۰ نفر
۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰

سخنان یک طرفه رئیس جمهور برای دفاع از عملکرد هشت ساله مورد انتقاد بسیاری از محافل قرار گرفت. کسی منکر برخی از کارهای انجام شده نیست، اما نباید فراموش کرد که این دولت رفتاری با ملت و نخبگان کرد که همه از آن روی گردان شدند. آیا این مردم نباید نماینده ای در این گفتگوی یک طرفه داشتند و حرف دلشان را می زدند؟

قبلا که تاریخ می‌خواندم سخنان سیاسیون را جدی‌تر می‌پنداشتم. در واقع و بیشتر از روی سادگی، فکر می‌کردم در وعده‌هایی که می‌دهند و مطالبی که اظهار می‌کنند جدی هستند. مخصوصا وقتی پای دین را هم به میان می‌کشند و همه الفاظشان را با اصطلاحات دین تلفیق می‌کنند. آن وقتها کمتر سیاست را می‌فهمیدم و از روی سادگی فکر می‌کردم مگر ممکن است آدمی که مردم به او اعتماد کرده اند، خلاف واقع بگوید؟
اما دوره آقای احمدی نژاد یک خاصیت مهم داشت و آن این بود که جای آن اعتماد را «تردید» گرفت. حال فکر می کنم علاملان سیاست مُدن، به جای این که به اداره شهر بپردازند و فکر کنند، می توانند عکس آن عمل کرده و همه تلاششان برای حذف این و آن و بقا و استمرار دولتشان باشد. سخنان و وعده ها برای نشان دادن ظاهری زیباست حتی اگر اساس آن ویرانی باشد. این نتیجه کمی نبود که در این هشت سال گرفتم.
همه ما می دانیم بسیاری از علما و نخبگان و انقلابیون با همین اعتماد و آن ادبیات شگفت سال 84 سراغ این دولت آمدند، اما هر سالی که گذشت بخش عمده و قابل توجهی از علما آن را رها کرده و رفتند. مراجع تقلید زودتر از همه پی به این حقیقت بردند.
اکنون فکر می کنم خلاف گویی در سیاست پدیده ای عادی است، بردن آبروی دیگران، کشیدن نقشه برای حذف دیگران و خیلی از چیزهای دیگر، عادی تر از آن است که پیشتر می پنداشتم.
حالا به راحتی باور می کنم که ممکن است یک سیاستمدار بیش از همه خلاف واقع بگوید و مطالب نادرستی را طرح نماید و بالاتر از آن، فکر می کنم برخی از اینها گویی رویه شان این است و بر این باورند که هرچه دروغهای بزرگتر بگویند مردم بهتر و آسانتر قبول خواهند کرد. لذا شاهدیم که آرام و با اعتماد به نفس می نشینند، و بدون آن که منتقدی برابرشان باشد، دوساعت از خودشان تمجید می کنند و از فرصتی که سیمای کشور در اختیار آنها گذاشته و معلوم نیست چه پایه و اساسی دارد، یک سره از ماست خود تعریف می کنند.
این کسی بتواند این همه خلاف را به راحتی بگوید، پیداست که در خلاف گویی هم استاد شده و خودش هم باور کرده و با اطمینان مطرح می کند و خود این فاجعه ای دیگر است.
اما یک چیز را تا دیروز باور نکرده بودم و آن مسأله این بود که وقتی خلاف همه اینها ظاهر شد، یقین داشتم که این جماعت خطای خود را می پذیرند یا حتی اگر نپذیرند خجالت می کشند و یا اگر خجالت هم نکشند لااقل سکوت می کنند. حالا فهمیدم این هم خطا بوده است. اینها بر این باورند که مردم همه این چیزها را فراموش خواهند کرد و آنها خواهند توانست همه خطاهای خود را با استعاره از کلمات مقدس و انسانی و مردمی و عدالت و جز اینها، بپوشانند.
صدها وعده و نظر نامحقق شده، دهها طرح شکست خورده در حوزه اقتصاد، کشوری با تحریم های سخت روبرو شده که معلوم نیست دولت بعد باید برابر آنها چه بکند، صدها سخنرانی و اظهار نظر دینی و مذهبی خلاف واقع با سرهم بندی آثاری از عرفان قدیم، و ته مانده های تبلیغاتی جشن های دوهزار و پانصد ساله، ایرانگرایی افراطی، و از انجا برود تا جمکران گرایی بیش از حد، اظهار نظرهای شگفت در باب مهدویت، و ... همه آنهایی که روزی روزگاری باید یکجا عرضه شود تا معلوم شود عمق انحراف تا کجا بوده، آری همه اینها یکبار کنار گذاشته شده و ادبیات خود ستایی و نپذیرفتن یک اشتباه، بردن خود تا به عرش و پاک ترین دولت و گفتن این که حتی یک تصمیم علیه مردم هم گرفته نشده، همه اینها همان نظر را تایید کرد که دیوار فریبکاری و لفاظی همچنان بلند است.
اما چند سؤال:
اگر این دوره این قدر موفق بوده، پس چرا مردم به آنها پشت کردند و جریان دیگری را سرکار آوردند؟ کیست که نداند شکست اصولگرایی محصول رفتار نادرست و خرابکارانه این دولت بوده است؟
اگر اینها درست است، چرا زبدگان این مملکت یعنی همین کاندیداهای ریاست جمهوری تمام این دوره را مفتضح نشان دادند؟ آیا همه آنها دروغ می گویند و ایشان راستگو هستند؟
اگر اینها درست است، آن همه آمارهای خلاف واقع و متناقض برای چه بوده است؟
اگر اینها درست است آن رفتار خلاف شرع و عرف که رهبری روی آن تاکید کردند چه بود؟ کاش یک عذرخواهی از آن رفتار ناشایست که به قصد حذف رقیبی بود که آقای احمدی نژاد فکر می کرد تنها رقیب رفیق او در ریاست جمهوری است، صورت می گرفت، اما نگرفت.
اگر اینها درست است آن همه آبرو ریزی و حرمت شکنی که در کارنامه شان از اشخاص دارند چه بود؟ آیا همه موافق شرع بود؟ تاریخ هیچ گاه آن رفتارهای زشت را فراموش نخواهد کرد.
اگر اینها درست است، چرا هیچ مرجع تقلیدی قریب هفت سال حاضر به پذیرفتن رئیس جمهور و ارکان اولیه دولت نشد و حتی اخیرا گفته شد که نجف هم حاضر به پذیرش ایشان نشده است.
اصلا اینها هیچ، این وضعیت اقتصادی نامطلوب، این گران شدن ارز تا سر حد چهار برابر که زندگی مردم را بر مردم سخت کرد و سرمایه های مردم را نابود، ایا اینها در مرئی و منظر کسی نیست؟
همه می دانند اگر حمایت های مکرر رهبری معظم انقلاب که به قصد قانون گرایی در مملکت بود ـ و ایشان در این امر محق بودند ـ نبود، مردم و مجلس چند سال قبل بساط این دولت را برچیده بودند.
آیا چنین نیست که تمام یاران روحانی و اصولگرای این دولت که زمانی خودشان را برای آن فدا کردند اکثریت قریب به اتفاقشان رفتند و فقط بقایی و مشایی ماندند؟ همه آنها اکنون باید خجالت حمایت اولیه خود را از آن دولت بکشند و مدام مشغول توجیه آن باشند.
آیا اظهار نظرهای آیات مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی ، مرحوم فاضل لنکرانی، و سخنان حکیمانه و منتقدانه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که در خفا و جلا نقل در نقد این دولت شده، نادرست است و این همه خودستایی درست است؟
آیا آن روشهای ناهنجار در عزل و نصب ها و بی حرمتی به اشخاص فراموش شدنی است؟
حقیقت این است که این مملکت بیش از نود درصد با پول نفت می چرخد و این که رئیس جمهوری پول نفت را داشته باشد و منهای سازمان مدیریت و برخلاف قوانین و مصوبات معمول و بیشتر با بی انضباطی آن را تقسیم کند هنر نکرده است.
راستش ساختن راه و جاده و خانه مهر با پول نفت و پول مردم که در بانکهاست، هنر نیست. هنر نجات جامعه از بیکاری، راه اندازی اقتصاد ملی، نجات اقتصاد کشور از نفت وجز اینهاست که نتیجه اش را آمارها باید نشان بدهد و هیچ کدام موید این دولت نیست.
تقسیم کردن پول نفت به دلخواه، آن هم با آن گزارش دیوان محاسبات برای انحراف بودجه، چه هنری است؟ آن هم درآمدی که در این هشت سال سرسام آور بوده است.
طبیعی است که ساختن راه و خانه با این پول نفت بسیار ارزشش کمتر از آباد کردن تهران با مالیات مردم  است که شهرداری تهران انجام داده و به بسیاری از کارهای دولت می چربد و می ارزد. درواقع این پول دست هر کسی باشد اگر این مقدار هم کار نکند که مفتضح است. از این بابت، از کارمندان شریف دولت، وزرای زحمت کش که رنج استبداد این دوره را در هیئت دولت تحمل کردند، و کارگران و شرکت هایی که در گرما و سرما برای ابادانی این مملکت تلاش کردند تشکر می کنیم.
این است که عرض می کنم، اکنون آنچه را در تاریخ می خوانم، کمتر باور می کنم و سعی می کنم عکس آن را درست بدانم. این نتیجه این دوره است که سیاست را در چشم مردم حقیر کرد و آن را با خلاف گویی قرین ساخت و همین امر سبب شد که دین هم که با سیاست درآمیخته بود لطمه ببیند. صدا و سیما شریک این جرم است که وقتی خبرنگار برای مصاحبه می آورد، فقط گوش می دهد و سوالی کلی می پرسد، بعد هم مجلس جشن و تجلیل می گذارد، و می کوشد این سرمایه ملی را در مقابل مردمی قرار دهد که در انتقاد از این وضعیت سراغ جریان دیگری رفته اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    102 6
    همين مراجع تقليد كه ميفرماييد زودتر از همه فهميدند اگر سكوت نكرده بودند الان وضعمان اين نبود حيف...
    • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      52 5
      مراجع تقلید سکوت کردند اما نه همگی ...آیات عظام شبیری ، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی اعتراضاتی داشتند....+ فرزند آیت الله فاضل هم همینطور.....هر کس سکوت کرد پای خودش گیر است آن طرف.
    • حسین IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      23 3
      آیت الله دستغیب تنها کسی بود که از حق دفاع کرد و دیدیم که در شیراز چه بر سر خود و شاگردان مظلومش آوردند
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    92 4
    عالی بود
  • reza A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    جعفریان مگر رفقای تو در دولتهای قبلی گلستان تحویل احمدی نژاد دادند و او گلستان را خرابه کرد؟ یکی از دلایل مخالفت عده ای با احمدی نژاد این بود که احمدی نژاد میگفت برای ارتباط با امام زمان احتیاج به واسطه نیست. دلیل دیگر مخالفت یکی از مراجعی که در بالا به سخنان حکیمانه وی اشاره کردی این بود که می گفت چرا دولت زنان را به مسابقات ورزشی میفرستد ویا چرا احمدی نژاد یک زن را وزیر کرده یا چرا دولت اجازه ورود زنان به ورزشگاه را داده است.
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      93 17
      برادر رضا.....از خدا بترس .... مملکت ویران شده....فکر کنم شکمت پر است ....صدای شکم خالی مردم را نمیشنوی....گوشهایت که شکر خدا سالمن
    • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      14 2
      جعفریان را سالهاست میشناسم....مورخ بزرگی است که دومی ندارد.....مورخ اگر حقیقت را نگوید در درگاه خدا مسئول است .....خدا یارش باشد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    27 3
    ادامه تیتر ....آن که احمدی نژاد بگوید
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    7 58
    تو خوبی................... می خواستین احمدی نژاد با این تحریمها معجزه بکند؟ نشستین کنار گور میگین لنگش کن.
    • مهدی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      44 2
      بی نام عزیز به گفته حکیمی : تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست!
    • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      9 1
      مثل اینکه فراموش کردید ایشان که تحریمها را کاغذ پاره مینامید!!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      19 1
      آدم حسابی تحریم ها رو کی به بار آورد. علت تحریم ها، حرف های ... احمدی نژاد در سازمان ملل و در سخنرانی های مختلف در داخل و خارج بود که سیخ توی لونه زنبور می کرد. خود کرده را تدبیر نیست . این آقا فاتحه سیاست خارجی رو خوند و تحریمها زیاد شد بعدش مشکلات بوجود آمده من جمله گرانی را به لنگ تحریم انداخت. نمی دونم کسانی که هنوز ایشان را قبول دارند به چه هنر ایشان دلخوشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام JO ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    8 1
    احسنت
  • اکبر ظریفی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    40 1
    کاش همین فردامجلس طرحی به تصویب برساند که دروغ گویی درصحنه ی سیاست،جرم تلقی شده ومجازات برکناری ازقدرت رابه دنبال داشته باشد
  • رفیق رضا A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    34 2
    آقای رضا سرت را از برف بیرون بیار، آمار سال 84 در زمینه های مختلف رو برو بخون آمار الان رو ببین یکی از آمارهای شگفتشون اینه که عیسی کلانتری دیروز دستشون رو کرد. محض رضای خدا مصاحبه اش تو همین سایت هست. اونو دقیق بخون. سایت انتخاب هم زده بعدشم ارتباط با امام زمان نیاز به واسطه ندارد، یعنی بی ضابطگی، یعنی هر کسی هر ادعایی خواست می تونه بکنه، یعنی رجعت چاوز و احمدی نژاد، یعنی عوام فریبی با سوء استفاده از مقدسات بعدشم یکی از کارهای این دولت همان بود که مراجع و علما را به هیچ گرفت. کاری که محمدرضا شاه نیز نکرده بود. پهلوی، حداقل حرمت آیت الله بروجردی را نگه می داشت این دولت که علنا پشت سر علما حرف می زد. بعدشم ادعای ارتباط با امام زمان می کردن، العجب کل العجب بین الجمادی و الرجب
  • رضایی IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    27 1
    ممنون استاد گرامی. همیشه مقالاتتان را پیگیری می کنم. افتخار می کنم به شما که در کنار درس تاریخ به همه گوشزد می کنید که نباید در مقابل این وارونه نگاری ها و مجعول کردن تاریخ سکوت کرد. بیشترین شرم را باید صداوسیما داشته باشد که با ان نمایش سپاس مسخره و مضحکش سعی کرد دل احمدی نژاد را به دست بیاورد. واقعا که بعضی ها هنوز خوابند و یادشان رفته که عمر این دولت تمام شده است. باز هم دست مریزاد به شما که در کنار درس تاریخ به ما درس عدالت و اخلاق را می دهید
  • کورش نوروزمرادی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    11 0
    نمیدانم در کجای شرح وظایف صدا و سیما آمده به رییس جمهور لوح تقدیر بده و تا او هم به ایشان نون قرض بدهند. جای تعجبه نیست این گفتگوی یک سویه و منم منم گفتن های این مرد...در آمد نفتی دوره این آقا برابر با نصف درآمدهای نفتی طول تاریخ ایران بوده ...ایشان در نهایت یک کشور ورشکسته و یک اقتصاد در بداغون تحویل مردم داده. در عرصه فرهنگ ایشان آمارهایی دادند که بسیار مضحک است. احمدی نژاد نمیداند که تولید علم در دنیا سیر تصاعدی دارد.تعداد دانشمند ها نیز به همان شکل....و این ربطی به دوره ایشان ندارد.
  • محمدهادی A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    7 1
    آیا نباید روحانیون عاقل و مردم دار، تصدی گری رو کنار بگذارند؟ مثل همین آقای دکتر جعفریان، یک ناظر و یا راوی صادق برای مسائل جامعه باشند؟ هم اعتماد مردم حفظ می شود و هم دین کمتر آلوده می گردد.
  • دانشجو IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    16 0
    سلام به همه مسئله تحریم یا غیر تحریم نیست؛ مسئله اصلی خودمحور بودن مسئولان و اهمیت ندادن به صداهای مختلف در این 2 دوره بود. هر صدایی را - حتی اگر دلسوز و دردمند بود- نمی شنیدند. نمونه اش نوع انتصابها و برکناری وزیران و مدیران عالی.
  • محمد A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    11 2
    شما که اینها را میدانستید و جلوی او را نگرفتید هم مقصر هستید انهای که او را تایید میکردند حالا که ورق برگشته انها هم برگشتن به نظر من گناه کسانی که در این هشت سال سکوت کردن ویا او را تایید میکردن بیشتر است!!!
  • مصطفی بحرینی A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    13 0
    استاد سلام مثل همیشه خیلی خوب حق قلم را بجا اوردید.خیلی عالی تحلیل کردید. البته استاد فراموش نکنید ، که تبلیغات هرچند به دروغ کار خودرا می کند. من ترس از این دارم که نکنند ، مردمی که فقط چشم وگوش به صداوسیما دارند ، فریب بخورند. البته احساس می کنم که این افراد هم در جامعه کم نیستند. اینجاست که نقش افرادی چون جنابعالی بسیار مهم جلوه می کند. که با روشنگری و یاداوری گذشته چه بوسیله انتشار مقاله و ارایه درس وحتی ارایه جلسات برای عموم ،به اگاه ساختن مردم که تحت اماج حملات تبلیغی صداوسیماند، بپردازند. از شما وهمه افراد چون جنابعالی خاضعانه خواهشمند که بیشتر با مردم کفتکو کنید از تاریخ بکویید. وبه مقایسه ان با زمان اکنون بپردازید تا ما مردم کمتر ره به انحراف ببریم . متشکرم
  • رضا IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    6 0
    دروغ گفتن بهتر از نگفتن است کاش گروه بی طرفی امور رارسیدگی می نمود وواقعیتها را برای مردم روشن میکرد که کسی نتواند یک تنه همه چیز را خوب جلوه دهدحاکمان همیشه از خود تعریف می کنندصالحان هستند که باید روشنگری کنند نه جشن خودستایان برگزار نمایند به یاد این بیت افتادم که ما مردم روزگار را می گذرانیم عمر گرانمایه در این صرف شد که چه خوریم صیف وچه برتن کنیم شتا هر انچه برسر این مردم می ایدمقصر اصلی اگاهان وعالمان زمانه هستند که نان به نرخ روز می خورند.
  • بی نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    6 1
    جانا سخن از زبان ما میگویی تشکر جناب استاد.
  • بی نام A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    6 0
    استاد ممنون از مقاله زیباتون فقط یک مورد خواستم بگویم : اینکه قبول کنیم متاسفانه اکثر مراجع تقلید در این زمینه خیلی کند و دیر عمل کردند.
  • سهل تستری A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    7 0
    ابلیس را دیدم در میان قومی. به همتش بند کردم؛ چون آن قوم برفتند، گفتم: رها نکنم، بیا در توحید سخن بگوی. ابلیس در میان آمد و فصلی بگفت در توحید که اگر عارفان وقت حاضر بودندی، همه انگشت به دندان گرفتندی...!!!
  • صالحی A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    8 0
    باسلام به استاد عزیز،ازاینکه یک فرد روحانی این نقدها را دارد خیلی خوشحالم روحانیت اصیل شیعه همیشه حر بوده اند
  • بی نام A1 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    8 0
    دوست عزیز مردم با رای شون نشون دادن که ذهنیت مسئولین صدا و سیما از ضریب هوشی مردم ایران کاملا" اشتباه بوده و حقیقت رو (گرونی و ....) با پوست واستخونشون درک کردند
  • جواد IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    3 0
    با سلام به استاد جعفریان و تشکر از مقاله زیباتون، می خواستم بگم مراجع محترم چه زود و چه دیر متوجه شده باشند چه فرقی می کند برای کسی که به نصایح آنان توجهی نکرده و کار خودش را بکند . در ضمن برای موفقیت و سلامتی شما دعا می کنم منتظر مقالات بعدیتان هستم
  • رسول IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    2 0
    هر روز نه هر لحظه یاد کارهای احمدی نژاد میکنم مغزم تا مرز متلاشی شدن میرود با قرص کنترل فشار بر این فشار غلبه میکنم اقای جعفریان متعجبم چگونه خبر انلاین این مطالب را گذاشت شاید شما مسئولیت مستقیمش را میپذیرید هر چه بگویید و بگویند از جنایاتی که در حق حقوق بگیران شده کم گفتند خصوصا بازنشستگان کشوری و لشگری بحق این ماه عزیز از خداوند میخواهم از احمدی نژاد نگذرد چون این تصمیم به خدمت نبوده که اشتباه صورت پذیرد بلکه یک مدیر بیشتر از همه باید حواصش به حقوق ثابتی ها باشد پیش زن و بچه و خانواده شرمنده مان کردند خدا از اینها نگذرد
  • عظیم EU ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    1 0
    صدا وسیما روز به روز به گناه خود اضافه می کند ولی خود راطرفدار آزادی وحریت معرفی می کند!...