۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۶

ادوارد اسنودن معروف به اقای افشاگر، به تنهایی در چند هفته اخیر توانست توجه مطبوعات و رسانه های گروهی جهان را به سمت خود جلب کند.

ادوارد اسنودن معروف به اقای افشاگر که تحلیل های متفاوتی درباره اینکه او[ قهرمان است یا خائن؟] ارائه شده، به تنهایی در چند هفته اخیر توانست توجه مطبوعات و رسانه های گروهی جهان را به سمت خود جلب کند.

[اقدام بی‌سابقه آمریکا برای بازداشت افشاگر] که ابتدا به هنگ کنگ گریخته [آیا هنگ کنگ بهشت افشاگران است؟] و بعد از چند روز ناپدید شدن سراز فرودگاه مسکو درآورد و حتی به خاطر او [هواپیمای رئیس جمهور بولیوی تغییر مسیر داد!] نشان می دهد که برای آمریکایی ها به اندازه کافی دردسر ساز بوده است.

افشاگری های اسنودن درباره جاسوسی آمریکا از شهروندان خود با استفاده از نرم افزاری پریسم [برنامه جاسوسی پریسم PRISM چگونه کار می کند؟] و حتی سایر کشورها[آمریکا، اروپا را هم شنود می‌کرد] سرو صدای زیادی به پا کرد و تبعات حقوقی [۱۹ نهاد حقوقی از آژانس امنیت ملی آمریکا شکایت کردند] و سیاسی زیادی برای آمریکا به بار آورد. [اولاند به آمریکا هشدار داد]، [اتریش هم سفیر آمریکا را احضار کرد]،[آلمان، سفیر آمریکا را احضار کرد]البته این اقدام متهورانه این کارمند پیمانی سابق سازمان امنیت ملی آمریکا برای خود او نیز کابوس های شبانه و سرگردانی در جهان را به همراه داشت. [ شب ها از ترس ماموران امنیتی بیدار می شوم]

به هر حال از ده روز پیش که رئیس جمهور روسیه اعلام کرد [ آقای افشاگر در مسکو است] ، [تنش در روابط امریکا و روسیه بر سر آقای افشاگر] بالاگرفت.

[اسنودن، شروط پناهندگی روسها را پذیرفت] و [رسما از روسیه درخواست پناهندگی کرد] واکنش آمریکا بسیار روشن بود [آمریکا خواستار اخراج اسنودن از روسیه شد] اما پوتین رسما تاکید کرد که [او را به آمریکا مسترد نمی کنیم]

[ ادوارد اسنودن ،افشاگر آمریکایی!] یکی از مشهور ترین نام های جهان در یک ماه گذشته بوده است او هم اکنون وارد لیست [معروف‌ترین افشاگران تاریخ آمریکا] شده است و حالا علاوه بر آنکه [موفق به دریافت پناهندگی شد]، پیشنهاد جالبی هم دریافت کرده است:[اسنودن با من ازدواج می‌کنی؟]

اقدام آقای افشاگر تبعات دیگری نیز در پی داشت. بسیاری دیگر از کشورها از جمله کشورهای اروپایی المان، انگلیس و فرانسه نیز متهم به جاسوسی از شهروندان خود شدند. [افشاگری لوموند: فرانسه هم مانند آمریکا از شهروندانش جاسوسی می کند] و برخی از کشورها مجبور شدند برای جلوگیری از جاسوسی های بیشتر آمریکا از خود راهکارهایی ارائه دهند:[وزیر آلمانی: قطع استفاده از سرویس های وب امریکایی، تنها راه جلوگیری از جاسوسی]

در این میان آنها که بیش از دیگران احساس خطر کرده و سابقه رقابت و دشمنی دیرینه با آمریکا را داشتند با طرح این سوال که[می دانید چه اطلاعاتی از شمادست آمریکایی ها افتاده‌؟] دست به اقدامات جالب تری زدند که بعضا می توان گفت یکی از هزینه های افشاگری های اقای اسنودن برای آنها بوده است. [بازگشت کرملین به ماشین های تایپ، برای حفظ اسرار امنیتی] تنها یکی از موارد است که به واقع عملیاتی کردن آن برای روسیه یک هزینه اطلاعاتی، امنیتی محسوب می شود.

حالا آقای افشاگر در مسکو به انتظار دریافت پناهندگی موقت از کرملین است، جایی که بالتبع روابط مسکو و واشنگتن را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =