۲ نفر
۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۲

شامگاه دهم فوریه سال 2011 شورای عالی نیروهای مسلح مصر با صدور بیانیه ای محمدحسنی مبارک را از ریاست جمهوری عزل کرد و غریو شادی صدها هزار نفری را که چندین هفته در میدان تحریر تحصن کرده بودند به آسمان روانه کرد.

در بیست و چهارم جولای سال 2012 محمدمرسی که توانسته بود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر 13 میلیون و 230 هزار و 131 رای یعنی 51.73 درصد و میزان آرا را به دست آورد بعنوان رئیس جمهور منتخب مصر معرفی شد. رقیب او احمد شفیق که از بقایای رژیم گذشته بود با 12 میلیون و347 هزار و 380 رای یعنی با کسب 48.27 درصد آراء نتوانست بر اسلامگرایان اخوان المسلمین فایق بیاید.

چهارشنبه شب، سوم جولای 2013 یعنی حتی با گذشت کمتر از یکسال، بار دیگر شورای عالی نیروهای مسلح مصر با صدور بیانیه ای رئیس جمهور این کشور را از مقام خود عزل کرد تا بدین ترتیب همه چیز به روز نخست بازگردد.

محمدمرسی بدون تردید رئیس جمهور ایده آلی نبود، اشتباهات زیادی داشت، عملکرد داخلی و سیاست خارجه او قابل دفاع نبود و در یک کلام در زمانی که اکثریت نسبی مردم را به حمایت از اسلامگرایان به پای صندوق های رأی آورده بود امتحان بدی پس داد و این امتحان را به نام اسلامگرایان ثبت کرد. مواضع بسیار ساده لوحانه او در قبال سوریه و عملکرد ضعیف و بسیار بحث برانگیز او دربرخورد با خشونت های هولناک در قبال شیعیان تنها دو نمونه از این بی کفایتی هاست.
با این همه چند نکته در خصوص اتفاق شب چهارم جولای قابل تامل است.

  • - در هر سه فرایند مذکور در سه سال گذشته، مصر کمترین خشونت ها را تجربه کرد اما اگر تدبیری برای روزهای آتی و تشکیل دولت موقت برای برگزاری انتخابات زودهنگام اتخاذ نشود احتمال به خشونت کشیده شدن تحولات بسیار زیاد خواهد بود.
  • - هیچ عاملی دخالت ارتش در برکناری رئیس جمهور منتخب مردم را توجیه نمی کند. همواره باید به مکانیزم های دموکراسی و قانون احترام گذاشت. مرسی باید با مکانیزم های قانونی از قبیل استیضاح یا تشکیل دولتی موقت با توافق مخالفان و نظارت ارتش برای برگزاری انتخاباتی زودهنگام تعیین تکلیف می شد. آنچه در سوم جولای 2013 رخ داد گرچه شادی مخالفان را در پی داشت اما در باطن بی حرمتی به دموکراسی و بازگشت اقتدارگرایی نظامی بود.
  • - خوشحالی مخالفان مرسی از اقدام ارتش مصر، یک سرخوشی از سر جهل یا تجاهل است. به هر حال لازم است آنها بدانند ارتشی که تا کنون دوبار توانسته روسای جمهوری غیرمنتخب و منتخب مردم را برکنار کند، قطعا همین توانایی را برای بار سوم، چهارم و ... نیز خواهد داشت و نفر بعدی ممکن است در آینده یکی از خود آنها باشد و همواره می توان برای توجیه این کار توده هایی را فریب داده و به خیابان ها کشاند.
  • - مخالفان، های و هو می کنند اما موافقان راضی اند. از مخالفت، سرو صدا و جار و جنجال بر می خیزد و از رضایت، معمولا سکوت. لذا تجمعات اعتراضی همواره سیگنال های درستی برای تحلیلگران و ناظران ارسال نمی کنند. از این منظر هیچ تضمینی نیست که با برگزاری انتخاباتی دیگر، حالا اگر نه یک عضو اخوان المسلمین اما یک اسلامگرای دیگر پیروز نشود.
  • - مردم مصر نشان دادند هنوز ظرفیت های لازم برای دموکراسی را ندارند. هر دولتی اعم از اسلامگرا یا سکولار که روی کار بیاید قطعا در کوتاه مدت نمی تواند مطالبات گسترده آنها از مسائل رفاهی و اقتصادی گرفته تا مسائل سیاسی مربوط به صحرای سینا، اسرائیل، سوریه ... و مسائل مربوط به حاکمیت احکام اسلام یا لائیسیته برجامعه را سرو سامان دهد. از این رو آنها با این روش مرتبا به میدان تحریر رجوع خواهند کرد و مرتبا دولت ها را تغییر خواهند داد و این چرخه دائما بدون هیچ دستاوردی تکرار خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    51 23
    اصلا مهم نیست چه طرز فکری داشته باشی و از مرسی خوشت بیاد یا نه ، ولی برکنار کردن رئیس جمهور توسط ارتش دموکراسی نیست... مردم باید تصمیم بگیرن.
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      13 34
      همین چند رای منفی کافیه که طز فکر بعضی شبه روشن فکران خبرآنلاینی رو درک کنید ، منطق صفر! امیدوارم حالا که رئیس جمهور معتدل داریم ، مردم هم معتدل باشن ، نه صرفا یک جهان سومیِ همیشهِ معترضِ معتصبِ بی منطق.
    • رضا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      19 4
      شبه روشنفکری چیه مرد حسابی. تو که خود روشنفکری هستی چرا اینقدر کم تحملی این بنده خدا چیزی نگفته که می گه می خواستن کنارش بذارن هم باید از مکانیزم دموکراسی عمل می کردن. این جوری که نمی شه هرکی رو خوششون نیومد ارتش بیاد برش داره که بعدهم مرگ خوبه مال همسایه؟؟ هرجا این کار می شود می شد کودتا حالا اونجا می شه نا کودتا؟
    • توئیتر IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      9 51
      آخر و عاقبت انقلاب فیسبوکی همینه
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      5 3
      رضا جان ، اتفاقا من با تو و نظر اول موافقم و خطابم به کسانیه که به نظر اول منفی دادن...
    • بی نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      8 5
      بنظرم ما در مورد مکانی صحبت میکنیم که هیچکس بویی از دموکراسی نبرده نه موافقین مرسی نه مخالفینش. دوستان ما در قرن 21 هستیم و سازوکارهای اصلاح یا سقط یک حکومت اون هم حکومتی که از طریق انتخابات مردمی روی کار اومده بسیار گوناگون و گسترده است. بنظرم ماجرا خیلی پیچیدست اینکه بگیم شعور سیاسی مردم پایینه که روش میدان تحریر رو برا گرفتن حقشون انتخاب کردن قابل توجیه ولی ایا ارتش یا شخصی مثل البرادعی هم شعور سیاسی پایینی دارن که این روش رو برا تغییرات انتخاب کردن؟ بنظرم ارتش مناسب ارتشیه که از هیچ سلیقه سیاسی حمایت نکنه و بی طرف بمونه. مصری ها باید بدونند با ادامه این روش هیچ فرد فرهیخته ای از ترس جانش هم که شده برا فعالیت سیاسی قدم به جلو نمیزاره این دموکراسی نیست انارشیسته. خوشحالم از ایرانی بودنم
    • بی نام RO ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      6 7
      تحولات مصر مرا بيشتر از هر چيز ياد كودتاي ننگين 28 مرداد و سرنگوني دولت دكتر مصدق مي‌اندازد! به نظرم اينهايي كه جنبش تمرد را راه انداختند و دنبال افراد شيادي مثل البرادعي راه افتادند تا مرسي را سرنگون كنند، همان اشتباهاتي را مرتكب شدند كه چماقداران طرفدار شاه، شعبان بي مخ و آقاي كاشاني مرتكب شدند. نوع واكنش البرادعي، شيخ الازهر و شيخ قبطي‌ها خيلي شبيه همان ديدگاه‌هاي برخي از افراد مهم كشور ما در زمان كودتاي 28 مرداد است. من مطمئن هستم كه بايد دهها سال افسوس بخورند كه چه اشتباهي مرتكب شدند كه شاه خودشان (ارتش) را دوباره به حكومت رساندند.
    • بی نام A1 ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
      1 0
      دموکراسی ملزومات زیادی داره یک راهکارش صندوق رای هستش اگر جریانی یا حزبی با آوردن رای اکثریت و گرفتن زمام امور بدست میل به انحصارگرای و استبداد رای نمود اصول اولیه دموکراسی را زیر پا نهاده است و بنظر من ملت مصر و ارتش مصر بهترین کار ممکن را انجام دادن مگر نه اینکه حزب نازی آلمان نیز از صندوق رای سر برآورد و شنیع ترین نوع دیکتاتوری و حکومت فاشیستی را ایجاد نمود اگر رای اکثریت باعث تضیع حقوق اقلیت گردد دموکراسی معنا ندارد بلکه حکومتی پپولیستی و عوام فریب خواهد بود در جهان و منطقه مثالهای فراوانی هست
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    2 11
    راضی ام ازت
  • سعید IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    14 17
    میشه مفهوم دموکراسی رو نویسنده توضیح بده؟!؟ نکنه توقع داشتین 4 سال صبر کنن تا اخوان المسلمین یه ویرانه بسازن از کشور ؟ مردم مصر بسیار آگاه هستند و از تجربه کشورهای منطقه درس گرفتن و نشون دادن بیدار هستند،ارتش مصر هم ارتشی مردمیه
    • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      8 13
      دموکراسی یعنی که اینکه رأی مردم باید معیار باشه. یعنی رأی یک حشیشی و معتاد با رآی یک استاد دانشگاه و آیت الله برابره. حالا اگه نتیجه این دموکراسی رو ولو 49 درصد دیگه خوششون نیامد اب رو بریزن اونجایی که می سوزه نه اینکه بریزن تو خیابونا و ارتش بیاد انتخابشون رو باطل اعلام کنه. اگه تحمل دموکراسی رو هم ندارن غلط کردن انتخابات برگزار کردن
    • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      14 5
      مگه همین مرذم مصر نبودند که با 52% مرسی رو رئیس جمهور کردند؟ مگه همین مردم مصر نبودند که با 70% به قانون اساسی رای دادند؟ نمیدونم ، شاید مردم بنگلادش بودند.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 11
    دمکراسی که در پناه آن یک مشت چاروادار بریزند داخل خانه مردم و به جرم شیعه بودن به بدترین شکل افراد را بکشند به درد لای جرز می خورد. زنده باد دیکتاتوری نظامی.
  • ابراهیمی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 5
    دوستانی که در کودتا بودن بودن این عمل شبهه وارد میکنند باید بدونن که هر گونه سرنگونی دولت توسط ارتش کودتاست حال با حمایت مردم باشه یا نه با خونریزی باشه یانه. قذافی و عبدالناصر هم هنگام کودتا علیه ملک ادریس و ملک فاروق حمایت اکثریت مردم رو داشتن اما باز عملشون کودتا بود. تحلیلی هم که مقایسه بین اسد و مرسی میکنه از اساس باطله چراکه رویه های دو کشور 180درجه با هم فرق داره
  • رحمان رضای اصل A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    8 6
    عزیز من مردم باید چی کار می کردند ؟؟؟؟ اونا که چندین روز بود ریخته بودن خیابونا و اعتراضشون و نشون داده بودن به نظر تو باید حتما حمله میکردند و مرسی می کشتند کار ارتش بهترین بود
    • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      5 1
      با سلام به زعم بنده و قضاوت تاریخ و نظر خبرگان ، انقلابات به بیراهه میروند ، پس همیشه اصلاحات اجتماعی و فرهنگ سازس می تواند راه حلی مناسب جهت رسیدن به عدالت و سعادت باشد.
    • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      9 1
      یکی از مشخصات بارز کودتا آن است که گروهی اندک که بر خلاف انقلاب ها حمایت اکثریت را ندارند در برابر دولت مستفر با تهدید و ارعاب قیام کند. این مشخصه در انقلاب اخیر مصر وجود ندارد در جایی که به گفته تمامی رسانه های بین المللی (حتی حامیان مرسی) بزرگترین تظاهرات ضد دولتی تاریخ در مصر رقم خورده است و جمعیتی به مراتب بیشتر از انقلاب 25 ژانویه 2011 به خیابان امده است و خواهان حمایت ارتش شده دیگر کودتا معنی ندارد. ارتش به خواست میلیون ها نفری اقدام به کودتا کرد که نمایندگان خود را برای مذاکره با ارتش فرستادند نقش ارتش تنها یک کاتالیزور بود که مرسی را برکنار و قدرت را به شخصیتی حقوقدان از دادگاه قانون اساسی برای دوره انتقالی و با مشارکت نمایندگان احزاب منتقل کرد. نام این حرکت کودتا نیست.
  • وحید A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    18 5
    مردم مصر قبل این ادم دورو (مرسی) همه مدل آزادی داشتن جز آزادی های سیاسی اومدن انقلاب کنن که اونو بدست بیارن دیدن این آقا نون و آب بقیه آزادیهای اجتماعی را میخواد تحت لوای اخوان المسلمین و اسلام لزشون بگیره واسه همین نگذاشتن که زیاد رو پیدا کنه تو نطفه خفش کردن
    • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      5 6
      فهمیدن خواست مردم فقط یک راه دارد و آن صندوق رای است.حرکت ارتش مصر معنایی جز کودتا ندارد و مایه تاسف است.
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    8 5
    این یک حرکت رو به عقب برای ملت مصر بود چرا که مرسی به زور ارتش نیامده بود که به زور آن برود . تکلیف مرسی باید از طریق همه پرسی تعیین میشد نه با عجله و مهلت 48 ساعته ارتش . این نشان دهنده عطش ارتش برای در دست گرفتن قدرت و حمایت اکثریت جامعه مصر از این اقدام نشان دهنده فاصله این جامعه از دموکراسی واقعی است .
  • مشا A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    6 3
    کاملا موافقم کار ارتش کودتا بود و هیچ چیزی این رو توجیه نمی کنه. اصلا ارتش بر اساس چه قانونی می تونه برای رئیس جمهور اولتیماتوم 48 ساعته تعیین کنه. اصلا ارتش چه اختیاری داره که رئیس جمهوری را بر کنار و دیگری را بر سر کار بیارد؟ آنچه در مصر رخ داد که کودتا مدرن و فریب کارانه بود
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 5
    به قول یکی از روشنفکران غرب : مردم خاورمیانه آدم های بی شعوری ان وقتی می رن سر صندوق رآی دقیقا اونی رو که ما نمی خواهیم انتخاب میکنن :)
    • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      10 2
      اسم این روشنفکر چیه؟ فکر کنم استیون جرارد بوده.
  • بی نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 4
    اینکه اگه انتخابات دیگری برگزار بشه هیچ تضمینی نیست که سکولارها رای بیارن کاملا حرف درستی هست
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 2
    از اولش هم مرسی نباید می اومد ولی کنار رفتنش به این شکل باعث میشه مصر حالا حالا ها رنگ آرامش رو نبینه اگر اوضاع به همین روال باشه هیچ رئیس جمهوری نمیتونه روی کارش تمرکز کنه همچنین اعتبار بین المللی مصر از بین میره
  • بی نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    27 2
    خواست مردم سر صندوق رای باید مشخص بشه! تظاهرات ملیونی در هیچ حالتی ملاک خواست مردم نیست! باید همه پرسی میشد که مرسی باشه یا نه! کودتا تعریفش مشخصه! وقتی به زور قدرتو با اسلحه و ارتش میگیری میشه کودتا! حتی اگه توجیهش خواست مردم باشه! توجیه کودتای رضاخان هم خواست مردم بود! مبارک با 30 سال ترور و خشونت از نصف اتهامات تبرئه شد! اون وقت یه رئیس جمهور یک ساله که ارتش هم نداشت رو میخوان محاکمه کنن! کل این سناریو مسخرست! من از مرسی و اخوان المسلمین خوشم نمیاد ولی این شیوه انتقال قدرت مزحک و مختص کشورهای این نقطه از جهان و خاورمیانست! دولت بعدی هم مطمئنا دولتی وابسته به نظامیان خواهد بود! ارتش به هیچ وجه نباید در مداخلات سیاسی دخالت کنه. ولی رفتن مرسی به نفع منافع ملی ما خواهد بود.
    • amin DE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      6 0
      مسئله اینجاست که دولت مرسی حاضر به برگزاری همه پرسی با حضور ناظران بین المللی نبود
    • بی نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      3 2
      کودتا بود 100 درصد،اولین ریس جمهور(اصلا شما بگو بدترین عالم)که رای مردم مصر به صورت دمکراتیک انتخابش کرده بودند،توسط نیروی نظامی از کارش خلع شد،در صورتی که از لحاظ قانونی این کار مشروعیت نداشت.تفاوتش با مبارکم اینه که مبارک با رای مردم انتخاب نشده بود.
  • بی نام EU ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    6 3
    ارتش یک دیکتاتور که داشت انقلاب رو مصادره می کرد رو به خواست مردم از تخت قدرتی که عین کنه بهش چسبیده بود به زیر کشید. دمشم گرممممم. کودتا اونه که خواست مردم درش دخیل نباشه یا حتی خلاف خواست مردم باشه. تو کودتا یارو رو خلع قدرت میکنن بدون توجه به خواست مردم. نه اینکه اول مردم بگن نمیخوایم یارو میگه باید بخواید. بخواد مردم رو به زور سرکوب کنه ولی ارتش عوض اینکه تفنگشو به سمت مردم بگیره یا اجازه به قدرت خارجی برای حمله به مصر نشون میده که مزدور نیست و اون دیکتاتور رو به زیر میکشه با کمترین هزینه. به قول روحانی یه بام و دو هوا نمیشه. بنا به نظر نویسنده اگر هم کودتا شده باشه که نشده فقط تو مصر بد نیست همه جا بده.
  • حسین A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    5 2
    من جاي اقاي معزي بودم اين همه درک و شعور و سطح آگاهي جوانهاي ايراني را با طلا قاب ميگرفتم و کلي رويش مانور ميدادم اين نظرها نشان ميدهد که نه صرفا فقط آگاهي و دنبال کردن کنجکاوانه اخبار مصر و مانند آن است که ميبينيم بلکه وقايع را تحيليل ميکنند باور کنيد اين جوانها هر يک يکشان رو بايد دست بوسيد بنازم به انقلابي که توانست لااقل سطح درک و بيشن اين مردم را تا اين اندازه بالا ببرد که اينگونه مسايل را با دقت دنبال و با درايت تحليل ميکنند. اين حرف غلطي است که مصر قلب جهان اسلام است نه هرگز من سال گذشته در مصر و قاهره بودم باور کنيد اکثريت مردم و جوانان آنجا مطلقا از اتفاقاتي که در دور و بر خود ميافتد بي خبرند تا چه رسد به تحليلي ساده از وقايع مربوط به ايران ما پس ايران قلب جهان اسلام است. زنده باشيد
  • بیژن IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    3 2
    فقط چند ثانیه فکر کنید! چرا نیروی نظامی که باید ابزار دست حکومت باشه اونقدر قدرت داشته باشه که رییس جمهور را از قدرت خلع کند! این یعنی هیچ حد و مرزی نیست! قدرت نظامی همیشه برتر است و با این اوضاع هیچ رییس جمهوری در مصر نمیتواند موفق باشد...
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    3 2
    یک سوال از کاربران : خدا وکیلی وقتی کسی با رای مردم رئیس جمهور میشه ولی توسط ارتش برکنار میشه چه معنایی داره؟
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    2 2
    بله این عمل کودتاست. راه حل درست این بود که پست نخست وزیری به علاوه نیمی از کابینه به مخالفان سپرده بشه و یک دولت وحدت ملی سرکاربیاد نه اینکه ارتش مداخله کنه
  • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    3 1
    جالب اینه که از لحاظ قانون مصر که مردم بهشون رای داده بودند،این کار غیرقانونیه،معیار مردمی نیستند که در کف خیابون اعتراض میکنند بلکه رای همه مردم است که در انتخابات پارسال با حضور نهاد های بین المللی مرسی رو انتخاب کرد.کاری به خوبی و بدی مرسی ندارم.
  • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 1
    این بهترین کاری بود که ارتش می تونست بکنه این فرد با عوامفریبی و رفتارهای پوپولیستی یک سال پیش تونست از مردم رای بگیره اما بعدش فقط دنبال منافع خود و دوستان بنیادگرا وسلفی ها بود اگه امروز هشیاری مردم و ارتش محبوب مصر نبود و پایه های حکومت واپسگرایانه اینها تثبیت میشد وبه خاطر این که اینها استاد دروغ و عوام فریبی هستندو بعدش با دستکاری قانون اساسی یک عمر حکومت می کردنند و از یک جامعه پیشرو با سرعت باد جزء ویرانه چیزی نصیب ملت مصر نمیشدو ملت مصر برای پایین آوردن اینها از نردبان قدرت هزینه گزافی پرداخت میکرد
    • reza RS ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      0 1
      مرسی هیچ وقت از کشتار شیعیان دفاع نکرد و سلفی های که اون فاجعه رو بار آوردن دستگیر کرد جالب بدونید سلفی ها از کودتای ارتش دفاع کردن
  • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    5 1
    مسلما کودتا بود. اتش حق برکنای ئیس جمهور قانونی کشوی رو نداره. البته به نظر من کار خوبی بود، آقای مرسی با سیاستهای افراطی و جانبدارانه حذبی، فراموش کرده بود که رئیس جمهور همه مردم مصره و نه فقط اخوان المسلمین. این درس خوبی برای نفر بعدی که بدونه رئیس جمهور منتخب مردم برای اداره امور کشور به بهترین نحو و در جهت صلاح مردمه، نه برای اعمال دیکتاتوری. ارتش مصر کودتا و قانون شکنی کرد، ولی نشون داد که دولت باید در پی رضایت ملت باشه. حالا هم بهترین راه حل اصلاح قانون اساسی، برگذاری رفراندوم، و در نهایت انتخابات برای انتخاب نفر بعدیه.
  • همتی IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    1 3
    بسمه تعالی عزیزانم این بحثها هیچ فایده ای نداره چون اصلا دموکراسی وقتی چهارچوب نداشته باشه منجر به هرج و مرج میشه دموکراسی یا همون حاکمیت رای اکثریت چون مبنایش هوای نفس اکثریت است به همین خاطر لحظه به لحظه تغییر میکند و هرچه زمان میگذرد اکثریت به طرف دیگر متمایل میشوند این به خاطر آن است که رای اکثریت تابع عقل نیست تابع خواهشها و هوسهای اکثریت است تنها یک عامل میتواند مردمسالاری واقعی را به صورت کارا و مشکل گشا اجرا کند و آن دین و مذهب حق است وگرنه هر عامل دیگر مثل نیروی فشار یا ارتش و... بخواهد فرآیند را کنترل کند همیشه هرج و مرج خواهد بود زنده باد مردمسالاری دینی
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    6 1
    مصري ها با شعور سياسي بالا، جلوي باز توليد استبداد را گرفتند
  • شهرام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    2 4
    منطق عرب جماعت ،همينه....بين قوم عرب دوموكراسي معنا نداره....فكر عرب فكر قوميت وعشيره است
    • reza RS ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      1 0
      هرملتی هر طور که دوس دارن حکومتشونو انتخاب میکنن دوسته عزیز.تعجبم از خبر آنلاینه که همچین نظراتی که توهین درش وجود داره رو اجازه نمایش میده.لطفا نظرمو بذار خبر آنلاین