جمشید پژویان، رییس شورای رقابت به اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت واکنش نشان داد و گفت: از اظهارات معاون وزیر صنعت متاسف شده ام.

محمد هیراد حاتمی:

« بازار خودرو » دیگر چندان با آرامش میانه ای ندارد و به آن روی خوش نشان نمی دهد. پس از اینکه به یکباره قیمت خودروهای داخلی در فاصله زمانی کوتاه به قله هایی رسیدند که شاید بد بین ترین افراد هم نمی توانستد آن را تصور کنند رییس جمهوری به این موضوع ورود پیدا کرد. آرام کردن بازار ملتهب خودرو به شورای رقابت سپرده شد و پس از آن فرمول جدیدی برای قیمت گذاری خودرو در نظر گرفته شد. حتی فرمول شورای رقابت هم نتوانست بازار راکد خودرو را رونق ببخشد تا اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت سکوت خود را شکست و عملکرد شورای رقابت را زیر علامت سوال برد. وزیر صنعت، معدن و تجارت به یکباره در رابطه با موضوع خبرساز « خودرو » عملکرد شورای رقابت را زیر سوال برد و به طور رسمی اعلام کرد که پروژه شورای رقابت را باید « شکست خورده » تلقی کرد.

اظهار نظری که واکنش جمشید پژویان رییس شورای رقابت را به دنبال داشت تا به نظر برسد جدال وزارت صنعت، معدن و تجارت با شورای رقابت بر سر وضعیت خودرو وارد فازه تازه تری شده باشد. فاز تازه ای که با واکنش سید علیرضا شجاعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کلید خورده است. شجاعی « پایه علمی » جمشید پژویان را شاه بیت انتقاد های خود از رییس شورای رقابت قرار داده و گفته است که خوش به حال دکتر پژویان که دانش اقتصاد دارند و با همین پایه علمی، خودرو را به این وضع و روز درآوردند.

شجاعی همچنین با قاطعیت بلاتکلیفی وضعیت کنونی صنعت خودرو را با لحنی جدی به گردن عملکرد شورای رقابت انداخته است: « چنانکه بلاتکلیفی چندین ماهه در صنعت خودرو، هم تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرد و به آستانه نابودی کشاند و هم موجب سردرگمی مصرف‌کنندگانی شد که تصور می‌کردند قیمت خودرو به زودی 30 تا 40 درصد ارزان می‌شود. »

در همین رابطه جمشید پژویان، رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید اظهارات آقای شجاعی را خواندم و بسیار متاسف شدم. او اعتقاد دارد که فردی سیاسی نیست اما هر چیزی اندازه و حساب و کتابی دارد. آنچه در ادامه آمده است متن کامل گفت و گو با جمشید پژویان رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت است:

 

عملکرد شورای رقابت در رابطه با موضوع خودرو چندی پیش توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت زیر سوال رفته بود. در ادامه این داستان و پس از واکنش شما به اظهارات وزیر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به گفته های شما واکنش نشان دادند. از آن اطلاع دارید؟

 بله. من گفته های آقای شجاعی را خواندم و بسیار متاسف شدم.

چرا تاسف خوردید؟

من نمی دانم در این روزهای آخری که دولت فعالیت خود را به پایان می برد و به دنبال آن وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان او در روزهای پایانی فعالیت خود هستند چه اتفاقی افتاده که یکباره آقایان در مسائلی وارد شده اند و دخالت کردند که نباید دخالت می کردند. یعنی اصلا نباید وارد این موضوع می شدند.  

 

یعنی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نباید در رابطه در رابطه با عملکرد شورای رقابت درباره موضوع خودرو دخالت می کرد؟

در رابطه با موضوع خودرو ما قبلا با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده بودیم. به یکباره آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت شبانه در گفت و گویی به عملکرد شورای رقابت حمله کردند. من تعجب می کنم. هر چیزی انداه ای دارد و حساب و کتابی برای آن وجود دارد. بر این اساس یکی از چند معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت به یکباره نمی تواند با سایت خودشان مصاحبه کند و هر چی که تمایل داشت بگوید.

بیشترین نقد شما به کدام قسمت از گفته های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت است؟ به هر حال ایشان اعلام کردند که شورای رقابت صنعت خودرو را به نابودی کشانده است. واکنش شما چیست؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک اقدام عجیب برای شورای رقابت تصمیم گیری کرده است.  ایشان صحبت های عجیب و غریب مطرح کردند. حتی برای شورای رقابت تعیین تکلیف کردند. کجای قانون به ایشان چنین اجازه ای داده اند که برای شورای رقابت تصمیم گیری کنند؟ اگر شورای رقابت به وزارت صنعت، معدن و تجارت توصیه ای مطرح کرده به دلیل جایگاهی است که دارد.

توصیه هایی که در رابطه با قیمت گذاری و بازار خودرو در ماه های گذشته مطرح شد؟

اگر شورای رقابت گفته است که وازت صنعت، معدن و تجارت فقط روی 2 خودروساز بزرگ تمرکز شده است و از تولید ملی فاصله گرفته ایم در میان وظایفی است که می توان برای شورای رقابت قایل شد. بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنعت خودروسازی ما از طریق واردات صورت می گیرد و از این جهت شورای رقابت باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت تذکر می داد. تصمیم گیری های اخیر شورای رقابت از آن جهت بود که اختلالات بازار خودرو رفع شود. حالا چگونه است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برای شورای رقابت تعیین تکلیف کردند. من به ایشان تبریک می گویم وقتی الفبای اقتصاد را هم حتی بلد نیستند و چنین صحبت هایی را مطرح می کنند.

یعنی شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت باید انتقاد هایی که این وزارتخانه دارند را عنوان کنند؟

آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت خودشان زبان دارند تا حرف های شان را بزنند. به هر حال آقای وزیر مقام بالاتری هستند. من چندی پیش با وزیر صنعت، معدن و تجارت ملاقات داشتم و هیچ مشکلی وجود نداشت. حتی توافق هایی هم به طور کامل صورت گرفت. آقای وزیر پیشنهاد دادند دو طبقه از 4 طبقه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان فعالیتش به شورای رقابت منتقل شود.

شما از عملکرد شورای رقابت دفاع می کنید؟  

عملکرد شورای رقابت سبب شد تا بازار ملتهب خودرو از آشفتگی به آرامش برسد و جهتی که به ضرر خودرو سازان بود آرام شد. باید این نکته را بگویم که بخش قابل توجهی از گرانی خودرو محصول عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت بود.  من اصلا آدم سیاسی ای نیستم اما از آنجا که تقریبا دو هفته دیگر از عمر این دولت باقی نمانده است گمانم بر این است که برخی این اواخر می خواهند با اظهار نظر هایی لابی کنند تا برای خودشان در دولت آینده جایی داشته باشند. 

در بخش ار انتقاد های معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع پایه علمی شما مطرح شده بود که با وجود داشتن پایه علمی صنعت خودرو  را ورشکست کردید.. آیا می پذیرید کار اجرایی با تخصص دانشگاهی همسویی ندارد؟

 من  تقریبا 40 سال است که سابقه تحصیل در دانشگاه ها را دارم. در دانشگاه های داخلی و خارجی تدریس کردم. اعتبار دانشگاهی من  اگر هست یا نیست ظرف 40 سال به دست آمده است و آقای شجاعی جایگاهی ندارند که اعتبار علمی من را زیر سوال ببرند. اگر اعتباری هم نیست  باز هم جایگاهی ندارند تا مورد توجه ایشان باشد و بخواهند به آن وزن بدهند. 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    39 0
    تو رو خدا به داد مصرف کننده برسید
    • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      34 1
      آقای دکتر پژویان عزیز اعتبار علمی شما زمانی زیر سوال رفت که حاضر به همکاری با برنامه های خلق الساعه با همین وزیر صنعت شدید. چرا فراموش می کنید؟ فکر نمی کردید این وزیرها هیچ وقت یک برنامه را بدرستی اجرا نخواهند کرد؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    60 7
    شما نباید با این دولت همکاری میکردید.چون از اعتبار شما فقط سوء استفاده کردند.
    • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      6 26
      اگه اعتبار به بی سوادیه حرف شما کاملا متینه.
  • عبدالمطلب IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    25 1
    با سلام انشاالله اقای روحانی تمام کابینه اش را عوض خواهند کرد و من خوشبین هستم و تا دولت جدید صبر میکنم تا قیمت خودرو پایین بیاد فعلا خیلی بالاست و بنده کارمند هستم واقعا سخته
  • عمار IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    37 9
    آقای پژویان در این 4 سال که شورای رقابت را ریاست میکنید چه گلی بر سر مردم زدید ؟ اولین پرونده ای که رسیدگی کردید مربوط می شد به شرکت پیشگامان کویر یزد که نشان دادید قدرت صدور رای عادلانه ندارید و این آخری هم خودروسازی که تا خود رییس جمهور اشاره نکرد شما وارد قضیه نشدید در حالیکه خودتان باید وظیفه خود را میدانستید و جزو شرح وظایفتان بود و در آخر هم نتوانستید تکلیف قیمت خودروها را مشخص کنید. مدام در پشت جایگاه دانشگاهی و سابقه تدریس پناه میگیرید تا کاستی هایتان جلوه نکند. بهتر است در همان دانشگاه تدریس کنید. توانمندیهای شما مناسب پست اجرایی نیست.
    • بی نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      11 21
      حالا یکی پیدا شده جلوی این خودرو سازها و دار و دستشون واستاده، میزنی تو سرش؟!!!!!
  • مسعود IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    16 1
    اقای پژویان تعجعب کردم این بار نگفتی نخرید مردم ارزون میشه!!!!!اها منتظر تورم بخشی هستی ///بزار نظرم رو خبر
  • مردم سالاری A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    26 0
    ای مردم عزیز.تورو خدا خودرو 0 از نخرید.اینقدر نخرید که التماس کنند.نخرید.
  • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    17 0
    انتقاد معاون وزیر صنعت از قیمت گذاری در صنعت خودرو تنها به شورای رقابت محدود می شود چرا که همکاران وی در سازمان حمایت تمام تلاش خود را بکار بسته اند تا قیمت گذاری را بار دیگر به دوش بگیرند. دست وزارت با خودرو سازها در یک کاسه است و بس.
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    23 1
    اقای پژوهان حقته وقتی طرف مصرف کننده را نگرفتی و طرف دولت و تولید کننده را گرفتی باید منتظر این برخوردها هم باشی خسرالدنیا و الاخره............................
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    5 0
    ایشان اگر کمی تفکر میکردند بعنوان یک شخصیت دانشگاهی وارد اینگونه امور نمیشدند برایشان شخصا متاسف هستم
  • بیسواد A1 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 0
    هی گفت حرفه مرد یکیه. کو پس چرا نشود! ما هم گوله حرفهایه این اقایونو خوردیم بدونه ماشین موندیم رفت که رفت خیلی راحت خسته نباشی یک سال سر کار گذاشتیمون رفت
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 1
    این قدر ادعا داری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گفتی قیمت 30 تا 40 درصد کم می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اضافه شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!! پس حق عتراض دارند.
  • كمال IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 0
    شوراي رقابت و غيره هيچ كدامش كاره اي نيستند.
  • ارغوان IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 0
    خداهرکس به فکر مامردمه یاریش کنه اونی هم که به فکر سرمایه داراست نه به فکر مردم خدارسواش کنه
  • امیر IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    11 0
    وقتی کارشناس روابط عمومی وزارت صنعت و معدن تجارت به یکباره معاون وزیر می شوند دیگر هیچ حرفی نمی توان زد واقعا وا اسفا که صدای کسی هم در نیامد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    3 0
    البته نقش دكتر در تدوين و اجرا قانون هدفمندي رو هم نبايد فراموش كرد فقط يه مقدار وسعتش از صنعت خودرو بيشتر بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آقاي دكتر شما 100% سياسي هستيد