+ A - پنجشنبه 20 تیر 1392 - 17:19:55 چاپ
امتیاز به مطلب 17 نفر

کم‌حیاتی‌ترین اندام‌های بدن انسان کدامند؟

دانش > پزشکی - اگر یک روز بنا به دلایلی مجبور شوید از یکی از اندام‌های بدن خود دست بکشید، کدام‌یک را باید انتخاب کنید؟ اندام‌های جفت مانند گوش و کلیه یا آپاندیس، لوزه‌ها و کیسه صفرا؟

محمود حاج‌زمان: هنگامی‌که مساله رتبه‌بندی اندام‌های بدن بر اساس میزان استفاده و یا فقدان آنها مطرح می‌شود، دو مکتب کلی مطرح می‌شود. بر اساس نظریه نخست، کم حیاتی‌ترین اندام‌ها آنهایی هستند که به صورت جفت در بدن وجود دارند. چشم‌پوشی از یک چشم یا یک گوش خیلی هم نمی‌تواند بد باشد. تا زمانی‌که شما یکی دیگر از آن عضو را دارید، حتی از دست دادن یکی از ریه‌ها یا کلیه‌هایتان تهدیدی برای زندگی شما محسوب نمی‌شود. با این حال، مخالفان این مطلب می‌گویند احتمالا دلیلی وجود داشته است که بدن یک پشتیبان برای این اندام‌ها دارد.

رابرت شمرلینگ، روماتولوژیست و استاد دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: «زمانی‌که بیمار می‌شوید یا دچار جراحت می‌شوید، داشتن ذخیره و جانشین گزینه خوبی است». وقتی‌که شما یکی از کلیه‌هایتان را از دست می‌دهید، کلیه باقیمانده باید سخت‌تر کار کند. اگر آن کلیه نیز از کار بیفتد، شما دچار دردسر بزرگی خواهید شد. از نظر شمرلینگ بعید نیست روزی فرا رسد که معلوم شود اندام‌های دوتایی اهمیت به مراتب بیشتری از سایر اندام‌ها دارند: با طولانی‌تر شدن عمر انسان، داشتن اندام‌های تکراری خیلی کارآمد خواهد بود.

اما اگر می‌خواهید اندام‌های دوتایی خود را دست‌نخورده به حال خود رها کنید؛ می‌توانیید سراغ مکتب دوم بروید. طبق این نظریه، دور انداختنی‌ترین بخش‌های بدن آنهایی هستند که به نظر هیچ کاربردی ندارند. آپاندیس در صدر فهرست این گروه جای می‌گیرد. با این حال شمرلینگ اشاره می‌کند که این عضو کاملا هم بی‌مصرف نیست. وی می‌گوید: «آپاندیس بخشی از دستگاه گوارش به شمار می‌رود». در مرتبه بعدی، نوبت به لوزه‌ها می‌رسد؛ توده‌هایی که ظاهرا جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند اما خارج کردن آنها هم مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

در نهایت، اگر قرار باشد کسی مثل شمرلینگ مجبور شود روزی از یکی از اندام‌های خود چشم‌پوشی کند، آن اندام کدام خواهد بود؟ شمرلینگ می‌گوید: «کاملا مطمئنم که بدون یک عضو می‌توانم خوشحال و سالم به زندگی‌ام ادامه دهم: کیسه صفرا».
53275

 

کلید واژه ها: بدن انسان - اعضای مصنوعی -
نظرات 25
  • سعيد پنجشنبه 20 تیر 1392 - 17:27:31
    41 13 پاسخ به این نظر
    چقدر مسخره. شما حتي نميتونيد بدون انگشت كوچيك پات درست راه بري. اين چه حرفي هستش.همه اعضاي بدن مهم هستن.همشون
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 17:48:10
    28 6 پاسخ به این نظر
    گوش مسئولین که کلا شنوا نیست!
  • صبا پنجشنبه 20 تیر 1392 - 17:48:24
    61 4 پاسخ به این نظر
    دندان عقل..... آخر نفهمیدیم جه بدرد میخوره !!!!!
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 18:29:48
    16 7 پاسخ به این نظر
    اعضاي بدرد نخور و بلا استفاده ديگه اي هم هستن!
  • sajas sarmayeh پنجشنبه 20 تیر 1392 - 18:50:36
    8 5 پاسخ به این نظر
    جالب بود ممنونم خبر انلاین
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 18:52:35
    11 3 پاسخ به این نظر
    کم‌حیاتی‌ترین؟!
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 19:21:00
    9 2 پاسخ به این نظر
    یاد فیلم اره افتادم.فک کنم اره 5 بود اولش یه مرده و زنه خودشون رو میبریدن واسه این ک زنده بمونن
  • avgh پنجشنبه 20 تیر 1392 - 19:58:52
    4 3 پاسخ به این نظر
    باید تجدید نظر کنی برادر
  • یک رفیق قدیمی پنجشنبه 20 تیر 1392 - 20:15:01
    25 10 پاسخ به این نظر
    خداوندهیچ عضوی را بدون دلیل نیافریده پس روش حرف نزنیم شاید این حرف من بی ربط به این نوشته باشد ولی یک روزی مستندی را از تلوزیون می دیدم داشت توضیح می داد که در زمستان یخ زدن سطح بعضی رودخانه ها مثل یک اکواریوم شیشه ای عمل می کند تا آبزیان درون آن یخ نزنند در کل اینو می خواهم بگم هیچ کار خداوند بدون دلیل نیست همه اش در خدمت انسان است
    • محمد-شین چهارشنبه 27 شهریور 1392 - 08:24:47
      5 0
      و انسان هم طبق معمول ناسپاس است . استغفرالله ربی واتوب الیه
  • با نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 22:37:03
    15 1 پاسخ به این نظر
    اصلا چرا باید دست بکشیم مگه دیوونه شدیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
  • بهنام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 22:43:32
    71 0 پاسخ به این نظر
    از نظر دولت محترم نهم و دهم که کم اهمیت ترین عضو بدن ما شکممون بود...
  • بی نام پنجشنبه 20 تیر 1392 - 23:13:06
    13 9 پاسخ به این نظر
    فکر نکنم آپاندیس یا لوزه از موهای بدن کم حیاتی تر باشند
    • بی نام پنجشنبه 27 تیر 1392 - 05:04:32
      3 2
      چرا اینها بود و نبودشون فرقی نداره .البته به جز مو به دلایل یبایی شناختی و البته روحی و روانی
  • بی نام جمعه 21 تیر 1392 - 05:00:56
    11 0 پاسخ به این نظر
    کم حیاتی ترین یا غیر حیاتی ترین؟ به هر حال نمیتونم بگم حیاتیترینش کدومه. اهههم
  • دوست جمعه 21 تیر 1392 - 11:20:28
    11 0 پاسخ به این نظر
    درجواب موهای بدن: موها از اشعه آفتاب جلوگیری می کنند. در زمستان باعث جلوگیری از دفع گرما می شوند بخصوص زمانی که موها سیخ میشوند سد حرارتی بدن بیشتر می شود. چربی که موها ترشح میکنند باعث حفظ رطوبت بدن و اسیدیته آن باعث جلوگیری از رشد میکروارگانیزمهای بیماری زا می شود و همچنین باعث جلوگیری از پوسته ریزی سریع پوست می شوند. موهای بینی باعث بدام انداختن زرات گرد وغبار می شوند. موهای ابرو پلک بعنوان سدی برای ورود اشعه آفتاب به چشم می شوند. در طول بدن موها جلوگیری از سایش بدن و التهاب پوست می شوندو....
    • بی نام دوشنبه 24 تیر 1392 - 10:34:17
      15 9
      مثل اینکه جنابعالی آدما رو با گوریل اشتباه کرده ای!!! ما که همچین پشمالویی که با موهای بدنش گرم شه رو ندیده ایم.شما رو نمیدونم!!!!
  • دوست جمعه 21 تیر 1392 - 11:37:27
    8 0 پاسخ به این نظر
    آپاندیس هر چند در زمان کودکی در عملکرد ایمنی دخالت دارد و انعطاف بیشتری دارد و لی با افزایش سن سفت و غیر قابل انعطاف شده و با افزایش عملکرد ارگانهای ایمنی ،در این بخش بنظر می رسد عملکرد چندانی نداشته باشد ( مشابه با لوزه ها) علاوه برآن بدلیل خشکی و سختی آن ورود مواد رودهای در آن می تواند سبب عفونت یا پارگی آن شده و مواد غیر استریل روده ای وارد محیط شکم که استریل هست ده و ایجاد پریتونیت که فوق العاده کشنده است شود. با این تفاسیر هر موقع که جراح شکم بیمار را بنابه دلایلی باز می کند برای رضای خود آپاندیس وی را هم بر میدارد!(هرچند هیچ گربه ای برای رضای خدا...) این موضوع در مورد دندانهای عقل یا دندان8 فک ها نیز صدق می کند. با این اوصاف بنظر نمی رسد خداوند هیچ عضوی را بدون حکمت آفریده باشد.
  • امیر متقی جمعه 21 تیر 1392 - 14:29:05
    10 2 پاسخ به این نظر
    همیشه نباید برای هر چیزی نظر داد
  • یک رفیق قدیمی جمعه 21 تیر 1392 - 15:17:52
    13 1 پاسخ به این نظر
    بعضی از دوستان بسیار جالب وطنز گونه انتقاد می کنند مثل بهنام خنده به لبان آدم می آورد ممنون
  • بی نام پنجشنبه 27 تیر 1392 - 08:54:24
    14 2 پاسخ به این نظر
    مغز اصلا به درد نمیخوره همیشه باعث دردسره باید مغز و خارج کنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام پنجشنبه 27 تیر 1392 - 21:51:15
      1 2
      نه
    • بی نام جمعه 18 مرداد 1392 - 15:03:00
      1 0
      چی میگی با کی کارداری؟؟؟
  • دوست شنبه 5 مرداد 1392 - 13:55:02
    2 7 پاسخ به این نظر
    تمع ياحسادت بايدازبدن حذفشون كرد اخه جزدردسرو ناراحتي چيزي برامون نداره
  • دوست شنبه 5 مرداد 1392 - 13:58:14
    4 3 پاسخ به این نظر
    ناخونهاي بزرگ موهاي بيخود بدن شكمهاي بي اراده بيني هاي بزرگ
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.