۰ نفر
۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸

این شاید رسم دنیا باشد که مردم با کسی عهد و پیمان نمی‌بندند تا همیشه او را در صدر نگاه دارند؛ هر کسی باید خودش تلاش کند که همواره بهترین یا حداقل جزء بهترین‌ها باشد.

دین عزیز ما نیز تاکید داشته که آدم‌ها را بر اساس اعمال و رفتارشان بسنجیم و نه همواره به خاطر علاقه حزبی آنها را تقدیس کنیم و نه بر خلافش، دائم به تکفیر رقیب بپردازیم حتی اگر کار خوبی انجام داد!


داریوش مهرجویی، کارگردان خوب و صاحب سبکی است و این نه به خاطر ساخت فیلم ماندگار «گاو» که امام عزیز(ره) نیز آن را دیدند و پسندیدند و نه به خاطر «هامون» و آن درگیری‌های ذهنی که برخاسته از ذهن مشوش و نگران کارگردانی بود که به گفته خودش، طلاق کارگردان در ساخت آن فیلم بی‌تاثیر نبوده. مهرجویی کارگردانی اجتماعی است که برای جامعه و مردم آن فیلم ساخته و می‌سازد که اوج این توجه در دهه 80 در فیلم «مهمان مامان» بر پرده سینما نشست و درخشید. با این حال باید قبول کرد که مهرجویی بعد از سنتوری و در سال‌های اخیر یا حرفی برای گفتن ندارد و یا حوصله‌ای برای بیان حرف‌هایش.

«طهران- تهران» ادامه ناقصی از «مهمان مامان» بود با طعم سفارش و تبلیغ سرمایه​گذار. «نارنجی پوش» یک نماد دقیق و کامل از رپورتاژ آگهی در سینما بود که داستانک‌هایی نچسب نیز در آن جاداده شده بود. و حالا هم فیلم شلخته‌ای به نام «چه خوبه که برگشتی» از او روی پرده است؛ فیلمی که با احترام برای مهرجویی و عرض معذرت به هوادارنش، اصلا فیلم نیست و راش‌های به هم چسبیده‌ای است که نه فانتزی است، نه درام و نه کمدی! ترکیب ناموزونی از شیطنت‌های کودک درون کارگردان و برخی مفاهیم دستمالی شده انرژی درمانی سنگ‌های قیمتی و تزئینی با داستان‌هایی غیر قابل باور و کمی جلوه‌های ویژه دم دستی و بازی‌های غلو شده و بدون کنترل و هدایت کارگردان بعلاوه برخی سکانس‌های فیلم‌های قبلی ...یک «دور همی» تمام عیار که نشانه‌هایی از بازنشستگی اجباری آقای کارگردان دارد.


همین اتفاق برای ضیاء الدین دری رخ داده؛ او بعد از تجربه موفق و کم‌نظیر «کیف انگلیسی» حالا جمعه‌ها در بهترین ساعت و بهترین شبکه سیما، سریالی را روی آنتن می‌فرستد که در واقع اصلا قصه ندارد، خط داستانی مشخصی ندارد، بازی‌ها بیشتر از آنکه شخصیت‌محور باشد، تیپیک است و مهم‌تر از همه آنقدر بدآموزی و ترویج رفتارهای غیرقابل پخش دارد که رسانه ملی هم دست به قیچی و سانسور سریال می‌برد.

سریال «کلاه پهلوی» نه تنها تاریخ نیست بلکه اصولا به خاطر روند بی‌منطق و کش‌دار و همچنین تعدد بازیگرانی که حذف آنها از هر قسمت هیچ لطمه‌ای به داستان نمی‌زند، اصلا سریال تلویزیونی محسوب نمی‌شود! یک «دور همی» تاریخی است که کلی آدم با کلی عنوان در آن حضور دارند، در هر قسمت می​آیند سری تکان می​دهند و دیالوگی می​گویند و می​روند. که اگر نباشند هم هیچ اتفاق خاصی نمی​آفتد و اگر کسی دیگر هم به جای آنها بیاید و برود، بازهم اتفاق خاصی نمی​افتد.


ضیاءالدین دری هم مثل داریوش مهرجویی، هم قصه را فراموش کرده و هم سبک روایت را. او با بودجه میلیاردی و صرف سال‌ها وقت و انرژی سریالی را روی آنتن می‌فرستد که حتما باید با یک برنامه یک‌ساعته خشک و اجباری (هنگام درنگ!؟)، چاله​ها و ابهام​هایش پر شود. یعنی خود سریال آنقدر بد پردازش شده است که باید هر هفته چند نفر دور هم بنشینند و تاریخ بگویند و تاریخ بخوانند و کمی هم سریال را تجزیه و تحلیل کنند...


شاید در نگاه اول بتوان گفت که هر زمان تولد یک اثر هنری از مسیر دل به دالان بودجه و کاغذبازی بیافتد، باید فاتحه آن اثر هنری را خواند چرا که قرار است آن اثر بیشتر از آنکه به محتوایش بنازد به میزان بودجه و زمان طولانی تولید و تعداد بازیگران چهره و...افتخار کند.

نکته دیگر نیز توهم «خودمقبولی» است؛ در واقع برخی اصحاب هنر «خود» را همیشه «محور و شاخص» معرفی می‌کنند و نه اثری که دارد آنها را به مردم عرضه می‌کند، در نتیحه اگر اثر ضعیفی هم تولید شد آن را زیر چتر نام خود پنهان می‌کنند تا کسی آن را با سیلی نقد، ورز ندهد ...و این در حالی است که نسل جدید مخاطبان دنیای هنر اصولا با کسی تعارف ندارد و قرار نیست شیفته همیشگی فرد یا حزبی باشد که شاید در طول حیات خود اشتباهات زیادی مرتکب شود؛ بر این اساس می‌توان گفت «اساتید! کاش بر نمی‌گشتید!»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    البته من کسی نیستم که بتونم آقای مهرجویی رو مورد نقد قرار بدم ولی نمیدونم چرا آقای مهرجویی آنقدر دچار سرخوشی بیش از حد شده تو فیلماش!!!
  • علی IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    62 0
    دلیلش اینه که یه فیلم بی ربط خیلی راحتتر از یه فیلم حسابی مجوز می گیره
  • بی نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    8 41
    البته کلاه پهلوی اصلاً با کیف انگلیسی قابل مقایسه نیست ولی دیگه اونجوری هم که شما میگید نیست!
  • علی آقا IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    15 26
    هر چند ضیا دری کارگردان خوبیه ولی هم تراز قرار دادنش با استاد مهرجویی کمال بی مروتی در حق این استاد یگانه و فرزانه است... این که بعضی از ما فلسفه فیلم های جدید استاد رو درک نمیکنیم دلیل میشه که استاد مهرجویی دارند را رو اشتباه میرن.
    • مرضیه IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      44 0
      داداش! شما که فلسفه اين فیلم‌ رو درک می‌کنی، قربون دستت یه توضیحی هم به ما بده!
    • بی نام US ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      26 1
      فلسفه!!!؟؟؟
  • بی نام US ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    2 42
    درباره سريال كاله پهلوي نظر شما را قبول ندارم
  • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    85 1
    کلاه پهلوی متاسفانه خیلی خسته کننده و کسالت بار شده!! واقعا مشخصه که آب را بستن به سریال!!! کل اتفاقات هر قسمت را توی 10 دقیقه میشه خلاصه کرد و بقیش کش و قوس های ملالت بار است.
  • حام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    35 0
    واقعا باید چرایی تمایلات آقای مهرجویی به فیلم های سال های اخیرش بررسی بشه. از کارگردان فیلم های بی نظیری مثل اجاره نشین ها و مهمان مامان، ساخت این فیلم های سفارشی خیلی ضعیف، خیلی خیلی بعیده!!!
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    22 26
    گل گفتی به خدا نمیدونم کی اسم مهرجویی وکیمیایی و......گذاشته استادسینما!!!! خداپدرفراستی روبیامرزه که تابوهای الکی روشکست
  • رسا A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    42 0
    در مورد سریال کلاه پهلوی کاملا با شما موافقم.
  • ناهید IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    32 1
    متاسفانه هفته قبل با خانواده به سینما رفتیم و این فیلم را دیدیم که علاوه بر وقت،پولمان هم به هدر رفت
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    9 3
    از شما چه پنهون که فشارها باعث شده تا هنرمندان شاکله فکری و ترتیب ذهنی اشان را از دست بدهند. اشکال از مهرجویی نیست و اشکال را باید در فضای جامعه پیدا کرد. الان خیلی از بزرگان کار نمی کنند. چون در هنر هیچوقت دو دوتا چهارتا نمی شود. باز هم به این عزیزان که با این فضا می توانند با دو دو تا چهارتا کردن ذهن همین فیلمها را هم بسازند باید تبریک گفت.
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    19 1
    من فیلم "چه خوبه که برگشتی" رو ندیدم ولی نارنجی پوش واقعاً ضعیف بود و خیلی تعجب کردم.
  • gilnae IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    6 12
    شما به یه موضوعی اشاره نکردین... اونم اینکه داریوش مهرجویی بعد از فیلم سنتوری و بعد از کم لطفی هایی که در مورد نحوه نمایش اون فیلم در ایران شد و بعد از هجمه هایی که کلا به تفکرات و به چند فیلم آخر ایشون وارد شد، به طور کلی سبک فیلمسازی خودش رو عوض کرد و اقدام به ساخت فیلم های به اصطلاح «خوشحال» کرد. این اقدام آقای مهرجویی، نوعی اعتراض خاموشه! هیچکس این رو درک نکرد که استاد مهرجویی دیگه نمیخواد از اون فیلم های قوی بسازه، چون از برخوردها ناراضیه...
  • پرند A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    19 2
    به نظر من استاد بايد يه تفريح جايگزين پيدا كنه نميشه كه هم سواحل شمال خوش گذروند و هم فيلم ساخت !!!!!
  • منتقد IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    12 0
    من حرفم اينه چرا وقتي يه نفر کارنامه درخشاني داره اينطور ارزون خودشو خراب مي کنه بعضي ها هم الکي دفاع مي کنن...فيلم اصلا فيلم نيست ديگه!
  • مازیار IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    0 1
    این هنرمندا هم مثل بقیه هستند . چند سال معطل بمونند که فیلم دل خودوشون رو بسازند ؟ این طرف هنرمندا یا تلف میشن مثل همین مهرجویی یا باید بذان برن مثل بیضایی