مسئولیت جدید محمدباقر قالیباف یا محسن رضایی در کابینه تدبیر و امید!

سازمان حفاظت محیط زیست در طول نزدیک به نیم قرن فعالیتش، هشت رییس را تجربه کرده است که همچنان پرنفوذترین و پرقدرت‌ترین از بین این هشت نفر، همان نفر نخست - اسکندر فیروز - است. نگارنده در یادداشت پیش رو کوشیده است تا نشان دهد، انتخاب یک مدیر توانمند و پرنفوذ در رأس تشکیلات سازمان حفاظت محیط زیست تا چه اندازه می‌تواند این سازمان را در رسیدن به اهداف بلندش یاری رساند ...

    در آغازین روزهای سال 1392 و مطابق رسم این چندساله در خبرآن‌لاین، پیش‌بینی‌های خود را در باره‌ی مهم‌ترین رخدادهای سال 1392 در حوزه محیط زیست به رشته تحریر درآوردم و در آخرین بندش با قاطعیت چنین نوشتم : در سال 1392، ایران صاحب رییس جمهوری خواهد شد که میزان تعلق خاطرش به محیط زیست، قابل قیاس با رییس دولت‌های نهم و دهم نخواهد بود.
    البته آنهایی که با خط مشی، عملکرد و کارنامه دولت‌های نهم و دهم آشنایی دارند، به هیچ وجه از چنین پیش‌بینی‌ای حیرت زده نشدند. در حقیقت، ساده‌ترین پیش‌بینی شاید همانی بود که نگارنده نوشت! ننوشت؟ چرا که مگر می‌شود در صدر جمهور کشوری چون ایران، رییسی را فرض کرد که بیشتر از محمود احمدی‌نژاد و تیم همراهش به طبیعت ایران بتوانند صدمه بزنند؛ آشکارا منابع طبیعی را سد راه توسعه بنامند؛ خواستار جمع‌آوری بذر بلوط از کف جنگل‌های زاگرس باشند و فرمان تخریب مناطق چهارگانه را به بهانه توسعه فعالیت‌های معدن‌کاوی صادر کنند؟

انتخاب رییس سازمان حفاظت محیط زیست


    به هر حال چرخ روزگار گذشت تا به خرداد 1392 رسیدیم و دریافتیم که تقریباً تمامی هشت کاندیدایی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند، محیط زیست را کم یا زیاد، جدی گرفته و برای بهبود وضعیت آن برنامه دارند. رویدادی که سبب شد تا اقدام به نظرسنجی از فعالان محیط زیست کرده و دریابم که از دیدگاه دوستداران محیط زیست ایران، انتخاب کدامیک از این هشت مرد، می‌تواند بیشتر به نفع طبیعت ایران تمام شود؟ نظرسنجی‌ای که در نهایت، 47.1 درصد از مجموع شرکت کنندگان در آن (734 نفر)، به حسن روحانی رأی دادند ؛ نتیجه‌ای که بسیار به نتایج نهایی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شبیه بود و نشان داد که تا چه اندازه نظر مردم و دیدگاه فعالان محیط زیست ایران به هم نزدیک است.
    اینک امّا هنگام رایزنی‌های گسترده برای انتخاب کلیدی‌ترین یاران حسن روحانی در کابینه یازدهم است. تا آنجا که می‌دانم مشورت، هم‌افزایی و تعامل کم‌نظیری دارد صورت می‌گیرد تا کارآمدترین‌ها وارد کابینه یازدهم شوند و شاید برای نخستین بار باشد که تا این حد جدی، از نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های تخصصی و فعالین جامعه‌ی مدنی هم خواسته شده تا گزینه‌های پیشنهادی خود را ارایه دهند.
    چنین است که نگارنده هم مایل است تا توجه رییس جمهور منتخب ملّت را به معیارها و شاخص‌هایی که باید عالی‌ترین متولّی طبیعت ایران به عنوان رییس سازمان حفاظت محیط زیست در کابینه‌ی تدبیر و امیدش داشته باشد، جلب ‌کند.
    حقیقت داستان آن است که تاکنون نگاه دولت‌ها به محیط زیست به رغم حمایت‌های کلامی زیبا، هرگز بایسته و قابل دفاع نبوده است. یک دلیل این وضعیت، شاید برگردد به نوع انتخاب شش مدیر شماره یک طبیعت ایران در ده کابینه‌ی قبلی که هرگز پیش و پس از انتخاب شدن در مسئولیت رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سیاستمدار مشهور یا ذی نفوذی نبوده‌اند و حتا برخی از آنها پس از ترک این پست، دیگر هیچ ابراز وجودی در حوزه محیط زیست نکرده‌اند که از آن جمله می‌توان به رضا میرزا طاهری، هادی منافی و فاطمه واعظ جوادی اشاره کرد که پس از پایان دوران مسئولیت‌شان، انگار برای آنها طبیعت و محیط زیست ایران هم تمام شده است! در واقع شاید تنها رئیس مقتدر سازمان حفاظت محیط زیست در بین 8 مدیری که از بدو تأسیسش در طول نزدیک به نیم قرن گذشته داشته است، همانا اسکندر فیروز (نخستین رییس و بنیانگذار سازمان حفاظت محیط زیست) بوده که در برخی از موارد، فرامینی صادر کرد که حتا شاه دیکتاتور ایران هم به خود اجازه نداد تا از آن فرامین عبور کند.
    چنین است که نگارنده بر این باور است یا رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید یک دانشمند تمام عیار با اعتباری شناخته شده و بین‌المللی چون دکتر مجید مخدوم باشد که بتواند از یک سو، کاستی‌های طبیعت ایران را بی‌واسطه شناخته و از سوی دیگر به مدد اعتبار بین‌المللی خویش، تعاملی سازنده را با جهان در این خصوص آغاز کند و یا اگر قرار است تا یک سیاستمدار را برای این پست انتخاب کنند، سیاستمداری باشد که به پست ریاست سازمان حفاظت محیط زیست اعتبار و شهرت و توجه بخشد و نه این که به واسطه مسئولیتش به عنوان معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تازه شناخته شود.
    به دیگر سخن، باید پایان داد به انتخاب یک پزشک یا یک استاندار یا مدرس گمنام و بی تجربه در رشته‌ای غیرمرتبط با محیط زیست در چنین مسئولیت خطیری. محیط زیست ایران، به مدیری پرقدرت نیاز دارد که از وزن و وجاهت (اتوریته) لازم برای مقابله با نهادهای پرقدرتی که به راحتی ملاحظات و موازین محیط زیستی را دور می‌زنند، برخوردار باشد و پا پس نکشد و در عین حال بتواند به نگاه حقیرانه در اختصاص بودجه به بخش محیط زیست پایان دهد.
    اتفاقاً از آنجا که دست کم دو تن از رقبای حسن روحانی، یعنی محمّد باقر قالیباف و محسن رضایی، دارای پرحجم‌ترین و قوی‌ترین برنامه‌های محیط زیستی بودند و به شدت از برنامه‌های محیط زیستی تیم خود هم دفاع می‌کردند و حتا سخن از دیپلماسی محیط زیستی برای رفع پاره‌ای از مشکلات سیاسی برون کشوری را به میان آوردند؛ به نظر می‌رسد انتخاب یکی از این دو مقام سیاسی شناخته شده در این مسئولیت، هم اعتبار تشکیلاتی سازمان حفاظت محیط زیست را افزایش خواهد داد، هم تأییدی خواهد بود بر ادعای رییس جمهور منتخب در استفاده از همه‌ی مدیران نظام فارغ از گرایش‌های سیاسی‌شان و هم محکی خواهد بود از آن عزیزان که آیا چنین مسئولیتی را حاضرند بپذیرند یا خیر؟ به بیانی ساده‌تر، آیا سخن از محیط زیست گفتن برای کسب رأی بوده و یا به راستی به محیط زیست اهمیت می‌دهند و حاضرند برای اعتلایش از سرمایه و جایگاه سیاسی‌شان هزینه کنند.
    دوستانی هم که احیاناً ممکن است نگران فقدان تجربه و تخصص مرتبط چنین دولتمردانی در پست ریاست بر محیط زیست کشور باشند، باید بدانند که اینگونه مدیران به راحتی می‌توانند قوی‌ترین و کارآمدترین نخبگان محیط زیست و منابع طبیعی کشور را برای اعمال مدیریتی شایسته‌تر بر طبیعت ایران به دور هم جمع کنند و از فرآیند تصمیم‌سازی بخردانه‌تر و علمی‌تری سود جویند.
باشد که در کابینه تدبیر و امید، مرتبه و وجاهت فرد شماره یک طبیعت ایران، مشهورتر از سمتی باشد که برعهده می‌گیرد.
    آمین ...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باران A1 ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    6 19
    به این میگن حرکت سیاسی
    • محمد درویش IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      19 3
      منظورتان از حرکت سیاسی نامیدن این یادداشت، بار منفی دادن به آن است یا این که کوشیده اید تا صرفاً طبقه بندی اش کنید؟ زیرا به هر حال، انتخاب معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست یک حرکت سیاسی محسوب می شود. درود ...
    • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      38 13
      رضایی باید باشه اما قالیباف نه
  • محمد A1 ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    29 44
    شما یا خودتو خیلی دست بالا گرفتی یا اشرافی به سیاست نداری. مدیرانی مثل آقای دکتر قالیباف یا آقای دکتر رضایی رو در حد محیط زیست می دونی؟ ینی ظرفیتای مدیریتی اینها همینه؟؟واقعا نمی تونم بفهمم چطوری اینهمه نگاه سخیف و سطح پایین در سطح یه سایت خبری بسیار معتبر ظاهر میشه! خجالت داره در مورد دکتر قالیباف و دکتر رضایی اینجوری با ابنهمه اعتماد به نفس، توهین آمیز صحبت کردن...
    • محمد درویش IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      43 0
      هموطن گرامی: اتفاقاً مشکل ما در حوزه محیط زیست همین است که هنوز اغلب مسئولین و برخی از مردم پرداختن به طبیعت و منابع طبیعی کشور را موضوعی کم اهمیت تلقی کرده و انتظار دارند تا همانگونه که شهروند در جه 2 تعریف شده است! لابد مدیر درجه 2 هم برای چنین مسئولیت های مهمی انتخاب شود. در صورتی که کافی است به ابعاد ندانم کاری های صورت گرفته در این حوزه در دریاچه ارومیه، تالاب گاوخونی، خشکیدگی زاگرس، افت سطح آب زیرزمینی، آلودگی هوا، ماجرای ریزگردها و ... دقت شود و تبعات و تنش های اجتماعی و خسارت های اقتصادی حاصل از آن در نظر گرفته شود تا دریابیم که تا چه اندازه انتخاب یک مدیر کارآمد در رأس این سازمان راهبردی، می تواند مهم و تحرک آفرین باشد.
    • محمد A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      2 18
      نگارنده ی عزیز؛ هیچ فرد آگاهی منکر اهمیت محیط زیست و حتی ندانم کاری ها و غفلتهای انجام شده نیست. اتفاقا بنده شدیدا با تخریب جنگلها در دولت کنونی مخالف بوده و بارها هم درگیر شده ام. منتها موضوع این است که شما توانایی افراد رو هم باید در نظر بگیرید. مثلا آیا توانایی فردی مثل آقای دکتر قالیباف رو با فردی چون سرکار خانم ابتکار یکسان می دانید؟ درست است که هم دکتر قالیباف هم دکتر رضایی بسیار بسیار لایق و توانمند هستند اما این سمت را برای آنان در نظر گرفتن مصداق بارز فرصت سوزی است و کشور رو از سایر زمینه های مدیریتی این دو که بسیار گسترده و وسیع هم هستند محروم خواهد کرد.
    • محسن A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      17 0
      دوست عزیز ! بیا و از زاویه دیگری به یادداشت آقای درویش نگاه کن. پیشنهاد ریاست سازمان محیط زیست به رضایی به معنی پائین اوردن توانایی های مدیریتی او نیست. بلکه به معنی بالا بودن اهمیت محیط زیست است. آقای درویش می خواهد بگوید محیط زیست آنقدر مهم ات که باید مدیران قوی برای آن انتخاب کنیم. هواداران رضایی نباید از این یادداشت ناراحت شوند. بلکه باید این یادداشت را نوعی تعریف از توانایی های رضایی بدانند. به امید روزی که محیط زیست جایگاه واقعی خود را در ذهن ما ایرانیان و سپس در دولت به دست آورد
    • رضا IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      7 23
      فکرکردی رضایی یاقالیباف کی هستند که این همه آنهارابزرگ میکنی ؟ این آقایان را مردم بزرگ کردند خودشان که بزرگی ندارند ازسرو گردن مردم رفتندبالا شدند این که هستند ...
  • بی نام A1 ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    5 14
    یه چیزی به نظرم اینکه بد نیست وزارت فرهنگ رو همون طور که خودش هم گفته بده دست فرهنگیان. پیشنهاد من مجید مجیدی است. 1. هم با توجه به موفقیت بچه های آسمان یه چهر جهانیه. . هم تعهدش به اسلام و کشور مشخصه. 3. اهل فرهنگه و درد شناسه.
  • ابوالفضل IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    28 9
    به نظر من قالیباف را استاندارخراسان ورضایی را استاندارخوزستان کنید
  • بی نام A1 ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    3 7
    خوب مي خواهيد زمينه سازي كنيد
    • محمد درویش IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      17 1
      بنده به پشتوانه‌ی بیش از 25 سال حضور در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کشور به عنوان یک پژوهشگر و فعال محیط زیست، فقط کوشیده ام تا نظر دکتر حسن روحانی و مشاورین ارشدشان را به این بخش مهم جلب کرده و نشان دهم که اگر می خواهیم، اصل پنجاه قانون اساسی خویش را به راستی احیاء کرده و از لکنت پیش آمده در حرکت اجتماعی رو به رشد مردم ایران، رفع مانع کنیم؛ راهکار آن انتخاب دولتمردی است که برای مطرح شدن و نامدار گشتن نیازی به تصاحب این صندلی نداشته باشد؛ بلکه برعکس بتواند با سرمایه اجتماعی و سیاسی درخوری که دارد به روان تر شدن چرخ طبیعت ایران کمک کند.
  • بی نام IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    11 0
    جدا در سالهای اخیر را که حداقل اطلاع دارم مظلوم تر از مردم، محیط زیست بدبخت ایران بوده که هر کس آمده و رفته فقط گوشه ای از آن را نابود کرده، مردم هم که بی اطلاع و ناآگاه بیشتر بر نابودی آن اضافه کرده اند. واقعا امیدوارم بالاخره کسی بر مسند بنشیند که بتواند کار ی کند.
    • محمد درویش IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      11 0
      کاملاً موافقم. باز مردم می توانند مظلومیت و فقر خود را فریاد بزنند. اما زیستمندان گیاهی و جانوری این کشور از این ابزار و فرصت هم محروم مانده اند و ما فراموش کرده ایم که تصور زندگی در سرزمینی که در آن آبی از زمینش نمی جوشد و پرنده ای در آسمانش پرواز نمی کند و یوزپلنگی بر دشتهایش نمی خرامد ... چیزی نیست جز همان برزخی که همه از آن گریزان هستیم.
  • علیرضا EU ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    19 15
    قالیباف نه ه ه ه ه تو رو خدا نه ه ه ه به قالیباف نه ه ه ه ه ه ه ه
    • محمد درویش IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      11 2
      علیرضا خان: البته معلوم است که عملکرد قالیباف در حوزه محیط زیست دارای اشکالات چندی بوده که از قضا در طول 8 سال گذشته نگارنده به برخی از آنها در تارنمای مهار بیابان زایی مفصلاً پرداخته است. اما به نظرم همین تجربه و میل به این که می خواهد کاندیدای محیط زیست باشد، می تواند در چنین مقطعی از تاریخ سیاسی کشور و شخص ایشان، معیاری مهم به شمار آید تا با درس گرفتن از اشتباه های گذشته، بکوشد تا اعتبار سیاسی و نفوذ خود را برای تکامل و اعتلای طبیعت ایران هزینه کند.
  • بهمن A1 ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    1 13
    این چه تیتر گمراه کننده ای است که شما انتخاب کرده اید !؟
    • محمّد درویش IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      13 0
      دوست گرامی جناب بهمن عزیز: کجای این تیتر گمراه کننده است؟ بنده نوشته ام قالیباف "یا" رضایی و در انتها هم علامت "! " را به کار برده ام که در حوزه نوشتاری، مفهوم خاص خود را دارد. البته اگر می نوشتید: یک تیتر کنجکاوی برانگیزاننده، با آن موافق بودم. زیرا انتخاب یک تیتر درست و برانگیزاننده، کمک می کند تا مخاطب بیشتری محتوای آن را مطالعه کند. موفق باشید.
  • احسان A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    6 14
    به نظر من قالیباف میتونه وزیر مسکن و شهرسازی باشه.
  • مصیب A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    1 13
    تامحیط زیست دارای چنین صاحب اندیشه هایی است نه محیطی است ونه زیستی .لابدستادهای استانیشان هم بایست درراس مدیریت استانهاقرارگیرند.
    • محمد درویش IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      18 0
      مصیب عزیز! شما با شخص آقای قالیباف یا رضایی مشکل دارید و یا این که چنین استدلالی را نمی پذیرید که رییس سازمان حفاظت محیط زیست باید یک دولتمرد پرقدرت و صاحب نفوذ باشد؟
  • امیری IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    16 3
    جانا که سخن دل ما را زدید.در دولت های گذشته هیچ وقت محیط زیست در اولویت نبوده و نیست.محیط زیست و منابع طبیعی که زیرساخت و بستر توسعه پایدار است با وضع موجود و فشار اقتصادی بر مردم بیشتر از هر زمان دیگر در معرض تخریب می یاشد. امیدوارم دولت تدبیر و امید ارزش بیشتری به محیط زیست و نیروی انسانی سازمانی آن داشته باشد.
    • محمد درویش IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      11 0
      آمین ... من هم امیدوارم. درود بر شما ...
  • امید A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    13 3
    واقعاً به نگته‌ی بسیار بسیار مهمی اشاره کردید که متأسفانه همیشه نادیده گرفته می‌شود. وجود سیاست‌مداران بسیار شناخته‌شده‌ای مثل آقایان قالیباف و رضایی در این سمت، نه تنها به محبوبیت آن‌ها اضافه می‌کند و وزن این سازمان را افزایش می‌دهد، بلکه واقعاً امید بهبود شرایط نابسامان محیط زیست در کشور را در دل علاقه‌مندان و حامیان محیط زیست زنده می‌کند. این‌گونه اشخاص حاضر نیستند به هیچ بهایی وجهه‌ی خود نزد مردم را خراب کنند و بدون شک با تمام توان برای بهبود اوضاع تلاش خواهند کرد. اما همه‌ی این‌ها به شرطی است که این دوستان این جایگاه را کم‌ارزش تلقی نکنند و به گفته‌های خودشان پایبند باشند.
    • محمّد درویش IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      14 0
      درود بر شما امید عزیز ... من هم امیدوارم که این دوستان، ارزش تصاحب صندلی ریاست بر سازمان حفاظت محیط زیست ایران را کم ندانسته و از چنین پیشنهادی استقبال کنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    5 9
    محیط زیست به یک نفر مثل دکتر اسماعیل کهرم احتیاج داره که واقعاً توی این 8 ساله خفقان با شجاعت تمام در مقابل همه تصمیمات ضد محیط زیستی ایستادگی کرد واز نظر تخصص واقعی در زمینه مخیط زیست ایران از نوادر هستند و از لحاظ بینالمللی هم فردی شناخته شده می باشند
  • جلال A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    4 9
    بهترین شخص برای این پست واقعاً حیاتی کشور دکتر اسماعیل کهرم می باشند که متخصص ترین فرد در زمینه محیط زیست ایران با دانش اکادمیک ویژه در این زمینه می باشند و در طی چند ساله اخیر شجاعانه در مقابل تصمیم گیریهای غلط محیط زیستی ایستادگی کردند و از لحاظ بین المللی نیز در میان کارشناسان و انجمن های بین المللی مجیط زیستی فردی شناخته شده هستند. با یک جستجوی ساده در اینتر نت می توانید این موضوع را دریابید.
  • شين A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    12 0
    نقطه نظر جالبي است كه با اغماض از رفتار هاي غير زيست محيطي آقايان ، مي توان به آن اميدوار هم بود .
    • محمد درویش IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      10 0
      رفتارهای غیر محیط زیستی، اگر بدل به تجربه شود؛ بی شک از تکرار آن در مسئولیت های جدید ممانعت به عمل آورده و خود به نقطه قوت بدل خواهد شد. درود بر شما و سپاس از توجه تان.
  • طاهر IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    9 0
    مصوبه ننگین اخیر مجلس مبنی برتغییر کاربری اراضی را برگردانند میشود گفت کاری کرده اند. هرچند درشهر دور بیکس وچاره تکاب غارت شده هیچ قانون محیط زیستی یا منابع طبیعی توسط هیچ ارگانی رعایت نمی شدوبعد از این هم نمی شود چرا که معادن غارتگر این ناکجا اباد همگان را در اختیار خود دارند
    • محمد درویش IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      10 0
      درود بر طاهر عزیز ... اگر منظورت الحاقیه شماره 63 بودجه سال 1392 است که البته شورای نگهبان آن را رد کرد. اما اگر منظورت مجوز اکتشاف و فعالیت معدنی در قلب مناطق چهارگانه است که آن مصوبه مربوط به هیأت دولت بود و نه مجلس.
  • کامران زلفی نژاد IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    12 3
    پیشنهاد خوبی است و به نظرم اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد، حتمن شاهد دورانی طلایی در محیط زیست ایران خواهیم بود.
  • سعید ملکی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    14 0
    جالبه ... نمی دانستم که حتا محمدرضا پهلوی هم از اسکندر فیروز حساب می برده است. در کل من هم به نظرم مفید است که یک صاحب منصب پرقدرت را در صندلی محیط زیست ایران بنشانیم.
  • رامین نوری IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    15 5
    پیشنهاد بدی نیست ... چون حداقلش هم معلوم می شه که قالیباف و محسن رضایی واقعا چقدر به محیط زیست اهمیت می دهند و چقدر شعار داده اند؟ و هم از آن طرف معلوم می شود که آقای روحانی چقدر به شعار استفاده از همه جناح ها در کابینه اش، پایبند است.
  • fatima A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    8 2
    dorood bar mohamad darvish khaste nabshi n vaghean khoda ghovat.
  • mom IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    2 14
    با سلام استفاده از افراد سیاسی در سازمان محیط زیست اشتباه محض است.
  • مجتبی BE ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    11 0
    دیدگاه شجاعانه‌ای ابراز شده و درستی آن را وقتی بهتر می‌توان دریافت که یکی از نظر دهندگان (محمد آقا)، که اتفاقا افراد زیادی را می‌توان یافت که با ایشان هم‌نظرند، جایگاه رییس محیط زسیت را سبب کسر شأن امثال قالیباف یا رضایی دانسته اند. باید روزی مردم و به تبع آن، مسولان دریابند که بهتر است و باید بهترین توان مدیریتی را در خدمت طبیعتی به کار گرفت که همه ما از سیاسیون و مردم بر عرشه کشتی آن از امواج مهلک قحطی و ناداری برکناریم. مباد که ضربات مخرب مدیران ناکارآمد بر این کشتی نجات را ببینیم و خاموش باشیم. دیپلماسی سبز محسن رضایی اگر مهلت اجرا بیابد و ایشان بر سر آن باشد که به آن عمل کند به راستی یک انقلاب سبز در کشور و در متطقه خواهد بود. آن 100 که 90 هم پیش اوست و معیشت پایدار را تضمین خواهد کرد
  • بابا سارا IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    2 2
    محیط زیست قدرتمندی غیر سیاسی می خواهد که به بهانه سیاسی چماله نشود فاطع و سریع باشد مثل گدشته ها فامیل سرا و سفارش سرا درست نکند.البته مرد فعلی هم بد نیست، ولی صلاح مملکت خویش ...
  • محمد IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    10 8
    با وجود شير زني مانند خانم ابتکار اين بحث ها خيلي جايگاه ندارد آقاي قاليباف استاندار خراسان رضوي و آقاي رضايي همينطور رزرو باشد
    • بی نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      1 2
      کدام شیر زن. همان شیر زنی که ...
  • عباس محمدی A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    11 0
    نقطه نظر جالب توجهی است! به نظر من آقای رضایی که هم استانی هایش بیشترین آسیب ها را از تخریب محیط زیست و پروژه های سد سازی و انتقال آب دیده اند ... می تواند گزینه ی خوبی برای ریاست سازمان محیط زیست باشد.
  • محسن حیدری IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    8 0
    با نظر جناب آقای مهندس درویش موافقم. پیشنهاد ریاست سازمان محیط زیست به رضایی به معنی پائین اوردن توانایی های مدیریتی او نیست. بلکه به معنی بالا بودن اهمیت محیط زیست است. آقای درویش می خواهد بگوید محیط زیست آنقدر مهم است که باید مدیران قوی برای آن انتخاب کنیم. هواداران رضایی نباید از این یادداشت ناراحت شوند. بلکه باید این یادداشت را نوعی تعریف از توانایی های رضایی بدانند. به امید روزی که محیط زیست جایگاه واقعی خود را در ذهن ما ایرانیان و سپس در دولت به دست آورد
  • محمد A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    8 0
    با سلام خدمت جناب آقای مهندس درویش به نظر بنده باید مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به متخصصان این حوزه همچون دکتر مجید مخدوم سپرده شود نه افراد سیاسی و نظامی که در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی تخصص ندارند. فقط در این صورت است که ما باید به احیا و حقظ منابع طبیعی و محیط زیستمان خوشبین باشیم.
    • محمد درویش IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      8 0
      همان طور که در همین یادداشت هم اشاره کرده ام، من هم با گزینه انتخاب یک دانشمند متخصص و خوشنام برای پست ریاست سازمان حفاظت محیط زیست موافقم. ترسم این است که در نهایت، نه یک دانشمند کاردان را انتخاب کنیم و نه یک سیاستمدار پرنفوذ را و باز همان اشتباه 10 دوره قبل را تکرار سازیم. درود ...
  • محمد درویش IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    8 0
    متشکرم جناب محسن حیدری عزیز ... بنده همچنان امیدوارم که آقایان رضایی و قالیباف تمایل خود را برای قبول مسئولیت در چنین پستی اعلام دارند و عملاً نشان دهند که حاضرند از سرمایه و منزلت سیاسی خود برای اعتلای تشکیلاتی سازمان حفاظت محیط زیست هزینه کنند. اگر برای یکبار هم که شده، سکان هدایت محیط زیست کشور در دستان مدیری قرار گیرد که نظام او را واجد صلاحیت رهبری قوه اجرایی کشور هم دانسته بوده است، دیگر هرگز هیچ مدیر درجه دو و بله قربان گویی را برای چنین مسئولیت خطیری برنمی گمارند. به هر حال، این آزمون بزرگی است هم برای این دو مدیر ارشد و هم برای کابینه تدبیر و امید. درود ...
  • سحر IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    5 1
    آیا یک اقتصاد دان!یک سردار!می توانند در حق محیط زیست ایران پدری کند؟با نیازمند مدیری هستیم که به تمام پیچ و خم های محیط زیست آشنا باشد درکش کند و بداند برای چه می جنگند!بداند محیط زیست ما متقیما خلقت های خداوندی را نشان گرفته است محیط زیست هم اخیرا یک ژس روشنفکر شده اس که خیلی ها به خود میگیرند!زیاد دلخوش نباشید به حرف ها هرچند من به آقای محسن رضایی رای دادم! اما میان همه کاندید ها آقای عارف بهتر از محیط زیست را میشناخت که آنهم شاید چون قصد کناره گیری داشتن! چه گزینه ای بهتر از آقای درویش که هم علم محیط زیست را دارند هم جسارتش را هم دلسوزند بیاید کاری کنیم که روزی کسی نگران نباشد وجه اش پائین بیاید اگر رئیس محیط زیبست شد!!!بله با ریاست محیط زیست وجه بیابد!
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    5 0
    به جز این دو اکه کسی دیکه باشه اصلا به حساب نمی یارن هرچقدر به قول خنده بازا بوقش بیشتر بهتر
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    5 0
    گازانبر نه ولي رضايي عاليه
  • نصیری اردلی IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    4 0
    آقامحسن رضایی ازسروگردن کسی بالانرفت تا بزرگ شودبامجاهدتهایی که دردفاع مقدس نشان دادبزرگ شدشایدبعضی باروش مورد نظرشماگنده شدن امارضایی نه .درشرایط مرگ وزندگی جنگ ایشان به بزرگی نمی اندیشید به دفاع ا زاسلام وتمامیت ارضی کشوروناموس ملت وجنابعالی می اندیشیدلذازیبنده نیست اینگونه درموردبزرگان انقلاب حرف بزنیدشایدشماهنوزصدای یک گلوله به گوشتان نرسیده آن موقع که تودرخواب ناز بسرمیبردی خانواده ایشان تاصبح بیداروهرلحظه مترصدخبرشهادت این بزرگ مردنشسته بودند