ایشون هم باشند.یادگار امام را دوست دارم.
  • amir DE ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    12 6
    جک استراو یه جمله جالب که شنیدنش خالی از لطف نیست رو در مصاحبه اش با بی بی سی عنوان کرد به این صورت که : یه ضرب المثل در بین کارکنان وزارت امورخارجه انگلیس وجود دارد که " در جهان،فقط ایرانی ها هستند که هنـــــــــوز انگلیس را بریتانیای بزرگ و ابر قدرت جهان می دانند " در تایید این جمله متاسفانه بسیاری از سیاست های ما در تقابل با انگلیس دیده میشه که لازم هست ما هم مانند همه دولت های جهان انگلیس را در حد و اندازه خودش ببینیم. همونطوری که کشورهایی همچون چین و هند از نظر نظامی بالاتر از انگلیس و در بعد اقتصادی هم بسیاری از کشورها با اختلاف بسیار زیادی بالاتر از انگلیس قرار دارند. بریتانیای کبیر ابهتی در 100سال پیش داشت و بس. دیگر اون روباه پیر در جهان امروز وجود خارجی ندارد
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    89 36
    خاتمی و اعتدال ...........
  • جهان A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    42 5
    سيد حسن يك كمي ديرتر مياد شما نگران نباش
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    مجلس حق نداره منافقین رو راه بده
    • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      61 6
      شما كي هستي كه با اين ادبيات حق وناحق و تعيين ميكني وبه اين عزيزان تهمت ميزني؟
    • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      11 66
      منافقين بايد از مردم عذرخواهي كنند.
    • رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      64 9
      منافق کسیه که با طرحهای مزخرفش کشور رو به سوی انحطاط وبی دینی پیش برد پس نتیجه میگیریم ....
    • بی نام EU ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      63 11
      لطفا برای دیگران تعیین تکلیف نکنید چرا این واژه ها را در مورد کسانی مانند خاتمی که دوران او بهترین سرفصل تاریخ انقلاب اسلامی است بکار میبرید؟
    • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      58 2
      شما هم حق نداری رو حساب و حدس و گمان و از پای کامپیوترت به کسی تهمت منافق بودن بزنی. این اتهام بزرگتر از اونیه که من و شما بخوایم به کسی بگیم.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      14 1
      افراطیون منظورته؟
    • حمید IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      16 1
      خوبه ایندفه خبرآنلاین منفی و مثبتا رو غیر فعال نکرد ، البته اگر نظرمو منتشر کنه ک بعید میدونم . اما دوست عزیز منفیاتو یه نگاه بنداز !
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    39 5
    بدون خاتمی حال نمیده
  • پيمان IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    19 74
    اونايي كه جشن پيروزي در سال 88 را به مردم تلخ كردند نبايد حضور پيدا كنند يا لااقل عذرخواهي كنند.
    • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      14 4
      پیروزی ای در کار نبود بگو خُب
  • کاوه A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    23 2
    پس اطهار نظر حسین شریعتمداری چی شد؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    0 0
    می کابینه یازدهم کابینه یازدهم که پس از جمع بندی یکی از نزدیکان رییس جمهور منتخب از لیست گروههای سیاسی و کار گروها اتخاذ شده و برای هر پست 3 نفر در نظر گرفته شده و در اختیار دکتر روحانی قرار گرفته به شرح زیر است معاون اول رئیس جمهوری: فروزنده .مهر علیزاده و اسحاق جهانگیری وزارت اطلاعات: محسن قمی .محمداسماعیل شوشتری .پور محمدی وزارت کشور: علی یونسی . جهانگیری و سلطانی فر وزارت نیرو: حمید چیت چیان .بی طرف و فتاح وزارت دفاع: نجار . حسین علایی و دهقان وزارت بهداشت: مسعود پزشکیان. ملک زاده و خانم وحید دستجردی وزارت کار: علی ربیعی . صفر حسینی و مرتضی بانک وزارت ارتباطات: سید ابوالحسن فیروزآبادی. معتمدی و محمود واعظی وزارت امورخارجه: محسن ظریف . واعظی و خرازی وزارت فرهنگ: احمد مسجد جامعی.محسن قم
  • ویانا IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    73 4
    حضور جناب خاتمی وهاشمی وناطق از افتخارات مراسم تحلیف به شمار می آید./
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    27 5
    روحانی مچکریم.....!
  • ایران اسلامی A1 ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    6 0
    ابران یک÷ارچه متشکل از اصلاحات و اصولگرایان بدون خونریزی ارزوی ماست. روح امام شاد که همرو کنار هم حفظ میکرد .حذف نه. سلام بر اعتدال اصلاحات
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    6 1
    افرطیون باید شرکت نکنند