به تازگی دو شرکت با رنگ‌آمیزی لباس‌های غواصی به رنگ‌هایی شبیه به ماهیان سمی، ادعا کرده‌اند که با پوشیدن این لباس‌‌ها و گول زدن کوسه‌ها، دیگر خطر حمله کوسه وجود نخواهد داشت.

مجید جویا: «لباس ضد خارش» را شاید عموم مردم نشناسند، اما سال‌ها است کسانی که به ورزش‌های آبی می‌پردازند از آنها استفاده می‌کنند. این پوشش که از جنس اسپاندکس، نایلون یا پلی‌استر ساخته می‌شود شبیه به یک لباس غواصی به نظر می‌رسد، ولی بر خلاف آن، به جای گرم نگاه داشتن بدن فرد، او را خنک می‌کند.

هنگامی که این لباس خیس است، تا حدی مانند یک پوست دوم عمل می‌کند، و چون آب از سطح آن بخار می‌شود، می‌تواند بدن را در زیر آب خنک کند. این لباس‌ها همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر امواج زیان‌بار فرابنفش، از پوست محافظت کنند. دلیل نام گذاری لباس‌ها این است که به عنوان مانعی در برابر ساییده شدن پوست بر روی ماسه، مرجان یا یک تخته موج سواری عمل می‌کنند.

اکنون یک خرده فروش آنلاین در حال تبلیغ برای لباسی است که با الگوی راه راه یک شیرماهی نقش شده است. به ادعای این سایت، این لباس «به این ترتیب احتمال این را که شما با یک شیر دریایی یا هر نوع غذای دیگر محبوب در منوی کوسه‌ها اشتباه گرفته شوید، به حد اقل می‌رساند».

این سایت افزود: «شیرماهی یک غذای معمول در منوی غذای کوسه‌ها نیست، و به رغم تلاش‌های انجام شده برای این که خوردن این ماهی هم به کوسه‌ها آموزش داده شود، این تلاش‌ها تنها محدود به یک محل در نزدیکی سواحل هندوراس بودند. علاوه بر نوارهای رنگی روی سطح لباس ضد خارش ما که به آن ظاهری شبیه به یک ماهی سمی داده‌اند، چشم‌های بزرگ قرار گرفته در یک جای غیر عادی هم به گیج کردن و ترساندن مهاجمینی که به دنبال یک غذای خوشمزه می‌گردند، کمک می‌کند.»

آیا کار هم می‌کند؟

«من که فکر نمی‌کنم». این نظر بردلی ام ودربی است که در دانشگاه رودآیلند به پژوهش بر روی زیست بوم و رفتار کوسه‌ها می‌پردازد. ودربی توضیح می‌دهد که جانوران از رنگ به منظورهای مختلفی استفاده می‌کنند، که از میان آنها می‌توان به «تبلیغات پوستر گونه» اشاره کرد که از رنگ‌های درخشان و کنتراست بالا استفاده می‌کند تا به مهاجمین بگوید که آنها را به حال خودشان بگذارند (عموما چون سمی هستند)، و البته برای جذب جنس مخالف. «من مطمئن نیستم، ولی در مورد شیرماهی‌ها فکر می‌کنم که رنگ آمیزی پوستشان بیشتر رمزآلود است تا هشدار دهنده. حتی اگر رنگ امیزی پوست آنها هشدار دهنده هم بود، دلیل این که کوسه‌ها کمتر به سراغ شیرماهی‌ها می‌روند این است که آنها یک گونه شناخته شده هستند. مردم در بعضی جاها که تعداد شیرماهی‌ها خیلی زیاد است و می‌خواهند به دلیل مهاجم بودن این گونه، جمعیت آنها را کاهش‌دهند، شیرماهی‌ها را شکار می‌کنند و آنها را به خورد کوسه‌ها می‌دهند».

البته، آزمایش‌های عملی لباس ضد خارش چالش برانگیز خواهد بود. حمله کوسه‌ها به مردم، از نظر آماری نسبتا اندک است. در مقایسه با شناگران واقعی، مانکن‌ها و لاشه‌ها سیگنال‌های متفاوتی را به شکارچی‌ها می‌فرستند.

گزارشی که در ژانویه 2011 در نشنال جئوگرافیک منتشر شده است، نشان داد که اکثر گونه‌های کوسه‌ها کوررنگ هستند. ناتان اسکات هارت از دانشگاه وسترن استرالیا که از نویسندگان این تحقیق بود، می‌گوید: «تحقیق ما نشان داد که در مقایسه با خود رنگ، این کنتراست با پس زمینه است که بیشترین اهمیت را در تشخیص حیوانات توسط کوسه‌ها دارد».

اگر کوسه‌ها به کنتراست به عنوان یک سیگنال مهم اتکا کنند، در ان صورت آیا یک الگوی با الهام از شیرماهی‌ها می‌تواند آنها را فراری دهد؟ ودربی که شک دارد.

نوارهای زرافه‌ای؟

جالب اینجا است که یک شرکت دیگر هم به تبلیغ برای لباس‌های غواصی با الگوی نوارهای پوست زرافه به عنوان یک نوع فراری دهنده کوسه‌ها پرداخته است.

تولیدی لباس‌های غواصی Surf Lady ادعا می‌کند که طرح‌هایشان شبیه به الگوی نوار مانند مارهای دریایی است، که خزندگان دریایی بسیار زهرآلودی هستند. در سایت آنها نوشته شده که:
«آیا ما می‌توانیم 100٪ تضمین کنیم که وقتی این لباس را بپوشید کوسه‌ای به شما حمله نمی‌کند؟ ما فقط می‌توانیم آن را با بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی یا بر سر گذاشتن کلاه ایمنی هنگام موتور سواری مقایسه کنیم؛ این صرفا کاری است برای افزایش شانس ایمنی شما. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر در اقیانوس شنا کرده باشید، احتمالا در فاصله‌ای کمتر از 3 متری یک کوسه عبور  کرده‌اید بدون این که از وجود او آگاه شده باشید. لباس غواصی کوسه ترسان ما، بر مبنای منطق و واقعیت علمی ساخته شده است، ولی نمی‌توانیم مسئولیت رفتار تصادفی یک کوسه را بر عهده بگیریم.

ولی ودربی می‌گوید: «مواردی هم بوده که برخی، مارهای دریایی را یک غذای عادی برای کوسه‌های ببری طبقه بندی کرده‌اند».

از انجا که وال‌ها به عنوان دشمن کوسه‌ها تلقی می‌شوند، دیگران تلاش کرده‌اند که تخته موج سواری‌های خود را مانند گاوماهی رنگ کنند. ولی آماری از موفقیت یا شکست این ترفند در دسترس نیست.

مراقب شیرماهی باشید

شیرماهی در سال‌های اخیر، شهرت بدی به دست آورده است، چون در خیلی از بخش‌های زمین رفتاری تهاجمی از خود نشان داده است.، که عمدتا به دلیل محبوبیت آنها در تجارت ماهیان اکواریومی است. آنها شکارچیانی با نیش‌های دراز سمی هستند و می‌توانند در جاهایی که بومی نیستند، بر زیست بوم‌های آسیب پذیر تاثیر بگذارند.

طرفداران محیط زیست علاوه بر تلاش برای آموزش کوسه‌ها برای خوردن شیرماهی‌ها (که شاید در نهایت منجر به حمله کوسه‌ها به پوشندگان لباس‌های جدید ضد خارش شود) از ماهی‌گیران هم می‌خواهند که آنها را شکار کنند.

حتی بعضی از سرآشپزها هم کشف کرده‌اند که شیرماهی می‌تواند یک مورد خوشمزه و دائمی در لیست غذاهایشان باشد.

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =