در این سیاره آبی رنگ باران شیشه می‌بارد!

اخترشناسان آمریکایی و اروپایی موفق شدند تا با استفاده با اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل، برای نخستین بار رنگ حقیقی یک سیاره فراخورشیدی را تعیین کنند، سیاره‌ای به رنگ آبی.

محمود حاج‌زمان: شبیه به زمین خودمان به نظر می‌رسد، این طور نیست؟ با این وجود، این سیاره جای چندان راحتی برای زندگی نیست. دمای سطح این سیاره با نام HD 189773b به 1000 درجه سلسیوس می‌رسد، و در آنجا از آسمان شیشه می‌بارد.

دلیل آنکه سیاره HD 189773b شبیه به زمین به نظر می‌رسد، رنگ آبی آن است. اخترشناسان برای نخستین بار موفق شده‌اند تا رنگ حقیقی یک سیاره فراخورشیدی را تعیین کنند؛ سیاراتی که به دور ستارگانی به غیر از خورشید در حال گردش هستند.
به کمک داده‌های جمع‌آوری شده تلسکوپ فضایی هابل، گروهی از اخترشناسان اروپایی و آمریکایی به اندازه‌گیری بازتاب نور سیارات فراخورشیدی پرداختند. از آنجایی‌که سیارات فراخورشیدی نزدیک به ستاره خود گردش می‌کنند، این گروه مجبور بود تا نور بازتابی سیاره را از نور ستاره مادر آن جدا کند. برای این منظور، محققان اندازه‌گیری‌های قبل، حین و بعد از عبور سیاره از مقابل ستاره‌اش (نسبت به زمین) را مورد استفاده قرار دادند.

مقایسه رنگ سیارات
به دلیل فاصله نسبتا نزدیک سیاره HD 189773b از زمین که تنها 63 سال نوری است، این سیاره به خوبی توسط تلسکوپ هابل و سایر تلسکوپ‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. تصور می‌شود رنگ آبی این سیاره به دلیل وجود ذرات سیلیکات در جو آن است، که باعث پراکندگی نور آبی می‌شود. به دلیل دمای سطح سیاره، این ذرات به شکل شیشه چگالش می‌یابند و سپس بر اثر بادهای ویران‌کننده 7 هزار کیلومتر بر ساعت سیاره، شروع به پرواز در جو می‌کنند.
53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    10 8
    عجیب بود همیشه کهکشان راه شیری برای من خارق العاده و عجیب بود
    • بی نام A1 ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      23 3
      آره؛ واسه منم کهکشانای دیگه خیلی عادی و معمولی هستن.
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    24 13
    الله اکبر....باد 7000 کیلومتر سرعت؟
  • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    47 3
    یعنی جا های دیگه ای هم هست که بارون طلا بباره؟! به به چه شود
  • رضا IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    1 6
    عزیز دلم... تایتان یک سیاره نیستاااااا حواست هست چی میگم؟!!
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 1
    خیلی فوق العاده