بعد از درگیری‌های اخیر در مناطق مختلف قاهره که هفت کشته و 216 زخمی برجای گذاشت، نیروهای امنیتی مصر 401 تن را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز، خالد خطیب، یکی از مسوولان وزارت بهداشت مصر اعلام کرد، طی درگیری‌هایی که در میدان رامسس، پل شش اکتبر، میدان النهضة واقع در مقابل دانشگاه قاهره و خیابان‌ البحر الأعظم در جیزه رخ داد، هفت تن کشته و 261 تن دیگر زخمی شدند.

وی تصریح کرد که 137 تن از مجروحان بعد از بهبود حال جسمی‌شان از بیمارستان خارج شده و 124 تن دیگر همچنان تحت درمان هستند. خطیب خاطرنشان کرد که طی درگیری‌های میدان رامسس و بالای پل شش اکتبر 134 تن زخمی و دو تن کشته شدند.

این مسوول مصری با بیان اینکه در میدان رابعة العدویة پنج تن زخمی شدند، تصریح کرد که در میدان نهضت و اطراف دانشگاه قاهره 114 تن زخمی و چهار تن دیگر کشته شدند.

وی در ادامه گفت: در خیابان البحر الأعظم و خیابان المحملة هشت تن زخمی شده و یک تن جان باخت.

تظاهرات روز دوشنبه بنا به فراخوان ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت برگزار شد.

ائتلاف مذکور اعلام کرد که این تظاهرات نخستین اعتراض‌ مسالمت آمیز در تمام میدان‌های قاهره، جیزه و تمام مناطق مهم در استان مصر است تا مسیر رفت و آمد در قاهره و سایر استان‌ها فلج شود.

ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت حمله نیروهای پلیس به تظاهرکنندگان در میدان رامسس را محکوم و اعلام کرد که پلیس و نظامیان مسوول کشتار "نمازگزاران صلح طلب" هستند.

ائتلاف ملی در بیانیه‌ای تاکید کرد: انقلاب ما مسالمت آمیز و به دور از خشونت بوده و ما صلح جو خواهیم ماند تا اراده مردم مصر را محقق سازیم.

در مقابل نیروهای مسلح مصر از تحصن کنندگان حامی رئیس جمهور برکنار شده مصر در اطراف مسجد رابعة العدویة خواستند به تحصن خود پایان دهند.

منبع: رویترز/ راشاتودی

52261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    36 0
    به هر حال روزی که ارتش به بهانه حمایت مردمی دولتی که با انتخابات سر کار اومده رو برکنار میکنه باید این روزها رو هم میدید! برای برکناری مرسی باید همه پرسی برگزار میشد. نه این که ارتش مستقیما وارد عمل بشه بعد هم فرمانده ارتش بیاد بشه معاون اول!
  • محمد A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    23 0
    به قول یه بزرگوار طنازی:تو مصررسم شده مردم هر چند وقت یه بار میریزن کف خیابون و همچی دورهمی یه انقلابی میکنن.
  • بانام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    21 11
    سوریه و مصر و سودان و سایر دشمنان بالقوه اسرائیل به واسطه جنگهای داخلی کاملا ضعیف شدن! به این میگن سیاست. تفرقه بنداز و حکومت کن.
  • باربارا IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    19 15
    حالا بر فرض اینکه مرسی به قدرت برگرده، رییس جمهوری که تقریبن نصف بیشتر مردم کشورش قبولش ندارن و بر علیهش شوریدن که دیگه نمی تونه کشور رو اداره کنه. بخاطر بی لیاقتی و بی کفایتی مرسی جامعه مصر دچار چند دستگی شده، دیگه چه قدرت و اقتداری به عنوان رییس جمهور برای ایشون باقی می مونه که بخواد کشور رو از این وضعیت نجات بده! انجور آدمها فقط به فکر منافع یک گروه خاص و معدود هستند نه کشور و ملتشون! این آقا اگر وجدان داشت خودش که این وضعیت رو می دید استعفا می داد و کناره گیری می کرد، نه اینکه میز ریاست جمهوری ملک مطلق پدریشه که دو دستی بهش چسبیده و ولش نمیکنه!
    • خندون IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      4 8
      نصف کمتر مخالفشن... این تو انتخابات مشخص شد...
    • ایمان A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      13 2
      دوست عزیز. یادمان باشد مرسی رئیس جمهور منتخب اکثریت مردم(کار به شکننده یا مورد دیگش ندارم) بوده و با رای انتخاب شده!!! و راه برکنار کردنش هم انتخابات بود نه به این صورت اما چه انتخاباتی؟؟!! بهتر بود گروه های مختلف و مردم معترض و همچنین نیروهای ارتش صبر می کردن تا انتخابات اون هم نه الان بلکه حداکثر تو 1.5 سال آینده برگزار میشد تا اگر مرسی اشتباهی کرده(که حتما همین طور بوده) برگردد خوش و کارهاش رو تصحیح کنه هم مردم آخرین فرصت رو برای تغییر و بهبود وضعیت مصر میدادند. اگر محقق نمیشد عدم کفایت اون هم در زمان منصفانه نه 1 سال!!! الان من از شما می پرسم اگه رئیس جمهور بعدی هم نتونست اکثر مشکلات رو حل کنه باید این طور هزینه و کشته برا کشور مصر باید ایجاد بشه؟پس کو دموکراسی؟
    • باربارا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      4 5
      آقا ایمان موافقم. اما منظور من الانه! فعلن که مرسی و اخوانی ها بخاطر افراط گری و تصمیمات نادرستشون قدرت رو ازدست دادن. تعداد مخالفانشون هم که کم نیست. جامعه مصر هم به شدت دچار چند دستگی و اختلاف شده. خب، شما بگو رییس جمهوری که حرمتش شکسته شده و دیگه قدرت و اقتداری هم نداره، بیش از نیمی از مردم کشورش هم بهش اعتماد ندارن، چگونه میخواد دوباره به راس قدرت و تصمیم گیری برگرده؟ این شخص وضعیت رو آشفته تر می کنه یا ....؟ به هرحال مرسی در این وضعیت که خودش باعث و بانیشه، اصلن فرد مناسبی برای به دست گرفتن سکان رهبری کشور دچار هرج و مرجی مثل مصر رو نداره!
  • بی نام IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    22 1
    در هر حال گذر به دمکراسیه کاش فقط خون کمتر بریزه
  • حمید IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 5
    برخی از حکومت‌های معلوم الحالی چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی و... و همچنین مخالفان اسلامگرا‌ها در ممالک اسلامی، باشنیدن خبر کودتا بسیار خوشحال شده و آن را به سران کودتا تبریک گفتند؛ و با شور و شعف زاید الوصفی به زعم خود، سقوط اسلام سیاسی! در مصر راجشن گرفتند. بدین ترتیب با یک کودتای نظامی، دولت منتخب و قانونی مصرکه بر اساس قواعد دمکراتیک انتخاب شده بود سرنگون شد؛ و ضربه‌ی سهمگینی به روند دمکراتیزاسیون در مصر وارد شد. مخالفان با داشتن غول رسانه ای به مخاطبان خود چنین القاء کردند که دولت مرسی فقط در انحصار یک گروه خاص می باشد . اما حقیقت این است که از ۳۵ وزیر دولت مصر تنها ۵ وزیر، از چهار معاون رئیس جمهور تنها یکی از آن‌ها و از ۱۷ مشاورش تنها چهار نفرشان از جماعت اخوان المسلمین بودن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    19 9
    محمد مرسی میخواد کشور رو به سمت اسلامی گری پیش ببره و از قدرت دینی استفاده کنه در حالی که این سیاست با وضعیت اقتصادی مصر همخونی نداره که بر پایه نفت و توریسته که وضعیت دینی که مرسی راه انداخته بود داشت به کشور و اقتصاد صدمه زیادی میرسوند بازم دست مردم و ارتش درد نکنه که جلوشو گرفتن حکومت های دینی رو یا به یاری بخت میگیرن یا به یاری جنگ ولی بدون هیچ کدوم نگاه میدارن چون که قوانین کهنه دینی که در احساسات مردم نهفتس نگه مدارن که قدرتی بی مانند دارند ولی افرین به مردم مصر که گول نخوردن
  • والا، با این زیرنویساشون! IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    4 0
    زیرنویس هر عکس دقیقاً چه ربطی به اون عکس داره؟؟