یکی از نگرانی های عمده طیف حقوق بگیر جامعه، افزایش قیمت بنزین در ماه های ابتدایی آغاز به کار دولت روحانی است.

مجید رئوفی*:   

انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور آینده جمهوری اسلامی ایران، هرچند از لحاظ روانی، جامعه را به ثباتی نسبی رسانده و آرامش را به طبقه متوسط بازگردانده، اما یکی از نگرانی های عمده طیف حقوق بگیر جامعه، افزایش قیمت بنزین در ماه های ابتدایی آغاز به کار دولت روحانی است. محمدباقر نوبخت یکی از دو چهره اصلی اقتصادی کابینه روحانی چند روز پیش در گفت و گو با هفته نامه تجارت فردا، گمانه های مربوط به تعویق افزایش قیمت حامل های انرژی را از بین برد و گفت:« هنوز زمان دقیقی برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی در نظر گرفته نشده است. اما به طور حتم این افزایش قیمت صورت می‌پذیرد. چرا که قطعاً بخشی از درآمدهای دولت از محل بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی محقق می‌شود. بنابراین دولت ملزم به اجرای قانون است تا بتواند هزینه‌های ناشی از توزیع یارانه‌ها را جبران کند. متاسفانه این دولت با اجرای برخی برنامه‌ها و سیاست‌ها هزینه‌هایی را به دولت بعدی تحمیل کرده است که چالشی اساسی برای کابینه یازدهم خواهد بود.» نوبخت بر اساس طرح مصوب مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به طور متوسط قیمت هر لیتر بنزین 38 درصد افزایش خواهد داشت.

عدد 38 درصد از کجا آمده است؟

پیشنهاد دولت درباره درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ارائه شده سال 92، عدد ۱۲۰هزار میلیارد تومان بود، اما نمایندگان مجلس به منظور کمتر کردن فشار وارده به مردم در اثر افزایش قیمت سوخت، این رقم را حدود 60 درصد پایین تر از عدد پیشنهادی دولت یعنی به ۵۰هزار میلیارد تومان کاهش دادند تا به جای افزایش ۱۰۰درصدی قیمت‌ حامل‌های انرژی، قیمت سوخت ۳۸ درصد گران شود. به این ترتیب و در صورت اجرایی شدن این قانون، بنزین سهمیه ای به جای 800 تومان (پیشنهاد دولت)، 550 تومان و بنزین آزاد به جای 1400 تومان،  1000 تومان قیمت گذاری خواهد شد.

این در حالی است که علیرضا ضیغمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ، قیمت تمام شده بنزین معمولی در کشور را ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان اعلام می کند و همکار دیگر او مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران قیمت واقعی یک لیتر بنزین در کشور را با احتساب ارز مبادلاتی 3500 تومان اعلام می کند. همه ماجرا اما افزایش درآمدهای دولت از طریق افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نیست. مساله قاچاق سوخت نیز در این میان مطرح است که پس از اجرا شدن فاز اول طرح هدفمند سازی یارانه ها تا حدودی کمرنگ شده بود، اما پس از افزایش قیمت ارز در بازار ایران، دوباره به یکی از معضلات مهم اقتصاد انرژی کشور تبدیل شده است.

راهی برای پیش گیری از قاچاق سوخت

 بخشی از افزایش حدود 8 درصدی مصرف بنزین در 4 ماه گذشته به نسبت چنین دوره ای در سال 91 شاید به دلیل افزایش قاچاق سوخت از مرزهای ایران به کشورهای همسایه باشد؛ مساله ای که این روزها بسیاری از مسئولان را نیز به واکنش وا داشته است. سود کلان ناشی از قاچاق سوخت به تمام کشورهای همسایه ایران، تصمیم گیران و تصمیم سازان عرصه های اقتصادی و نفتی را واداشته تا از دولت آینده بخواهند تا با افزایش قیمتهای داخلی سوخت و متناسب کردن آن با نرخ های بین المللی، حاشیه سود قاچاق سوخت در ایران را پایین آورند.

این در حالی است که افزایش قیمت های سوخت بنا به مصوبه مجلس آنچنان که باید، قاچاقچیان سوخت را از ادامه کار منصرف نخواهد کرد و از سوی دیگر با افزایش هزینه حمل و نقل و به تبع آن قیمت کالاهای اساسی، فشار مضاعفی به مردم وارد خواهد شد. این درست است که قیمت بنزین در ایران با بهایی کمتر از 0.12 دلار برای هر لیتر،  پس از بنزین به فروش رفته در ونزوئلا با قیمت 0.30  دلار در هر لیتر ارزانترین بنزین دنیا است و مطابق ماده یک قانون هدفمندسازی یارانه ها، قیمت فروش داخلی بنزین و گازوئیل و سایر مشتقات نفت، به تدریج باید تا پایان برنامه پنجساله پنجم به 90 درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس برسد، اما در این مقطع حساس که تورم، امان طبقه حقوق بگیر را بریده و افزایش حقوق سال 92 آنها متناسب با افزایش قیمت های  سال گذشته نبوده، قطعا دولت آینده باید با رعایت تمام جوانب دست به این اقدام مهم بزند.

سود بالای قاچاق

بنا به گزارش تازه منتشرشده ای از سوی وزارت نفت، بهای هر لیتر بنزین در عراق 0.97 دلار ( ٣٢50 تومان) است که در صورت قاچاق فقط 3000 هزار لیتر در ماه ( 100 لیتر در روز)، سودی معادل 7.5 میلیون تومان را به جیب سوداگران سرازیر می کند. سود ناشی از قاچاق بنزین به پاکستان(با قیمت فروش بنزین 1.05 دلار) با همین شرایط8.5  میلیون تومان است.

 با توجه به بهای 2.7 دلاری بنزین در ترکیه این سود برای سوداگران عددی معادل 25 میلیون تومان خواهد بود. در بخش گازوئیل این سود با توجه به اختلاف بیشتر قیمت آن در ایران و کشورهای همسایه بیش از بنزین است. با این اوصاف، حتی جریمه های 3 برابری ارزش محموله سوختی و ضبط آن نیز مانع قاچاق بی رویه سوخت از ایران به کشورهای دیگر نخواهد بود.

چه باید کرد؟

تاکنون به منظور ارائه مشوق های لازم به مرزنشینان برای جلوگیری از قاچاق سوخت اقداماتی انجام شده که شاید بتوان آنها را توسعه داد. از جمله این طرح ها، فروش گازوئیل به مرزنشینان با قیمتی پایین تر از کشورهای همسایه است. مصطفی کشکولی مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مدتی پیش درباره اجرای این طرح در دو شهر مرزی هیرمند و سراوان استان سیستان و بلوچستان گفته بود: «هر لیتر گازوئیل به قیمت 2 هزار و ۳۰۰ تومان به مرزنشینان عرضه می شود و آنها به نرخ سه هزار تومان به متقاضیان آن سوی مرز می فروشند. اجرای این طرح، علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش درآمد، به معیشت مرزنشینان کمک می کند و همچنین بخشی از تقاضای آن طرف مرز را تامین کرده و زمینه قاچاق را کاهش می دهد.» از سوی دیگر افزایش قابل ملاحظه جریمه های نقدی نیز می تواند تا حدودی با افزایش قاچاق مقابله کند. اما طرح دیگری که به نظر می رسد علاوه بر تامین بودجه مورد نظر دولت، بار تورمی کمتری نیز ایجاد می کند، تغییر میزان سهمیه های عادی و سهمیه های وسایل نقلیه عمومی است.

دو برابر شدن سهمیه ها

بنا به گفته های ضیغمی، متوسط فروش روزانه بنزین در جایگاه‌ها با قیمت آزاد حدود ۱۰ تا ۱۲‌میلیون‌لیتر است و مابقی با قیمت نیمه یارانه‌ای ۴۰۰‌تومان به فروش می‌رسد. با توجه به مصرف متوسط روزانه حدود 62 میلیون لیتری بنزین در کشور با قیمت های گفته شده، درآمد سالانه دولت از محل فروش بنزین حدود 11 هزار میلیارد تومان است.

در صورت افزایش قیمت ها به 550 تومان( سهمیه عادی) و 1000 نومان (سهمه آزاد) و همان مقدار مصرف روزانه، درآمد دولت از محل فروش بنزین حدود 14.5  هزار میلیارد تومان خواهد بود. حال بیاییم این میزان درآمد دولت را با شرایط جدیدی بررسی کنیم. اگر سهمیه خودروهای شخصی در ماه به جای 60 لیتر، 120 لیتر شود و سهیمه تاکسی ها و آژانس ها نیز به جای 300 لیتر، 600 لیتر شود، طبیعتا بهانه افزایش قیمت ها در اثر افزایش هزینه حمل و نقل تا حدود زیادی از بین می رود و همچنین به مردم عادی که اتومبیل های معمولی( با طرفیت زیر 2000 سی سی) دارند، فشار کمتری بابت هزینه بنزین ماهیانه وارد خواهد شد. اگر تحت این شرایط قیمت بنزین آزاد به حدود 2000 تومان نیز برسد و فرض کنیم که میزان مصرف سهمیه آزاد نیز نصف شود، درآمد دولت از فروش سالانه بنزین حدود 16 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در واقع هم مدیریت مصرف از سوی مردم بهتر انجام خواهد شد، هم خرید بنزین به قصد قاچاق، حاشیه سود سوداگران را به شدت کاهش خواهد داد و هم اینکه فشار تورمی کمتری به مردم وارد خواهد شد. درآمد دولت نیز به نسبت افزایش مصوب بالاتر نیز خواهد رفت. طبیعتا این طرح پیشنهادی، مقطعی و مربوط به سال 92 خواهد بود و با راه افتادن چرخ های تولیدی کشور و افزایش درآمدهای طبقه متوسط می توان بر مبنای آزادسازی قیمت حامل های سوخت - که در بلندمدت اجتناب ناپذیر است- برنامه ریزی و تعیین قیمت کرد. درباره گازوئیل نیز می توان به طرح مشابهی دست یافت، هرچند شرایط تحلیل قیمت های گازوئیل با بنزین متفاوت و به بحث و بررسی دیگری نیازمند است.

*کارشناس ارشد انرژی

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بچه تهرون A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    اونوقت بعد شش ماه دیگه دوباره سهمیه ها برمی گرده به حالت اولیه ولی قیمتها نه!!!!!!!! و میشه پیشنهاد باخت - برد برای مردم و دولت
    • احسان IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      100 2
      دقیقا اولین چیزی که به ذهن آدم می رسه همینه. ما دیگه اینقدر از این کارها دیدیم که گرگ بارون دیده شدیم. حرف از دهان مبارک مسئولین در نیومده میشه تا تهشو خوند
    • بی نام CA ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      37 46
      روحانی مچکریم!
    • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      98 10
      راهش اينه ريال رو تقويت كنن،دلار بشه1000تومن.
    • رفیق بچه تهرون IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      20 19
      بچه تهرون عزیز همه ما برای دولت جدید بنا رو بر راستگویی و اعتدال گذاشتیم و همه مردم خوشبین به آینده هستند . شما لطف کن دولت جدید رو با دولت فعلی مقایسه نکن . مردم اگر به آقای روحانی رای دادن برای این بود که از دروغ خسه شدن .
    • رضا A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      12 4
      به این می گن یک تحلیل اقتصادی قوی بومی! آقا ما یه چند تا از شما ها تو کمیسیون های اقتصادی داشتیم الان قدرت برتر بودیم.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      19 1
      حالا فرض با بنزین بسازیم با بقیه اجناس چه کنیم
    • با نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      30 13
      زرشــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــک!!!!!!!!!!!!! دکتر جان پس کلید رو میخوای کی رو کنی رئیس جمهور محبوب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      2 1
      آخه این چه پیشنهادیه؟ سهمیه حتی اگر 2 برابر بشه، کفاف خودروهای پرمصرف ایران رو که صدی 12 لیتر میسوزانند نمیدهد. حالا یکی فقط هفته ای 2 بار ماشین رو روشن میکنه میره خونه خواهر و مادرش ولی کسی که کار و زندگی داره باید بنزین آزاد بزنه.
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    72 30
    بهترین کار فروش دوباره بنزین با نرخ 80 تومن و بدون سهمیه بندی است.
    • علیرضا IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      29 11
      شما احتمالا قاچاقچی بنزین هستی
    • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      14 24
      يعني واقعا متاسفم براي اونايي كه مثبت دادن. اونايي كه همش كشورهاي پيشرفته را الگو قرار ميدن، بهتره كه در مورد نرخ بنزينشون هم همين كارو بكنند.
    • بیژن IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      39 6
      دوست عزیز شما ببین اون "کشورهای پیشرفته" که بنزین 2 3 دلاری میدن چقدر به کارمنداشون حقوق میدن و در حقیقت هزینه بنزین چند درصد درآمدشون رو به خودش اختصاص میده!!
  • کارمند IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    16 43
    روحانی مچکریم........
  • بی نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    58 5
    میگفتن تا آخر سال 92 بنزین گران نمی شود اگر هم بشود مطمئن باشید به دولت آقای روحانی ربطی ندارد تا مدتها بایدضرر کارهای اشتباه دولت دهم را بدهیم
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    38 2
    مجید , پیشنهاد ندی خدایی نکرده نمیگن لالی , بخدا تغییرات تو وضع کشور بسه دیگه جامعه نیاز به ثبات داره بهتره دیگه تغییر قیمتی نبینیم همچنین برای جلوگیری از قاچاق سوخت بهتره قیمت دلار پایین بیاد و ارزش پول ملی بیشتر بشه تا قاچاق برای قاچاقچی بصرفه نباشه و گرنه هی قیمت بنزین ببر بالا از اون ور دلار بره بالا که همون آش و همون کاسه!!
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 32
    دوست ندارید سهمیه ها را جند برایر کنند عجب رویی دارید
    • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      22 2
      اصلا چرا باید سهمیه باشه؟ چرا عادت کردید مال خودمون رو ذره ذره بهمون بدن؟ سهمیه بشه هزار برابر، چه فایده وقتی قیمتش بالاست؟ والا همه چی میره بالا جز درآمد ما
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    43 1
    به جای اینکه قیمات ها روبرمردم تحمیل کنید روز به روز قیمتها رو زیاد کنیند جلوی اختلاص های ملیاردی بگیرین
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    45 2
    خدا به داد ملت برسه. 4 روز دیگه میگن واسه اکسیژن هم باید پول بدین.خدا خودت به این ملت رحم کن
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    46 2
    این صدا سیما هی میگه ما خوکفاییم هی پروژه افتتاح می کنند جلو قاچاق هم که مگیرن بعد بنزینه ازاد می خوان بکنند 1000 تومن این انصافه .مالیات 3 درصد ارزش افزوده شد 6 درصد چیزی نیست مالیات کارمندها و دیگران هم که نگو .شما مالیات کم شده از هر کارمند حساب کنی بیشتر یارانه ایی که بهش میدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • پیشنهاد خوبیه ولی .. IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    10 23
    من یه حرفی میزنم دیگه روش حرف نیارید من میگم سهمیه بنزین 4 برابر بشه و اصلا بنزین ازاد نداشته باشیم اگرم داشته باشیم به بالاترین قیمت جهانی باشه تا کسی قاچاق نکنه .
    • حسین A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 3
      چقدر این مردم ساده هستند
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    8 25
    نوبخت : "متاسفانه این دولت با اجرای برخی برنامه‌ها و سیاست‌ها هزینه‌هایی را به دولت بعدی تحمیل کرده است که چالشی اساسی برای کابینه یازدهم خواهد بود. " در این خصوص اولا اینکه این طرح تحول اقتصادی یکی از عظیم ترین طرح هایی است که اجرای آن برای این مللکت یکی از الزامات اساسی است و کلیه اقتصاد دانان بر اجرای ان مهر تایید زده اند و اینکه جناب نوبخت اینگونه سخن میگویند یا از رندی است یا اینکه ظاهرا ایشان اصلا تو باغ تشریف ندارند . در ثانی مگر کسی به کاندیدایی زور کرده بود که بیایید مسئولیتی را قبول کند که بعد ها چیزی را بخواهند به زور به ایشان تحمیل کنند . به نظر من بازی دادن به امثالنوبخت برای این مملکت یک چالش است .
    • مهدی IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      14 3
      همه میدونن که نفس هدفمندی کاره خوبی بوده ولی سخنان نوبخت درمورد اون اشتباهاتیه که دولت احمدی نژاد کرده، اشتباهات جبران ناپذیری همچون افزایش نقدینگی و وام هایی که بجای بخش تولید به واردات کالا داده و همه اینها شده اند بلای جان اقتصاد مملکت و شرایز رکود تورمی و بیکاری را رقم زده اند
  • عبداله A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 14
    مگه دولت و مردم باه رقیبن یا مسابقه میدن یا دارن با هم کشتی‌ می‌گیرن که بازی برد برد یا بخت برد یا.. مگه اصل قصه بازیه؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    22 2
    به شرطی مردم قبول میکنن که دلار بیاد پایین یا اینکه حقوق ها افزایش پیدا کنه متناسب با ان
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    23 1
    این دو بزرگوار همکارای ما که تو دفترشون نشستن زیر باد کولر نمیگن که بنزین دست مردم بدیم نه اتانول + بنزین + mtbe + آب موجود در مخازن جایگاه ها یا به قولی بزین یورو4 ( بنیزن سوپر رنگ تعویضی ) اونم که کلا داغونه به جای دریافت پول بهتر نیست کمی هم به فکر کیفیت بنزین و سوخت باشیم تا سالانه این همه آدم بر اثر بیماری هایی که در اثر سوخت ناقص خودرو ها به وجود میاد نمیرن فقط هم و غمممون شده سامانه هوشمند سوخت پایدار بمونه سهمیه چی بشه بنزین و چی کار کنیم جناب مهندس ضیغمی دوست عزیز و جناب مهندس کشکولی با تمام ارادتی که نسبت به شما داریم و دورادور و از نزدیک کما بیش با شما آشناییم در همین جا درخواست می کنیم خواهشاً ضمن بررسی مخازن جایگاه ها و تولید و پخش فرآورده با کیفیت هم مورد توجه قرار بدید
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    8 1
    ضمنا توجه داشته باشيد كه بسيارى از اقشار متوسط به دليل اينكه حجم موتور خودروشان دو هزار سى سى بوده و يا خودروشان خارجى بوده بدون توجه به ارزش و مدل خودرو،از داشتن سهميه محروم هستند.مثلا خودرو سوارى كيا سراتو قديمى با تويوتا لندكروز چهاردر يا پورشه كاين و ...با يك چوب رانده شده اند !!
  • سعید A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 10
    کارشناس عزیز.. اونایی که ماشینشون کارت سوخت نداره چه گناهی کرده اند؟ این طرح عین بی عدالتیه...اگه قرار باشه گرون بشه همه با هم باید جبرانش کنند...
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    28 1
    اولا سه برابر شدن نرخ ارز شاهکار دولت و مجلس هست چرا مردم تاوانش را بپردازند ثانیا به قول دوستمون چه معلوم این افزایش دوام داشته باشه ثالثا قاچاق سوخ قابل کنترل هست اما اگه نخواهیم جه باید کرد . فروش همه ی جایگاه ها روزانه معلوم است و تعداد ماشین و میزان مصرف هم مشخص هست. کسانی قاچاق می کنند که صاحب قدرت یا وابسته به قدرت هست. حالا تاوانش را کارمند و کارگر بدهد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    24 1
    یک پیشنهاد از بنده کمترین را بشنوید چرا نیروهای مرزبانی و قاچاق کالا و ارض در سراسر کشور را منحل نمیکنید تا از هزینه سربار مردم کم شود حقوق همه این نیروها از جیب مردم است هر کسی هم میخواهد قیمت اقلام را بالا بکشد قضیه قاچاق کالا را بخاطر تفاوت قیمت عنوان میکند راحت کنید ملت را هر کس بدرد خود بمیرد شما هم حقوقهای انچنانی خود را بگیرد هم حق ماموریتها و هم حق جلسات و هم حق سفره تان را بسلامت
  • محسن A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    31 1
    افزایش قیمت بنزین قطعا فشار رو روی طبقه متوسط زیاد میکنه.
    • رضا A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 1
      من دوست دارم بنزین 5000 تومن بشه و حقوق منم 4-5 میلیون تومن. دولت از محل افزایش قیمت بنزین علاوه بر ترمیم حقوق حقوق بگیران می تواند حمل و نقل عمومی را توسعه دهد تا هر کسی مجبور نباشد با ماشین شخصی بره سرکار. اونوقت مثل سایر کشورها هم حمل و نقل عمومی خوبی داریم هم ترافیک سبک تر شده و هم آلودگی هوا کاهش می یابد وضع حقوق ها هم اصلاح میشه.
  • مسگر شوشتری IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    39 1
    اولاً چرا قیمت بنزین را با ارز مبادله ای محاسبه می کنید مگر دستمزدها و سایر خدمات نیز با ارز مبادله ای محاسبه می شود ؟ ثانیاً چرا در مقام مقایسه ، کشورهای حوزه ی خلیج فارس و حتی عربستان سعودی را مبنای مقایسه قرار نمی دهید؟ و چگونه است که مرز نشینیان این کشورها مبادرت به فروش بنزین و گازوئیل نمی کنند ؟ و تنها مرزنشینان ما با همه ی خطراتی که آنان را تهدید می کند دست به چنین اقدامی می زنند و در نهایت مگر سیاستمداران ما به استناد ضرب المثل شریف: « گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» ( مسگران ) قرار است مردم را به خاطر گناه عده ای خاص( که ما نمی دانیم کیستند) مجازات کنند ؟
    • با نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      8 1
      احسنت به این ذوق شما
  • سعدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    22 1
    به جای این برنامه ها به فکر منابع درآمدی و اشتغال برای مناطق مرزی باشید چون خود بحث قاچاق از بیکاری و نبود منبع درامد است پس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • ایمان IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    به نظرم فکر خوبیه البته اگه بازرسی ها هم باهاش زیاد بشه که مثلا پولداره نره یدونه وانت بخره از سهمیش استفاده کنه و اینایی که دمه پمپ بنزین، بنزین آزاد می فروشن رو جلوشون گرفته بشه چون به نظر این کار کلی از این جور شغلا ایجاد میکنه
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    21 1
    چه خبره 550؟ با 550 دو برابر سهمیه هم بدن فایده نداره ما کلا له میشیم
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    29 4
    زمینه سازی ها شروع شد خدا به خیر کند!!!
  • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    9 39
    من با اینکه ماشینم تویوتاست و سهمیه ندارم ولی با این پیشنهاد موافقم چون از تورم و گرانی حاصل از افزایش قیمت بنزین سهمیه ای جلوگیری میشود و این به نفع همه است
    • با نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      22 1
      داداش ماشسن ما پیکانه مارو با خودت مقایسه نکن معلومه که تو دغدغه ای واسه پول بنزینت نداری اما ما به نون شب محتاجیم
  • يه ايراني GB ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    9 0
    نه عزيزم اونوقت بعد از 6 ماه يا كمتر ميگن قيمت تمام شده هر ليتر بنزين 6000 تومان مي باشد پس بنزين دولتي ليتري 1200 تومان و بنزين آزاد ليتري 2000 تومان و به تبع كليه اقلام زندگي نيز 5 برابر خواهد شد بجز حقوق ناچيز ما كه حق هيچگونه اعتراضي هم نداريم اونوقت اين يارانه چه دردي از ما رو دوا مبيكنه ؟؟؟؟ اينست دولت تدبير و اميد
  • محسن IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 0
    همیشه ما مردم هستیم که تاوان سیاستهای غلط مسئولین رو باید بپردازیم... 1 هفته اول همه غر میزنن، بعدش همه یادشون میره که چی بوده و چی شده...
  • احمد A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 2
    روحانی مچکریم
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    بگذار برسی بعد کمر به قتل مردم ببند
  • بچه تبریز A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 6
    باید برای رسیدن به هدف سختی هاشم پذیرفت هیچ چیزی راحت به دست نمی یاد
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 5
    مطمئنااین پیشنهادحامیان احمدی نژاداست که بردروبرای دولت میخوان باخت روبرای مردم
  • █ م.ج █ IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    در هر صورت چه 38% چه 100% قیمت رفته بالا یا میره در اصل موضوع تغییری ایجاد نشده (گرانتر شده)
  • بیکار A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    بدلیل 30 سال عدم ارتباط با تکنولزی روز دنیا و فرسوده شدن و بروز نشدن تکنولژی حفاری و انتقال و پالایش نفت هزینه تمام شده بنزین در ایران بالاست و بهره وری همانند سایر صنایع مثل خودرو بسیار پایین میباشد که باید جورشو مردم بکشن درثانی محاسبه قیمت بنزین با قیمت جهانی اشتباه است چون ما تولید کننده نفت و بنزین هستیم و هزینه هزاران کیلومتر حمل با کشتی را نمیدهیم سوما درغیر اینصورت باید حقوق کارمندان هم جهانی شود و با دلار سنجیده شود.
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 5
    کجا برد برد؟؟؟؟؟ مگه مردم ایران فقط پایتخت نشین هستند که افزایش سهمیه براشون برد باشه؟ تو شهرستانها مخصوصا شهرهای کم جمعیت و کوچک نصف سهمیه هم اضافی میمونه خود من 600 لیتر بنزین تو کارتم دارم! حالا شما سهمیه رو اصلا ده برابر کن چه نفعی برام داره؟ درضمن تفاوت درامد مردم تو شهرهای کوچک رو با درامد یک پایتخت نشین درنظر نمیگیرین؟؟؟ اینکه بنزین تو ایران ارزونه بحثی نیست، ولی شما اول بیا اتومبیلهای تولیدی رو از نظر قیمت و کیفیت به استاندارد جهانی برسون بعد بنزین رو هم با قیمت جهانی بده!!!!
  • ایرانی A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    بازی مردم و دولت شده مثل بازی که دولت هست و مردم نیستند و همیشه 3 بر هیج به نفع دولته. واسه جلوگیری از قاچاق هم باید همه فشارش را مردم تحمل کنند.! خدایا به فریادمون برس که فقط تو فریادرسی..!
  • بی نام EU ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 1
    محاسبه قیمت بنزین با حساب ارز مبادلاتی یعنی چی آخه؟ اینا مگه نمیگن بهترین بنزین دنیا رو تولید میکنن که اصلا هم سرطان زا نیست؟! اینا مگه نمیگن میخوان بنزین صادر کنن؟ مگه این همه نفت نداریم؟ دیگه به قیمت ارز چی کار داری؟ مبادلاتی و غیرمبادلاتی نداره
  • منم A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 0
    میشه بگید چطوری بنزین قاچاق میشه ؟
  • شاهین A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 1
    اول و آخر که شما کار خودتان را میکنید...نظر ما مردم هم که پنبه....
  • بی نام A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 1
    پیشنهاد میکنم برای خوشحالی نگارنده این پیشنهاد تخیلی بنزین خودروهای وارداتی کلا قطع شه و مجبور شن لاستیک ماشینشو بدن بچه ها باهاش بازی کنن. دوست عزیز حالا چون شما ماشین ایرانی داری اونایی که ماشین وارداتی دارن تاوانشو بدن و آلودگیشو هم تحمل کنن. اتفاقا دولت عقل داشته باشه بنزین ماشین های وارداتی رو ارزونتر می ده داخلی رو گرونتر.
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    7 1
    میگن قیمت تمام شده بنزین با ارز مبادلاتی 3500 تومانه که ما ارزونتر میدیم!!! میخوام بدونم حقوق واقعی کارگر هم باید زیر 500 هزار تومان باشه؟!!! چرا به حقوق میرسیم این چیزا رو نمیگین؟ فقط میگین بنزین تو کشورهای دیگه اینقدره ما میدیم اینقدر!! خب دستمزدها رو هم مقایسه کنید خبرآنلاین خواهش میکنم نظرمو حذف نکن
  • بی نام A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 1
    مسابقه دلاروقيمت بنزين كي تموم ميشه؟؟وقتي بنزين ازاد ٤٠٠و٨٠٠تومان شد،دلار١٠٠٠تومن بود،يعني تقريبا همون قيمت فوب(٨٠سنت)اماالان كه دلارگرون شده همون بنزين ٨٠٠تومني ديروزبازم شده يارانه اي!!اقايان عقل كل،اين يه معادله بادومجهوله!يعني هي بنزين گرون ميشه،به دنبال اون دلاروبعدبنزين ازادميشه يارانه اي!دلارروثابت نگه داريداول بعد بنزين روگرون كنيد،وكرنه اين روش تافاز ان ام بايدمسابقه دلاروبنزين امان مردم روببره
  • معصومه33 A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 1
    اقایون من متوجه نمیشم چرا باید قیمت سوخت بالا باشه که ما خانواده گارگران درحسرت سفر باشم چرا باید از داشتن یک زندگی درسطح رفا نسبی بی بهره باشیم گفتین ثبات وارامش همین حالا حبوبات قیمتش بالا است هنوز نمیتونیم خوب بچه هامون رو تغذیه کنیم هنوز توانایی پرداخت پول اب وبرق رو نداریم وفقط حرص میخوریم هیچ پسندازی نداریم مردم همچنان در سختی به سرمیبرن به دادمردم برسید
  • احسان A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 0
    اگر سهمیه ها زیاد بشه مصرف در کشور زیاد میشه از اون طرف افزایش قیمت بنزین آزاد فقظ موجب تورم بیشتر میشه و میشه باخت - باخت برای هر ایرانی
  • مرتضي IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 2
    خيلي ايده خوبييه به شرطي كه سهميه ها در يك مقطع زماني بلند مدت ثابت باشه مردم مصرفشون رو مديريت ميكنن اگه سهميه سفر هم بدن كه بهتر قيمت ازاد رو اونقدر كنند كه قاچاق صرف نكنه فقط يك راه حل براي تاكسيها لازمه كه به جاي كار كردن نرن سوخت فروشي!!
  • mgh IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 0
    یعنی هر بار که ارزش پول ملی کم بشه ما باید پول بیشتری هم پرداخت کنیم . هم تو سرمون می زنن هم زیر پامونو خالی می کنند !
  • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 0
    به خدا مردم دیگه توان این همه گرانی را ندارند مسولان بیکاری گرانی و تورم و نوامیدی در چهر ه مردم نمی بینند
  • reza IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    0 3
    با اين قيمت بنزين سرمايه مملكت سوخت ميشود .
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 0
    این پیشنهاد همون در حالت پیشنهاد بمونه بهتره
  • میلاد A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 0
    کلا فقط به طیف حقوق بگیر اهمیت میدید!!یه گزارش درباره کارگرای ساختمانی و صنعتی منتشر نمیکنید.
  • اعتراض A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 0
    در واقع باخت واسه مردم و برد واسه دولت و ثروتمندانه،چون با بالا رفتن قیمت سوخت روی خیلی از کالاها تاثیر میزاره،و اون کالاهایی هم که به سوخت ربطی نداره به صورت حبابی بالا میره،تو رو خدا دستتون از جیب مردم بکشین بیرون،لااقل واسه مردم کار نمیکنید جیبشون نزنید،به قول تو فیلما شما جیب ما رو نزن . . . .
  • بی نام NL ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 1
    کشتید مردم رو با قاچاق بنزین.سه سال پیش هم بنزین رو با همین بهونه چهاربرابرکردید ولی با بالارفتن نرخ ارز دوباره شروع کردید به همون صحبتها.باباجان بنزین از لب مرز به طور سازمان یافته قاچاق میشه مشکل مردمه؟مثل اینکه مردم در همه ابعاد شده اند سپر بلای ندانم کاریهای دولت.خوب جلوی قاچاق سوخت روبگیرید.نرخ ارز رو بیارید به همون قیمتی که هدفمندی نسبت به اون تصویب شد.مردم بیچاره شدند به خدا.ول کنید.بسه دیگه.بازی برد بردتون هم به درد خودتون میخوره.سال دیگه دوباره شروع میکنید به مقاله نوشتن درباره لزوم کم شده سهمیه ها و بقیه ماجرا....
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    1 1
    شاید هم برای خودروسازان و دارندگان اتومبیلهای اسقاطی درامد ایجاد شود
  • جمال IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    1 1
    أون وقت يه عده هم بيش از پيش در پمپ بنزين درامد زايي مي كنن و سهميه ماشين ديگران را ميفروشن
  • آرمان IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 4
    باز خوبه كه احمدي نژاد در دوران رياست جمهوريش چندين پالايشگاه توليد بنزين را راه اندازي كرد چون قبلا به شدت وارد كننده بنزين بوديم و گرنه تو اين تحريمها بيچاره بوديم. خدا خيرش بده.
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 1
    بنده کارت سوخت ندارم ولی مدت زیادی است که هر وقت بنزین میزنم جایگاه داران محترم از کارت سوخت تاکسی داران و همشهریان محترم بنزینی ۴۰۰۰ ریالی را ۸۰۰۰ ریال میفروشند یعنی اینکه هر ماه مبلغی رایگان به تاکسی داران زحمت کش و بقیه دوستان پرداخت می شود حالا با این پیشنهاد بکر دو برابر هم می شود . ایکاش دولتمردان محترم اصلا فکر نمی کردند
  • بی نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 6
    واقعا احمدي نژاد در بحث بنزين خيلي خوب كار كرد. چه در بحث اجراي سهميه بندي و چه در افزايش توليد بنزين و به جاي اين كه اين همه بنزين وارد كنيم حالا صادر كننده شديم.
  • ساسان IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 1
    قبول کنید اول باید صورت مساله پاک بشه یعنی لغو تحریم ها در غیر اینصورت هر اقدامی محکوم به شکسته .آره اگه تحریم ها برداشته بشن این کار جواب میده . جای بسی افسوس داره که دولت آقای احمدی نژاد میتونست طوری عمل کنه که کشور تحت اینگونه تحریم های فلج کننده قرار نگیره .شرایط امروز ما اصلا عادی نیست و بزرگترین مردم بیکاری جوانان تحصیل کرده و سن بالا هست که تبعات سنگینی برای جامعه داره.
  • متین A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 1
    به نظرم برای گذار فاز و فرصت دادن به روحانی برای به دست گرفتن اوضاع مملکت فکر مناسبی باشه . ولی در مورد ادامه طرح و مدت این طرح چیزی نگفته . مگه قرار نیست که به طور کامل بنزین آزاد شه ؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 0
    چرا صورت مساله رو عوض می کنین؟ یکی مواظب مرز ها باشه نه مواظب مردم
  • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 4
    در اين دولت برد بردي وجود نداره. زودتر رفتنش برد مردمه!
  • امید IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    24 1
    این تماما برد دولت هستش.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    43 2
    یعنی این الان برد-برد هستش؟!؟!؟! برید از خدا بترسید
  • حسین A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    8 1
    نباید اینقدر ساده باشیم 70 لیتر 400 و 70 لیتر 700 میانگینش برای هر لیتر 550 بعد هم برید لیتری 1000 تومان بزنید حال کنید کجاش مردم برد کردن بخدا اشکمون در امد با این کارها
  • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    4 2
    منم مازراتی دارم و مشکلی با هیچی ندارم :)
  • محمد امین IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    8 0
    جالبه من موندم رو چه منطقی از اول بهمن 91 قانون درآوردن که به ماشین های 2000 سی سی که جدیدا تولید میشن سهمیه ندن ولی به ماشینایی که قبل این تاریخ تولید شدن و 2000 سی سی هستن سهمیه بدن !!!!!!!!!!!!! خیلی جالبه یعنی اونایی که قبل از این تاریخ بودن کم مصرف ترن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اخه چه منطقی پشت این قضیه هست ... یا به 2000 سی سی ها کلا ندن یا به همه بدن یعنی چی یه تاریخ رو مشخص کردن به قبلش میدن به بعدش نمیدن . واقعا متاسفم .
  • بی نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    14 1
    لطفا ننويسيد كه تو فلان كشور بنزين چنده كه همه خندمون ميگيره. شمام بيايد هر دلارو بكنيد هفتصد تومن تعرفه صد در صديه واردات ماشينم برداريد كه مردم مجبور نشن ماشيناي بي كيفيت توليد داخلو به اجبار بخرن، بنزينو اصلا ليواني هزار تومن بفروشيد. اگه گفتيم چرا
  • بی نام IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    6 7
    یک پیشنهاد عالی و فابریک که به شکل سریع السیر مردم را از دولت آینده فراری می دهد.
  • غزل A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    6 1
    خیلی عالیه میگین بنزین قیمتش رو میبریم بالا که یارانه رو بپردازیم از جیب مردم بگیرید دوباره بدید به مردم خیلی خوبه والله اگه اقای روحانی راست میگه اول از همه کاری کنه که تحریم ها شکسته بشه نفت ما رو بخرن اون موقع از پول نفت یارانه بپردازین نه این که بنزین و گرون کنین
  • محمود IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 1
    بنظر من طرح عالیه و میتونه حتی سهمیه دو و نیم یا سه برابر بشه و قیمت آزاد 3000 تا 3700 باشه زیرا قاچاق لطمه ی بسیار زیادی به کشور می زند که مردم عادی آن را نمی فهمند ولی اثرش را در تورم بصورت غیرمستقیم نشان می دهد همانطور که الان خوب توضیح داده شد اگر برای مردم همه مسایل شفاف و کامل توضیح داده شود مردم قبول خواهند کرد. در مورد برگشت دلار به 1000 تومان هم غیرممکن است زیرا دولتهای نهم و دهم نقدینگی را از سال 84 بیش از 5 برابر افزایش داده و همین که الان دلار 5000 تومان نیست با وجود این همه تحریم ها جای شکر دارد. طرح های آقای نوبخت را بسیار قوی و کازشناسی شده می بینم. گرچه در این سال ها سختی هایی داریم ولی نباید از یاد ببریم که بخشی از عدم مدیریت در گذشته به اضافه تحریم ها خسارات زیادی بکشور زده
  • حامد A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 2
    فکر ما هم که نون خوردنمون از تاکسیه باشید این یارانه نقدی که به خانواده چهار نفری ما میدن پول افزایش نرخ بنزینم واسه ما نمیشد حالا باز میخایین گرونش کنید حالا ببینید همین الانش واسه ما باخت باخته بعد از اجرای این طرح ما سقوط میکنیم لیگ روستایی!!!!!!!!!!!!!
  • پیام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 0
    این یعنی توزیع عادلانه، آقا هر چی رو این "عدالت" کار بشه بازم کمه
  • علی IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 1
    سهم من روستایی از افزایش درآمد دولت ناشی از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در کجای این طرح دیده شده است لطفا گارشناس مربوطه و طراح طرح پاسخگو باشند. من گمان میکنم افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت را بدنبال خواهد داشت پس فرمول جبرانی مرا نیز به من یاد دهید.
  • كارشناس حمل و نقل و عضو شبكه دوستان انرژي A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    1 1
    سهميه بنزين مرا قطع كنيد. من اتومبيل دارم و از سهميه بنزين استفاده مي كنم. ولي برخي از دوستانم اتومبيل ندارند و سهميه نمي گيرند. آيا اين تبعيض نيست كه دارندگان اتومببيل سهميه اي را ماهانه دريافت مي كنند كه افراد مشابه دريافت نمي كنند؟ آيا اين منطقي است كه كساني كه چند خودرو دارند چند سهميه مجزا دارند و به اين ترتيب يارانه بيشتري دريافت مي كنند؟ به نظرم سهميه بندي بنزين يك مرحله موقت و گذرا براي كاهش فشار اجتماعي در افزايش قيمتهاي حاملهاي انرژي بوده و براي ايجاد عدالت و تشويق به صرفه جويي بايد اين سهميه ها حذف شود و فقط سهميه انرژي ارزان به وسايل نقليه عمومي نظير تاكسي و اتوبوس داده شود.