یک خبر خوش برای محیط بانانی که با کابوس طناب دار، روزگار می‌گذرانند!

دو سال پیش در جریان یک درگیری که در پارک ملّی بمو رخ داد، متأسفانه هموطنی به نام علی اکبر اسکندری به ضرب گلوله‌ای که از اسلحه یک محیط بان به نام علی جامیشی شلیک شده بود، کشته شد؛ حادثه‌ی تلخی که با صدور حکم قصاص برای محیط بان بمو می‌رفت تا تلخ‌تر هم بشود. اما دیروز، آن رویداد تلخ و پرماجرا به فرجامی شیرین و عبرت‌آموز بدل شد؛ فرجامی که در این نوشتار کوشیده‌ام تا ضمن تشریح ابعاد گوناگون آن، این امیدواری را در نزد خویش و دیگر فعالان محیط زیست زنده نگه دارم تا بلکه فرجام چند محیط بان دیگری که همینگونه در نوبت لمس گردن با طناب دار قرار دارند، تغییر کند ...


    دیروز از استان فارس خبر رسید که با گذشت خانواده مرحوم علی اکبر اسکندری، علی جامیشی از خطر قصاص رهایی یافت. علی در شمار محیط بانان پارک ملّی بمو بود که به جرم قتل آن مرحوم در حادثه‌ درگیری تیرماه 1390 در محدوده‌ی پارک ملّی بمو، از سوی قاضی دادگاه مجرم شناخته شده و به قصاص محکوم گردید. او دو سال بود که در زندان به سر می‌برد و در این مدت، کوشش‌های فراوانی از سوی وکلای مدافع، اداره کل محیط زیست استان و فعالان محیط زیست برای گذشت خانواده مقتول و آزادی وی به انجام رسید تا سرانجام، آن خانواده محترم دیروز پذیرفتند که حکم قصاص علی جامیشی به پرداخت دیه تبدیل شود و نامبرده از زندان آزاد گردد. نکته‌ی مهم‌تر آن که این خانواده دوستدار محیط زیست که از خانواده‌های سرشناس و خوشنام در شهرستان کازرون به شمار می‌روند، علاوه بر رضایت و گذشتن از خون علی جامیشی، اعلام کردند که قصد دارند بخشی از مبلغ دیه دریافتی (به میزان 150 میلیون تومان) را صرف تکمیل مرکز بازدیدکنندگان دریاچه پریشان کنند؛ اقدام ارزنده‌ای که سبب شد تا اداره کل محیط زیست استان فارس هم دیروز، در آیین افتتاح مرکز بازدیدکنندگان دریاچه پریشان، این ساختمان را در قبال این بزرگواری به نام «مرحوم علی اکبر اسکندری» نام‌گذاری کند. جالب‌تر آن که در این مراسم که با حضور جمعی از فعالان محیط زیست استان فارس، مسئولان استان و شهرستان کازرون و امام جمعه این شهر برگزار شد، خانواده مرحوم اسکندری طی بیانیه‌ای با اعلام رسمی رضایت خود، بر حمایت قانونی از محیطبانان تأکید کردند و خواستار ریشه‌یابی معضلات و مشکلات محیطبانان شدند.

محیط بان دنا


    جا دارد در اینجا از همه‌ی بزرگوارانی که برای بخشش علی جامیشی و جلب رضایت خانواده محترم مقتول تلاش کردند، قدردانی شود، مردانی چون علی اکبر کاظمینی (فعال خستگی‌ناپذیر محیط زیست کازرون) و هیبت‌الله بهرام زاده (عضو شورای شهر کازرون) که با توجه به رابطه خانوادگی که با مقتول داشتند (برادر همسرشان بود)، در نیل به این مهم، بسیار کوشیدند.
    اینک، با توجه به آنکه هنوز چند محیط بان دیگر در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد در نوبت قصاص قرار دارند و به ویژه، اسعد تقی زاده، محیط بان منطقه حفاظت شده دنا، بیش از 5 سال است که در زندان به سر برده و کابوس لمس طناب دار با گردن، خواب را از چشمانش ربوده است، این امیدواری تقویت شده تا خانواده مرحوم رضایی هم با پیروی از خانواده مرحوم اسکندری، ضمن اعلام گذشت و بخشش اسعد، زندگی دوباره‌ای به او و خانواده چشم به راه و به ویژه همسر جوانش که فقط دو هفته طعم زندگی مشترک را چشیده بود، اعطا کنند.
    یادمان باشد که راه رستگاری و شورآفرینی و امیدبخشی در جهان، بیشتر از آن که با حک کردن کینه‌ها و جاودان ساختن انتقام‌ها بر روی پایدارترین سنگ‌ها توأم باشد، نیاز به آن دارد که گاهی در همین ظهر داغ تابستان، نفرت‌ها و کینه‌هامان را بر روی یخ بنویسیم تا به سرعت محو شده و بدین ترتیب، فضای خشک اطراف‌مان را با اندکی رطوبت بخشش، تحمل‌پذیرتر سازیم.
    انشاالله.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ثمیه دارابی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    21 0
    همیشه خوش خبر باشید آقای درویش. بسیار خوشحال مان کردید.
  • شين A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    19 0
    به اميد ديدار ِ صبح ِ روشن آزادي براي محيط بانان دربند ...
  • بی نام US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    4 24
    خبر هم خوبی بود و هم تلخ , خوب از آن نظر که زن و بچه هایش طعم تلخ یتیمی را نخواهند چشید و تلخ به خاطر اینکه می گویید هستند محیط بانانی که این چنین دربندند و چه راحت انسان می کشند ؟!!! نمی دانم چرا باید محیط بانان به جای نگهبانی از محیط زیست جان انسان ها را بگیرند !!! واقعا خانواده مرحوم اسکندری بسیار با گذشت بودند و حتما این عفو و گذشت فقط به خاطر خدا و زن و بچه اش بوده است و تاسف بار است که محیطبانان همچین افرادی هستند که با جهالت خود هم به خانواده خود و هم به خانواده انسان بی گناه دیگری ظلم می کنند و باز هم تاسف بار است که محیط زیست تفنگ به دست کسانی داده است که ارزشی برای جان و امنیت انسان قائل نیستند ! امیدوارم خدا همچین افراد جاهلی را قصاص کند
  • مارال US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    2 26
    واقعا تاسف بار است که همچین محیطبانانی در محیط زیست هستند و به جای امنیت و حفاظت, انسان می کشند , کسانی که با جاهلیت خود هم خانواده ای را بی سرپرست و یتیم می کنند و هم به خانواده خود و جامعه ظلم می کنند ,چگونه محیط زیست ایران به این راحتی اسلحه به دست همچین انسان های جاهلی می دهد که ارزشی برای جان انسان قائل نیستند !!!! وقتی این حوادث را دنبال کردم واقعا افسوس خوردم , شاید اگر من جای خانواده اسکندری و بقیه بودم هرگز رضایت نمیدادم و واقعا این نشانه این است که ان ها فقط به خاطر خدا و بچه هایش رضایت داده اند . امیدوارم خدا همچین انسان های جاهلی را خودش قصاص کند زیرا که خدا از حق الله می گذرد ولی از حق الناس نمی گذردو حتی مسئولینی که همچین افرادی را انتخاب کرده اند گناهی کم تر از قاتل ندارند
    • بی نام A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
      22 0
      جاهل آنهايي هستند كه براي كسب پول و منفعت از راه هاي غير قانوني و كشتن حيوانات در معرض خطر و سركشي و درگيري با اين نگهبانان زمين مسبب چنين حوادثي ميشوند ميبايست در قانون حداقل يك درجه تخفيف براي اين مبارزان زمين قائل شوند. انشالا
  • محمود رضا پولادی IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    17 0
    اشک در چشمانمان جاری شد . درود بر شرف همه ی انسانهای نیک اندیش و باگذشت
  • متینی زاده EU ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    14 0
    درود بر خانواده محترم اسکندری که سنگ تمام گذاشتند. بنظرم در مجموعه کارهایی که این خانواده انجام دادند خیلی نکته نهفته است. فقط نتوانستم مارال را درک کنم!! واقعا از نظراتش در حیرتم.
  • احمد IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    10 0
    خانم مارال که هم نام یکی از زیباترین مخلوقاتی هستی که اگر همین احساس مسئولیت برخی از محیطبانان نبود حالا دیگر اثری هم از اونها نبود .چرا اینقدر زود قضاوت میکنین! از کجا مطمئنی مقتول را به عمد و از روی مسائل شخصی کشته!که اگر اینطور بود که محیط زیست دنبال کارشو نمی گرفت از کجا میدونی برخی از مقتولین انسان نماهایی شبیه اون قاتلین خرسها و توله هایش نبودند که اعدام هم برای مجازات اون انسان نماها کمه .زود قضاوت نکنیم
  • علی رازقی US ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    1 0
    به عنوان یک کازرونی به خانواده اسکندری افتخار می‌کنم. ولی به اطلاع نگارنده می‌رسانم که هیچ گونه درگیری با مامور محیط زیست نبوده. و مرحوم اسکندر از انسانهای شریفی بودند که نمی توانست به روی انسانی سلاح بکشد. کسانی که بعد از گرفتن حکم قصاص هم راضی به کشتن کسی نمی شوند. در ضمن جناب بهرامزاده رییس شورای شهر کازرون و شوهر خواهر مقتول می‌باشند.
  • بی نام A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    8 0
    هر کس باعث از بین رفتن حیات وحش شود باید به او شلیک کرد
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    2 0
    گرفتن جان چه انسان چه حیوان مایه شرم است
  • pegah IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    0 0
    کسی که به راحتی جون یک حیوان مظلوم و میگیره به راحتی جون انسان هم میگیره.خیلی بی انصافی که در مورد این محیط بانای زحمت کش اینطوری قضاوت کنیم.مایه شرم هست.اگه این مملکت یه قانون درست مثل باقی کشورها داشت مردم مقابل این شکارچیها قرار نمیگرفتن.دولت خودش این شکارچیها رو به سزای عملشون می‌رسوند.
  • بی نام A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    این حق یک محیط بان زحمت کش نیست. اما حق کسی که به طبیعت ضربه میزنه باید بدتر ازاین باشه.کسی که روی مامور دولت اسلحه میکشه اسمش چی باید گذاشت.اونم بخاطر گوشت قرمز بی ارزش.
  • میثم IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    دیروز دو محیط بان در بندر عباس شهید شده امروز هم یکی دیگه از ناحیه گردن گلوله خورده. قابل توجه مارال که از شکارچیان دفاع میکنه.واقعا متاسفم برای طبیعت کشورمان.
  • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    0 0
    باعث تاسفه که فرادی هستند که هم حیاط وحش ازبین میبرند هم به سمت محیط بانا شلیک می میکنند.محیط بانی که امروز زخمی شده وبسیار بدحال میباشد همانجای بوده که اقای جامیشی ومرحوم اسکندری درگیر شده بودن.