رسول منتجب نیا در بخشی از یادداشتی که امروز در روزنامه اعتماد چاپ شده است نوشت:

در سخنرانی‌های تبلیغاتی و مناظره‌های آقای روحانی ما بحث‌هایی را مشاهده می‌کنیم پیرامون مفهوم اعتدال، مخالفت با خشونت و تنگ‌نظری و تمامیت‌خواهی، مخالفت با فضای بسته، مخالفت با توهین به بزرگان، مخالفت با تبعیض جنسیتی، مخالفت با بی‌توجهی به خواست‌های جوانان و امثال ذلک. به وفور این اظهارات را در سخنان جذاب ایشان که این موج را ایجاد کرد شاهد بودیم. اما چه رابطه‌یی بین اصلاحات و اعتدال وجود دارد؟

اصلاحات در برابر حرکت‌های براندازی یا به اصطلاح انقلابی پس از انقلاب است چرا که یک انقلاب کردیم و به دنبال پیروزی انقلاب باید حرکت را ادامه دهیم و اصلاحات را محقق کنیم. دوره، دوره سازندگی و اصلاح امور است. بنابراین اصلاحات تعبیر دیگری از اعتدالگرایی است چراکه بدترین و خطرناک‌ترین تهدید علیه نظام، حرکت‌های افراط گرایانه تحت عناوینی همچون گروه‌های فشار و حتی تحت عنوان حزب‌اللهی و امثال ذلک بود و اصلاحات در راستای حاکمیت بخشیدن صلاح و شایستگی، عدالت و انصاف و اعتدال و میانه‌روی حرکت می‌کند و در مسیر این هدف مقدس با هرگونه افراط و تفریط مقابله می‌کند. پس اعتدالگرایی یعنی اصلاحات و اصلاحات هم یعنی اعتدالگرایی. همان‌طور که اگر اصولگرایی واقعی را بررسی کنیم یعنی اصلاحات و اصلاحات واقعی یعنی اصولگرایی. مفهوم این سه واژه اعتدالگرایی و اصلاحات و اصولگرایی در یک معنا درهم تنیده شده و لازم و ملزوم هم هستند و به معنای دقیق‌تر هر سه واژه یک مفهوم را می‌رسانند. افراط‌گرایی و تفریط‌گرایی مغایر با اعتدالگرایی و مخالف با اصلاحات و منافی با اصولگرایی است. از این جهت دو قطب سیاسی موجود کشور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با مشخص ساختن مرز خود از افراط گرایان و تفریط‌گرایان هر دو یک خانواده و دارای یک ریشه و مبنا و یک هدف و مسیر هستند. هرچند از دو مسیر موازی حرکت می‌کنند اما افراطی‌گری بلای جان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود، لذا باید مرزها را مشخص کنیم.

در خاتمه فهرست وار آثار مثبت و منفی اعتدالگرایی را یادآور می‌شویم؛ آثار مثبت اعتدالگرایی: حاکمیت شایسته‌سالاری، بهره‌گیری از همه نیروهای موجود، انجام تصمیمات و برنامه‌های بجا و شایسته، وجود تضارب افکار در جامعه، وجود صفا و صمیمیت و محبت در جامعه، حفظ حرمت و کرامت همه افراد اجتماع، تحقق وحدت ملی و امید همه‌جانبه به حل مشکلات مختلف اجتماعی، تعامل و همکاری متقابل و سازنده با دولت‌ها و ملت‌های جهان و در نهایت توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور.

آثار منفی افراطی‌گری: حاکمیت جهل و نادانی و ناشایستگی، حذف نیروهای کارآمد و لایق، هتک حرمت‌ها وحیثیت‌ها و کرامت انسانها، وجود و گسترش جو تنش و التهاب در افکار عمومی جامعه، فقدان وحدت و دوستی بین افراد، صرف نیروها در جهت دفع دیگران یا دفاع از موضع خویش، وجود تشنج و التهاب در روابط بین‌المللی، افزایش مشکلات گوناگون اجتماعی و در نهایت عقب‌افتادگی کشور و حرکت به قهقرا در زمینه‌های مختلف اجتماعی.

امیدواریم همان طور که ملت ما از مفهوم اعتدالگرایی واقعی که همان اصلاحات به معنای حقیقی و همان خط نورانی حضرت امام(ره) است استقبال کردند، دولت محترم بتواند این مفهوم را به معنای واقعی کلمه در سیاست خود در اداره کشور اعمال کند و همه مسوولان نظام بتوانند روح اعتدال و عدالت و انصاف و دوری از افراطی‌گری را در جامعه حکومت ببخشند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    درود بر روحانی
    • محمد IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      25 13
      دوباره مصادره شروع شد . يه روز اينور . يه روز اونور . همه ميدونن روحاني هيچ طرفي نيست . ولي متمايل به اصلاحات هست و با حمايت اون جناح راي زيادي جمع كرد.
  • بی نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    2 7
    نه بابا!؟
  • بی نام IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    10 12
    متن رو کامل نخوندم ولی تیتر که عالیه دقیقا منظور اصلاحاته
  • سینا A1 ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    29 20
    دقیقا ...
  • ماد IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    18 0
    مفهوم این سه واژه اعتدالگرایی و اصلاحات و اصولگرایی در یک معنا درهم تنیده شده و لازم و ملزوم هم هستند و به معنای دقیق‌تر هر سه واژه یک مفهوم را می‌رسانند. افراط‌گرایی و تفریط‌گرایی مغایر با اعتدالگرایی و مخالف با اصلاحات و منافی با اصولگرایی است.همين وبس.مرسي اقاي منتخب نيا
  • امین حسابرس A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    11 43
    آقا شما را به خدا ول کنین ما را !!بزارید یه مدتی هم ما نفس بکشیم!!کشتید ما را با این رصولگرایی واصلاح طلبی اتان چپ وراست اتان "یون"و"نت" اتان "انجمن"و "جامعه"اتان
  • نادیا IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    8 54
    ما که از اول گفتیم همان اصلاحات است گوش نمیدن دوستان که !
  • بابك A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    38 8
    چطور اين موضوع رو كشف كردي؟خودش ميگه اعتدال گرايي يعني فرا جناهي اونوقت تو ميگي يعني اصلاح طلبي؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    11 0
    دقيقا!
  • مهدی A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    7 28
    بهتر است منصفانه با این مساله بر خورد کنیم . دولت اعتدال در واقع بر امده از خواست اکثریتی مردم کشور برای ایجاد تغییرات بنیادین در کلیه سطوح است و این را مردم از دکتر روحانی با ارای میلیونی طلب کردند . جلیلی کاندید اصول کرایان بود که به اصول سنتی تاکید خاصی داشتن . شاید اگر ایشان نیاز به تغییرات را احساس کرده بودن ارای بیشتری را کسب می کردند . بنابراین دولت اعتدال ، دولت تغییرات، دولت اصلاحات و تحت این عناوین در واقع برامده از خواست اکثریت مردم برای ایجاد تحولات اساسی می باشد .
    • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      7 1
      بله در واقع مردم خواستار اصلاحات هستند. اصلاحاتی که خیلی بد نامش کردند و با این حال هنوز در دل مردم ایران جای دارد.
  • نفس A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    1 3
    دیدیم دولت اصلاحات زمان خاتمی رو تعطیلی نیراگاه های هسته ای زوال اخلاقی در جامعه وزرای کارامد مثل مهاجرانی دست داشتن درکودتای اسرائیلی 88 از جانب اصلاح طلبان هتاکی به مقدسات و از همه مهم تر ما اصلا تو اون دوران پیشرفت علمی چندانی نداشتیم