آتشی که در استهبان دارد یک بهشت چند هزارساله را خاکستر می‌کند!

دو روز و دو شب است که مراتع و جنگل‌های موجود در کوهستان زیبای تودج واقع در شهرستان استهبان فارس دارد می‌سوزد ... برخی از درختانی که در آتش این مصیبت خاکستر شدند، بیش از هزار سال در این بوم و بر مقاومت کرده و زندگی کرده و زندگی ساخته بودند؛ آیا این سرنوشت سیاه سزاوار آن بهشت سبز بود؟ یادداشت پیش رو، شرح دردمندی‌های این مصیبت تکراری است که ظاهراً اراده‌ای جدی برای پایان تکراری آن هم وجود ندارد! دارد؟

    در طول 48 ساعت گذشته، چند نفر از هموطنان عزیزم در دیار استهبان سراسیمه و نگران با نگارنده تماس گرفته و ضمن ارایه گزارشی از رخداد آتش‌سوزی مهیب در رویشگاه اُرس و نواحی اطراف آن در دامنه‌های کوه تودج، اعلام داشته‌اند که تک و تنها و دست خالی از عهده مهار آتش برنیامده و این بهشت چندهزارساله دارد شتابان به برزخی سیاه‌اندود و سوخته بدل می‌شود. متأسفانه مقامات محلی هم نتوانسته‌اند به خوبی مسأله را مدیریت کرده و با بسیج مردم و نیروهای نظامی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سرایت آتش به ذخیرگاه جنگلی 50 هکتاری و بسیار ارزشمند اُرس (سرو کوهی) جلوگیری کنند؛ واقعه‌ای که سبب شده تا برخی از پایه‌های موجود در این ذخیره‌گاه که عمری بیش از 1000 سال داشته‌اند هم متأسفانه بسوزند و نابود شوند. شدت خسارت‌های وارده به حدی است که ظاهراً خط آتشی به طول 600 متر در حال پیش‌روی بوده و تاکنون بیش از 500 هکتار از رویشگاه 5 هزار هکتاری منطقه که در آن علاوه بر گونه‌های مرتعی، دارای درخت و درختچه‌هایی از جنس اُرس، بنه، بادام کوهی، ارژن و نیز برخی گونه‌های دست کاشت و مثمر چون گلابی، بادام و انگور است، طعمه حریق شده و نابود گشته‌اند.

آتش سوزی در کوه تودج استهبان

    خوانندگان این سطور حتمن به یاد دارند که در گزارش حریق 14 تیرماه در مراتع رینه، هشدار دادم که به دلیل بارندگی نسبتاً مطلوب بهاری در اغلب مناطق کشور و رشد خوب گونه‌های علفی یکساله، اینک با گرم‌تر شدن هوا و خشک شدن علف‌های یکساله، آسیب‌پذیری عرصه‌های طبیعی نسبت به رخداد آتش‌سوزی در بیشینه‌ی خود قرار دارد و اگر یگان‌های حفاظت در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور هشیارانه عمل نکنند و گوش به زنگ نباشند، ممکن است با سالی مصیبت‌بار از منظر شدت رخداد آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی مواجه باشیم. خبر بد امّا این است که در فاصله 13 روز گذشته، دست کم 10 رخداد آتش‌سوزی گسترده در مناطق مختلف در شمال، غرب و جنوب کشور رخ داده و چند هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های هیرکانی، زاگرس، ارسباران و ایران و تورانی در آتش سوخته‌اند؛ ماجرایی که بار دیگر بیم تکرار کابوس سال 1389 را زنده می‌کند، سالی که بیش از 40 هزار هکتار از جنگل‌هامان را در اثر آتش‌سوزی‌های گسترده از دست دادیم.

آتش سوزی در کوه تودج استهبان

    بار دیگر هشدار می‌دهم ... نه ... خواهش می‌کنم!
    برای حفظ رویشگاه‌های ارزشمند و اندک جنگلی ایران زمین که فقط 7 درصد خاک وطن را پوشش می‌دهد، باید به تجهیز یگان هوایی و کارآمد اطفاء حریق در سازمان‌های متولی اقدام کرده تا در صورت وقوع آتش‌سوزی در مناطق صعب‌العبور، بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منطقه رسیده و آتش را مهار کنند. این برای ما ننگ است که دو سازمان جنگل‌ها و مراتع و حفاظت محیط زیست بگویند از اعتبار و مجوز لازم برای تجهیز یگان هوایی برخوردار نیستیم، در حالی که در نکوداشت‌های سالانه گوناگون و رزمایش‌های مختلف شاهد پرواز همزمان ده‌ها فروند چرخبال و هواپیما هستیم.

وقتی که ارس ها می سوزند ...

    به موازات این مسأله باید به کمک تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست نسبت به آموزش مردم محلی برای آشنایی با شیوه‌ی درست مواجهه با آتش‌سوزی‌های طبیعی اقدام کرده و از آنان بخواهیم تا در کمترین زمان ممکن خود را به عرصه آتش گرفته رسانده و اجازه گسترش آتش سوزی را ندهند تا مأمورین مربوطه برسند.

آتش سوزی در کوه تودج استهبان

    جا دارد در اینجا از هموطنان عزیز و دلسوزم که هنوز هم در منطقه و با کمترین امکانات ممکن می‌کوشند تا حریق را مهار کنند، یاد کرده و برایشان آرزوی سلامتی و شادکامی و خدا قوت کنم؛ مردانی چون سید جواد حسینی‌نژاد، رسول حاجی باقری و دیگر اعضای انجمن محیط زیستی پیشگامان خورشید، سرو کوهی و ...

بهشت منطقه پیش از سوختن

    باشد که در دو ماه آینده، با هشیاری و تجهیز بهتر و بیشتر، بتوانیم از خسارت‌های بیشتر به رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی خود ممانعت به عمل آوریم.

آتش سوزی در کوه تودج استهبان

    انشاالله

 

    همه چیز در باره آتش سوزی در جنگل‌های ایران:

    - آقای محمدی زاده لطفاً به تماشای آتش در گلستان بروید!

    - با مهم ترین وسیله مهار آتش آشنا شوید!

    - پارک ملی گلستان برای سومین روز در آتش می سوزد

    - در سال 1389 خطر ترسالی کمتر از خشکسالی نیست!

    - جنگلهای مریوان همچنان در آتش می سوزند! چرا؟

    - هفت روز پس از محمدی زاده، پارک ملی گلستان هنوز دارد می سوزد!

    - هشت روز است که جهنم در تالاب گندمان بیتوته کرده!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    66 1
    از این خبر جگرم سوخت
  • حامد A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    52 1
    واي. .. چه مصيبتي.
  • بی نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    43 1
    چرا نباید یک یگان هوایی اطفاء حریق مجهز داشته باشیم؟
    • بی نام A1 ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      32 1
      چون با همه دنیا دشمن شدیم تا روی پای خودمون بایستیم میدونم منتشر نمیشه ولی جگر آدم میسوزه وقتی اینقدر فلاکت رو میبینیم برای هیچ و پوچ
    • بی نام EU ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      27 2
      براي اينكه واجب كشورهاي برادر واطرافمون هستند تا آمریکای لاتین . . . .
    • بی نام IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      19 1
      برای این که در اینجا همه چیز برعکس است و چراغی که به مسجد رواست ورودش به خانه حرام است ظاهرا!
  • بی نام A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    30 0
    حالا اگر این آتش سوزی در امریکا رخ داده بود هزار بار تو اخبار با آب و تاب تعریف میکردن که انقدر آتش وسیعه که آتش نشانهای امریکایی مستاصل شدن!
    • بی نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      22 0
      دقیقن! تازه بعضی ها هم می گفتند: این نشانه خشم خدا از گناه کردن های غربی هاست!!
    • بی نام EU ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      2 0
      تو سایت اخبار فارس گفته که: آتش سوزی بزرگترین انجیرستان دیم جهان بدون خسارت اینم لینکش: http://fars.irib.ir/index.php/1388-11-03-10-18-13/1388-12-02-12-13-03/40362-177 دقت کن بدون خسارت!! درختانی که بیش از هزار سال عمر داشتند سوختند بعد میگن بدون سخارت بوده
  • بی نام IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    24 0
    ما به چیمون واقعا مینازیم؟؟؟!!! عرضه کنترل یک حریق هم نداریم!! ادعامون گوش فلک را کر کرده!! البته وقتی برای یک کارگذاشتن خط لوله گاز آقایان بدون مجوز سازمان مراتع و جنگلها به صورت خودسرانه چندین هزار درخت بلوط کهنسال را در دامنه های زاگرس قلع و قمع میکنند نشان می دهد که هیچ ارزشی برای محیط زیست قایل نیستند!! اما همین آقایان وقتی موقع سخنرانی و شعار دادن که می رسد در حمایت از محیط زیست سینه چاک می دهند!! آیا سزاوار است در کشوری که قسمت عمده اش کویر و مناطق بیابانی و گرم و خشک است اینچنین نسبت به حفظ جنگل ها کوتاهی شود!!
    • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      11 0
      شعار حفظ محیط زیست و پایبندی واقعی به اصل 50 قانون اساسی در چنین روزهایی است که واقعیت داشتن یا دروغ بودنش معلوم می شود.
    • مسعود IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      0 0
      نمی تونیم یه حریق رو مدیریت کنیم، اونوقت میخوایم دنیا رو مدیریت کنیم!!!
  • بی نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    15 0
    چیزی که این روزها توی ایران معنی و مفهوم نداره محیط زیست هست تا خود مردم اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن را درک نکنن که هیچ چیزی درست نمیشه
    • بی نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      8 0
      باید به مردم آگاهی دهند تا دریابند که چرا محیط زیست مهم است. نگاه کنید در همین سریال های مناسبتی ماه رمضان، چقدر موضوعات و مفاهیم محیط زیستی به طرز جذابی گنجانده می شود؟ اصلا آیا تلویزیون یک برنامه تحلیلی در باره وضعیت محیط زیست دارد که هر هفته بر روی آنتن بفرستد؟!
  • بی نام A1 ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    18 0
    چرا ما باید این خبرهارو فقط از تو سایت ها بخونیم؟ صدا سیما چیکار میکنه پس؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      10 0
      بگم ... بگم ؟!
  • نيما A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    8 0
    تا جايي كه خبر دارم هيچ ارگاني اقدامي نكرده
    • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      9 0
      خدا را شکر ما جنگل هایی انبوه یا از جنس درختانی اشتعال زا مثل اکالیپتوس در ایران مثل آمریکا و استرالیا و اروپا نداریم! وگرنه که با این امکانات اطفاء حریقی که دارم باید خیلی زودتر از این ها فاتحه ای برای کل جنگل هامان می خواندیم!!!
  • میثم A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    11 0
    فرداست که احمدی نژاد میگه این دولت به اندازه ی تمام دولت های گذشته آتش سسوزی داشته که لطف خدا بوده!!، تمام دولت های قبالی فقط هزار هکتار جنگل و مرتع سوخته، تو این دولت به تنهایی فقط 1 ملیون هکتار سوخته!! این چی و نیشان میده الان؟؟!
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 0
    خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- بیش از هزار هکتار از جنگل های منطقه استطهبان در استان فارس طعمه حریق شد. هرچند در این منطقه سابقه آتش سوزی به کرات وجود داشته است اما گفته می شود این آتش سوزی در این رویشگاه بی سابقه بوده است. فعالان محیط زیست منطقه معتقدند مسوولان برنامه و مدیریت منسجمی برای مهار آتش نداشتند. «رسول حاجی باقری»، عضو شورای مرکزی انجمن پیشگامان خورشید اسطهبان گفت : «ظاهرا در نزدیکی رویشگاه جنگلی، مزرعه جو وجود داشته و در پی آتش زدن زمین پس از برداشت محصول، آتش به منطقه جنگلی سرایت کرده است.» به گفته او، آتش سوزی از حدود 3 بعدازظهر دیروز آغاز شده و تا بعد از نیمه شب بی وقفه ادامه داشته است و در حالی که حوالی این ساعت، آتش مهار شده است
    • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      5 0
      حاجی باقری در مورد چگونگی مهار آتش و تاثیرگذاری نیروهای اعزام شده به منطقه گفت: «به نظر می رسید منابع طبیعی استان مدیریت منسجمی در مهار آتش نداشت، کما این که بعد از حدود 12 ساعت آتش به یکی از روستاهای نزدیک فسا رسید.» به گفته او، یکی از دلایلی که به سخت تر شدن مهار آتش منجر شده بود، باد شدید و نیز پوشش گیاهی متراکم منطقه بوده است. از آن جا که میزان بارندگی امسال در این منطقه مطلوب بوده است، علف های خشک شده به میزان آتش سوزی دامن زده اند. این رویشگاه جنگلی، ذخیره گاه گونه ارزشمند سرو کوهی است، به علاوه این که در آن گون، ارژن و درختچه های کوچک نیز می رویند.
  • مهدی A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 0
    وای بر ما که هنوز طلایه دار شعار دادن هستیم و در عمل وا مانده.... دغدغه ای با من است امروز
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 1
    از کجا معلوم عمدا اتش نزدن که بعد برن معادن ومخازن توش پیدا کنن؟
  • بی نام EU ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 0
    صدا و سیمای فارس گفته بود اتش مهار شده و خسارتی هم ندیده http://fars.irib.ir/index.php/1388-11-03-10-18-13/1388-12-02-12-13-03/40362-177 صدا و سیما چرا دروغ میگه؟؟؟ این همه جنگل نابود شده با درختانی با عمر بیش از هزار سال !!!!! لطفا نظر بنده رو تایید کنید
    • یک شیرازی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      2 0
      ما چند مدت پیش در جاده شیراز خرامه شاهد تصادفی بودیم که هر هفت سرنشین خودرو اردی که سه برادر وهمسرانشان ویک دختر کوچولو بود ند در دم جان باختند فردایش تلوزیون فارس گفت این تصادف پنج کشته ویک مجروح داشته کلا فک کنم از همه چی کم میکنن
  • iهادی A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    4 0
    سلام من یک نفر از اهالی استهبانم نظرتان را به اظهارات محلی و استانی جلب میکنم ا - رییس منابع طبیعی شهر : شب میخوابیم صبح میریم ببینیم چی شده اهم اقدامات ایشان بردن 5 تا هندوانه و یک قال پنیر 2- مسول منابع طبیعی استان : اونجا مارها و عقرب های خطرناکی داره نمی اییم. در ضمن میزان سوختگی 2000هکتار میباشد
  • محمد A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    3 0
    سوخت...درختان چند صد ساله سوخت ... چرا شهرستان ها باید همیشه در آتش مسئولان بی عرضه بسوزند؟ سوختیم...
  • علی محمد یاوری IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    سلام مهندس جان خیلی از این خبر ناراحت شدم امیدوارم با اطلاع رسانی شما و پیگیری نهاد های مردمی در آینده شاهد این قبیل فاجعه های زیست محیطی نباشیم بنده هم هر کاری در توانم باشد در این زمینه انجام خواهد داد با تشکر