+ A - چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:20:16 چاپ
امتیاز به مطلب 31 نفر

میزان حقوق در 11 کشور/ هر کارگر ایرانی چند دلار درآمد دارد؟

اقتصاد > بازارکار - مهر نوشت:

به تازگی سازمان جهانی کار گزارشی از وضعیت حقوق و دستمزد ماهیانه 10 کشور جهان منتشر کرد که براساس بررسی ها و مطالعات صورت گرفته در سال 2010 میلادی بوده است. در این گزارش وضعیت دستمزد ماهیانه شاغلان در برخی کشورها اعلام شده است.

بر اساس جدولی که سازمان جهانی کار برای وضعیت دستمزدهای ماهیانه کارگران در 10 کشور دنیا ارائه کرده است، هر فرد اندونزیایی با وضعیت سال 2010 ماهیانه 250 دلار درآمد دارد که با قیمت امروز دلار آزاد در بازار ایران این رقم معادل 800 هزارتومان و با دلار سال 88 به میزان 250 هزار تومان بوده است.

هرچند میزان درآمد افراد در هر کشوری با میزان هزینه ها و قیمتها در آن کشورها دارای تطابق نسبی است و نمی توان چنین تصور کرد که افراد ساکن در کشورهای دیگر تنها درآمدهای به مراتب بالاتری از کارگران ایرانی دارند (با اینکه در مقایسه با ریال ایران ارقام درآمدی بالایی نیز در برخی کشورها دیده می شود) اما هزینه های آنها نیز با یک کارگر ایرانی متفاوت است، با این حال مقایسه ظاهری درآمدهای ماهیانه برخی کشورها مانند ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد با کارگران ایرانی قابل توجه است.

آیا درآمدها با هزینه متناسب است؟

طبق گزارش ILO در سال 2010 هر فرد ترکیه ای ماهیانه 1400 دلار درآمد داشته که با دلار 3200 تومانی امروز بازار ایران، این میزان معادل 4 میلیون و 480 هزارتومان در هر ماه و با دلار آن سال به میزان 1 میلیون و 400 هزارتومان بوده است. همچنین میزان درآمد افراد در پرو و مکزیک نیز ماهیانه 600 دلار معادل 1 میلیون و 920 هزارتومان در سال 92 برآورد شده است.

یک فرد چینی طبق آمارهای سال 2010 در هر ماه 700 دلار درآمد داشته که به ریال امروز ایران 2 میلیون و 240 هزارتومان و با ریال آن روز نیز 700 هزارتومان می شود. در این میان، در کشوری مانند آمریکا معادل 3 هزار و 400 دلار یا 10 میلیون و 880 هزارتومان است.

در ایران نرخ آزاد دلار در سال 88 به میزان 1000 تا 1100 تومان بوده است که بر اساس حداقل دستمزدهای تعیین شده در سال های 88 و 89 رقمی بین 239 تا 303 دلار در ماه بوده است. البته این ارقام بر مبنای حداقل دستمزدها محاسبه شده و می تواند تا 3 برابر و در مواردی خاص بیشتر نیز افزایش داشته باشد.

با این حال، به دنبال نوسانات نرخ ارز در سال گذشته و به تبع آن سه برابر شدن نرخ دلار، هر کارگر ایرانی ماهیانه 152 دلار (487هزارتومان بر مبنای دلار 3200 تومانی بازار آزاد) حقوق دریافت می کند. کارشناسان بازار کار می گویند این رقم در بالاترین حد برای کارگران و مشمولان قانون کار می تواند تا 3 برابر نیز افزایش داشته باشد.

افت درآمد ماهیانه کارگران بر مبنای دلار

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بیشتر کارگران و مشمولان قانون کار در ایران به میزان حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و یا ارقامی نزدیک به آن را دریافت می کنند، گفت: درصد شاغلانی که ارقام چند برابر حداقل دستمزد در ماه دریافت کنند پایین است و در برخی رشته ها و مشاغل خاص ممکن است اتفاق بیافتد.

کارشناس بازار کار اظهار داشت: هرچند در برخی کشورها ممکن است درآمدها بالا باشد اما افراد به همان نسبت نیز هزینه می کنند اما در مورد ایران مسئله مهم این است که کارگران تنها یک سوم دستمزدهای واقعی خود را دریافت می کنند.

مکانیسم ناکارآمد تعیین مزد

حاج اسماعیلی ادامه داد: این موضوع دلایل گوناگونی دارد که می توان به عدم تمکین کارفرمایان به پرداخت دستمزد بالاتر و عدم تناسب دستمزدها با بهره وری نیروی کار اشاره کرد. متاسفانه پرداخت دستمزدها در ایران مکانیسم ناکارآمدی دارد.

وی افزود: در برخی از کشورها مانند ژاپن به نیروی کار توجه بالایی صورت می گیرد و در کشوری مانند چین به دلیل بالا بودن تعداد نیروی کار، این کشور با نیروی ارزان قیمت مواجه است. در ایران به دلیل حضور دولت در همه بخش ها، امکان استفاده از توانمندی های افراد وجود ندارد و افراد از دستمزدها راضی نیستند.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف گفت: در ایران با وجود اینکه نیروی کار بخش خصوصی 2 برابر تعداد شاغلان در بخش های دولتی است، اما دولت نه تنها برای آنها برنامه ای ندارد و حمایت نمی کند بلکه چندان اهمیتی نیز قائل نیست.

جدول میانگین دستمزد ماهیانه 10 کشور در 2010

(ارقام به دلار)

کشور دستمزد ماهیانه
ایران 239 تا 303
اندونزی 250
مکزیک 600
پرو 600
چین 700
مصر 700
ترکیه 1400
پرتغال 1600
آفریقای جنوبی 2400
آلمان 2800
آمریکا 3400

3131

کلید واژه ها: کارگر - کار - حداقل دستمزد - دستمزد -
نظرات 75
  • اسد چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:37:16
    195 143 پاسخ به این نظر
    اگر هزینه ماهانه هم محاسبه میشد و همچنین پس انداز هم حساب میشد مردم بهتر می توانستند این حقیقت رو در کنند که نسبت به سایر کشورها در چه وضعیتی قرار دارند
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:42:42
      179 6
      درآمد مهم نیست، قدرت خرید مهمه ! اگه اونو حساب کنین اختلاف بیشتر از اینا به چشم میاد! چرا که مثلا یه لپ تاپ میخوایم بخریم، علاوه بر این که درآمدمون کمتر از آمریکایی هاست، بلکه نسبت به اونا باید بیشتر هم پول بدیم (خرج واردات و سودی که روش میکشن و ...) خلاصه خیلی بدبخت تر از اونی هستیم که جدول بالا نشون میده
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:39:45
    203 166 پاسخ به این نظر
    عجب! مسوولين كه ميگن قيمت اقلام مثل بنزين ما از ساير كشورها خيلي كمتره و بايد واقعي بشه يعني نيومدن به دستمزدها نگاه كنن؟!‌واقعا كه!
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:42:25
    170 147 پاسخ به این نظر
    اين دستمزد 239 دلار را از كجا آورده ايد در حالي حداقل حقوق كارگران كه در همه جا اعمال ميشود 500 هزار تومان است كه از آن هم 7 درصد بابت بيمه بي خاصيت كم ميشود كه يك نفر بعد از 30 سال كاركرد با اين حقوق بايد زندگي را بگذراند و به اميد وعده و وعيدهاي مسئولين باشد. هميشه در دنيا از مسائل خوب آخرين بوده ايم .
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:47:24
      30 7
      سال 2010
  • حسین چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:42:33
    343 145 پاسخ به این نظر
    درآمد من 200 دلارم نمیشه :( بر باعث و بانیش لعنت
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:20:40
      219 15
      ميخواستي به آقاي احمدي نژاد راي ندي و دنبال ماشينش ندويي!!
    • فرهاد چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:15:52
      68 6
      من هم با مدرك فوق‌ليسانس و با 4 كتاب منتشرشده و 5-6 مقالة علمي حدود 420.000 تومن حقوق مي‌گيرم.
  • داود چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:45:13
    226 144 پاسخ به این نظر
    بیچاره کارگر ایرانی!
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:19:46
      96 19
      عزيز برادر بيشتر طرفداراي آقاي احمدي نژاد و اصولگرايان رو هم همين كارگراي محترم تشكيل ميدن!
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:21:54
      78 9
      و کارمند ایرانی .
  • سعید چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:47:38
    135 158 پاسخ به این نظر
    تو این مملکت گارگر کیلوئی چند اصلا کی توجه میکنه که کاگر زندگیش چه جوری میگذرونه با 500 یا 600 هزار تومان مسئولا که مشغول دعوی سیاسی هستند و تولید کننده ها هم به فکر اینند که چه جوری سود وامهاشونو در بیارند
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:52:08
    115 139 پاسخ به این نظر
    با این ارقام داغ دلمون رو تازه کردی...
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:52:09
    144 162 پاسخ به این نظر
    همينه كه ملت ميرن اونورآب
    • بی نام شنبه 6 اردیبهشت 1393 - 17:53:36
      2 0
      ای بابا آنور آب هم دیگه ما رو راه نمیدن .
  • سلیم چهارشنبه 5 تیر 1392 - 08:57:26
    105 142 پاسخ به این نظر
    سلام من خودم یه سرپرست کارگاهم حقوق اداره کار 486000 تومانه این چطور میشه بین 239-303 دلار از خبر انلاین انتظار داریم به عنوان بهترین خبر گذاری و صادق ترین خبر گذاری حقیقت رو بنویسه ونضر من رو هم منعکس کنه
    • حامد چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:03:31
      19 34
      به نظر میرسه که دیکته ات ضعیفه! چندتا غلط املایی داری.
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:39:13
      71 0
      این آمار مربوط به 2010 است که دلار 1100 تومان بود . 2013 حقوقها افزایش چندانی نداشتن اما دلار 3 برابر شد این یعنی ارزش دستمزد داخلی یک سوم شد یعنی فشار سه برابر شد !
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:25:30
      26 2
      حامد بنظر میاد دنبال قاتل بروسلی هستی,ضمنا ایشون یک غلط بیشتر نداشتند که اون هم مطمئنا عمدی نبوده
    • حامد چهارشنبه 5 تیر 1392 - 13:53:52
      4 13
      بی نام ! به نظر میرسه خودت هم در نگارش مشکل داری. سه کلمه غلط املایی موجوده
    • رصا چهارشنبه 5 تیر 1392 - 14:56:56
      16 2
      اینایی که منفی میدن منظورشون چیه یعنی وضع کرگرها و کارمندها خیلی خوبه یعین یآمار که بالا گفته دروغه .!!!!! اینایی که منفی دادن نظر بدن.
  • شهاب چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:11:37
    73 117 پاسخ به این نظر
    کاش مقدار هزینه ها را برای مقایسه مقابل درآمدهای زیبای ایرانی می گذاشتید تا شاید با قیاس آنها کمی عرق شرم بر پیشانی بعضیها بنشیند!
  • آرمان چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:14:55
    90 105 پاسخ به این نظر
    خیلی جالبه : مزد کارگر در چین 2 برابر کارگر ایرانی است ولی هزینه تولید در ایران 4 برابر چین است. با ید توجه داشت که چین مواد خام تولید و بخصوص مواد نفتی را وارد میکند و برایش گران تمام میشود. آیا اینها نشان از ضعف بسیار زیاد مدیریت در بخش تولید نیست؟
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:23:01
    101 37 پاسخ به این نظر
    جدولو برعکس میکردی چون از آخر اولیم:))
  • رضا چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:25:34
    93 32 پاسخ به این نظر
    خدا وكيلي با اين همه منابع طبيعي كه تو اين مملكت داريم بايد يه دست مريزاد به مسئولين محترم بگيم!!! دستتتون درد نكنه !!! شما راحت باشيد هر بلايي دلتون مي خواد سر مردم و علي الخصوص طبقه كارگر بياريد. !!!!
  • علی چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:31:27
    76 56 پاسخ به این نظر
    میدونستین حداقل! دستمزد در امریکا ساعتی! 8 دلار است؟در مکزیک 3 دلار خبر دیگه نمیام سایت اگه چاپ نکنی
  • مرتضی چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:38:31
    74 25 پاسخ به این نظر
    بنظرم حداقل حقوقی که من میگیرم با دلار 3000 تومنی میشه 200 دلار نه 240 دلار که واقعا شبیه جوکه!خودمونو مسخره کردیم بخدا!
  • محمد چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:55:06
    101 35 پاسخ به این نظر
    متاسفم،برای مردمی ک باید مرفه ترین مردم باشند ولی الان ..... امیدوارم روزی همه چیز درست شود.
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 09:58:39
    107 43 پاسخ به این نظر
    مهمتر از حقوق قدرت خريد و سطح رضايتمندي مردم از زندگي است که فعلا ما هيچکدامش را نداريم
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:06:22
    32 0 پاسخ به این نظر
    جالبه مملکتی با این همه نفت و ..... کارگرش از چین ارزونتره .ترکیه که هیچ معدن و نفتی نداره 5 برابر ایران کارگراش درآمد داره .ای کاش تا درامد کارگران در چند تا کشور نفت خیز را هم اعلام میکردید تا بیشتر این تبعیض معلوم شه
  • محسن چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:08:28
    11 4 پاسخ به این نظر
    درآمد بابرای بدست آوردن سطح رفاه عمومی بایستی میزان درآمد همراه با نرخ سبد اقلام عمومی مثل مسکن ، گوشت ، مرغ ، شکر ، پنیر ،میوه ، کرایه تاکسی و اتوبوس و..... را ارائه کرد تا وضع معیشت مردم یک کشور مشخص شود. مثلا در ترکیه یک ساندویچ حدو 18 لیر استکه معادل5000 هزارتوام است .
  • رضا چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:11:32
    43 0 پاسخ به این نظر
    من مهندس عمران هستم و ماهیانه 171 دلار حقوق میگیرم (با احتساب هر دلار 3500 تومان)
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:12:51
      14 1
      مهنس جان اینجور جاها دلارو 5000تومان حساب میکنن !!!
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:16:40
    61 1 پاسخ به این نظر
    آمريكا رو! يعني درآمد كارگرش به حساب فعلي حداقل ده ميليون تومان در ماهه!! اونوقت همين كارگراي ما چه شعارهايي بر عليه اين كشور كه نميدن!
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 15:57:17
      9 9
      عزیز من علیه دستمزد کارگراش که شعار نمیدیم. چرا صفر و یک میبینی
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:23:14
    23 1 پاسخ به این نظر
    قیمت کارگر را به دلار 1226 حساب کردین؟؟ من کارشناس ارشد بودم با 5 سال سابقه کار حقوقم 300 دلار نبود.
  • ایرج چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:26:24
    24 1 پاسخ به این نظر
    بر مبنای دلار چند تومنی ؟ با دلار 3000 تومنی که 250 دلار می شه
  • علی چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:26:34
    15 0 پاسخ به این نظر
    چرا دلار 1000-1100 رو تو جدول مبنا قرار دادید ؟ در ضمن یه زمانی هزینه ها در کشور ما کمتر از کشورهای دیگه بود الان هزینه خرید غالب کالا ها و خدمات یا برابر هستن یا از خیلی از کشورهای دنیا بیشتر هستن ... مخصوصا اجاره بها که عمده ترین هزینه یک کارگر محسوب میشه ...
  • ک چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:42:10
    43 0 پاسخ به این نظر
    در کشوری مثل آمریکا با درآمد ماهیانه 3400 دلار قیمت گوشت گاو چیزی بیش از 4 دلار برای هر کیلوگرم هست. حالا مقایسه کنین با مملکت خودمون.با در آمد 1/10 همون آمریکائی گوشت گاو رو با نرخ دلار امسال (3300 تومن )باید بخری کیلوئی حداقل 10 دلار!!!!!!!!!!!!! جالبه درآمد 1/10 هزینه 2.5 برابر. حالا یکی دو مورد مثل بنزین و آب و برق هست که شاید هزینه اش برای ما 1/4 آمریکائی باشه.اما چقدر از هزینه یک خانواده مگه صرف آب و برق و بنزین می شه. می تونم به جرات بگم بالای 70 درصد درآمد خانواده های شهری ایرانی فقط برای هزینه مسکن و خوراک صرف می شه که درمقایسه با سایر کشورها بین 1.2 تا 3 برابر گرانتره.
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:42:55
    23 1 پاسخ به این نظر
    البته خدمات اجتماعی را هم در این کشورها در نظر بگیرید !
  • ک چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:44:23
    22 0 پاسخ به این نظر
    در کشوری مثل آمریکا با درآمد ماهیانه 3400 دلار قیمت گوشت گاو چیزی بیش از 4 دلار برای هر کیلوگرم هست. حالا مقایسه کنین با مملکت خودمون.با در آمد 1/10 همون آمریکائی گوشت گاو رو با نرخ دلار امسال (3300 تومن )باید بخری کیلوئی حداقل 10 دلار!!!!!!!!!!!!! جالبه درآمد 1/10 هزینه 2.5 برابر. حالا یکی دو مورد مثل بنزین و آب و برق هست که شاید هزینه اش برای ما 1/4 آمریکائی باشه.اما چقدر از هزینه یک خانواده مگه صرف آب و برق و بنزین می شه. می تونم به جرات بگم بالای 70 درصد درآمد خانواده های شهری ایرانی فقط برای هزینه مسکن و خوراک صرف می شه که درمقایسه با سایر کشورها بین 1.2 تا 3 برابر گرانتره.
    • شهروند دوشنبه 7 مرداد 1392 - 12:31:48
      4 1
      نه عزیزم خیلی بیشتر از 70 درصد گاهی از 100درصد هم هزینه ها میزنه بالاالبته من خود بازنشسته مو میگم امسال حقوقم اضافه شد دریافتیم شد634000 تومان اما اجاره خانه ام یک آپارتمان 30 سال ساخت 64 متری در محل نزدیک به میدان رسالت بدون بازسازی کف موکت آشپزخانه غیر اپن(این توضیحات رو دادم که فکر نکنن بعضی ها جای لوکس و نوساز اجاره کردم) البته اجاره سال قبل هنوز سرسال نشده 9 میلیون با ماهی 500هزارتومان(که تازه شانس آوردم به چنین مبلغی و صاحبخانه ی با انصاف و انسان گیرم اومده) تازه موکت و خیلی چیزاش که ناقص بود خودم درست کردم حدود500هزارتمان در بدو کا ر خرج کردم و ماهی 50 تومان از اجاره کم میگردم در هر صورت حساب کن چقدر ازحقوق من پای اجاره رفته حال مخارج خوردو خوراک و دیگر مخارج به کنار!
  • واقع بين چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:48:53
    27 0 پاسخ به این نظر
    لطفا ميزان تورم و نوسانات انرا هم در كشورها بنويس تا بتوان عادلانه قضاوت كرد.
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:55:26
    34 2 پاسخ به این نظر
    درد ازونجا بیشتر میشه که ایران دارای منابع عظیم معدنی و نفتی و همچنین نیروی انسانی و نخبه بدترین وضع اقتصادی و دستمزد رو داره
  • ممد چهارشنبه 5 تیر 1392 - 10:58:05
    41 0 پاسخ به این نظر
    اگه حقوق اداره کار رو 500 هزار تومن در نظر بگیریک که کمترم هست با دلار 3200 تومنی الان میشه ماهی 156 دلار بعد این رقم رو از کجا آوردید؟
  • حسام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:09:14
    18 0 پاسخ به این نظر
    حواستون نیست ها داره میگه در سال 2010 اون زمان دلار 1100 تومن بود
  • مریم چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:11:51
    26 0 پاسخ به این نظر
    قابل توجه دوستان ارقام مربوط به سال 2010 می باشد نه 2013 یعنی سال 88 در سال 92 حداقل حقوق در ایران 152 دلار است
  • نیما چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:23:26
    5 26 پاسخ به این نظر
    من در آفریقا ی جنوبی زندگی میکنم و رقم دستمزد ذکر شده در مورد این کشور را درست نمیدونم. این رقم فقط در مورد قشر تحصیل کرده سفید پست صادق هست و اکثریت سیاه پوست به سختی درآمد متوسط حتی ٥٠٠ دلار دارند. ضمن اینکه با ٥٠٠ دلار در آفریقای جنوبی واقعا به سختی میشه زندگی کرد ولی با همین مقدار در ایران میشه یک زندگی آبرو مند درست کرد.
    • محمد چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:48:42
      15 0
      عزیزه من تو ایران هموش قشر تحصیل کرده هم بیکارن ! چه برسه به اینکه بتونن 500 دلار بگیرن !!!
    • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:03:29
      9 5
      در ایران میشه با حداقل حقوق یک زندگی آبرومند درست کرد!!!!؟؟؟؟؟؟؟
    • حمدي چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:06:24
      15 0
      دوست عزيز كرايه خونه با پول پيش 20 ملييون و ماهي حداقل 300 هزار تومان بزور پيدا ميكني اونوقت با 500 هزار تمان چطور ميخواهي زندگي آبرومندانه اي هم داشته باشي؟؟ ايران رو با بهشت اشتباه گرفتي.
    • علی چهارشنبه 18 دی 1392 - 20:41:35
      3 0
      حمدی جان 500 دلار چیزی در حدود یک و ششصد
  • مشت نمونه خروار چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:37:29
    35 0 پاسخ به این نظر
    همه ما کارگران با این وضع حقوقی که می گیریم پیش زن و بچه هامون شرمنده ایم. کسانیکه را به هر نحو باعث و بانی اش هستند چه مسئولین و چه کارفرماها از شون نمی گذریم و مدیون هستند و خدا هم اونارو شرمنده کنه.
  • . چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:42:04
    13 1 پاسخ به این نظر
    بد نیست با مردم صادق باشیم با احتساب دلار 3200 تومنی و پایه حقوق 487000 تومن, هر کارگر ایرانی 152 دلار حقوق میگیره
  • s چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:42:04
    27 1 پاسخ به این نظر
    از نظر من اگه ما تو آفریقای جنوبی هم زندگی می کردیم یعنی جایی که دقیق روی خط استوا بود و از گرما هلاک می شدیم اینجور که این جدول به آتیشمون کشید نمی سوختیم. من از تمامی مردم فهیم و همیشه در صنحه ایران عذر خواهی می کنم و استدعا دارم نقل مکان کنن. بلکم مسئولین محترمه بر دیوارها، خیابان ها و مسکن های خالی از سکنه حکم رانی فرموده و تا جایی که دلشان می خواهد قیمت هارا بالا و پایین بیاورند...
  • رضا چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:44:27
    34 0 پاسخ به این نظر
    چرا کشورک کویت که اندازه کرج هم نمیشه، بالاترین ارزش پول رو داره ولی ما با این همه منابع ارزش پولمون از افغانستانم کمتره؟!
  • علیرضا چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:50:07
    23 0 پاسخ به این نظر
    جای مثبت منفی ها رو عوض کردن انگار. وگرنه امکان نداره این نظرات مردم که به وضع موجود اعتراض کردن اینقدر منفی بخوره
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:51:43
    19 0 پاسخ به این نظر
    فقط تو ایرانه که آدم با حقوق یــــــک ماه زحمتش یه گوشی هم نمیتونه بخره . . . تازه این مبالغی هم نوشتید با آمار خودتون هم تطابق نداره . . .
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 11:56:12
    2 12 پاسخ به این نظر
    در اروپای شمالی حداقل درامد 1500 یورو است ولی این رو هم حسالب کنید اگر بخواهید یه بطری اب معدنی بخوری باید 2/5 یورو بدی یا حتی در نقاط دورافتاده آلمان بخوای آپارتمان اجاره کنی باید 1000 یورو بدی باید هزینه ها رو هم می داد.
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:02:04
    7 0 پاسخ به این نظر
    جناب خبر آنلاین شما حقوق کارگرها رو با دلار 1200 تومنی محاسبه کردی که شده 300 دلار با دلار آزاد حسابش کن تا ببینی میشه 130 دلار.
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:04:08
    18 0 پاسخ به این نظر
    بابای من تو عسلویه بعد از 23 سال سابقه کار امسال حقوقش با اضافه کاری در میاد 700!!! اخه این انصافه... اگه دلار 3000 تومنم حساب کنی حدود 233 دلار!!یعنی یه چیز زیرخط مرگ!!تازه این حقوقم سه چهار ماهی یه بار میدن... موندم ما چطوری زنده موندیم!!!
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:10:12
    3 12 پاسخ به این نظر
    این آمار صحیحی نیست. کی گفته یه کارگر تو ترکیه ١٤٠٠ دلار در ماه میگیره؟ یا تو آلمان ٢٨٠٠ دلار؟ من الان تو آلمان زندگی میکنم و قبلش هم ترکیه بودم. حقوق ی کارگر تو آلمان بسختی در حدود ٨٥٠ دلار تا ١٢٠٠ دلاره. در ترکیه هم تا چند سال پیش حقوق یک کارگر ساده بین ٢٥٠ تا ٤٠٠ دلار در ماه بود.
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:17:53
    22 0 پاسخ به این نظر
    آقا این منفیهای زیاد از کجا اومد؟!
  • مجتبی چهارشنبه 5 تیر 1392 - 12:25:07
    16 2 پاسخ به این نظر
    کارمندا هم وضعیتی بهتر از کارگرا ندارن
    • رضا پنجشنبه 13 تیر 1392 - 17:06:01
      30 0
      فقط کارمندان بانکها وضعشان توپه تو فامیلهامون داریم که هرکدوم سه تاخونه دوتا ماشین گران قیمت دارن وامهای کلان رابین خودشون تقسیم میکنند.چراباید اینقدرفرق بین اینها وکارمندان وکارگران زحمت کش باشد.
  • بی نام چهارشنبه 5 تیر 1392 - 13:01:28
    10 0 پاسخ به این نظر
    تازه با نرخ ارز مبادله ای حساب کرده نه آزاد
  • بی نام پنجشنبه 6 تیر 1392 - 03:56:07
    3 10 پاسخ به این نظر
    این امار صحیح نیست.حقوق حداقل کارگر در امریکا حدود 2 هزار تاست و نه 3800 دلار
  • رضا پنجشنبه 6 تیر 1392 - 15:50:16
    14 1 پاسخ به این نظر
    دوستان برای مبحث حقوق کارگر اولا با یک انسان خوش نیت خوش انصاف با سواد انتخاب کنید .دوما کجای دنیا یک کارگر باحقوق یک روزش فقط میتونه 4 تا نون سنگک ویک مرغ بخره توی یک کشور مثل کانادا شما میتونید با 20 دقیقه کارکردن یک مرغ بخرید این فقط مشتی بود ازنمونه خروار
  • نون پنجشنبه 6 تیر 1392 - 19:39:38
    8 8 پاسخ به این نظر
    چیزی که واضح و مبرهن است :ایران کشوریست قدرتمند با سرمایه های لا یزال الهی که هرچه مصرف شود تمام نمی شود مثل منابع انسانی ، طبیعی و نفتی ضمنا روسای و دلسوزان ما هر روز برای ارتقا رشد ما و کشورمان شب و روز تلاش می کنند و آزمایشات بسیار پیچیده خانمان سوز وحیاتی((البته فقط و فقط با نیات خیر خواهانه،دلسوزانه،..نه،..نه ترین))برای کشف یک روش فوق العاده خوب برای نه فقط مردم ایران بلکه کل ملت بشریت. پس اینقدر قدر نشناس نباشید و برای حمایت و قدر شناسی از زحمات شبانه روز با یک کامنت مثبت همراهشوید.
  • بی نام جمعه 7 تیر 1392 - 17:28:51
    8 0 پاسخ به این نظر
    جالبه من الان با دلار امروز حساب کردم حقوق کارگران ایرانی میشه 152دلار این خبر 330دلار را هرکی که نوشته شاید تو روئا بوده یا برای قصر رفتن از کار تو رو خدا مرد باشین واقعیات رو دنبال کنین ما کارگران هم خانواده داریم
  • بی نام پنجشنبه 13 تیر 1392 - 16:00:35
    15 1 پاسخ به این نظر
    هرروزبامرگ دست وپنجه نرم می کنیم فرهنگی با20سال سابقه
  • سینا دوشنبه 15 مهر 1392 - 03:16:05
    8 0 پاسخ به این نظر
    واقعا ما که دیگه از بد بختی مردیم 20 سال درس بخون بعد اصلا کار نیست با همون 100 دلار در ماه تازه اگر هم باشه با 100 دلار خودمون رو مسخره کردیم مریم سر کار کاش یه سونامی بیاد هممون باهم راحت شیم از این زندگی راحت شیم
  • یه بدبخت دوشنبه 11 آذر 1392 - 00:43:13
    3 2 پاسخ به این نظر
    بعد 20 سال تحصیل در دانشگاه معتبر متوجه شدم یه ادم دیپلم ردی بیشتر از من پول در میاره اونم من دانشگاه سراسری خوندوم و اون دبیرستانشم غیر انتفاعی هی روزگار ما درمدمون 300 دلاره اون دراندش 3000 هزار دلار تفاوتش فقط و فقط یه 0 ره رشته مهندسی مکانیک کار شاگرد دندون سازی
  • واويلا پنجشنبه 19 دی 1392 - 07:58:41
    4 1 پاسخ به این نظر
    عجب مملكت خوبي داريم ما!!!!!!
  • بی نام پنجشنبه 23 مرداد 1393 - 12:32:55
    2 0 پاسخ به این نظر
    من مهندس فنی شرکت بالیسانس کلی مدرک دیگه حقوقم ماهی 600000تمان اما خدماتی شرکت حقوقش1500000تومان بود.جالبه
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.