واکنش آیت الله مکارم شیرازی به فتوای آب خوردن در حین روزه

حوزه نیوز نوشت:

آیت الله مکارم شیرازی نسبت به برخی سخنان مبنی بر جایز بودن نوشیدن آب افراد روزه‌داری که بسیار تشنه می‌شوند، بدون این که روزه آنها باطل شود، واکنش نشان داد. 

این مرجع تقلید، ظهر امروز در ششمین روز سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در جمع زائران حرم کریمه اهل‌بیت(س) عنوان کرد: چند روزی است که در دهان برخی انداخته‌اند که اگر روزه‌دار زیاد تشنه شد، می‌تواند آب بخورد و روزه هم درست است.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: بر اساس این سخن، فرد روزه دار می‌تواند کوزه آبی کنار خود بگذارد و هر وقت خیلی تشنه شد، ‌از آن بنوشد و روزه او هم باطل نشود!

وی با بیان این که برای این ادعا به روایتی استناد می‌کنند، خطاب به این افراد، گفت: با دین مردم بازی نکنید، این روایت از نظر سند و دلالت زیر سؤال است.

آیت الله مکارم تصریح کرد: فرض کنیم این روایت وجود داشته باشد؛ احدی به این صورت فتوا نداده است و خلاف اجماع فقهای اسلام است و احتمال دارد خلاف ضرورت دین هم باشد. این که کسی روزه‌دار باشد و آب هم بخورد، ‌تعجب نمی‌کنید! نمی‌گویید این چه روزه‌داری‌ای است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اجازه اسلام بر روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان برای کسانی که بیمار و یا ناتوان هستند، افزود: اگر فرد بیمار است و یا توان روزه گرفتن ندارد،‌ اسلام به او اجازه داده تا در ماه رمضان روزه نگرفته و قضای آن را در ایام دیگر سال بگیرد، ولی این که چنین کاری شود،‌ هر مسلمان که آن را را ببیند، انکار می‌کند.

این مرجع تقلید یادآور شد: این سخن حرف درستی نیست و کلیه مسلمانان آن را نادرست می‌دانند؛ امیدوارم این افراد مراقب حرف‌های خود باشند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    جناب آیت اله مکارم شیرازی این امر در رساله امام خمینی نیز ذکر شده و نه اینکه آب بخوریم هر وقت تشنه شدیم اگر ضرورت و عدم تحمل پیش آمد بقدر رفع عطش میتوان آب نوشید و نه به قدر سیری این کلام چیز جدیدی نیست در ضمن مردم در آنچه به حق الله مربوط است حواسشان هست بهتر است همه بر روی حق الناس بیشتر کار کنیم
    • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      28 58
      مي تواند آب بخورد ولي بايد قضاي روزه را به جا بياورد.
    • میثم IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      34 72
      دوست من این چیزی که شما میگین تو رساله خود آیت الله مکارم هم هست، اما شرطش تشنگی بسیار حاد (در حد مرگ!) است. اما چیزی که ایشون نسبت به اون موضع گرفتند، نوشیدن آب با احساس تشنگی هست. لطفا مغلطه هم نکنید!!
    • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      23 39
      دقیقاً در کدام مسئله‌ی رساله‌ی امام گفته است آب بخورد و روزه‌اش صحیح است؟ شماره‌ی مسئله را بفرمایید.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      20 25
      شما برو مطلب رو کامل بخون ... این توی رساله خود آقای مکارم هست ... اما روزه اش نیاز به قضا داره ...
    • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      30 12
      آخه مسأله اینه که تو رساله ی امام میگه قضای روزه رو باید بگیری و بقیه ی روز رو امساک کنی ولی روزه ی اون روزت باطل شده اما این فتوا میگه آب بخور روزه ت هم درسته. فرقش اینه
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    با دین مردم بازی نکنید. این را کسانی که مدام از دین حرف میزنند هم اجرا کنند.
    • سعید IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      58 2
      با دین مردم بازی نکنید.جالبه
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    من موندم اگر قرار باشه همه مراجع اول تا آخر حرف های همدیگر را تایید کنند و بر خلاف هم چیزی نگن و یکجور فتوا بدن و .. خوب چه کاری هست!! یکدفعه یک کتابی بدن بیرون به اسم احکام دین که همان حرفایی که همه قبول دارن توش قرار داده بشه و همه هم ملزم به رعایت آنها بشن و دیگه این مساله تقلید از فلان کس و فلان شخص هم برچیده بشه!! چقدر خوبه قبل از اینکه به یک مرجع تقلید برچسب بازی با دین مردم زده بشه از نزدیک با او مباحثه بشه و نظراتش شنیده بشه و بعدا اینطوری.......
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
      4 6
      اگر مرجعی فتوی جدیدی مخالف اجماع بده باید یک دلیل از سنت یا قران بیاره که منطقی و مورد قبول باشه.که ایشون نیاوردن.خیلی راحت
  • بی نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    میگم کسی که زیر کولر همش نشسته و هیچ کاری نمیکنه آیا روزه اش با روزه کسی که در آفتاب رفت و آمد میکند فرقی نداره و اصولا فرقی به حال ایندو نیشست؟
    • بي دانه IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      كولرو خوب اومدي.....
    • بی نام EU ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      18 73
      چه ربطی داره مثل اینه که بگی حالا که اون کار می کنه زیر افتاب نماز ظهرشو 2 رکعت بخونه!!!حکم خدا که تغییر نمی نکنه واسه همه ثابته
  • بی نام GB ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    73 2
    منظور رفع عطش است نه اینکه پارچ آب کنار خود بگذاریم و بنوشیم!
  • حبیب A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    65 2
    "اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه براى او تحمل تشنگى موجب عُسر و حَرَج است، مى تواند به اندازه اى كه رفع مشقّت كند، آب بياشامد و روزه او باطل نمى شود." این فتوای آیت الله سبحانی است در مساله 1256 رساله عملیه شان همین الآن چطور آیت الله مکارم می گن احدی از فقها اینطور فتوا نداده؟
    • بنده خدا US ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
      1 0
      تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
  • امیر A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    37 1
    اجتهاد یعنی توانایی استنباط احکام دینی از منابع آن، اگه یک نفر استنباط کنه که این همه مجتهد دیگه لازم نیست
  • بی نام A1 ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    40 4
    آیت الله جعفر سبحانی هم همچین نظری دارند. خود اقای مکارم هم در مورد دود سیگار نظر عدم ابطال رو دادند. فک میکنم این فتوا خیلی هوشمندانه به روز بر اساس اصل ذات اسلام هست.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    7 25
    تو خبر قبلی میگن که حجت الاسلام در مورد مرجع نظر داده ... کار بدی کرده ... اینجا هم یه جور دیگه از نقد توسط یه مرجع اشکال میگرین ... آقا میخوای آب بخوری بخور ... دیگه چرا تو چیزی که قطعا علمش رو نداری نظر میدی ... یکی گفته میشه یکیم گفته نمیشه ... اما 98 درصد کسانی که از این حکم برائت میجویند یا تاییدش میکنند اصلا علمش رو ندارن که بخوان در موردش حرف بزنن ... سکوت کنیم که نمیگن لالیم ...
    • سعید IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      14 4
      شما خودتون علم دارین در این موضوع؟ 98% رو از کدوم آمار دارین میگین؟
  • میثم A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    19 3
    دو اصل فقهی بسیار مهم و اساسی در اسلام هست بنام : "لاضرر و لاضرار فی الاسلام" و "الضرورات؛ تبیح المحضورات" گمان می کنم حضرات آیات مستند به این اصول بسیار شایع فقهی، فتوای جواز خوردن آب در حد جلوگیری از ورود آسیب به بدن را جایز دانسته اند. هرگز فراموش نکنیم که دین اسلام همچون برخی ادیان آمده است که با معنی و مفهومی که از عبادت بیان می نماید، صرفاً افراد بشر را در هر شرایطی مکلف بداند و شرایط محیط و زمان و مکان را نادیده انگارد.
  • احسان IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    37 1
    در رساله آقای سبحانی هم عینا این حکم هست مساله 1256 رساله ایشون در لینک زیر: http://tohid.ir
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    41 12
    ظاهراً حضرت آیت الله العظمی مکارم که از اعاظم و مکارم تشیع هستند در این مسئله دچار مشکل شده و فتوای مذکور در متن خبر را نادر دانسته و فرموده‌اند «فرض کنیم این روایت وجود داشته باشد؛ احدی به این صورت فتوا نداده است و خلاف اجماع فقهای» مزید اطلاع معظم له این فتوا به کرات در رسائل توضیح مسائل حضرات مرجع باز نشر شده لذا حداقل شاذ و نادر نیست و کسانی بوده‌اند که چنین فتوایی داشته‌اند. به عنوان مثال: حضرت آیت الله العظمی سبحانی (دامت توفيقاته): (مسأله 1256) اگر روزه دار به قدرى تشنه شود كه براى او تحمل تشنگى موجب عُسر و حَرَج است، مى تواند به اندازه اى كه رفع مشقّت كند، آب بياشامد و روزه او باطل نمى شود. (فتوای مذکور در سایت معظم له موجود است)