در اغلب مؤسسه های خیریه مرسوم است که حقوق کارمندان براساس کمک های نقدی مردم به مؤسسه پرداخت می شود. برای عده ای از این کارمندان شبهه ای پیش آمده که آیا بر حقوق دریافتی و یا پاداشی که به آن ها داده می شود اشکالی وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در همین رابطه در بخش استفتائات سه تن از مراجع این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. در جدول زیر نظر آیت الله خامنه ای، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله موسوی اردبیلی را می خوانید. 

مراجع

سؤال

پاسخ

  

  

آیت الله خامنه ای

کمیته امداد امام خمینى(قدّس‏سرّه) صندوقهایى را در منازل، خیابان‏ها و اماکن عمومى شهر و روستا براى جمع‏آورى صدقات و خیرات و رساندن آنان به دست فقرا و مستحقان قرار داده است. آیا جایز است علاوه بر حقوق ماهیانه و مزایایى که کارکنان کمیته امداد از آن نهاد مى‏گیرند، درصدى از پول‌هاى آن صندوق‏ها به عنوان پاداش به آنان داده شود؟ و آیا جایز است مقدارى از آن پول‌ها به افرادى داده شود که در جمع‏آورى آنها نقش دارند ولى از کارمندان کمیته امداد نیستند؟

    پرداخت مقدارى از اموال صندوق‏هاى صدقات به کارکنان و کارمندان کمیته امداد به عنوان پاداش، علاوه بر حقوق ماهیانه‏اى که از آن کمیته مى‏گیرند، اشکال دارد بلکه تا رضایت صاحبان اموال به این کار احراز نشده، جایز نیست، ولى دادن مقدارى از آن به کسانى که در جمع‏آورى موجودى صندوق‏ها کمک مى‏کنند به عنوان اجرت‏المثل کارشان اشکال ندارد، به شرطى که براى جمع‏آورى و رساندن صدقات به افراد مستحق به کمک آنها نیاز باشد، به‌خصوص اگر ظاهر امر نشان دهد که صاحبان اموال راضى به این کار هستند.

  

آیت الله مکارم شیرازی

هنگام برگزارى بعضى مراسمات در کمیته امداد حضرت امام(رحمه الله)، مانند جشن عاطفه ها، از کمک هاى جمع آورى شده، مبالغى به عنوان پاداش به پرسنل برگزار کننده پرداخت مى گردد. این کار چه حکمى دارد؟ 

  

تنها مى توان اجرت زحمات آنها را از آن کمکها پرداخت کرد.

آیت الله موسوی اردبیلی

  

پرداخت حقوق کارمندان موسسات خیریه به صورت درصدی ثابت از کمک های مردم بی آن که کمک کنندگان بدانند چه حکمی دارد؟

اگر در اساس نامه آن موسسه قید شده باشد و آنان که کمک می کنند مبنی بر آن اساس نامه ولو به طور اجمال به آن موسسه کمک می کنند یا با موسسان موسسه وکالت داده باشند که وجهشان را  در مطلق امور خیر هرطور که صلاح بدانند خرج نمایند، برداشت حقوق کارمندان ظاهران جایز است ولی رعایت متعارف بشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

  

  

  

  


   


/62303

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =