اگر روزی خورشید خاموش شود، حیات چقدر روی زمین دوام خواهد آورد؟

اگر روزی خورشید ناگهان خاموش شود (البته از نظر فیزیکی غیرممکن است) ما انسان‌ها و سایر شکل‌های حیات تا کی می‌توانیم به زندگی خود روی این سیاره بدون خورشید ادامه دهیم؟

محمود حاج‌زمان: همان‌طور که اگر یک لیوان چای داغ را داخل یخچال بگذارید، فورا سرد نخواهد شد؛ در صورتی‌که روزی خورشید خیلی ساده خاموش شود (اتفاقی که البته از نظر فیزیکی غیرممکن است)، زمین نیز برای چند میلیون سال (حداقل در مقایسه با فضای پیرامون خود) گرم باقی خواهد ماند. اما ما که ساکنان سطح زمین هستیم، این سرما را بسیار زودتر از چنین زمانی حس خواهیم کرد.

تنها طی یک هفته دمای سطح زمین به زیر صفر درجه سلسیوس افت خواهد کرد و ظرف مدت یک سال، دمای سطحی زمین به 100- درجه سلسیوس خواهد رسید. لایه‌های سطحی اقیانوس‌ها یخ خواهد زد، اما در کنایه‌ای ظریف؛ همین یخ سطحی همانند عایقی برای آب‌های عمیق عمل می‌کند و برای مدت صدها هزار سال مانع از یخ بستن کل اقیانوس می‌شود. میلیون‌ها سال پس از آن، سیاره ما به وضعیتی پایدار با دمای 240- سلسیوس خواهد رسید. به گفته دیوید استیونسن، استاد علوم سیاره‌ای موسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک)، در این دما تابش حرارتی هسته زمین با حرارتی که توسط زمین به درون فضا تابانده می‌شود برابر می‌شود.

اگرچه برخی از میکروارگانیزم‌هایی که در پوسته زمین زندگی می‌کنند به حیات خود ادامه خواهند داد، اما بخش اعظم حیات تنها چند صباحی پس از خاموشی خورشید زنده خواهند ماند. فوتوسنتز بی‌درنگ متوقف خواهد شد، و اغلب گیاهان تنها ظرف چند هفته خواهند مرد. با این وجود، درختان بزرگ‌تر به لطف متابولیسم کند و ذخیره شکر قابل توجه‌شان، می‌توانند تا چند دهه به حیات خود ادامه دهند. اگرچه با از بین رفتن قاعده هرم غذایی، اکثر حیوانات به سرعت از بین خواهند رفت؛ اما لاشه‌خواران حداقل تا زمانی که سرما آنها را از پای در نیاورده است، می‌توانند با تغذیه از بقایای مردگان به زندگی خود ادامه دهند.

انسان‌ها می‌توانند با زندگی درون زیردریایی‌ها در عمیق‌ترین و گرم‌ترین بخش‌های اقیانوس به حیات خود ادامه دهند؛ اما گزینه جذاب‌تر می‌تواند اقامت در سکونت‌گاه‌هایی باشد که از حرارت زمین یا انرژی هسته‌ای نیرو می‌گیرند. یکی از مکان های مناسب برای زندگی در آن روزگار ایسلند خواهد بود. مردم این جزیره در حال حاضر نیز حرارت 87 درصد از خانه‌های خود را با استفاده از انرژی زمین‌گرمایی تامین می‌کنند. به گفته اریک بلاکمن، استاد اخترشناسی دانشگاه روچستر، انسان می‌تواند برای صدها سال به بهره‌برداری از گرمای آتشفشانی ادامه دهد.

البته خورشید نه تنها به زمین گرما می‌بخشد، بلکه وجود این ستاره همچنین باعث می‌شود تا زمین در مدار خود باقی بماند. اگر جرم خورشید به ناگهان ناپدید شود (اتفاقی که باز هم کاملا غیرممکن است)، زمین نیز در فضا رها خواهد شد؛ همانند توپی که به ریسمانی بسته است و ناگهان ریسمان رها می‌شود.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 76
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    108 9
    زمانیکه به تلاش انسان برای ادامه حیات و یافتن مامنی برای بقاء نوع خود، فکر میکنم می فهمم که چقدر قاعده بازی در دست انسان نیست.
    • msaeid22 EU ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      68 12
      کمتراز یک صد سال است که انسان تونسته پرواز کنه الان از سرعت صوت هم رد شده تا ماه هم رفته تا اون موقه کی میدونه چیا شده ..... خدا داند
    • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      31 13
      ه چه کسی و چه چیزی انقدر قدرت داره که بتونه این قواعد را به هم بریزه؟ مثلا غیب کردن خورشید از دست کدام موجود یا چیز برمیاید؟ دنیا با همه نظم و قاعده خودش تا میلیاردها سال درست کار خواهد کرد و هیچ دلیلی وجود نداره که قاعده بازی توسط نیرویی فرامادی به هم ریخته بشه. اگر به خدا اعتقاد دارید باید توجه کنید که خدایی که این قواعد را به وجود آورده به یکباره قواعد را عوض نمیکند چون ناقض صفات خداوند هست. اگر هم به دید مادی دارید باید توجه کنید که این دنیای مادی یک هدیه هست به موجودات آن و به هم ریختن قاعده ناقض صفت های این دنیا و هر آنچه هست که به آن اعتقاد داریم. به عبارت ساده اگر قاعده ای در کار هست، پس چرا باید از این بترسیم که قاعده از هم گسسته شود؟ انقدر ترس را دل آدم ها نکارید.
    • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      24 7
      سعید، اصلا مقاله رو خوندی؟ این بار در مورد مرگ خورشید صحبت نکرده. در مورد فرض محالی صحبت کرده که در آن خورشید به یکباره محو بشه.
    • دلال مرکزی A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
      19 12
      خب دانشمندان ما که در اشپزخانه انرژی اتمی میسازند مسلم بدانید که با کبریت میتونن دوباره روشنش بکنند.
    • من خودم تنها IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      13 10
      من که نمیتونم بهش فکر کنم!!!
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    حالا کی قرار بشه؟!! ما که تو خوزستان پختیم از گرما!!
    • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      48 10
      اگر خورشید خاموش بشه از سرما میسوزی.
    • نیلوفر IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
      7 8
      اقای بی نام اولا اسمتون و بنویسید دوما وقتی زبونم لال اگر خورشید نابود بشه اون وقت می بینی که پختم از گرما یعنی چه ؟
  • بی نام A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    58 44
    اگه کره زمین محو شود، چه بلایی سر خورشید می آید؟
    • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      90 32
      اگر سوالت واقعی بود که واقعا متاسفام برای سیستم آموزشی ایران!
    • آرمان IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      41 8
      بی نام دومی که پاسخ بی نام عزیز اولی رو دادی . چرا سوالش نمیتونه واقعی باشه . فکر کردی تنها خورشید بر زمین تأثیر می ذاره . نخیر در صورت حذف زمین هم تأثیرات تغییرات جاذبه ای در سیستم منظومه شمسی رخ میدهد و بیشک بر خورشید هم تأثیر دارد و موازنه نیروها بهم می خوره . البته قبول داریم که زمین تأثیر گرمایی و انرژی خاصی بر خورشید ندارد.
    • سلام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      30 14
      نیروی جاذبه زمین بر مریخ و زهره و عطارد ازبین رفته و با اینکه تاثیر نا چیزی دارد ، اما زهره را به سمت مدار عطارد سوق میدهد و همین باعث تاثیر بیشتر جاذبه خورشید بر زهره و عطارد است . در نهایت خورشید زهره و عطارد را می بلعد و جاذبه در مرکز منظومه کم میشود . مریخ و مشتری و به دنبالشان سایر سیارات از مدار خارج شده و طی برخورد های شدید توده هایی ابری به وجود می آورند که بسیار آهسته به خورشید نزدیک شده و آخرین اجزای منظومه ی خورشیدی توسط خود خورشید به سوخت تبدیل میشوند .
    • دبیر سرویس دانش IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      44 7
      حذف زمین از منظومه شمسی باعث حذف اندکی از اختلالات مداری دیگر سیارات بخصوص سیارات نزدیک‎تر یعنی عطارد، ناهید و مریخ می‎شود؛ اما در مسیر کلی حرکت آنها تغییر عمده‌ای پدید نمی‌آید؛ زیرا جرم زمین نسبت به جرم خورشید و سیارات غول‌پیکر مشتری و زحل بسیار ناچیز است.
    • مجیدپرسپولیسی A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      32 16
      خورشید میزنه توی سرش ای وای زمین انسانها نابود شد!!! اونقدر گریه میکنه تا خودش محو بشه ! قصه ما به سر رسید کلاغه به خونه اش نرسید. خوابای خوب خوب ببینی عزیزم!
  • هیزم کش جهنم IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    28 7
    برو که رفتی به فنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    40 7
    منبع خبر را چرا اعلام نمی کنید؟ ترجمه خبر پاپیولار ساینس را به حساب خودتان می گذارید.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    35 32
    ای کاش خاموش میشد! خیلی هیجان داره!
  • مل مل A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    28 94
    این چه خیال بافی است دانشمند عزیز ما خدای بزرگی داریم که اولا چنین اتفاقی نمی افتد ثانیا چنین اتفاقی قیامت خواهد بود که زیر دریایی و..............همه کشک هستند
    • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      26 13
      امثال تو که میگن ما خدای بزرگی داریم که چنین اتفاقی نمیفته .، معلو میشه که خدا رو در سطح درک خودشون میدونند نه فراتر از اون،
    • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      42 7
      دلم میخواد کیهان در این مورد اظهار نظر کنه. !
    • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      24 6
      كيهان قضيه رو ميندازه تقصير آمريكا و موسوي و كروبي و به روحاني ميگه حواسش باشه،‌همين!
  • ش.م A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    28 21
    هرچی باشه بهتر از این گرماست.
  • نیما IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    42 15
    هرچه خدای مهربان خواهد که به نفع ما باشد همان شود
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    18 7
    خیلی خوب میشد مترجم متون خارجی سایت واحد های سرعت و دما و ارتفاع رو هم به واحد های رسمی کشور ترجمه میکرد تا درک متن راحت تر باشه. از نظر تئوری و مطالعات ترجمه چنین کاری بهتره که صورت بگیره
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      20 5
      کاربر محترم، احتمالا منظور شما واحد سلسیوس برای دما است. سلسیوس معادل سانتی‌گراد است .
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      6 7
      واحد سلسیوس به جای سانتی گراد معمولا تو زبان های انگلیسی و فرانسه مورد استفاده قرار میگیره و اینجا برگردان به فارسی هست و واحد عمومی اندازه گیری دما تو کشور سانتی گراد .ترجمه کاری سلیقه ای هست و نمیشه عیب گرفت اما بنظر اونطور بهتر بود
    • علی A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      4 8
      دبیر سرویس دانش، با سلام من با نظر بی نام موافقم. اگر مترجم واحد های اندازه گیری را به شکلی که در ایران بیان می شوند ترجمه کند بهتر است. مثلا سانتی گراد به جای سلسیوس یا فارنهایت کیلومتر به جای مایل سانتی متر به جای اینچ
  • محمد A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    (اللهُ الَّذِى رَفَعَ السَّماوَاتِ بِغَیْرِ عَمَد تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ)؛ «خدا همان کسى است که آسمانها را، بدون ستونهایى که بتوانید آنها را ببینید، برافراشت، سپس بر عرش (قدرت) قرار گرفت؛ (و به تدبیر جهان پرداخت)؛ و خورشید و ماه را مسخّر ساخت، که هر کدام تا زمان معیّنى حرکت دارند. کارها را او تدبیر مى کند؛ آیات را (براى شما) تشریح مى نماید؛ شاید به لقاى پروردگارتان یقین پیدا کنید».
    • حسین GB ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      54 39
      آقا من نمیدونم چرا به این آیه صریح قران نمره منفی میدین ؟دلیلشو میشه بگین؟
    • امیر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      13 32
      کجای این آیه مبارکه به زمان معین و یقین به لقا واینها اشاره داره!؟
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      14 13
      اینکه ببینید خورشید و ماه و ستاره ها در زمان معین و منظمی حرکت میکنند خیلی کار سختیه آیا؟ فکر میکنم بشتر از 12 هزار سال پیش که چشم باز کرد این موضوعات را میدید به چشم خودش.
    • الاله IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
      4 8
      جالبه
    • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
      6 4
      بی نامی که گفتی 12 هزار ساله بشر این و میدونه تا 3000ساله پیش مردم فکر میکردن اینها خدا هستن نه جرمی که گرمای حیات را تامین میکنه در ضمن ابتدای آیه چیزی را میگه که تا صد ساله پیش مردم نمیدانستند جاذبه وجود داره و باعث معلق بودن زمین و خورشید در فضا میشه و اصلا نمیدانستن زمین کروی و معلق هست.
  • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    65 57
    آقا جان اگه با خاموش شدن خورشید تورم و این مدل زندگی و بدبختی تموم میشه من حاضرم همین الان خورشید خاموش بشه . 100% ایرانی ها هم با من هم عقیده هستن .
    • بی نام A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      23 62
      100% مطمئن بودی که حالا همه بهت مثبت بدند؟؟؟ من که 100% منفی میدم!
    • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      11 15
      ینایی که منفی دادن با من موافقن - فقط چون گفتن 100% همه موافقن اومدن لج کردن .
    • خداپرست FI ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
      2 7
      کاش آن اتفاق می افتاد تا من روی یخ زده اند رامی دیدم که نادم بودی
  • mohsen US ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    26 6
    ايا اگر دماي هوا هر سال گرمتر و گرمتر شود بشر چه خواهد كرد تا چه حرارتي مي توان تحمل كرد ايا انسان در پي لباس مخصوص و تجهيزات مخصوص مي گردد يا فقط به سا ختن بمب و اتم اكتفا مي كند و انرژي صلح اميز به داد مردم ميرسد
    • zahra A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      3 7
      چرا همه چیز رو باهم قاطی میکنید ؟؟؟؟؟
  • سید A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    32 40
    سلام چرا غیر ممکن , صریح ایه قران است ( اذا الشمس کورت ای رسول ما یاد آر هنگامی که آفتاب تابان تاریک شود ) آخر ما با همین اعتقاد در این گرمای طاقت فرسا روز 16 ساعت روزه می گیریم .
    • مهران IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      15 4
      سلام سید جان. به نظر من توی اون آیه که یکی از مراحل قیامت رو تصویر کرده آخرین لحظات جهان رو تصویر کرده که تو قرآن هم اومده همه میمیرن به جز استثناهایی.دیگه وقتی اون مرحله اتفاق میفته بلافاصله نفخ صوردوم و دادگاه قیامت برپا میشه.دیگه بحث های بالا تقریبا معنی نداره. مرگ یه ستاره مراحلی داره.حالا ما نمیدونیم که آیا خورشید هم همون مراحل رو طی میکنه یا به اراده خدا اتفاقات دیگه ای می افته و بعد اون اتفاقات تاریک شدن ناگهانیش رخ میده. مرگ خورشید 4 میلیون(یا میلیارد.درست یادم نیست) سال دیگه شروع میشه. وقتی بحث های بالا معنی داره که خورشید روند مرگ طبیعی ستاره ها رو پیش بگیره.
  • عقل کل IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    15 37
    یکی به ما بگه مگه میشه یه آتیش بدون اکسیژن روشن باقی بمونه. حالا که خارج از جو زمین اکسیژنی وجود نداره، این خورشید خانم چطور آتیش میسوزونه و خاموش نمیشه؟!!! یکی بهم جواب بده لطفا
    • بی نام IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      48 4
      عزیز عقل کل، آتش و انرژی که از سوختن ایجاد می شود ناشی از یک ترکیب شیمیایی هست ولی انرژی آزاد شده در خورشید هسته ایست که ناشی از تبدیل اتم ها ی سنگین تر ( هلیوم) به اتم های سبک تر ( هیدروژن ) میباشد و این وسط نیازی به اکسیژن نیست!
    • نوید A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      29 4
      اگر گاز هیدروژن به واسطه جازبه و تراکم بالا تا دمای بحرانی 10000000درجه گرم بشه فرایندی آغاز میشه بنام همجوشی هسته ای این گرما باعث میشه اتم های هیدروژن با هم جوش بخورند و ماده ای سنگین تر بنام هلیم را تشکیل بدن (در هر مرحله از این فرایند مقداری از ماده به انرژی خالص تبدیل میشه) بنابراین ستاره یا همون خورشید ما شروع به درخشش و تولید نیرویی میکنه که میتونه با اون نیرو به منظومه خورشیدی ما گرما و نور بده بنابراین اکسیژن نقشی در این فرایند نداره
    • حسین A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      14 5
      بر عکس آن پیزی که دوست عزیزمون گفتند حرارات خورشید از هم جوشی 2 اتم هیدروژن و تبدیل انها به یه اتم هلیم گرما و نور تولید می شه نه از شکافت هلیم به 2 هیدروژن
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      12 6
      دوست عزیز بی نام اتمهای سبک هیدوژن پس از همجوشی اتمهای سنگینتر هلیوم + انرزی تولید میکتتد;)
  • way IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    11 10
    درمورد مسئله علمی فقط علمی حرف بزنید تا معلوماتمان افزایش یابد:tardigrades که بنام خرس آبی شناخته میشود میتواند درسخت ترین شرایط به زندگی خود ادامه میدهد این موجود حتی از تبخیرشدن-یخ زدن و تشعشعات هسته ای ....هم میتوان جان سالم به در ببرد 900 نوع ازاین نوع موجود وجود داردمیانگین عمرشان 200 سال ودرحد 1میکرو اندازه دارندقدرت تطابق بعضی موجودات فوق العاده است حتی بدون خورشید هم یکسری ازموجودات زنده خواهند ماند
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      19 7
      خرس آبی به اندازه یک میکرو متر و عمر 200 سال؟؟!! شاید منظورت باکتریه؟؟
  • احمد A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    13 5
    دنیای سراسر تاریک وحشتناک نه غذایی پیدا میشود ونه بارانی می آید وبر اثر یخبندان آبها یخ میبندد.با این وضعیت بعداز نابودی خورشید زندگی به چه دردی میخورد ؟
  • بی نام RS ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    42 7
    بعید بدونم احمدی نژاد اجازه بده خورشید از کار بیافته
  • mehran IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    15 6
    خیالتان راحت خورشید تا تمام دنیارا نپزه روشن تر وگرمترمیشه و لی تاریک نمیشه
  • پایگاه خبری زرنوشت زرین دشت EU ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    25 4
    لطفاض در صورت امکان اطلاع رسانی کنید ... شهرستان زرین دشت در وضعیت قرمز و بحرانی و نبود آب آشامیدنی ! بحران آب زرین دشت را جدی بگیرید! / قطعی آب بیش از 10 روز در برخی مناطق / تعطیلی واحدهای تصفیه آب به گزارش زرنوشت ( سایت خبری تحلیلی شهرستان زرین دشت فارس) از نیمه های خردادماه امسال آب لوله کشی شهرستان زرین دشت و شهرحاجی آباد قطع می باشد و اداره آبفا شهری به دلیل کمبود آب از آن زمان آب منطقه های مختلف شهر حاجی آباد را به حالت جیره بندی در آورده است و به طور متوسط 5 تا 6 روز یکبار به مدت چند ساعت به هر منطقه آب می رسد .از آنجایی که آب لوله کشی این شهرستان سا
  • شهاب الدین EU ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    10 5
    نخستین چیزی که باید مد نظر قرار می‌گرفت تأثیر جاذبه بود. اثری که نبود جاذبه‌ی خورشید بر زمین می‌گذارد تنها به خارج شدن زمین از مدارش منتهی نمی‌شود. این تأثیر سریعتر از تأثیر نبود نور خورشید خودش را نشان خواهد داد.
  • فری EU ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    41 11
    بزار زودتر خاموش بشه از دست ایران خودرو راحت شیم...... والله بخدا
  • بهرام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    16 6
    انا لله و انا الیه راجعون
  • مصطفی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    12 6
    واقعا ما در برابر پدیده های فضایی کاری نمیتوانیم بکنیم
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    19 64
    خدایا به حق امام زمان خورشیدت را زودتر خاموش و این جهان پر از ظلم و بی شرفی را ویران بگردان. آمین یا رب العالمین.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      7 2
      ظلم را ظالم می سازد
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    49 2
    اگه روزی یارانه ها قطع شود حیات چقدر در ایران ادامه پیدا میکند؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    13 3
    هر آنچه که پروردگار خواهد همان می شود
  • اردوان A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    8 8
    اشكال نداره اگر خاموش بشه مثل كرم ها ميريم زير زمين زندگي مي كنيم و شهرهاي زيرزميني ميسازيم.
  • زهرا A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    5 1
    سوااااااااال:یک آدم فضایی چن سال میتوه عمر کنه؟؟؟؟؟؟؟؟باتوضیح یا با محاثبات کسی بلده؟ممنونتون میشم.
  • سعید A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    5 5
    من با نظر اونایی که میگن کاش خورشید زودتر خاموش بشه تا از این زندگی سخت رها بشیم کاملا مخالفم چون با همه سختی های زندگی آرزومه که دخترم بدنیا بیاد و از زندگی در کنارش لذت ببرم شاید زندگی سخت باشه ولی مطمعن باشین همین سختی ها باعث میشه تا قدر لحظات خوش زندگی رو بیشتر بدونیم
  • مریم A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    6 2
    از بحث های علمی که بگذریم حالا مگه چی میشه خورشید بمیره؟ واله غیر از پولدارای الکی خوش هیشکی دیگه به فکر خاموش شدن خورشید نیست. بعضی ها یه جوری نگران خاموشی خورشید هسن انگار قراره بیشتر از 80 یا 90 سال زنده بمونن.
  • ستاره IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    6 3
    نه بابا اینطوری نیست خدا زمین را با نظم ساخته با نظم هم قیامت میشه
  • مینا RO ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    4 5
    خیلی ترسناک بود فقط چند خط اول رو تونستم بخونم
  • سنا DE ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    3 1
    خ0وب بود
  • آرین IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    2 2
    اگه اینطوری بشه هنوز یک ملیارد سال طول میکشه.
  • علی A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۸
    4 1
    کاملا جالب و مفید بود.
  • فاطمه A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
    2 1
    میشه واضح و کامل تر توضیح دهد
  • ali A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 2
    اگه خورشید بره به نفع کشور های خاور میانه میشود. که هیچی بارش نداره با پیشرفت جهان که از اب برق تولید میکنند وگرما.شاید ابتدا تعداد زیادی انسان بمیره ولی بعد چون انسان عقل داره از فرست استفاده میکنه و وسایل گرمایشی عزیمی درست میکنه واونوقت هم اب داریم وهم گرماو انسان دمارو کنترل میکنه ولی همین جور که گفتم در ابتدا تعداد زیادی میمیرند وبیشتر کشور های عقب افتاده زود نابود میشن مصل عرب ها که خوشحال میشن خورشید رفته ولی اونقدر سرد میشه که اونا که هیچی نمیتونن درستکنن اول از بین میرن
  • محمد کریمی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    1 1
    در همین خصوص باید بگویم انتظار می رود خورشید حدود 5 میلیارد سال دیگر از بین برود، ولی با توجه به پیشرفت بشریت و فجایع زیست محیطی و مخاطراتی که پیش می آورد انتظار می رود انسان تنها 1 میلیارد سال دیگر بر روی زمین وجود داشته باشد. بنابراین از لحاظ فنی نور روز 1 میلیارد سال دیگر برای بشریت به پایان خواهد رسید، البته فرضیه های پوچی هم مبتنی بر عمر بیشتر نور خورشید وجود دارد. متن کامل در سایت بی نهایت
  • اذربایجانی IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    3 0
    البته با حذف خورشید فتو سنتز در زمین متوقف میشه و اکسیژن جو در کمتر از یکسال مصرف میشه تولید غذا فقط با نورهای مصنوعی بصورت بسیار محدود صورت میگیره
  • دانشمند A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    2 3
    با سلام اگه خورشید خاموش بشه هشت دقیقه طول میکشه تا نورش از نظر ما محو بشه اگه خورشید برای هفته چمدنشو ببنده و برای یک هفته به بیرون از زمین مسافرت کنه ما میتونیم تحمل کنیم و جالب است بدونید که طلسم سرما یک هفته طول میکشه تا گریبان زمین رو بگیره ولی اگه بیشتر از یک هفته غیب بشه بد بختیم
  • مرتضی A1 ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
    2 0
    چه قدرتی داره خدا اللهو اکبر