انتخابات امریکا

به طور متوسط به ازای هر 100 هزار نفر 37 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و میانگین سنی قربانیان تصادفات نیز 37 سال است.

به گزارش خبر آنلاین امروز از کتاب "قربانیان حوادث رانندگی دهه هشتاد از نگاه آمار" رونمایی شد. در این مراسم که با حضور افراد مختلفی از جمله رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، رییس پلیس راهور کشور و رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی برگزار شد، نگرانی‌ها، آمارها و هشدارهایی درباره تعداد تلفات جاده‌ای مطرح شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس سازمان پزشکی قانونی در این مراسم با بیان این که هر دو سال یک بار زلزله بم در جاده‌های کشور اتفاق می‌افتاد، گفت: خدماتی که در طول این مدت پلیس برای نجات جان انسانها در حوادث ترافیکی انجام داده، بسیار مهم است. در زلزله بم 42 هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و نگاه دنیا به طرف این حادثه معطوف شد. هنوز در ذهن مردم ابعاد این زمین لرزه باقی مانده است. زلزله حادثه‌ای طبیعی و غیر قابل پیش بینی است در حالی که هر دو سال یکبار زلزله بم در جاده‌های کشور اتفاق می‌افتاد و کسی به آن توجه نمی‌کرد.
او توضیح داد: بیش از 24 هزار نفر در سال در سوانح ترافیکی کشته می‌شدند که این آمار بسیار بالایی است. حال در کنار این تعداد کشته، تعداد بیشتری نیز دچار مصدومیت و معلولیت می شوند و هزینه بالایی را به خانواده‌ها وارد می کنند.
دکتر احمد شجاعی گفت: در دو ماهه ابتدایی امسال باوجود اینکه کاهش تلفات کار بسیار سختی است، تعداد کشته شدگان 1.6 کاهش داشته است که این کار قابل تقدیر است.

نیمی از قربانیان سوانح رانندگی در راه مراکز درمانی می‌میرند
رئیس پلیس راهور کشور هم در این مراسم گفت: نیمی از قربانیان تلفات رانندگی در مسیر انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست می دهند.
سردار اسکندر مومنی با بیان این که امروزه یکی از دغدغه های دولت ها مسئله ترافیک چه در بعد انضباطی چه ایمنی است و این مهمترین دغدغه دولت ها بدون برنامه‌ریزی درست ممکن نمی شود، افزود: موضوع ترافیک موضوعی نیست که با شعار یا تلاش یک دستگاه حل شود و موضوعی بین بخشی است و چند مولفه در آن دخیل هستند. بخش ترافیک و حوادث آن بدون برنامه ریزی صحیح به سامان نمی‌رسد.
رئیس پلیس راهور کشور افزود: حوزه ترافیک موضوعی چند متغیره است و یکی از مولفه ها اطمینان همه دستگاهها از آمار است. در حوزه ترافیک خوشبختانه طی چند سال گذشته با برنامه ریزی های صورت گرفته کوچکترین چالشی در مبنای آمار نداشتیم. آمار تصادفات را در صحنه پلیس اعلام می‌کند اما آمار نهایی باید از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.

وی همچنین با اشاره به این که آمار سه ماهه تصادفات نشان دهنده روند کاهشی است، ادامه داد: اردیبهشت ماه امسال میزان تلفات رانندگی 8 درصد کاهش داشته است، باید این آمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا نسبت به برنامه ریزی در استانها با توجه به میزان تلفات آنها اقدام شود.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان این که بر اساس آمار نیمی از قربانیان در صحنه تصادف و نیمی دیگر بعد از صحنه جان خود را از دست می‌دهند گفت: اگر اورژانس و هلال احمر آماری را اعلام می کنند مربوط به فعالیت خودشان بوده و آمار نهایی از سوی پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

مرگ 241 هزار نفر در تصادفات دهه هشتاد
رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی با اشاره به مرگ 241 هزار نفر در حوادث ترافیکی دهه 80 گفت: تعداد قربانیان 12 درصد بیشتر از شهدای هشت سال دفاع مقدس است.
دکتر محمود خدادوست با تاکید بر اهمیت آمار در برنامه‌ریزی‌ها گفت: طی چند سال اخیر سازمان پزشکی قانونی نگاه ویژه‌ای به آمار داشته است.
او گفت: در همین رابطه طی دو سال گذشته کتاب "سیمای مرگ در دهه هشتاد" را منتشر کردیم که مورد استقبال دست اندرکاران در حوزه سلامت و پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفت. بر اساس آمارهای این کتاب اولین علت مرگ غیر طبیعی و دومین علت مرگ در ایران مربوط به سوانح ترافیکی است.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: بر اساس آمار تلفات 10 ساله سوانح رانندگی 12 درصد بیشتر از شهدای هشت سال دفاع مقدس است. سوانح رانندگی قابل پیش بینی است و سه عامل انسان، خودرو و جاده در آن دخیل هستند که اگر اطلاعات خوبی از نقش این سه عامل داشته باشیم می توانیم در پیشگیری از این تلفات اقدامات مهمی انجام دهیم.
دکتر خدادوست در ادامه گفت: در دهه هشتاد 241 هزار نفر در سوانح رانندگی کشته شدند که 15 برابر این عدد نیز تعداد مصدومان است. ما در سال 72-73 برای ریشه کن کردن چند ده نفری فلج اطفال بسیج شدیم و حالا جا دارد که برای کاهش آمار تلفات رانندگی بسیج ملی به وجود بیاید.
وی افزود: به طور متوسط به ازای هر 100 هزار نفر 37 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که این آمار در تهران 22 نفر و در سمنان 78 نفر بوده و میانگین سنی قربانیان تصادفات نیز 37 سال است.
این مقام مسئول ادامه داد: حدود 51 درصد قربانیان در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند. 39 درصد نیز در بیمارستان و 9 درصد در حین انتقال به بیمارستان فوت می کنند. یک درصد قربانیان هم در خانه می میرند. علت مرگ در 55 درصد سوانح ضربه به سر است که 41 درصد قربانیان راننده، 34 درصد سرنشین و 34 درصد عابر بودند که بیشتر قربانیان در خصوص عابرین پیاده مربوط به تهران است.
رئیس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: در 61 درصد حوادث برخورد دوخودرو باعث مرگ شده است. در 35 درصد نیز قربانیان سوار خودروهای سواری بوده و 25 درصد قربانیان نیز سوار موتورسیکلت بودند. در 21 درصد تصادفات مرگبار نیز خودرویی دیگری درگیر نبوده و خودروی مورد نظر با گاردریل برخورد کرده یا واژگون شده است.
خدادوست همچنین با بیان این که بر اساس آمار سال‌های 85 تا 89 ، 61 درصد قربانیان در تصادفات برون شهری و 31 درصد در تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند، گفت: سازمان پزشکی قانونی این آمادگی را دارد که با کمک دیگر دستگاهها در خصوص حوادث ترافیکی و کار تحقیقات انجام داده تا در جهت کاهش این حوادث مورد استفاده قرار گیرد.
23445

کد خبر 302542

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    9 14
    قبلا هم گفتم تا زور و جريمه هاي ميليوني بالاي سر اين ملت نباشه رانندگيشون درست بشو نيست! البته به بهبود كيفيت خودروهاي داخلي هم كه كلا اميدي نداريم با اين انحصارگرايي و تعرفه بالاي واردات ماشينهاي خارجي كه وجود داره!
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      5 3
      شما خودت عادت کردی زور بالای سرت باشه... شما خودت رعایت کن... به بچه ات ، دوستان و خانواده ات بگو رعایت کنند تا درست بشه
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      1 4
      اگر امار تهران و سمنان را مقایسه کنید متوحه میشوید که اشکال اصلی از جاده هاست . اگر تمام جاده های کشور تبدیل به اتوبان شود ایا تصادفی اتفاق میافتد
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    23 1
    نمیخوام بگم همش ولی قسمت عمده ای ازین تلفات به بی کیفیتی ماشینا بر میگرده. تو کشورای دیگه هم کلی حوادث رانندگی از بی دقتی راننده گرفته تا مشکل جاده رخ میده ولی تلفاتشون خیلی کمتره
  • پویا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    15 1
    کیفیت خودروها ... کیفیت جاده ها ... فرهنگ رانندگی ... دلایل این فاجعه هستن ...
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      2 4
      دلایل رو همه میدونند!!! اگر یه راهکار میدادید شاید خیلی ها استفاده میکردند از راهکارتون
  • وحید IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    4 0
    شما ببینید تو این چند سال اخیر چندبار پلیس جلوی شماره گذاری انواع خودرو ناایمن رو گرفته!!! ولی هربار این توقف شماره گذاری لغو و با فرصت های چند ماهه بی اثر دوباره روز از نو روزی از نو... مگر جان مردم واستون مهم نیست که اجازه تولید خودروی بی کیفیت و نا ایمن رو میدید؟
  • dear IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    3 0
    راهکار زیادی می شود ارائه کرد ولی متاسفانه به دلیل بروکراسی اداری و نبود افراد دلسوز و مسئولیت پذیر برای پیگیری ، ارائه آن اطاله کلام خواهد بود.
  • بی نام EU ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    2 0
    همش انحراف به چپه آخه تا كي بايد اين جاد ههاي قراضه رو تحمل كنيم بابا يك كم بجاي ماهواره انداختن تو هوا چنتا جاده درست درمون بسازيد مردم عزيزاشون رو از دست ندن اگه مسلمونيد
  • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    0 0
    واقعا فاجعس