روزگارخوب پس ازانتخابات و لزوم قدرشناسی دولت آینده ازهنرمندان/ گزارش مراسم نکوداشت استاد دهلوی

حسین علیزاده در مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی با انتقاد از نگاه مسوولان فرهنگی در چند سال گدشته، تاکید کرد وزیر ارشاد آینده نباید کسی باشد که نام موسیقی را از زبانش بدزدد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خانه هنرمندان ایران عصر چهارشنبه پنجم تیر، شاهد مراسم تجلیل از استاد حسین دهلوی، آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی با حضور چهره‌های هنری بود.


در این مراسم، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، حمیدرضا اردلان و حسین علیزاده از هنرمندانی بودند که پشت تریبون رفتند و از نقش تاثیر‌گذار استاد دهلوی در موسیقی ایران سخن گفتند. انتقاد از وضعیت و شرایط موسیقی در کشور یکی از محورهایی بود که در سخنرانی‌ها و صحبت‌های حاشیه‌ای این مراسم بارها مورد توجه قرار گرفت.


هنرمندان، شناسنامه‌های این سرزمین هستند
حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی به عنوان نخستین سخنران این مراسم گفت: «استاد حسین دهلوی یکی از برجسته ترین شخصیت های معاصر و یکی از بزرگان موسیقی ایران است که بیش از هفت دهه ازعمر گران‌سنگ خود را در راه اعتلای این هنر هزینه کرده است.»


او با اشاره به برگزار نشدن جشن خانه موسیقی در سال گذشته گفت: « نکوداشت استاد دهلوی قرار بود در آن جشن انجام شود که متاسفانه سال گذشته به دلایلی لغو شد و ما تصمیم گرفتیم در یک مراسم ویژه و اختصاصی این وظیفه را به جا آوریم که امشب شاهدش هستید.»

 

حسین دهلوی

مراسم نکوداشت استاد حسین دهلوی در خانه هنرمندان برگزار شد


نوربخش افزود: «این روزها و ماه‌هایی که گذشت ما شاهد درگذشت بزرگانی چون فریدون حافظی، جلیل شهناز و احمد ابراهیمی بودیم که درگذشت هرکدام از آن‌ها ضایعه بسیار بزرگی برای موسیقی ایران بود و امیدواریم که دیگر شاهد چنین روزهای غم انگیزی نباشیم .»


مدیر عامل خانه موسیقی تاکید کرد: «من امیدوارم در روزگار خوبی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری پیش آمده، دولتمردان قدر هنرمندان را بیشتر بدانند و از یاد نبرند که بزرگانی چون حسین دهلوی که امروز در خدمت او هستیم، شناسنامه های این سرزمین هستند.»


تحولی که دهلوی در موسیقی ایران ایجاد کرد
در بخش دیگری از این مراسم محمد سریر در سخنانی گفت: «در مورد دهلوی صحبت کردن کار سختی است چون او شخصیتی چند بعدی دارد. او در جامعه ما شاخص بوده و تاثیرات بلندمدتی در موسیقی داشته است. استاد دهلوی در زمینه‌های متعددی فعالیت کرده‌اند که انعکاس آن در نسل‌های آینده نیز باقی خواهد ماند.»


رییس هیات مدیره خانه موسیقی در مورد بعد آموزشی دهلوی توضیح داد: «دهلوی به نظر من موثرترین فرد در عرصه آموزش کشور است. تحولی که او در حوزه آموزش ایجاد کرد و موسیقی را به طور علمی در ایران به وجود آورد، ارزشمند است.»

 

حسین دهلوی

استاد حسین دهلوی و محمد سریر


او افزود: «موسیقی‌علمی، هارمونی‌، ریتم‌ و ... زیربناهایی هستند که در موسیقی مهم است و دهلوی با نگاه جدیدی که در آهنگسازی داشت، یک نوع پلی‌فونی در موسیقی ایران ایجاد کرد.»


سریر همچنین گفت: «در حوزه رهبری ارکستر او فقط ناظم ارکستر نبود بلکه تاثیرات زیادی داشت و زمینه را برای رشد افراد فراهم می‌کرد. دوره‌ای که ایشان ریاست هنرستان را برعهده داشت، دوران طلایی محسوب می‌شد. دهلوی جایگاه ویژه‌ای در ذهن و ضمیر ما دارد.»


فیلمی از زندگی یک آهنگساز
سخنران بعدی این مراسم، حمیدرضا اردلان بود که درباره فیلم‌هایی که برای آهنگسازان و موسیقی‌دانان معاصر ساخته است،‌ توضیح داد: «من در رشته موزیکولوژی تحصیل کرده‌ام و به جز کتاب‌های زنده‌یاد خالقی و اسناد پراکنده منبع خوبی در مورد موسیقی‌دانان برجسته پیدا نکردم؛ در حالی که بسیاری از این هنرمندان از بین ما رفته بودند و باید برای آنانی که باقی مانده بود کاری انجام می‌دادیم تا برای آیندگان بماند.»


او که فیلم مستند حسین دهلوی را هم ساخته است، گفت: «فیلم استاد حسین دهلوی را در چهار دوره زمانی ساخته‌ام و ایشان را در برهه‌های متفاوت زندگی‌شان به تصویر کشیده ام. ایشان در دوره‌ای دچار افسردگی شدید شدند که میل به غذا،‌ روابط با دیگران و همه چیز را از دست داده بودند، اما خوشبختانه این مشکل رفع شد.»


در ادامه فیلم 26 دقیقه‌‌ای حسین دهلوی که طی 9 سال ساخته شده است، برای حاضران به نمایش درآمد.


دزدیدن نام موسیقی
آخرین سخنران مراسم نکوداشت حسین دهلوی، حسین علیزاده بود که ضمن تجلیل از استاد خود، به انتقاد از شرایط هنری کشور پرداخت و گفت: «اگر فردی مسئولیتی برعهده می‌گیرد و اگر قرار است در وزارتخانه‌ای به نام ارشاد خدمت کند باید کسی باشد که وقتی صحبت می‌کند نام موسیقی را از زبانش ندزدد.»


او افزود: «خیلی وقت‌ها می‌بینم این مسئولین در مورد هنر صحبت می‌کنند اما نام موسیقی را نمی‌برند. انگار هنر یعنی ورزش و فوتبال. برای همین نسل ما دارای افسردگی است. مطمئنا اگر مسئولی روی کار بیاید باید تاریخ را مرور کند و نه دلجویی بلکه باید از جامعه موسیقی عذرخواهی کند.»


این نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار با یادآوری نخسین خاطره اش از استاد دهلوی گفت: «اولین روزی که به هنرستان موسیقی رفتم آقای دهلوی از من امتحان گرفت و من را پذیرفت و شاید آن زمان که در این رشته پذیرفته شدم هنوز با عظمت موسیقی آشنا نبودم.»

 

حسین دهلوی

حسین علیزاده از دولت بعدی خواست ار جامعه موسیقی عذر خواهی کند


او ادامه داد: «همان روز اول فهمیدم که با چه موضوع جدی‌ای سروکار خواهم داشت، چرا که آن زمان جامعه در مورد موسیقی برخورد خوبی نداشت و در اقوامم هم بودند کسانی که موسیقی دوست داشتند، اما خانواده‌شان این اجازه را به آنها نمی‌دادند. وجود دهلوی بزرگ در آن مقطع زمانی در تغییر این دید بسیار موثر بود.»


علیزاده با بیان اینکه نگاه دهلوی به موسیقی باعث نجات این عرصه بود بیان کرد: «روز اول که به هنرستان رفتیم تعداد ما 46 نفر بود اما تنها 14 نفر از هنرستان فارغ‌التحصیل شدند یعنی هنرستان با کسی شوخی نداشت.»


این آهنگساز ادامه داد: «هنرجویان از نظر اخلاق‌، استعداد و خیلی چیزهای دیگر بررسی می‌شدند و دهلوی برای ما نوعی پدر محسوب می‌شد، چرا که ما بیشتر وقتمان را با هنرستان بودیم و نزد او تربیت می‌شدیم. در واقع نمی‌توانستیم از آنجا دل بکنیم.»


حسین علیزاده در پایان سخنانش گفت: «به امید این‌که استاد دهلوی همچنان بالاسر ما باشند و همین که صبح از خواب بیداری می‌شویم و می‌بینیم که سایه او بر سر ماست خوشحالیم.»


بخش دیگری از این مراسم به اجرای موسیقی توسط سوسن اصلانی، همسر حسین دهلوی، اختصاص داشت.


در ادامه این مراسم، حسین علیزاده،‌ هوشنگ کامکار‌ و محمد سریر با اهدای تندیسی از حسین دهلوی تجلیل کردند.


در پایان مراسم حسین دهلوی در سخنانی کوتاه گفت: «این استادان در مورد چیزهایی صحبت کردند که من اصلا یادم نمی‌آید و این روزها را در ذهن ندارم.»

 

عکس ها: ایسنا
57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یساری IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    28 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی آقای علیزاده، نه تنها از جامعه موسیقی، بلکه از همه هنرها از جمله سینما و تئاتر نیز باید عذر خواهی شود
  • معصومی IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    23 1
    دولت فعلی پس چی؟ چرا دولت بعدی عذر خواهی کند ؟