با سرگذشت داریوش بزرگ و جهان‌گشای ناکام هخامنشی آشنا شوید

ایسنا گزارش داد: سرگذشت داریوش و خشایار در دو کتاب منتشر شد.

کتاب‌های «خشایارشا؛ جهان‌گشای ناکام هخامنشی» و «داریوش بزرگ؛ معمار امپراتوری هخامنشیان» در دو مجلد به قلم ایمان نوروزی تألیف و از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

کتاب‌های یادشده در مجموعه‌ «سرگذشت‌نامه‌ها» منتشر شده است. این مجموعه به معرفی شخصیت‌های مهم تاریخ ایران و جهان می‌پردازد و جوانب مختلف زندگی ایشان را از لابه‌لای سنگ‌نگاره‌ها، دست‌نبشته‌ها و اسناد تاریخی در اختیار خوانندگان فارسی‌زبان قرار می‌دهد.

در معرفی کتاب «خشایارشا؛ جهان‌گشای ناکام هخامنشی» آمده است: بعد کوروش کبیر، مرزهای سیاسی هخامنشیان به غرب و شرق گسترش یافت. هر یک از پادشاهان هخامنشی ادامه‌دهنده‌ی سیاست‌های توسعه‌طلبانه پدران‌شان بودند. خشایارشا بعد از مرگ پدرش داریوش کبیر به سال ۴۸۶ قبل از میلاد، به دنبال زمین‌گیر شدن سپاه او در دشت‌های وسیع اروپا در تعقیب سکاها و همچنین شکست در جنگ ماراتن، تلاش کرد تا سیاست‌های نیمه‌تمام پدرش را در غرب ادامه دهد و به نحوی آن‌ها را جبران کند. به روایت اسناد و متون تاریخی، او با سپاهی بزرگ به سوی غرب شتافت تا سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌اش را به فرجام برساند. این کتاب به تاریخ ایران عصر خشایارشا می‌پردازد. مؤلف در این اثر با پیش کشیدن جزییاتی از دوره خشایارشا قصد دارد ابعاد پیچیده و مبهم این دوره از تاریخ را روشن کند. همچنین این اثر با تصویر‌ اشیا و بناها‌ی به‌جامانده از این عصر، طرح‌ها و نقشه‌های جغرافیایی و سیاسی جهان در دوره باستان و کتاب‌نامه و نمایه همراه است.

فهرست این اثر نیز به این شرح است: «مسأله انتخاب جانشین برای داریوش»، «آماده‌سازی کشور برای بزرگ‌ترین نبردهای تاریخ»، «مرکز فرماندهی خشایارشا در سارد»، «ورود به سرزمین‌های یونانی‌نشین»، «در جبهه یونان»، «آتن و اسپارت - دو دشمن دیرینه در کنار هم»، «تشکیل اتحادیه یونانی علیه خشایارشا»، «نخستین نبردهای دریایی»، «نبردهای نیروی زمینی خشایارشا»، «پیش‌روی به طرف فوکیس»، «آتن در شعله‌های آتش خشم خشایارشا»، «بازگشت به میهن»، «کتیبه‌های خشایارشا»، «روایت خشایارشا در کتاب استر».

همچنین در معرفی کتاب «داریوش بزرگ؛ معمار امپراتوری هخامنشیان» می‌خوانیم: پس از حکم‌رانی کوتاه کمبوجیه «پسر کوروش» ستاره بخت «داریوش» برآمد تا در نبردهای پیاپی با شورشیان اقوام مختلف، وحدت سیاسی ایجاد کند و امپراتوری ایران را سامان دهد. اما داریوش به زودی متوجه شد که سرکوب شورش‌های سیاسی برای ایجاد وحدتی پایدار به تنهایی کارساز نیست. او چاره‌ای نداشت جز این‌که ساختار اداری منظم و جامعی با تکیه بر یک سیستم پایدار اطلاع‌رسانی ایجاد کند تا بتواند جوامع نامتجانس قلمرو امپراتوری را زیر یک چتر بیاورد. در این کتاب طی ۱۸ فصل با کوشش‌ها و روش‌های «داریوش» در کسوت امپراتور ایران و رخدادهای عصر وی آشنا می‌شوید.

فهرست کتاب هم به این شرح است: «درآمدی بر نقش تاریخی هخامنشیان در تاریخ ایران»، «نابسامانی دربار هخامنشیان پس از درگذشت کوروش»، «داریوش پاسبان کیان هخامنشی»، «نافرمانی شهربان سارد»، «ساموس در دست هخامنشیان»، «سفر شناسایی غرب امپراتوری »، «شورش بابل، نبرد با سکاها»، «لشکرکشی به جزیره ثروتمند ناگزوس»، «شورش ایونیا»، «نبرد ماراتن»، «پاسخ آتنی‌ها به متحدان پارسیان»، «همسران و فرزندان داریوش»، «روایت داریوش در کتاب حضرت دانیال نبی»، «جاده شاهی»، «سنگ‌نوشته بیستون»، «کاخ شوش»، «بازتاب عصر طلایی حکمرانی داریوش در الواح بارو و خزانه تخت جمشید».

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    چه شکوهی داره تاریخ ایران زمین! من واقعا نمیفهمم چرا بعضی ها با هویت و فرهنگ و تاریخ با عظمت ایران مقابله میکنند! طوری شده که گاهی وقتی کسی از این شکوه یاد میکنه فورا منتسب میشه به جریان‌های موهوم و خیالی! بابا کجای این بده که به تاریخ با عظمت و پر ابهت کشورمون افتخار کنیم؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      74 3
      دین که میگه حب الوطن من الایمان منم نمیفهمم چرا از وطن پرستی میترسن؟!!
    • قندنمک A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      61 4
      اگر بقیه را زیر سوال نبرند دیگه چیزی برای گفتن ندارند.
    • مهران IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      37 10
      همین کتاب هم قراره از ناکامی ها صحبت کنه . کلا این طور که از شواهد بر می آید همشون انسان های نالایقی بودند !! و شاید هم وسعت ایران بخاطر رخداد های عجیب جغرافیائی بوده 1
    • كوروش IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      17 6
      شايدچون ايراني نيستند ميترسن
    • بی نام CA ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      7 19
      به نظرم خودتون جواب خودتون رو دادید. دچار خیال بافی میشوید. همهٔ کشورها در تاریخشون حکمران با لیاقت و بی‌ لیاقت داشتند. اشکال اینجاست که شما ۲ تا شاه رو ملاک می‌گیرید و می‌گید تاریخ پر افتخار و میخواهید همه مثل شما برن تو کفّ و غش. هر کدوم از این کشور گشایی‌ها مساوی بوده با ریخته شدن خون انسانهای بیگناه و به اسیری گرفتن انسان‌های بیشمار دیگری. شکست‌های فراوان از یونانیان در چندین جنگ مختلف، ناپدید شدن هزاران سرباز ایرانی‌ در دل‌ صحراهای آفریقا. چیره شدن اسکندر بر ایران. بعد حملهٔ اعراب و همینطور به جلو مغول و تاتار و و به خاطره این بود که ایرانیان خیلی‌ با همین خیالات مغرور شدند و چنان هزینه دادند که هنوز خواندن شرح آنها درد آوره!
  • میلاد A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    11 40
    این آقا براساس مدارک غربی و یونانی و یهود این کتاب هارو نوشته و فاقد هرگونه اعتبار و ارزش هستن
    • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      47 3
      سعی کن با تاریخ ایران شوخی نکنی که مردم دیگه فکرشون بازه و اهداف یه سری ها رو از این کارا میدونن سعی کن جزء این اقراد نباشی
  • حمید EU ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    55 7
    ناکام...؟؟ چرا ناکام..؟ همین که امروز پس از گذشت 2600 سال از داریوش به نیکی یاد میشه خود بزرگترین کامیابی است. پاینده ایران.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      30 1
      خشايار شاه رو گفته ناكام! شايد چون مدت حكومتشون كم بوده!
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      10 2
      خوشحالم كه فيلمي از اين تاريخ نمي سازيم، چون اگر بسازيم قراره فيلمي مثل چهل سرباز باشه، كه واقعا كمدي بود.
  • محمد IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    20 11
    هیچ کدام از شاهان ایران نتوانسته اند هندوستان رو فتح کنند بغیر از 2 نفر امیر تیمور گورکانی و نادر شاه ، اسکندر که این همه یونانی ها سنگش رو به سینه میزنند نتونست هند رو فتح کنه !
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      7 2
      کشور هم پیمان را هیچوقت فتح نمی کنند! هند در زمانهایی هم پیمان ایران بوده
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    16 0
    ایکاش صدا و سیمای ما به جای چپ و راست پخش کردن کردن سریال های تاریخی تخیلی کره ای که هیچ سندیتی هم ندارن به تاریخ ایران باستان هم توجهی داشت و سریال های فاخر میساخت.
    • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      11 1
      همون نسازه بهتره. نتیجش میشه کلاه پهلوی دیگه.
    • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      2 1
      عزیز من تاریخ که به درد تخدیر اذهان عمومی نمی خوره!!! چه دل خوشی داری تو!
  • وحید IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    17 3
    وقتی که مسوولین فرهنگی و رسانه های ما با دست خودشون تاریخ ایران باستان را عملا محو و سانسور میکنند وقتی که تا صحبت از داریوش و کوروش میشه به طرف برچسب طاغوت پرستی زده میشه وقتی که خودمون اینقدر نسبت با تاریخ کهن سرزمینمون بی تفاوت هستیم خوب معلومه که در گوشه ای از دنیا یک عده آدم مغرض پیدا میشن و با استفاده از فقر و خلا اطلاعاتی موجود فیلم مضحک 300 را میسازن که در آن ایرانیان باستان آدم هایی وحشی و خونخوار نشان داده می شوند!!! تا حالا چند تا فیلم در خصوص تاریخ ایران باستان ساختیم و به دنیا یا حتی به جامعه خودمون عرضه کردیم؟؟!! چند نفرتون میدونید که روز جهانی کوروش وجود داره؟!! به عنوان اولین کسی که موضوع حقوق بشر را مطرح کرد!! (منشور حقوق بشر کوروش)
  • بی نام IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    10 0
    اون طور که من اطلاع دارم دکتر نوروزی، مؤلف این کتاب، مشاور علمی دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور رهبریه. این خیلی خوبه که این جور آدم ها هم به تاریخ ایران علاقه دارند و براش وقت می گذارن. امیدوارم این علایق و سلایق تو این قشر بیشتر شه
  • سام کبیر A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    3 3
    کوروش بیدار شوببین......................................
  • سینا IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    3 2
    تا افراد خاینی هستن که فیلم هایی مطابق خواسته غرب میسازن مثل قصه ها و جدایی نادر از سیمین و....و بخاطر تبلیغات و ماهواره هیچ اتحادی باهم نداریم و افتادیم به جون هم وضع همینه.ما باید سنگ خودمونو به سینه بزنیم نه اینکه عین احمق ها دنبال غربی ها که دنبال نابودی مان راه بیافتیم.