رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران گفت: وظیفه همه مسئولین و خبرگان جامعه است که خودشان را برای یک انتخابات پر شور و پرنشاط آماده کنند. نظم و انضباط و سلامت انتخابات مردم ایران چشم همه دنیا را انشالله خیره خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بیستم بهمن ماه سال گذشته در برنامه «دیروز امروز فردا» حاضر شد و در خصوص مذاکرات 1+5،انتخابات و نحوه تعامل کشورمان با غرب مسائلی را مطرح کرد.

برنامه شناسنامه با توجه به انتخاب حجت الاسلام روحانی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب این برنامه تلویزیونی را امروز(جمعه) مجددا پخش کرده است.

مشروح این مصاحبه در ادامه می‌آید:

حسن روحانی در ابتدای این مصاحبه با بیان اینکه از سال 39 درس حوزوی را آغاز و سال 40 وارد حوزه علمیه قم شده‌ام، گفت: نهضت و جریان انقلاب از سال 41 آغاز شد و من هم از همان شروع به عنوان سرباز کوچک در کنار انقلاب بود. اولین بار 14 ساله بودم که تحت پیگرد قرار گرفتم. در آن سال‌ها من اعلامیه امام (ره) را از قم دریافت گرفتم و برای پخش به سمنان بردم که در پی همین ماجرا هم تحت پیگرد رژیم شاه قرار گرفتم. این اقدام در واقع اولین حرکتی بود که در مسیر انقلاب انجام دادم.

وی در مورد آشنایی خود با حضرت امام خمینی (ره) اظهارداشت: علی‌رغم اینکه در آن سال‌ها امام(ره) هنوز شهرت چندانی نداشت و آیت‌الله بروجردی مرجعیت را برعهده داشتند اما از سال 39 با نام امام (ره) آشنا بودم. از طرفی بسیاری از اساتید ما در حوزه علمیه قم از شاگردهای امام بودند و ما بزرگی و عظمت امام را از زبان این اساتید می شنیدیم. سال 41 هم که نهضت آغاز شد، اعلامیه های امام در کنار اعلامیه بقیه مراجع منتشر می شد و با توجه به جاذبه های اعلامیه های ایشان، جذب ایشان شدم و جزو ارادتمندان ایشان بودم.سال 1340 برای اولین بار امام را در منزل ایشان زیارت کردم. در سخنرانی معروف عاشورای 42 هم که امام آن سخنرانی آتشین را انجام داد در مدرسه فیضیه حضور داشتم. محرم آن سال، ما روزانه در منزل امام حاضر می شدیم و در جلسات شرکت می کردیم. قیام 15 خرداد که مردم به خاطر دستگیری امام قیام داشتند، من هم در کنار مردم قم حضور داشتم. آن روز با یکی از طلاب جوان که با یکدیگر هم درس بودیم، در این تظاهرات شرکت کردیم که ایشان آن روز به شهادت رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه پیش از پیروزی انقلاب چه فعالیتی داشته، گفت: ایام قبل از پیروزی انقلاب، در پاریس و در محضر امام بودم، بعد از ورود امام (ره) به ایران، پروازها تا چند روز انجام نمی شد و به همین دلیل ما چند روز بعد از عظیمت امام، به ایران آمدیم و همزمان با پیروزی انقلاب وارد کشور شدیم. در آن ایام در مسیر تکمیل درسم در رشته حقوق حرکت می کردم. وقتی امام به پاریس آمدند به طور طبیعی درس را رها کردم و وقتم را بیشتر صرف سخنرانی در دانشگاه های مختلف اروپایی کردم و در تظاهرات های مختلفی که در شهرهای مختلف اروپایی شکل می گرفت، شرکت می کردم.

روحانی در ادامه این برنامه با اشاره به پیشتازی مردم در میدان های مختلف گفت: مسئولین قاعدتاً از جنس مردم و در کنار مردم هستند و معمولاً منتخب همین مردم بوده اند اما مردم همواره پیشتاز بوده و هستند. مثلا در دفاع مقدس همه مسئولین حضور داشتند و انجام وظیفه می‌کردند اما بسیج پیشتاز بود و نیروی مردمی یک قدم جلوتر از دیگران بود. به عقیده بنده همیشه مردم پیشتاز بوده اند و فداکاری و ایثار بیشتری داشته اند و کم نگذاشته‌اند. اگر مسئولی در انجام وظایف خود کوتاهی کرده باشد هم مردم کم نگذاشته اند و بار اصلی بر دوش مردم بوده‌اند و در واقع پیشتازی مردم را نمی توان نادیده گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در مورد مسئولیت‌های بعد از انقلاب خود هم چنین گفت: بعد از پیروزی انقلاب اولین کاری که به من سپرده شد، ساماندهی ارتش بود، مقام معظم رهبری این وظیفه را بر عهده گرفته بودند، من وقتی به خدمت ایشان رسیدم تقریباً اوایل فروردین 58 بود، ایشان فرمودند شما بیایید و کمک کنید تا ارتش را سامان بدهیم. در واقع در کنار آیت الله خامنه ای به ساماندهی پادگان های نظامی پرداختیم.

وی ادامه داد: در اولین مجلس شورای اسلامی هم به عنوان مردم سمنان وارد مجلس شدم و در چهار دوره بعد هم به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم، عضویت در شورای سرپرستی صدا و سیما مسئولیت دیگر من بود و بعد هم در دفاع مقدس به عنوان رئیس کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی فعالیت داشتم، از سال 62 هم معاون فرماندهی جنگ و از سال 64 رئیس ستاد جنگ و از اواخر سال 64 رئیس پدافند هوایی بودم.

وی در مورد چگونگی شکل گیری شورای عالی امنیت ملی نیز اضافه‌کرد:‌ این شورا در بازنگری قانون اساسی به وجود آمد، قبلاً در قانون اساسی یک شورایی به نام شورای عالی دفاع وجود داشت اما در جنگ مسئولین به این نتیجه رسیدند که شورای عالی دفاع کافی نیست و به همین دلیل شورای عالی پشتیبانی جنگ تشکیل شد متعاقب آن ستاد پشتیبانی جنگ تشکیل شد که من رئیس این ستاد بودم.

وی تصریح‌کرد: در بازنگری که در قانون اساسی به وجود آمد حس شد که جای شورایی مثل شورای عالی امنیت ملی خالی است که هم بتواند کار شورای عالی دفاع و هم کار شورای عالی پشتیبانی را انجام دهد. بعد از تصویب قانون اساسی، نیاز بود که شورای عالی امنیت ملی فعال شود و برای این مهم نیاز به دبیرخانه بود. از همان ابتدا رهبری فرموده بودند که بنده نماینده ایشان در شورای امنیت ملی باشم و آقای هاشمی (رئیس جمهور وقت) هم مسئولیت تشکیل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را به من سپردند و در نهایت من 16 سال دبیر شورای عالی و نماینده رهبری در این شورا بودم. در هشت سال بعد هم من همچنان نمایندگی رهبری را دارم اما دو دبیر دیگر جایگزین بنده شده اند.»

روحانی در ادامه این مصاحبه در مورد این که پرونده هسته ای چگونه به شورای عالی امنیت ملی سپرده شد، اظهارداشت: برنامه هسته‌ای به طور طبیعی به شورای عالی امنیت ملی مربوط نبود و ما در شورا کارهای خاص خودمان را دنبال می‌کردیم، مثلاً حمله آمریکا به عراق و این که ما باید چه کاری انجام دهیم به ما مربوط می شد و به صورت مستمر جلساتی در این زمینه داشتیم یا مثلاً حمله آمریکا به افغانستان و... در مورد اینگونه مسائل به صورت روزانه جلساتی داشتیم و تصمیماتی اتخاذ می کردیم.

وی ادامه داد: بحث هسته‌ای ایران از تابستان 81 آغاز شد و منجر شد به سفر البرادعی به تهران... آمریکایی ها خودشان را آن روزها برای حمله به عراق آماده می کردند. بعد از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام، آمریکایی ها دچار غرور شدند و فکر کردند به یک پیروزی بزرگ دست یافته اند. همین شد که آمریکا بر آژانس فشار آورد که پرونده ایران را جدی‌تر پیگیری کند. در خرداد 82 شورای حکام بیانیه ای صادر کرد (در آن روزها کار پرونده هسته ای در اختیار وزرات خارجه و سازمان انرژی هسته ای بود). شهریور 82 یک قطعنامه شدید الحن در آژانس علیه ایران صادر شد.

رئیس‌جمهور منتخب کشورمان ادامه داد: این قطعنامه بر مبنای ماده 18 اساسنامه بود و می خواستند پرونده را به شورای امنیت ارسال کنند. این قطعنامه برای مسئولین نگران کننده بود و از این جا بود که تصمیم بر این شد که پرونده به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سپرده شود و در نهایت با نظر رهبری مسئولیت پرونده به من سپرده شد.

روحانی با بیان این که از همان آغاز چند هدف برای ما مشخص شد، اظهار داشت: هدف اول این بود که پرونده به شورای امنیت ارسال نشود، هدف دوم این بود که ما به گونه‌ای کار کنیم که فعالیت و فناوری هسته‌ای ما به طور کامل تعلیق نشود و ادامه پیدا کند. مساله سوم این بود که در این قطعنامه ما را متهم کرده بودند که ایران ناقض ان پی تی است. خب اگر این اثبات می شد حق ما برای فعالیت هسته ای زیر سوال می رفت و به همین دلیل هدف سوم ما این بود که از صندلی اتهام خارج شویم و روی صندلی ادعا بنشینیم و اثبات کنیم که ما ناقض ان پی تی نیستم.

وی اضافه‌کرد: در مذاکرات تهران این سه هدف را دنبال می کردیم، در این مذاکرات بحث های زیادی صورت گرفت. اولین بحث ما این بود که تعلیق همه فعالیت ها را محدود کنیم و گفتیم که ما به صورت داوطلبانه و برای اعتماد سازی بخشی از فعالیت ها را تعلیق خواهیم کرد. آن ها می گفتند چیزی به نام داوطلبانه نداریم و از طرفی قطعنامه از شما خواسته است که همه فعالیت ها را تعلیق کنید اما در نهایت آن ها این موضوع را پذیرفتند که ما داوطلبانه این کار را انجام دهیم و تعلیق به گاز رسانی نطنز محدود شود.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی افزود: ما طوری عمل می‌کردیم که قطعنامه بعدی، مناسب‌تر باشد اما نگران این بودیم که آمریکا به طور خودسر، پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت بفرستد. این موضوع را با سه وزیر اروپایی مطرح کردیم و با توافقی که حاصل شد آن ها گفتند ما نخواهیم گذاشت پرونده به شورای عالی امنیت ملی ارسال شود. ما گفتیم اگر آمریکایی ها پرونده را ببرند چه می کنید که فرانسوی ها و متعاقب آن انگلیسی ها گفتند اگر این اتفاق افتاد ما از حق وتو استفاده خواهیم کرد.

در دوران مسئولیت من در پرونده هسته‌ای، به 3 هدف نظام در این موضوع رسیدیم

روحانی در ادامه گفت: ما فعالیت‌های هسته‌ای را ادامه دادیم و نیروگاه اصفهان سال 83 کامل شد. آب سنگین اراک به ثمر نشست، کیک زرد بندرعباس تولید شد و... مهم ترین نکته این بود که باید کاری می کردیم که شورای حکام قبول کند که فعالیت ایران صلح آمیز است. خوشبختانه ما توانستیم در قطعنامه شورای حکام آذر 83 به این موفقیت برسیم. در این قطعنامه اشاره شد که فعالیت های هسته ای ایران به سمت فعالیت های نظامی منحرف نشده است. نکته دیگر این بود که ایران اگر قصوری داشته، اقدامات اصلاحی هم انجام داده است. در نهایت فکر می کنم توانستیم به سه هدفی که سران نظام برای ما مشخص کرده بودند، رسیدیم.

حسن روحانی با بیان اینکه فعالیت هسته‌ای ما قانونی و صلح آمیز است، اضافه کرد: ما از ان پی تی تخلف نکرده ایم و تمام فعالیت های ما زیر نظر دوربین های آژانس است و طبق پادمان و حتی فراتر از آن بازرسی های آژانس برقرار است. از همه مهم تر این نکته است که رهبری اعلام کردند که هسته ای نظامی از دیدگاه شرع ما حرام و غیر مجاز است. کشوری که به صراحت می گوید دنبال بمب نیستم و زیر نظر آژانس کار می کنم باید از حق خود دفاع کند.

وی ادامه داد: ما باید سعی کنیم نقشه های آمریکا را نقش بر آب کنیم. آمریکایی ها و اروپایی ها با دغل بازی تحریم‌هایی را بر علیه ایران اتخاذ کرده اند و ما باید حقوق ملت ایران را دنبال کنیم.

ادامه فشارها به ایران، غرب را در منطقه دچار معضل می‌کند

روحانی در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی خود با بیان این که غرب دوست دارد فشارها را ادامه دهد اظهارداشت: اگر غرب به این نتیجه برسد که این تحریم ها فایده ای ندارد و ببینند که ملت ایران می تواند با وجود تحریم به فعالیت های سیاسی و اقتصادی خود ادامه دهد، دست از فشارها خواهد برداشت. ادامه فشارها به ایران معضلی را برای غرب در منطقه به وجود خواهد آورد، عکس العمل ملت ایران برای غرب مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. آن ها هم منطقه با ثباتی را نیاز دارند، غرب اگر به این نتیجه برسد که به جای فشار باید به مذاکره واقعی روی بیاورد و به جای فشار تحریم به مذاکره ای جدی بپردازد، این مسائل حل خواهد شد. باید به نقطه ای برسیم که غرب حس کند ادامه تحریم به نفع آن ها و منطقه نخواهد بود و راه حل بهتر از تحریم هم وجود دارد.

مذاکرات 1+5 سود عملی به حال ما و غرب نداشته است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مذاکرات 5+1 هم گفت: مذاکرات 5+1 سودی به حال ما و غرب نداشته است جز اینکه فضای سیاسی را تلطیف کرده است. ما به ثمره عملی از این مذاکرات نرسیده ایم. ثمره عملی یک نوع توافق است، درست است که مواضع ما در این مذاکرات تبیین شده است اما مذاکره برای بیان نظرات نیست و برای رسیدن به یک نوع توافق بین طرفین است. امیدوارم در ادامه مذاکرات غرب دست از لجبازی بردارد و آماده تفاهم شود و بر مبنای ادعاهای خود عمل کند. آن ها می گویند ما نگران هستیم که فعالیت های ایران در آینده منحرف نشود، این حرف غیرقانونی است چون آژانس بالای سر کار هست و نظارت کافی را دارد.

وی افزود: ما همواره به غرب گفته ایم که برای اعتماد سازی آماده ایم. یک بار با اروپایی ها توافق کردیم که اگر ما باهم به تفاهم نمی رسیم، این را واگذار کنیم به آژانس تا طبق فرمول آژانس پیش برویم اما آمریکا اجازه این کار را نداد. من با آقای شیراک و شرودر بر سر این فرمول توافق کردم. شاید یکی از راه حل ها این باشد که آژانس فرمولی را تهیه کند که ایران به غنی سازی برسد و جامعه جهانی هم نگران انحراف نظامی نباشد.

بازی برد برد با آمریکا امکان‌پذیر است

روحانی در مورد روابط ایران و آمریکا هم گفت: من جنگ را قبول ندارم. جنگ ما و آمریکا نه به نفع ماست و نه به نفع آمریکا. فکر نمی کنم در این مقطع آمریکایی ها به دنبال جنگ با ایران باشد. شاید بوش در مقطعی به دنبال جنگ با ایران بوده باشد، اما امروز این شرایط وجود ندارد چون آمریکا می داند که آثار این جنگ چقدر برای منطقه و منافع آمریکا مخرب خواهد شد. پایان تخاصم بین ایران و آمریکا جنگ نخواهد بود، البته شاید اسرائیل به دنبال این باشد اما قطعاً آمریکایی ها به فکر جنگ با ایران نیستند.

وی ادامه داد: اگر آمریکایی ها صداقت نشان دهند و آماده حل معضلات بین دو کشور باشند بازی برد برد امکان پذیر است.

باید در این انتخابات، نقص بعد از انتخابات گذشته (مسائل پس از انتخابات) را پوشاند

روحانی همچنین در مورد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری هم گفت:« من فکر می کنم انتخابات پیش رو اهمیت زیادی دارد. به دلیل همین جوی که دشمن برای کشور ما به وجود آورده است حضور ما در انتخابات بسیار مهم است. باید این انتخابات نقص بعد از انتخابات گذشته را بپوشاند و انتخاباتی برگزار شود که دنیا جلوی عظمت ملت ایران سر خم کند. همه ما باید از امروز مراقب رفتارمان باشیم. خواهش من این است کسانی که از امکانات ملی استفاده می کنند و در این امکانات در اختیارشان است، مثلا همین صداوسیما به گونه ای عمل کنند که مردم حس کنند هیچ کس به دنبال یک کاندید خاص نیست و این مردم هستند که انتخاب می کنند.

وی اضافه کرد: اگر نوع رفتار و بیان ما به گونه ای باشد که شائبه ای ایجاد کند که شاید فلان کاندیدا مد نظر هست، فضا از فضای قانونی و نشاط آور خارج می شود. اگر همه به قانون مقید باشند هیچ مشکلی به وجود نمی آید. قانون گرایی باید پررنگ باشد و همه آن را حس کنند. اساس انتخابات اساس اعتماد و امانتداری است. در انتخابات ریاست جمهوری قوه مجریه کشور به دست مردم ساخته می شود.

وی ادامه داد:« نقلاب به دلیل امید و اعتماد ملی و همینطور وحدت مردم پیروز شد. اگر وحدت و امید و اعتماد نبود مگر پیروزی ما میسر بود؟ انتخابات مقطعی است که باید با امید و اعتماد و وحدت سراسری برگزار شود. نباید بگذاریم انتخابات خوب ریاست جمهوری یازدهم به مسائلی آلوده شود که شکوه و عظمت حضور مردم کمرنگ شود.

مردم در انتخابات بخشی از حق مسلم خود را به عنوان امانت به فردی واگذار می‌کنند

روحانی در بخش پایانی سخنان خود در مورد خواص هم گفت: خواص در توضیح دادن ابعاد مساله، در تشویق مردم به قانون گرایی، ایجاد اعتماد بین مسولین و مردم و همچنین ایجاد آرامش نقش به سزایی دارند. حضور مردم وظیفه مهمی است. مردم می خواهند بخشی از حق مسلم خودشان را به فرد یا افرادی واگذار کنند.

وی در پایان خاطرنشان‌ کرد: حکومت برای مردم است و این مردم هستند که در چهارچوب قانون اساسی بخشی از حق خود را به عنوان امانت به یک نفر به مدت چهار سال واگذار می کنند. همه ما باید تلاش کنیم که مردم حس کنند یک کار بزرگی را برای آینده کشورشان انجام می دهند. مردم به دنبال دولتی کارآمد هستند و وظیفه همه مسئولین و خبرگان جامعه است که خودشان را برای یک انتخابات پر شور و پرنشاط آماده کنند. نظم و انضباط و سلامت انتخابات مردم ایران چشم همه دنیا را انشاءلله خیره خواهد کرد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    233 5
    آفرین و درود به این بینش و تفکر: (پایان تخاصم بین ایران و آمریکا جنگ نخواهد بود) چه خوب اگر یک دوستی پایدار باشد.
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    221 7
    امیدوارم عده ای معلوم الحال اجازه بدهند شما سیاست هایتان را اجرا کنید و پس از مدت ها یک آب خوش از گلوی مردم پایین برود!!! به خدا خسته شدیم از بس که از گرانی و تورم و بیکاری و نرخ طلا و دلار شنیدیم!! می خواهیم زندگی کنیم!! نه اینکه فقط زنده باشیم!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    اصلا همه چیزهای دیگه به کنار؛ آقای دکتر روحانی ادبیات، متانت، تشخّص و نوع حرف زدنش زمین تا آسمون با آقای احمدی نژاد فرق میکنه!
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    زیبا حرف زدن خیلی مهم نیست خیلیها از این حسن برخوردارند عمل مهمتره . من کار به هیچی ندارم فقط میدونم اگه پافشاری و شجاعت رهبری و آقای احمدی نژاد در سالهای اولیه ریاست جمهوری ایشان نبود الان باید در تمام فعالیتهای هسته ایمون مثل انچیزی که در لیبی اتفاق افتاد بسته میشد . خبر آنلاین فقط آن حرفهایی که باب میلته چاپ نکن
    • شهاب IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      21 1
      همین امثال شما کوتاه فکر ها هستید که فکر میکنید هنوز دوران گلادیاتوریه......دولتهای و کشورهای مختلف دنیا موضوعات از این مهمتر رو با گفتگو حل کرده.این که دیگه چیزی نیست
  • ن IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    16 6
    رابطه ایران و امریکا مثل رابطه روسیه و امریکایه که هیچ وقت دوستی توش نیست فقط باید رابطه کم تنش و معقول برقرار کرد و دنبال منافع خودمون و ارتباط سالم با دنیا باشیم
  • باب اتش IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 0
    رشد 125درصدی واردات ایران از امریکا و رشد بیشتر از این هستش و متاسفانه بعضی از تندرو ها سرشون زیر برفه هنوز!!! تاســـــــــــــــــــــــــــــــف
  • ایران دوست IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    بازی برد - برد دیگر چیست ؟ این جمله هم از آن نوع کلیشه هایی است که خود غربی ها از طریق عناصر غربگرا وارد واژگان سیاسی در ایران کرده اند ! مگر می شود در معادله ای که یک سرش حق ، آزادگی ، دفاع از مظلومان و سمت دیگرش باطل و ستمگری و خباثت ها قرار دارد دنبال نتیجه برد - برد ( به سود هر دو طرف) بود ! این خلاف سنت الهی مبارزه با ستمگران است و امروز ایران اسلامی یگانه وارث ابراهیم و موسی و عیسی است و آمریکا و انگلیس خبیث و صهیونیست وارث نمرود و فرعون و اسکندر ملعون اند آیا معنی واژه بازی برد - برد چیزی جز زمینه چینی برای سازشکاری با شیاطین است ؟! در دین و آیین ما فرجام کار همه ستمگران تنها شکست، خواری و نابودی است و بس ! و فرصت مبارزه با اهریمنان از بزرگ