مدیران نفتی که در دولت احمدی نژاد خانه نشین شدند

24 خرداد سال جاری اکثریت مردم به حسن روحانی رای دادند تا شاید پاسخ به کسانی باشد که سعی کردند با تاکید بر شعارهایی چون وجود مافیای نفتی کارآمدترین مدیران نفتی کشور را کنار بگذارند و بدنه کلیدی ترین وزارتخانه کشور را از کارآمدترین مدیران کشور خالی کنند.

آذرجزایری: مدیرانی که امروز هر کدام پاشنه آشیل بخش خصوصی ایرانی تلقی می شوند. مدیرانی که روزی تنها حرف آنها سندی بود برای امضای قراردادهای میلیاردی خارجی ها با ایران.

حدود دوسال از زمانیکه فروش نفت ایران تحریم شد می گذرد اما خیلی قبل تر از آنکه خارجی ها به این نتیجه برسند که پاشنه آشیل اقتصاد ایران صنعت نفت این کشور است برخی تصمیم گیری های داخلی این صنعت را تحریم کرده بود.

هشت سال خانه تکانی در نفت تنها یک نتیجه در برداشت و آنهم خروج حدود 40 نیروی با تجربه نفت که هر کدام به اندازه یک وزیرنفت تجربه فعالیت در این عرصه را داشتند و می توانستند در شرایط تحریم بحران نفتی را مدیریت کنند. اتفاقی که نیفتاد و تنها نتیجه آن سوء استفاده دشمنان ما از این شرایط بود.

در شرایط فعلی نیز اغلب این مدیران با سابقه نفت در بخش خصوصی فعال هستند و هر کدام در حاشیه ای امن مشغول به فعالیت هستند. مدیرانی که حدود 25 سال از زندگی خود را در کلیدی ترین سمت های نفتی گذراندند و کار را حتی به زندگی شخصی ترجیح دادند امروز قطعا بیرون کشاندن آنها از این حاشیه امن کار آسانی نخواهد بود. شاید برای همین باشد که تحلیل ها از عدم حضور اکبرترکان و محمدرضا نعمت زاده دو یار حسن روحانی بر مسند نفت حکایت دارد.

اکبرترکان

او از جمله مدیران با تجربه ای است که در زمان انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در سمت معاون برنامه ریزی وزارت نفت زبان به انتقاد گشود و از وارونه جلوه دادن آمارهای نفتی گلایه کرد.

 

مدیران نفتی

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

گلایه ای که در نهایت منجر به برکناری وی از این سمت شد. وی طی چند سال گذشته بارها به قانون گریزی دولت در بخش نفت تاکید و همواره به نحوه مدیریت توسعه فازهای پارس جنوبی انتقاد کرده است. مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس از عسلویه به نوعی سخن می گفت که انگار نگران فرزند خود است. اکبر ترکان این روزها اگرچه در دایره اصلی تیم حسن روحانی برای چیدن کابینه دولت است اما به نظر نمی رسد وی به دنبال کسب سمتی جدید در دولت آتی باشد. با این حال وی در لیست مدیران نفتی قراردارد که ورودش به نفت می تواند این صنعت را دوباره به دوران شکوفایی گذشته باز گرداند.

اکبر ترکان در آخرین گفت وگو نفتی خود پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری در یک نکته خلاصه می شد" مدیران نفتی از مردم عذرخواهی کنند"

محمدرضا نعمت‌زاده

برخی او را پدر صنعت پتروشیمی ایران می‌دانند. او وزیر صنایع در دولت‌های اول و دوم هاشمی رفسنجانی بود. وی همچنین وزیر صنایع در کابینه شهید رجایی بوده و معاونت وزارت نفت در امور پتروشیمی در کابینه‌های محمد خاتمی را بر عهده داشت. نعمت‌زاده در دولت نهم به عنوان معاون وزیر در امور پالایش و پخش طرح سهمیه‌بندی و صدور کارت هوشمند سوخت را اجرایی کرد اما بعد از اجرای این طرح توسط نوذری از کار برکنار شد. نعمت‌زاده تنها مدیری در نفت است که دو بار برکنار شد؛ نخستین بار از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آن هم به خواست احمدی‌نژاد؛ زیرا نعمت‌زاده می‌گوید: «آقای نوذری از کار من راضی بود چون بارها کارهای انجام شده را تأیید کرد و من هم با کمال علاقه خدمت کردم. اصولاً برای من کار کردن با فلان وزیر یا رییس جمهور فرقی نمی‌کند. هدف رفع نیاز و اعتلای کشور است. به همین دلیل وزرا و روسای جمهوری عوض شدند ولی کار را ادامه دادم». نعمت‌زاده پس از برکناری به سمت مشاور عالی وزیر گمارده شد اما در مصاحبه‌ای گفت: «محمود احمدی نژاد 180 درجه با شهید رجایی متفاوت است». بیان این جمله از سوی نعمت زاده برای خشمگین کردن رییس دولت نهم- که حامیانش او را نماد شهید رجایی می‌دانند- کافی بود تا ظرف کمتر از 24 ساعت از سمت مشاور ارشد وزارت نفت نیز برکنار شود. نعمت زاده از جمله مدیران نفتی است که شرکت های بزرگ نفتی در زمان فعالیت اش در نفت تنها با اتکاء بر وعده های وی سرمایه خود را وارد این صنعت می کردند. درعین حال بسیاری از پیمانکاران نیز به دلیل جدیت وی در کار، سعی داشتند تا پروژه ها را به هر نحوی به پایان برسانند تا از خشم وی در امان باشند.

مدیری که نامش در مجامع بین المللی نفت برای ایران اعتبار می خرید در زمان ریاست احمدی نژاد بر دولت نهم به خواست وی برکنارشد اما این روزها با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم قراراست مهره های این دولت را بچیند و باید دید این مدیر با سابقه نفت چه خوابی برای صنعت بحران زده نفت دیده است.

بیژن نامدار زنگنه

می گویند روزهای سختی را گذرانده است. وزیری که 8 سال مدیریت نفت ایران را برعهده داشت 8 سال پله های دادگاه را بالا و پایین کرد تا ثابت کند که در دوران مدیریت اش در نفت از سمت خود سوء استفاده نکرده و پول را به منافع ملی ترجیح نداده است. اگرچه نقدهایی به دوره وزارت زنگنه وارد است اما عملکرد وی نشان از اوج شکوفایی این صنعت در آن زمان دارد. بیژن نامدار زنگنه با آمدن احمدی نژاد و تشکیل دولت نهم کنار گذاشته شد و از آن زمان به بعد یکی از فعالیت های جدی وی بالا و پایین کردن پله های دادگاه بود تا خود را ثابت کند. این وزیر نفت اسبق کشور که پیش از آن نیز وزیر نیرو بوده است این روزها در تیمی قراردارد که قراراست کابینه یازدهم را تشکیل دهد. هرچند که وی تاکید دارد مسوولیت وزارت نفت را نمی پذیرد اما تحلیل ها از احتمال حضور وی بر مسند وزارت نفت حکایت دارد.

هادی نژادحسینیان

دیپلمات باسابقه کشور یکی از نخستین برکنار شدگان نفت در دولت نهم است که پس از آنکه مورد غضب وزیری هامانه قرار گرفت از کار برکنار شد. دلیل برکناری او بازنشستگی عنوان شد اما او خود را بازنشانده می‌داند و بر این موضوع تاکید دارد: «من بازنشسته نشدم بلکه بازنشانده شدم». نژاد حسینیان پس از برکناری در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد می‌گوید: «این گونه که شنیده‌ام ژنرال مشرف رییس جمهور سابق پاکستان زنگ زده به آقای احمدی نژاد و گفته رییس تیم مذاکره کننده شما در خط لوله صلح انعطاف لازم را ندارد و کار به نتیجه نمی‌رسد و پاسخ می‌شنود چهار ماه به این تیم فرصت می‌دهیم. اگر به نتیجه نرسید خودمان جلسه می‌گذاریم و تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم». این دلیل واقعی برکناری هادی نژاد حسینیان بود که قرار بود با استفاده از تجربیات خود در حوزه دیپلماسی از طلای سیاه ایران در اوج خرید و فروش صیانت کند.

حسین کاظم پور اردبیلی

حسین کاظم پوراردبیلی یکی از با سابقه‌های نفت است که در این دولت برکنار شد. نام کاظم پوراردبیلی بارها به عنوان کاندیدای ایران جهت دبیر کلی سازمان اوپک مطرح بود. او که در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای، و دوره‌های ریاست جمهوری آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی در صنعت نفت خدمت کرده، در بهار 1387 از صنعت نفت کنار گذاشته شد. او هم بازنشسته شده بود. اما وقتی روزنامه اعتماد 24 اردیبهشت‌ماه 87 از او درباره پشت پرده این بازنشستگی می‌پرسد، می‌گوید: «این پرسش را از من نباید بپرسید. آن کسی که چنین تصمیمی گرفته است، باید پاسخ دهد.»

حجت الله غنیمی فرد

تیر 1387 خبر عجیبی روی سایت‌ها قرار گرفت که خبر از برکناری باسابقه‌ترین فروشنده نفت ایران یعنی حجت الله غنیمی‌فرد می‌داد. نام این مدیر ارشد در اوج تبلیغات رسانه‌ای پیرامون مافیای نفت، بیش از هر فرد دیگری با ذکر نام، هدف تبلیغات تخریبی قرار گرفته بود. او اما برکنار نشد. دلیل اصلی برکنار نشدن او عدم جایگزین مناسب برای او بود. تا اینکه بالأخره نوذری وزیر دولت آقای احمدی‌نژاد حجت، الله غنیمی‌فرد را که 14 سال عقد قراردادهای فروش نفت ایران را بر عهده داشت، برکنار کرد. وی در حال حاضر یکی از متخصصان مطرح سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

 یاسر ضیایی شیرکلاهی

یکی از نقدهایی اساسی به دولت احمدی نژاد در پیش گرفتن سیاست مقابله با مجلس به جای همگرایی بوده است. یکی از کسانی که در نفت طی سالهای گذشته توانست توازن میان مجلس و نفت را حفظ کند یاسر ضیایی بوده است. کسب رای اعتماد برای وزارت میرکاظمی و جمع آوری بیش از 200 امضاء نمایندگان مجلس جهت تشکر از اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص گذراندن بدون دردسر زمستان از جمله کارهای وی بوده است. وی که در حال حاضر در بخش خصوصی فعال است دو سالی از شرکت ملی گاز فاصله گرفته اما تا پیش از آن تنها معاون وزیر نفت که با وجود وعده های زیاد محقق نشده به بهارستانی ها در حاشیه امن قرار گرفته بود اوجی بود. قدرت چانه زنی وی در مجلس اوجی را به یکی از مدیرانی تبدیل کرد که از وی به عنوان نامزد قاسمی برای نشستن بر مسند مدیریت شرکت ملی نفت ایران یاد می شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر احمد قلعه بانی توسط احمدی نژاد به طور مستقیم حمایت نمی شد قطعا اوجی کاندیدای قاسمی برای مدیریت شرکت ملی نفت ایران بود.

محمد جواد عاصمی پور

نقل می کند به صورت تلفنی از سمت خود برکنار شد. محمد جواد عاصمی پور نیز از جمله مدیران با سابقه نفت است که به طور ناگهانی و به دستور احمدی نژاد برکنارشد. جای پای این مدیر با سابقه در بسیاری از طرح ها و پروژه های موفقیت آمیز نفت وجود دارد. وی در حال حاضر در بخش خصوصی فعال است و به قولی سعی دارد حاشیه امن خود را حفظ کند.

39221

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    15 3
    این اقاهه کی رو اخراج نکرد؟؟؟؟؟ کارمون شده فراری دادن نخبه ها!
  • ساسان A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    5 2
    به این لیست باید خیلی های دیگه مثل سید غلامحسین حسنتاش رو هم اضافه کرد