قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده توسط محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این قانون پیش از این یک بار از سوی شورای نگهبان رد شده بود. اما پس از تغییراتی در قانون و مشخص شدن محل اختصاص بودجه آن، تایید شد و باید اجرا شود. 

مطابق قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده که دو روز پیش در روزنامه رسمی کشور منتشر شد و بعد از این قابل اجراست، از این پس مرخصی زایمان به ۹ ماه افزایش پیدا می کند و دو هفته هم برای پدران مرخصی درنظر گرفته شده است. 

اما متنی که روزنامه رسمی منتشر کرده است و در نامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده است: عطف به نامه شماره 195937/47356 مورخ 5 دیماه 1390 در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ 20 خرداد 1392 و تأیید شورای نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

این قانون برای اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

متن ابلاغیه رییس جمهور به شرح زیر است:

«قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» که در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29خرداد 1392 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 19961/55 مورخ 4 تیر 1392 مجلس شورای اسلامی واصل شده است، به پیوست جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

رئیس جمهور ـ محمود احمدی‌نژاد

 

قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده

ماده واحده ـ از تاریخ لازم‌الاجراءشدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26 اردیبهشت 1372 و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود.

تبصره1ـ دولت می‌تواند هر پنج سال یک بار، با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس، ترکیب جمعیتی و شاخصهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام و با رعایت شاخصهای مندرج در قوانین برنامه پنجساله با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها براساس تعداد فرزندان اقدام کند.

تبصره2ـ به دولت اجازه داده می‌شود مرخصی زایمان مادران را به ۹ ماه افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شوند.

این قانون به مادرانی که سن فرزند آنان به ۹ ماهگی نرسیده است، تسری می‌یابد و مادر می‌تواند تا سن ۹ ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده کند.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیستم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 29/3/1392 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    14 6
    بالاخره به دولت اجازه داده می‌شود یا باید این کار را انجام دهد؟
    • سامان IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      37 2
      واقعا جدی گرفتین ؟ واقعا اگر شدنی باشه شما جرات بچه دار شدن دارید ؟ اگر دارید پس واقعا پول دار تشریف دارید
    • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      10 1
      اتفاقا موضوع مهمیه. اگر موظف باشه یعنی خیلی اتفاقای بهتر میوفته. دلبخواهی اجرا نمی شه
    • بی نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      6 0
      خانه در تهران متری 5 تا 15 میلیون تومان قیمت میخورد. پیدا کنید پرتقال فروش را.
  • بی نام EU ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    41 0
    والا من یکی که حاضر نیستم واسه 9 ماه مرخصی زایمان دوبار بچه دار بشم ! بچه 9 ماهه هنوز به مراقبت کامل مادر نیاز داره خدا خیر بده به مادرهامون که زحمت بچه های ما خانم های کارمند رو هم میکشن بخدا .
    • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      10 0
      آخه یک بچه معصوم را بیاریم قاطی این 80 میلیون نفر باقی که چی؟ آخه این 80 میلیون چه گلی به سر زندگی تو ایران زدند که حالا چند میلیون دیگه هم بهش اضافه بشه. آرزو میکردم که جمیت ایران زیر 50 میلیون نفر بود، شاید انقدر رو پول و خونه و کار و اتوبوس و سایر امکانات دعوا نبود.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    58 1
    ما نمیتونیم ازدواج کنیم با این اوضاع چه برسه بچه دار بشیم
  • سجاد IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    40 1
    از اين به بعد جمعيت زياد ميشه ديگه اونوقت جمعيت زياد شه كي خرجشو ميده كي امكانات ميده كي تربيت مي كنه خوبه مرخصي خوبه بچه دار شين!
  • دلال مرکزی IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    48 1
    محبت میکنند، میشه یه توضیحی هم در این موارد زیر بدین: 1- هزینه زایمان چقدر دشه است؟ 2- هزینه شیر خشک + پوشک و ... ؟ 3- هزینه پزشک متخصص کودکان چقدر میباشد؟ 4- هزینه پیش دبستانی که غیر انتفاعی شده است چقدر است؟ 5- هزینه ثبت نام مدارس ؟ 6- هزینه اجاره مسکن؟ هزینه درمان؟ هزینه پوشاک و خراک؟ این آقایون فکر کردم مشکل خانواده ها فقط همین مرخصی است و دیگر هیچ مشکلی نیست؟ اینا چرا تو فضا سیر میکنند؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    9 44
    این دفعه احمدی نژاد مچکریم!
  • بی نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    47 2
    اینها فایده نداره . تمام سال را هم مرخصی بدید مردم بچه نمی آورند. یارو شکم خودشو و زنش را به زور سیر میکنه تازه یک بچه هم بیاره که اصلا معلوم نیست آینده اش چی بشه ؟؟؟؟ سالهای سال طول کشیده جونهای ما آموختن خودشون بچه اند و خرج خودشون را به زور درمیارن و فهمیده اند که خودشون تباه شده اند پس چگونه شکم بچه را سیر کنه و آینده موجود زنده ای را تباه کند . پس با مرخصی و ایت حرفها مردم بچه نمی آورند.
  • غریبه A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    16 4
    لطفا تاریخ اجرای آن را هم از همان 2 اسفند که شورای نگهبان رد کرده بود ابلاغ کنید.چون به کسانی که در آن زمان شامل حالشان میشد و اکنون شامل نیستند ظلم بزرگی است.حداقل برای کسانی که مرخصی استحقاقی شان را استفاده نموده اند،مرخصی هایشان برگردانده می شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    45 3
    تشويق به افزايش جمعيت!! واقعا به كدامين علت؟ ايا جدا كشور ما امكانات و امادكي شو داره؟؟
  • جمكران IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 10
    تاريخ اجرا را از همان اول شهريور1391 قراردهيد لطفاً .
  • مهیار IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    32 3
    ملت با این وضع گرونی و اقتصاد می ترسن ازدواج کنن! اونوقت آقایون رفتن سراغ مرحله‌ی بعد از ازدواج؟؟؟
  • مهدی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    19 2
    البته با این شرایط بحرانی اقتصادی گرانی و تورم کسی جرات ازدواج کردن نمی کنه . بعدش هم اگر جرات کرد ازدواج کرد دیگه جرات پچدار شدن نمی کنه ............ ( حالاچی میشد برای اقایون هم به جای 2 هفته 9 ماه )!!!!!!!!!! ابلاغ می شد .
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    17 8
    نکته جالبه همه این طرحها اینه که هزینه پز آقایون را بخش خصوصی میدهد الان هزینه حقوق این 2 هفته مرخصی پدران( که اجباری تشویقی هست ) را چه کسی پرداخت میکنه حتما کارفرمای خصوصی خب همین کارها را میکنند که هر روز کارفرماهای بیشتری تصمیم میگیرند کارمندها و کارگرانشون را بیمه نکنند .دولت اگر میخواد به کسی لطف کنه لطفا هزینه اطفش را هم خودش پرداخت کنه نه ازجیب یکی دیگه
    • بی نام A1 ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      7 2
      حالا انگار مردم هر روز بچه دار میشن که اینقدر هزینه هزینه میکنید. کو بچه؟ حالا دو تا دو هفته مرخصی طی سی سال هیچ کارفرمایی را نکشته
  • شهیاد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    18 1
    خداخیرتون بده با این اوضاع اقتصادی تو تامین نیازهای یک فرزندهم ماندیم.چرا غیر کارشناسی صحبت می کنین اول شرایط و بستر باید فراهم بشه بعد. کاش بدانیم کسی که این نظریه ها را میده چه قدر رشته و مدرکش با حرفها و پست دولتیش سنخیت داره.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    18 12
    خوش به حال خانمهای معلم شده. همکار من مهر فارغ میشه. یعنی یک سال کامل تو خونه نشسته و همینجوری حقوق میگیره. بدون هیچ زحمتی!
    • من IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      9 10
      معلومه که مادرنشدی تا بفهمی زحمت یعنی چی!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      7 4
      به من: اگه زحمتی میکشی برا بچته نه برای درس دادن و شغلت. این زحمتو همه مادرا میکشن . اما یکی یه سال حقوق مفت میگیره به خاطر این قانون مسخره و خانمهایی که بخش خصوصی کار میکنند ویا تو همین اموزش و پرورش حق التدریسی هستند اصلا مرخصی ندارن!
    • mkh A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      0 1
      خب شما هم زحمت میکشیدی معلم میشدی! توی آزمون قبول میشدی ! استخدام رسمی میشدی نه قراردادی! اگه خودتم معلم بودی همچین حرفی میزدی؟ جنابعالی چون خودت مشکل داری دیگران رو بیخودی نقد میکنی بی هیچ منطقی. معنی مفت خوردن رو بفهم بعد حرف بزن!
  • ایثارگر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    17 0
    اگه تونستید فکری به حال بیکاری وسرگردانی جوانهای مردم بکنید به افزایش جمعیت میشه امیدواربود.
  • msaeid22 EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    17 4
    اون یه ملیونه کجا رفت نکنه لولو برد........
  • namaki IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    3 12
    وای خدا جون خیلی خوب شد 9 ماه مرخصی پیش بسوی ازدیاد نسل هوررررررررررررررررررررراn
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    11 3
    نمیشه قانون عطف به ماسبق بشه ما پدرا هم بریم مرخصی زایمان؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    19 0
    اول به فکر ازدواج جوانان باشید
    • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      6 0
      نه بابا ما که مهم نیستیم اینا سرمایشون میزارن واسه متاهل ها کمک اونا 10 تا بچه بیارن کم هزینه تر از اینه که هم ازدواج مارو راه بندازن هم بچه دارشدنمون....
  • مهدی IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    6 3
    مرخصی خانمهاواقعا لازمه ولی آقایون دوهفته بمونن توخونه که چی بشه ممکنه کارشونوازدست بدن موضوع آقایون فرمایشیه!!!!!!!مگههههههههههههه نههههههه
    • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      2 9
      شما مجردی یا متاهل؟ یک زن بعد از زایمان در شرایط روحی سختی قرار می گیره که همین حضور همسر واسش دلگرم کننده هست همه جای دنیا همینه اونا که مسلمون نیستن این مسائل رو زودتر از ما فهمیدن ما که ادعامون دنیا رو برداشته هیچی از تاثیر درک روحیات خانواده نمیدونیم
  • سعید IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    0 3
    این قانون شامل حال چه کسانی می شه؟ منظورم اینه که از چه تاریخی محاسبه می شه ؟ من الان بچم 9ماه و 3 روزه. شامل حال من میشه ؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    8 0
    یعنی واقعا کسی پیدا میشه فقط به دلیل بهره مندی از 9 ماه یا دو هفته مرخصی بره بچه دار بشه و هم خودشو تو دردسر بندازه هم اینده یه نفر دیگه رو تباه کنه؟ اخه بچه دار که میخوای بشی حداقل باید بتونی برای 15 یا 20 سال اینده اش برنامه ریزی کنی " تو کشور ما با این اوضاع اقتصادی زن و شوهری که تو خرج ماهانه خودشون میمونن چطور میتونن فرزند بیارن اونم بیشتر از یکی و اینده اشون رو هم تامین کنن؟ توروخدا جملاتی مثل خدا بزرگه و بچه بیاد برکت میاره و.... نگین در بزرگی خدا شکی نیست اما سفسطه نکنین
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    2 0
    اقتصاد که بهبود پیدا کنه و اشتغال که ایجاد بشه درامد در پی داره در نتیجه امید به اینده در نسل جوان بیشتر میشه که حاصل مساوی ست با بالا رفتن نرخ ازدواج و بالا رفتن رشد جمعیت بهتر نیست مشکل اساسی و اصلی رو برطرف کنین و منتظر نتایج بالا بمونین؟احساس نمیکنن اقایون اگر این مشکل حل بشه به خودی خود بحث ازدواج و رشد جمعیت هم حل میشه؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    1 0
    ببخشید میشه بگید به کجا ابلاغ شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟همون نه ماه رو ابلاغ کنید بقیه اش پیش کش تازه مراکز خصوصی دو هفته بیشتر مرخصی نمی دن برای چی بیخود مردم رو دلخوش می کنید اکثر شرکت های دولتی رو هم به خصوص دارید می فروشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مادر A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    4 0
    با سلام چرا هنوز به تامین اجتماعی ابلاغ نشده
  • مادر IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    0 3
    من فرزندم مرداد 9 ماهش تموم میشه، و اجرایی شدن مرخصی زایمان به ادارات هنوز ابلاغ نشده،چه زمانی ابلاغ میگردد؟از کی؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    4 1
    مرخصی زایمان کی به ادارات ابلاغ میشود؟فرزندم تا10 روز دیگر 9 ماهه میشود
  • امید IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    3 1
    چرا دروغ میگین ؟ رفتم پرسیدم از سازمان تامین اجتماعی میگن هنوز 9 اجرا نشده و نخواهد شد. تامین اجتماعی می گه تا اونجایی که بشه ما مقاومت میکنیم که این طرح اجرا نشه .همششششششششششششششش دروغههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • علی A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    1 1
    شرکت گاز میگه ابلاغ نشده مگر برای ابلاغ به ادارات با تکنولوژی فعلی چند ساعت وقت لازم دارد
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    1 0
    حالا تو این نه ماه چی بخوریم .بیمه که حقوق کامل نمیده تازه هر ماه هم حقوق نمیده میذاره بعد از نه ماه پوستتو میکنه بعد چندر غاز بهت میده!!دلتون خوشه بابا!!پدرا نیازی به مرخصی ندارن چرا که مدتهاست بیکارن!!بازم ذوق بچه دارشدن دارید؟؟
  • يك زن IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    1 1
    اين قانون در مورد خانمهايي كه در بخش خصوصي مشمول قانون كار و تأمين اجتماعي مشغولند هم ، اجرا خواهد شد يا خير؟ ممنون ميشم اگه جوابمو بگيرم .
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    4 3
    پس لطفا زنها رو دیگه استخدام نکنید . اولویت با مردها باشه
  • بی نام A1 ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    1 2
    باسلام و خسته نباشید خدمت شما واقعا زحمت کشیدید از وقتی که چهارماهه بارداربودم این طرح قراربود اجرا بشه الانم دخترم 6 ماههشه و باید از شنبه برم سرکار دست شما درد نکنه خسته نباشید . چی شد پس، اون مرخصی 9ماه رو کی تاحالا گرفته چه آشی چه کشکی من از شــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنبه باید برم ســــــــــــــــــــــــرکار پایان شــــــــــــــــــــــش ماه
  • هادی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 1
    من به تظر همه احترام میزارم بخصوص کساییکه گفتن با این تشویق های آبکی کسی بچه دار نمیشه..ولی برای کسایی که بچه دار شدن با هر انگیزه ای که داشتن، این مرخصی ها میتونه خیلی کمک کنه..من تازه پدر شدم و هنوز فرصت نکردم برم شناسنامه بچه رو بگیرم..تازه کلی هم آزمایشها و واکسن و مراجعات بعدی بچه و مادرش به دکتر باقی مونده..خوب من اگه دو هفته مرخصی داشته باشم ، بهتر میتونم به این امور برسم..تا الان من از روز قبل از بیمارستان تا ترخیص، چهار روز مرخصی گرفتم یعنی احتمالا تا دو ماه دیگه نمیتونم مرخصی بگیرم!!
  • بابك A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    0 0
    با سلام و احترام واقعا خيلي بد مي باشد و اسه كشور اسلامي ايران با رهبريت عزيزمان و ثروت خوب كشورمان واسه مرخصي زايمان كه واقعا كمك ميكند كبه مادران شاغل كه ممكنه پدر و مادرشان هم در قيد حيات نباشد وبتواند با اين مرخصي بهتر با مشكلات مواجه شوند. و انشاءااله كه هر چه زودتر اين حرف و حديث تمام شود و اين قانون نه ماه مرخصي زايمان بلكه بيشترو همچنيم دوهفته مرخصي زايمان پدر و اين هم بلكه بيشتر اجرا شود به اميد اينكه زير سايه آقا امام زمان و با تلاش و همت خودمان هيچوقت در تمام مراحل زندگي شكر گذاري خداوند را فارموش نكنيم. با تشكر از مسئولين محترم وزحمت كش