۱ نفر
۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۵
مرگ و زندگی اصلاح طلبان

سید محسن فرجادی

اصلاح طلبان با مشارکت زیرکانه در رقابت های ریاست جمهوری یازدهم نشان دادند که بازگشت به بازی سیاسی را در دستور کار قرار داده اند. پذیرش برد و باخت و سرزنش نکردن رقیب به خاطر امتیازهایی که از آنها گرفته است بخشی از قواعد ابتدایی این «بازی» است.
اصلاح طلبان با خارج کردن نامزد خود از گردونه رقابت و شراکت جستن در حمایت از نامزدی مرضی الطرفین تلاش کردند بهترین وضعیت را برای خود پیش‌خرید کنند. اگر حجت الاسلام حسن روحانی در رقابت های ریاست جمهوری یازدهم پیروز هم نمی شد اصلاح طلبان چیزی از دست نمی دادند چرا که نه نامزد آنها بلکه نامزدی که به حمایت از او برخاسته بودند شکست خورده بود. اما استراتژی اصلاح طلبان از این پس چیست؟
خطاهای سیاسی اصلاحات از سال 76 تا 84 منجر به حاشیه نشینی تدریجی آنها شد، به گونه ای که پس از 84 نتوانستند تحرک جدی داشته باشند.
ناکامی اصلاح طلبان در بهره گیری از آرای کسب شده در انتخابات 88 ناکامی دیگر آنها بود.
ریزش بخشی از نیروها و فعالان سیاسی اصلاح طلب منجر به ایجاد شکاف هایی در بنده اصلاحات شد. گزکی که پیش بینی می شود از این پس دردسرهای زیادی برای جریان اصلاحات ایجاد خواهد کرد. چرا که آنها باید راه را بر بازگشت چهره هایی که از کشور خارج شده اند و یا در این چند سال سخن هایی خارج از قواعد گفته اند هموار کنند و در این بزنگاه، رقبای اصولگرا هم بیکار نخواهند نشست.
بازسازی جناح چپ و یا همان اصلاح‌طلبان معتقد به جمهوری اسلامی دستورکار جدی این جناح سیاسی برای نقش آفرینی موثر در فضای سیاسی کشور است. اصلاح طلبان باید ردای اپوزسیونی خود را آویخته و به عنوان فعالان مدنی وارد عرصه کسب قدرت شوند. به نظر می رسد اساسی ترین نیاز اصلاح طلبان در مقطع فعلی تعریف نقش های جدید است. اما این هدف نهایی آنها نیست. اصلاح طلبان در صورتی در اطلس سیاسی جمهوری اسلامی ایران باقی می مانند که دست به اقدامی بزرگ بزنند. تجربه 88 نشان داد آنها نتوانستند ریزش جدی بدنه و هواداران خو را مدیریت کرده و به توجیه طیف زیادی از سمپات های خود بپردازند. اقدامی که تا شب انتخابات 92 به تعویق افتاد.
اصلاح طلبان از این پس باید به تربیت نیروهای مدنی بپردازند. 8 سال ریاست جمهوری روحانی فرصتی طلایی برای تربیت نسل جدید اصلاح طلبان بر اساس تجربه گذشته و نیازهای آینده است.
اصلاح طلبان اگر بتوانند هواداران و سازمان رای خود را بر اساس قواعد دموکراتیک و مدنی تربیت و توجیه کنند آینده روشنی خواهند داشت و اصلی ترین مدعی قدرت در نهادهای مدنی و سیاسی خواهند بود، البته این مهم شرطی دارد و آن حضور نداشتن در عرصه عیان سیاسی است. اصلاح طلبان در صورت شراکت حداکثری در کابینه روحانی مانند تجربه دوره اصلاحات از وظایف اصلی خود غافل شده و باز هم جلوی حجله قدرت خود را قربانی می کنند. وقت آن رسیده که اصلاح طلبان به تربیت نیروهای معتقد به انگاره های اسلامی و دموکراتیک بپردازند؛ این استراتژی حیاتی و مرگ و  زندگی اصلاح طلبان است.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصلاح طلب A1 ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    43 3
    ((اصلاح طلبان از این پس باید به تربیت نیروهای مدنی بپردازند. 8 سال ریاست جمهوری روحانی فرصتی طلایی برای تربیت نسل جدید اصلاح طلبان بر اساس تجربه گذشته و نیازهای آینده است.)) بنده هم یکی از این نسل جدید اصلاح طلبان خواهم شد و در آینده به ریاست جمهوری خواهم رسید انشالله
    • روانی A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      9 0
      به زودی حداقل یک وزارتخانه سبز می شود
    • بی نام IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      2 12
      منافقین تازه ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    70 3
    اصلاح طلبان ريشه در مردم دارند و اصولگراها ريشه در قدرت و حاكميت .بنابراين اصلاحات هيچ گاه نمي ميرد
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      1 85
      اصلاح طلب ها بدون قدرت مرده اند اما اصولگرایان بدون قدرت در تار و پود جامعه حضور دارند
    • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      10 0
      دوست عزیز اصولگرا میبینی که چقدر ریشه دار هستین تو جامعه؟ از روی منفی هایی که گرفتی برو در صدشو در بیار.
  • مهربان توسی A1 ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    3 19
    جالب بود
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    40 3
    خوبي ؟؟؟؟ اگه بدنه اصلاحات سازماندهي نشه بود و ريزش داشت پس چطور روحاني به به عنوان يه كانديداي حداكثري بلكه به عنوان به قول شما مرضی الطرفین راي حداكثري آورد ؟ به نظرت اگه خاتمي يا موسوي كانديد بودن چي ميشد ؟ جرات داشته باش منتشر كن
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    25 2
    بالاخره ماهیتت رانشان دادی خبرآنلاین.
  • مهراب A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    10 10
    دوره ریاست جمهوری شده هشت سال؟!! اطمینان دارین که دوره بعدی هم جناب روحانی رییس جمهورن؟
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    2 9
    آفرین
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    38 2
    اصلاح طلبي و اصلاح طلبان زنده اند!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      4 28
      اصولگراها هم همین فرصت را دارند.
  • متعجب IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    3 17
    خبرآنلاینی ها مثل اینکه به قدرت متعصب چسبیده اید از کجا می دانید روحانی 8 سال زیاست جمهوری خواهد داشت اگر قدرت دخالت گر در همه ارکان مملکت نخواهد کسی می تواند یک روز هم سر یک پستی بماند؟؟؟؟؟ از انتصاب هایی که احمدی نژاد در لحظه های آخر مرگ ریاست جمهوری خود می نماید معلوم است که چه دیکته هایی به او و خدا عالم است به رییس جمهور جدید می شود کی مملکت ما از هزار فامیل رها خواهد شد و واقعا جمهوری در حکومت جلوه خواهد کرد خدا عالم است !!!!!
  • reza A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    45 2
    بدون حضور اصلاح طلبان روحاني پيروز نميشد خواهشمند است براي توجيه خود حقيقت را كتمان نكنيد.
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    0 16
    سلا م اقا پنج شنبه تقریبا نیمی از کابینه نهایی شده و قرار شده برنامه هاشون را برای ارایه به مجلس اماده کنن 1- معاون اول : فروزنده 2-رییس دفتر :شریعتمدار 3- رییس کل بانک مرکزی: سیف یا مجیدقاسمی 4- وزیرفرهنگ وارشاداسلامی:مسجد حامعی 5- وزیرورزش وجوانان: سلطانی فر یا دادکان 6- وزیراقتصادودارایی: نوبخت 7- وزیرصنعت و معدن : مهر علیزاده یا حسین هاشمی البته قست بخش تجارت به وزارت کشاورزی واگذار می شود 8- وزیرنیرو : بیطرف 9- وزیرتعاون، کارورفاه اجتماعی: صفدر
  • کامران A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    4 2
    میشه بفرمایید اگر 5 وزیر از اصلاح طلبان داشته باشیم و همزمان همین دستورات شما هم اجرا بشود چه اشکالی دارد غیر از اینکه فضای همبستگی برای آنها از طرف دولتمردان تنگ نخواهد شد و اابته دولت جدید و ملت ایران هم از پتانسیل بالقوه اصلاح طلبان که دانش و منطق و روابط حسنه در همه امور هست استفاده خواهند کرد.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    36 2
    "...ناکامی اصلاح طلبان در بهره گیری از آرای کسب شده در انتخابات 88 ناکامی دیگر آنها بود. ." .. واقعا مطمئن هستید که اصلاح طلبان رای نیاوردند یا خواسته ای متنی را به دلخواه خود نوشته باشی.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      20 2
      کی گفته اصلاح طلب ها رای نیاوردند؟ اینجا چیزی خوندید؟
  • محمد A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    16 2
    « سال ریاست جمهوری روحانی فرصتی طلایی برای تربیت نسل جدید اصلاح طلبان بر اساس تجربه گذشته و نیازهای آینده است.» کاملا موافقم. فرق افغانستان و برمه و.... با فرانسه و بلژیک و... در وجود گسترده و قوی نهادهای مدنی و احزاب هست. ایجاد یه تشکیلات و حزب فراگیر واقعا ضروریه.. فعالیت های مدنی سازماندهی شده در این هشت سال مرده متاسفانه. و نهادهای مدنی ضعیف و سردرگم هستند. اصولگرایان هم نه توانایی بهبود ایها رو دارن نه میخوان بنابراین این مسولیت بر عهده اصلاح طلبان هست
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    9 2
    اصلاح طلبان باید خود را برای روزهای دیگری آماده کنند
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    3 12
    اصلاح طلبان برای ماندن در سیاست باید نیروهای زبده داشته باشند. با این موضوع 100درصد موافقم. سال 88 نشان داد بخش عمده اصلاح طلبان تحربه فعالیت سیاسی ندارند.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    1 28
    اصلاح طلبی به این نیست که بعد از انتخابات 88 خودت را به درد سر بیاندازی و حاشیه نشین کنی. یک چهره سیاسی مثل حدادعادل که حداکثر 150 هزار تا هم رای نداشت انصراف داد و حالا داره برای حفظ و ارتقای جایگاه سیاسی اش تلاش می کنه. چرا اصلاح طلبان مدعی نتوانستند از اعتماد مردم در سال 88 استفاده کنند و همه کاسه کوزه ها را سر نظام و شورای نگهبان و دولت احمدی نژاد و اصولگراها شکستند؟!!!!
  • سامان IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    زنده باد اصلاحات