پنجشنبه شب دو مشاور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک برنامه زنده تلویزیونی برخی اولویت ها و برنامه های دولت روحانی را تشریح کردند.

به گزارش خبرآنلاین برنامه «دیروز،امروز،فردا» شب گذشته با حضور مشاوران حسن روحانی یعنی مهندس ترکان و محمود واعظی پخش شد.

حقوق چهارسال نمایندگی مجلس با هزینه های تبلیغاتی سارگاری ندارد
اکبر ترکان در پاسخ به برنامه دولت روحانی برای مواجهه با مفاسد اقتصادی گفت:«باید ببینیم فساد از کجا آغاز می شود. جریان انتخابات ما در حوزه های نمایندگی مجلس یکی از روزنه های بروز فساد است. حقوق چهار سال نمایندگی گاهی با هزینه های تبلیغات راه یابی به مجلس قابل قیاس نیست. گاهی نمایندگان از برخی آدم هایی کمک مالی می گیرد که بعد از ورود وی به مجلس، افرادی که کمک کرده اند، توقعات و انتظارات فراقانونی از وی دارند. فساد از این جا آغاز می شود. این روند همینطور جلو می رود و وضع به گونه ای می شود که در دستگاه های اداری تا پول پرداخت نکنید، کارتان پیش نمی رود.»
وی ادامه داد:«افرادی که پول دریافت می کنند روی مبلغ چانه می زنند و رو میزی پول می گیرند. این موضوع دارد به روال عادی تبدیل می شود. اولین قدم، شفافیت است. هر شخص حقیقی یا حقوقی در کشورهای اروپایی باید تراز مالی تبلیغات انتخاباتی خود را ارائه دهد که در کشور ما هم باید این اتفاق بیفتد. این یکی از شاه بیت های مربوط به پیشگیری از فساد است. در دستگاه های اجرایی هم باید شفاف سازی شود. باید فرآیند کاری در ادارات باید مشخص باشد. »

باید مقررات زدایی شود
او با بیان اینکه باید مقررات زدایی شود، اظهار داشت:« پس شفاف سازی، اصلاح فرآینده ها و مقررات زدایی باید در کنار هم باشد و رسانه ها هم باید کارخودشان را انجام دهند. یخچال هم ترموسات دارد. کنترل باید خروج از محدوده تعریف شده نیاز است. کنترل جامعه به عنوان رکن چهارم دموکراسی، رسانه ها هستند.»

نامزدهای ریاست جمهوری ترازنامه مالی تبلیغات خود را گزارش دهند
ترکان خاطر نشان کرد:«اشکال قانونی عدم شفافیت در هزینه های انتخاباتی باید مرتفع شود. برای آغاز این شفایت همه نامزدهای این دوره از انتخابات ترازنامه مالی تبلیغاتی خود را گزارش دهند. این موضوع انشالله باید لایحه قانونی شود و در مجلس به تصویب برسد. رسانه ها باید عیوب دولت را به دولت هدیه کنند. باید اجازه دهیم سایت ها و روزنامه ها اطلاعات را رصد کنند و آن را به مردم اطلاع دهند و از آن طرف دولت نقد را بپذیرد و خودش را اصلاح کند.»

آئین نامه اجرایی قانون آزادی مطبوعات باید نوشته شود
واعظی نیز اظهار داشت:«قانون نکته بسیار مهمی است. اکثر مشکلات این است که یا قانون را نادیده بگیریم و یا آنطور که دلمان می خواهد تفسیر کنیم. اگر قانون همانطور که نوشته شده، اجرا شود جلوی خیلی از فسادها گرفته می شود. دولت قانون گرا نگران چیزی نیست و اتفاقاً از نظارت مردم از طریق رسانه ها بر کارهای دولت استقبال می کند تا مردم را همیشه پشت سر خود داشته باشد. اعتقاد بنده و بسیاری از همکاران من این است که دولتی که قوی باشد اما مستحضر به حمایت های مردم نباشد، موفق نخواهد بود. اساسی ترین کار این دولت این است که همه مردم را پشت سر خود داشته باشد.»
وی ادامه داد:«آیین نامه اجرایی قانون آزادی اطلاعات باید نوشته شود. مبارزه دولت با فساد، بدون شفافیت در رسانه ها به موفقیت نمی رسد. ما یک نقد دلسوزانه و علمی داریم که باید آن را قبول کنیم. نقد باید برای اصلاح دولت باشد نه اینکه پشت نقد پنهان شویم تا دولت را تخریب کنیم. اگر دولت از شفافیت و آزادی بیان نقد منصفانه استقبال کند و از آن طرف نقدها علمی و منصفانه باشد خیلی از مشکلات برطرف می شود.»

سازمان بازرسی کل کشور باید از زیر نظر قوه قضائیه خارج شود
ترکان در ادامه صحبت های واعظی گفت:«سازمان بازرسی کل کشور، ماجرای اصلاح سیستم را فراموش کرده است در حالی که هدف از تشکیل این سازمان بازخورد و اصلاح سیستم بوده است. بازرسی کل کشور باید از زیر نظر قوه قضاییه خارج شود و زیر نظر سه قوه کار اساسی انجام دهد، نه تنبیه و مجازات بلکه برای اصلاح سیستم! اگر بدانید بازرسی کل کشور چه به روز مدیران دولتی آورده است. این ها می روند یک اشکال از یک مدیر می گیرند و از دیگران زهر چشم می گیرند. اگر بخواهی مورد تعرض این ها قرار نگیری باید عافیت طلب باشی و یک گوشه بنشینی!»
ترکان افزود:« به نظر من حماسه اقتصادی هدف تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی را به عنوان هدف دنبال می کند. ظرفیت های صنعتی کشور امروز معطل است. یکی از فعالیت های آینده دولت راه اندازی دولت است. عین این کار باید در حوزه کشاورزی هم اتفاق بیفتد. یکی از دارایی های کشورها در دنیا سرمایه انسانی است. ما 75 میلیون جمعیت داریم که باید به عنوان 75 میلیون ذهن خلاق به این جمعیت نگاه کنیم. اگر این موارد را رعایت کنیم، حماسه اقتصادی محقق خواهد شد.»
واعظی نیز گفت:« همدلی به وجود آمده باید استمرار پیدا کند. این همدلی و حماسه اقتصادی را باید در بخش های مختلف ترجمه کنیم تا به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنیم. برای تحقق حماسه اقتصادی باید سیاست خارجی را هزینه اقتصاد و توسعه و تولید کنیم. همیشه اقتصاد و فرهنگ در خدمت سیاست خارجی بوده، اما که سیاست خارجی باید با تمام وجود در خدمت اقصاد و فرهنگ و... باشد. اگر این اتفاق بیفتد مشکلات خارجی حل می شود و حماسه اقتصادی هم محقق خواهد شد.»

بحث معیشت مهم است اما تباید نسبت به فرهنگ هم بی توجه باشیم
محمود واعظی در مورد تغییرات سیاسی دولت گفت:«کشور ما بر اساس قانون اساسی و میراثی که امام به جا گذاشته اند و رهنمودهای رهبری یک اصول کلی را در سیاست خارجی و بخش های دیگر دنبال می کند. دولت جدید در ارتباط با اصولی که میراث انقلاب اسلامی است و آن اهدافی که برایش تلاش می کنیم روشن است. چیزی که باید تغییر کند روش ها، نوع تعامل، استفاده از ابزارها و نیروهای کارآمد است.» 

او افزود:«درست است که بحث معیشت مهم است اما انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و ما نباید نسبت به فرهنگ بی توجه باشیم. امروز بحث اقتصاد و سیاست خارجی به هر دلیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در سیاست خارجی رویکردها با رویکردهای فعلی کاملا تفاوت خواهد داشت. موضوع رویکرد تعاملی در روابط خارجی به طور جد دنبال خواهد شد. دکتر روحانی این راهبرد را از سند چشم انداز استخراج کرده اند. بخش روابط خارجی این سند، راهبرد تعامل موثر و سازنده را توصیه کرده تا سال 1404 ایران کشور توسعه یافته با جایگاه اول در منقطه باشد.»
وی ادامه داد:«وقتی می گوییم سیاست ما سیاست تعامل سازنده است یعنی چیزی که در سیاست خارجی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، منافع و امنیت ملی است. دستگاه سیاست خارجی کشور باید برای تحقق هرچه بیشتر منافع ملی و امنیت کشور با کشورهای مختلف تعامل داشته باشد. دولت جدید سعی دارد اقدامات خود را انجام دهد و نتایجی را کسب کند و بعد گزارشات را به مردم ارائه دهد.»
واعظی همچنین گفت:«برای کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی برنامه های مشخصی وجود دارد که روابط، روابط مناسبی باشد. برای کشورهای اروپایی و آسیایی و کشورهای مصرف کننده انرژی نیز برنامه های مشخصی داریم. مجموعه برنامه ای که در بخش سیاست خارجی وجود دارد، باعث می شود تغییراتی در سیاست خارجی کشور به جود بیاید.»

اهداف برنامه چهارم تعقیب نشد
مهندس ترکان نیز در مورد اولویت های اقتصادی دولت تدبیر و امید گفت:«باید برگردیم و ببینم مشکل از کجا آغاز شده و از همان نقطه به اصلاح مسیر بپردازیم. مشکل از آنجا آغاز شد که در ابتدای دولت نهم اشخاصی آمدند و گفتند برنامه چهارم را قبول ندارند که البته این موضوع ناشی از عدم شناخت برنامه و یا کم سوادی بود که در نهایت گفتند برنامه را اجرا نمی کنند و بزرگترین قانون شکنی تاریخ کشور اتفاق افتاد. ممکن است کسی بگوید من سلیقه خاص خودم را دارم اما اینکه کلیت آن را قبول نمی کنیم و دستور به خمیر شدن آن می دهیم، منجر به این می شود که دوره طولانی را بدون برنامه طی کنیم.»

وی افزود:«اهداف برنامه چهارم تعقیب نشد و به ثمر نرسید. مشکل بعدی از آنجا اغاز شد که دولت دستور داد روند افزایش قیمت ها همراه با نرخ تورم، متوقف شود. تثبیت شدن باعث شد قیمت های تثبیتی با قیمت های واقعی فاصله بگیرد و ضامن این ماجرا یک جایی در رفت و مشکلات زیادی را برایمان ایجاد کرد. باید برگردیم و از همین نقاط نظام تصمیم گیری کشور را اصلاح کنیم و به قانون تکیه دهیم.»
ترکان ادامه داد:«تثبیت قیمت دلار یکی دیگر از مشکلات است. اشخاصی تصور کردند اگر نرخ دلار را ثابت نگه داریم گرانی اتفاق نمی افتد. اگر دلار ثابت نگه داشته شود، سازنده محصولات با توجه تورم داخلی نمی تواند با کالای وارداتی رقابت داشته باشد. در نتیجه ظرفیت عظیمی از تولید کشور معطل ماند و جای آن کالای خارجی وارد شد.»

کمیته اقتصادی روحانی تشکیل شده است
مشاور دکتر روحانی همچنین گفت:«دکتر روحانی کمیته اقتصادی را تشکیل داده اند که روی برنامه صد روزه آقای دکتر کار می کنند. انشالله این برنامه به تائید دکتر خواهد رسید و در صد روز آن را اجرا خواهند کرد. حرکت به سمت حل مشکل بیکاری یکی از اهداف این برنامه است. باید بی کاری را سبک کنیم. آقای روحانی مساله اشتغال و راه اندازی ظرفیت های معطل صنعتی و تولیدی را در اولویت قرار داده اند.»
دکتر واعظی در بخش دیگری از برنامه در مورد شاخصه های اعتدال گرایی دولت دکتر روحانی اظهار داشت:«کشور ما از افراط و تفریط همواره لطمه خورده است. چه اصلاح طلب و چه اصولگرا اگر بخواهد تندروی کند همه چیز را می بندد واگر بخواهد باز برخورد کند حقوق و منافع مردم و کشور نادیده گرفته می شود. این دلت به دنبال این است که یک مشی اعتدالی را در همه بخش ها رعایت کند.»
واعظی افزود:«اعتدال در عرصه های مختلف، تعاریف گوناگون دارد. در سیاست خارجی مهم این است که بتوانیم با طرف های مقابل خود با منطق کار کنیم و از هرگونه شعارزدگی، سیاست زدگی و یا از روش هایی که ما را به حقوق خود نمی رساند و فقط مصرف داخلی دارد بپرهیزیم. چیزی که به هرحال در فرهنگ اسلامی ما و در آموزه های دینی ما به آن توصیه مرتب شده و در فرهنگ ایرانی ما نهادینه شده است را پشتوانه روابط خارجی خود قرار دهیم. در شرایط جدید قطعاً بسیاری از رفتارهایی که در دوران گذشته مثل زبان، مواضع تند، مواضع متغییر و... را مشاهده کردیم را نخواهیم دید.»
وی ادامه داد:«افرادی که مسولیت می پذیرند به نوعی باید نسبت به کار خود دارای تجربه باشند. الان کشور ما نمی تواند با سعی و خطا فرصتی فراهم کند تا افراد تجربه کسب کنند. بحث بعدی، اعتقاد افراد به نظام، ولایت فقیه و رهنمودهای ولی فقیه و قانون اساسی است. مورد سوم، بحث تدین و اعتقاد به دین مبین اسلام در عمل است. مورد چهارم این است که از نظر جریان های سیاسی افراد باید در یک فضای معتدل قرار داشته باشند. طیف های افراطی دو طرف در مشی اعتدالی دولت جدید جای ندارند اما کسانی که شاخصه هایی که گفتم را دارا باشند و از نظر مشی معتدل باشند، چه اصولگرا و چه اصلاح طلب برای فعالیت در دولت یازدهم در نظر گرفته خواهند شد.»

آخرین مذاکرات دولت احمدی نژاد و تیم دولت منتخب
مهندس ترکان هم در ادامه برنامه در مورد کمیته مشترک دولت فعلی و دولت آینده اظهار داشت:« آقای احمدی نژاد فرمودند وزرای دولت با دکتر روحانی از طریق آقای بقایی همکاری داشته باشند. از طرف دکتر روحانی هم بنده ماموریت پیگیری این موضوع را قبول کردم. امروز یک جلسه دو ساعته با آقای بقایی داشتیم. رسیدگی به برخی امور فوری در اولویت مباحث ماست. البته دولت خودش وارد بعضی از این مسائل مثل تامین کالاهایی اساسی شده است که این کار را به خوبی انجام داده است و توانسته به موقع خریدهای لازم را انجام دهد. گفت و گوی امروز و بحث هایی که با آقای بقایی انجام شد، آغاز ماجرا بود و از شنبه این موضوع نزدیک تر پیگیری خواهد شد.»
ترکان در مورد موضع دولت نسبت به هدفمندی یارانه ها هم به رنجبران گفت:«یکی از موضوعاتی که با اقای بقایی در مورد آن صحبت کردیم این بود که لازم است جلساتی بین آقای روحانی و آقای احمدی نژاد برگزار شود که تیم اقتصادی آقای روحانی و تیم اجرایی قانون هدفمندی یارانه های دولت فعلی نیز در آن حضور داشته باشند، تا در این مورد صحبت شود. الان یک قانون وجود دارد که در بودجه امسال، برش یک ساله دارد. دولت اقای فعلی و دولت اقای روحانی موظف به اجرای این قانون بودجه هستند و باید اجرا شود. اگر اتفاق دیگری می خواهد بیفتد که نیاز به قانون جدید دارد باید به دنبال اصلاحیه برویم اما الان تکلیف ما اجرای قانون فعلی است.»

دعوت برای انصراف از دریافت یارانه
وی ادامه داد« بخش هایی از گروه های پردرآمد جامعه نیازی به این مبلغ ندارند. ممکن است از بعضی دهک ها دعوت کنیم تا این مبلغ را دریافت نکنند و آن را به دهک های پایین تر اختصاص دهیم.»
دکتر واعظی در ادامه این برنامه در مورد انتخابات یازدهم گفت:«انتخابات در سه سطح قابل بررسی است. سطح اول فضا سازی بود که برای این انتخابات در خارج از کشور به وجود آمد. خیلی تلاش کردند این انتخابات و نتیجه آن را از قبل تعیین شده و غیر دمکوراتیک اعلام کنند. تمام مباحثی که در رسانه های مختلف غربی و گروه های ایرانی خارج و داخل کشور، به این مطلب پرداختند زمینه فکری را تبلیغ کرد که غرب به دنبال آن بود. بیست روز آخر تبلیغات و چیزی که در صدا و سیما به بحث کذاشته شد، شاهد شفافیت در مباحث مختلف و رقابت جدی بین نامزدها بود که این افراد توانستند در یک دوره بیست روزه با مردم حرف بزنند و دیدگاه های خود را با آن ها در میان بگذارند. در دو مناظره آخر، تفاوت نامزدها مشخص شد. این هم عرصه ای بود که استاندارهای بالای بین المللی را دارا بود. از طرف دیگر ما شاهد این بودیم که نامزدها اخلاق را رعایت کردند.»
وی افزود:«در بین مردم عقلانیت و پختگی دیده می شد که با تمام احساسی که داشتند، خیلی خوب برخورد کردند. اخلاق در این انتخابات برنده واقعی بود که باید به آن توجه ویژه ای داشت. مردم خیلی خوب عمل کردند. مردم ما فهمیند. مسولین باید به این مردم فهمیم افتخار کنند. این انتخابات بازنده نداشت و همه نامزدها پیروز بودند.»
واعظی ادامه داد:«بعد از انتخابات هم ما شاهد این بودیم که طرفداران نامزدهای مختلف، هم دوش بقیه شادی کردند. رئیس جمهور منتخب هم اظهار داشت که من رئیس جمهور همه مردم ایران هستم. نکته دیگر این بود که نامزدهای دیگر خیلی سریع توانستند رقابت را به رفاقت تبدیل کنند.ملت و کشور ما شایسته این نوع رفتار هستند.»

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    108 3
    برنامه خيلي خوبي بود . به نظرم اگر از شر شيطان در امان باشيم آينده روشني در انتظار ايران ، ايراني است
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      3 11
      خواب دیدی خیر باشه ، صدای دقل از دور خوش است
  • بی نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    94 3
    من با اینکه به ایشون رأی ندادم ولی اگر بتونن این حرف هایی که مشاورینشون گفتن رو انجام بدن خیلی خوبه. ارائه ترازنامه توسط نمایندگان. عملکرد فراقوه ای سازمان بازرسی و ... . ان شاء الله اگر این حرف ها رو واقعاً اجرا کنن رأی دوره ی بعد من حتماً ایشون هست البته باید دید که چقدر حرف ها به عمل تبدیل میشه. در هر صورت الآن ایشون رئیس جمهور همه ماست و همه از ایشون حمایت می کنیم به امید اینکه موفق بشن. امیدوارم ایشون تو زمینه اینترنت و افزایش سرعت هم برنامه ای داشته باشه.
  • علی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    72 6
    واقعا ترکان نمونه یک مدیر کامل و کارآزمودست. چند تا از وزیر مثل ایشان تو کابینه باشند کابینه بسیار قوی تشکیل خواهد شد.
  • rerza IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    33 13
    دیشب حرفای قشنگی زده شد فقظ چند تا سشوال تو ذهنم هست؟ چرا اقای ترکان این کارهارو در دولت سازندگی و اصلاحات عمی نکردن؟ اقای ترکان گفتند که برای سرمایداران امنیت سرمایه گذاری می گزاریم و برای فقرا یارانه 2برابر میشه؟ این یعنی چی؟ یعنی نظام سرمایه داری. من یک اصلاح طلبم اما این سوالات من رو تو تردید گذاشته؟
    • ایرانی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      11 4
      سلام دوست عزیز نظام سرمایه داری با تعریف فعلی آن و آنچه در ذهن شماست رو منم قبول ندارم. ولی تعریف جدیدی در ذهن خودم دارم که در آن سرمایه رو پول نمی‌دانم بلکه تخصص، پشتکار، برنامه مدون و تعهد سرمایه واقعی است!!! دوست من اگه کسی پول رو دست انسانی بدهد که نه برنامه دارد، نه تخصص دارد، نه توان و پشتکار لازم را دارد این یعنی خیانت در حق همان آدم و نابودی بیت‌المال!!!!!!! باید قبول کرد توانایی همه یکسان نیست و جامعه‌ای موفق است که بتواند توانایی‌های بالقوه اعضای خود را به بهترین نحو بالفعل کند...
    • reza A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      4 3
      سلام ممنونم که نظرتون رو دادید . اما یک سوال؟ به نظر شما این گول زدن ادمای بی سواد و افرادی که از تمکن مالی زیادی برخوردار نیست که ماه به ماه بهشون ماهی 45 هزارتومان یا فوقش 100هزار تومان بدن؟ بعد هم سرمایه داران ب به نظر شما این افراد اونموقع انگیزه ای واسه ی کار کردن دارن؟ چرا دولت تدبیر و امید با یارانه این افراد کارخانه و مراکز تولیدی واسه اشتغال راه نمیدازه تا بیشتر از این یارانه بدست بیارن. واقعا هر نفر با ماهی 45هزار تومان یا 180هزارتومان میتونه چکار بکنه؟ خبرانلاین خواهشا بزار روی صفحه.
    • ستاره IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      7 2
      دوست عزیز! من نمیدونم تعریف شما از سرمایه داری چیه...ولی قدر مسلم تا سرمایه ای نباشه کار /تولید/رونق اقتصادی هم به وجود نمیاد وقتی میگن امنیت برای سرمایه دار ایجاد میکنیم یعنی این اطمینان رو بهش میدیم که بیاد سرمایش رو وارد بازار کار ودر جهت تولید به کار بگیره.
    • reza A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      3 1
      سلام متوجه شدم اما بحث اینکه اقای ترکان جامعه رو به دو دسته تقسیم کردن 1. سرمایه داران 2. دهک پایین. وقتی دولت بخاد به دهک پایین یارانه بده اونوقت اونا انگیزه ندارن کار بکنن اگر هم بخان کار بکنن با دستمزد بالا کار می کنن و این یعنی افزایش تولید چون وقتی یک سرمایه گزاذ بخاد کارخانه بزنه کارگاه تولیدی بزنه باید نیرو داشته باشه.نیروش کیا هستن؟ این هزینه هارو فقط مردم تحمل می کنن. من مخالف یارانه هستم اقای خاتمی در دولت خودش میخاست ظرف 5 سال هدفمندی رو انجام بده بدون یارانه وبا افزایش کم قیمت ها. اگر روند پرداخت یارانه ادامه بکنه فاتحه اقتصاد خوندست. در ضمن سرمایه گزار هم سمت تولید نمیره سمت واردات میره تا پول یارانه دهک پایین رو جذب کنه.
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      0 0
      عملکرد اقتصادی دولت طوری بوده که فضای کسب و کار و تولید رو از رونق انداخته و به این وسیله تعداد بسیار کمی شغل ایجاد شده و تعداد بسیار زیادی شغل از بین رفته و با تزریق سالانه 40 هزار میلیارد تومن نقدینگی بوسیله یارانه ها تورم قابل ملاحظه ای هم به وجود اومده.این بیکاری و تورم بیشتر قشر متوسط و ضعیف جامعه رو تحت تاثیر گذاشته.بهترین راه استفاده از این ظرفیت جدیدی هستش که ایجاد شده.باید از 10 دهک یارانه بگیر 7 دهک رو حذف کنن و پولش رو به صنعت و کشاورزی و تولید تزریق کنند.این 7 دهک بالا تعداد کمی این پول براشون رقمی نیست و یا قسمت عمدشون از درک بهتری نسبت به شرایط مملکت برخوردارن(نمونش همین رای دادنها)و متوجهن که این یارانه ها هیچ کمکی بهشون نمیکنه و بهتره که شغل داشته باشن تا یارانه بگیرن.
  • محمد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    45 3
    این مهمه که رییس جمهور شخصیتی داشته باشند که آدم های حرفه ای و درست و حسابی حاضر باشند باهاش کار کنند . آقای احمدی نژاد و اطرافیان و کابینه اش رو ملاحظه بفرمایید . .. و همین الان مشاورین آقای روحانی قبل از تشکیل کابینه آقای ترکان توی این برنامه قذر کل مدت معاون اولی آقای رحیمی صحبت های پخته و به جا داشتن!!
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    23 14
    الان همه به به و چه چه میکنن. اوایل دوران آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد هم همین طور بود. باید دید چهار یا هشت سال دیگه چی میگن.
  • امرى A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    12 1
    اولين قولشون كهوخيلى همر سادس ازادى مطبوعات وتدوين و تصريب قانون مناسبه. اينكار يعنى يه شروع خوب .... تركان مدير خوشفكر و لايقيه اما عملكرد دولت در كل مهمه
  • بی نام A1 ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    11 3
    برخی به بهانه ساده زیستی دم از کم کردن حقوق رسمی نمایندگان مجلس و مسئولان می زنند که باعث می شود در عوض برخی از آن مسئولان صدها و یا هزاران برابر حقوق رسمی خود از راه رشوه و غیره پول در بیاورند.
  • محم IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    5 3
    اصلاح یعنی اعتدال یعنی هرس در باغبانی که باید همیشه در زمستان انجام شود رای به روحانی یعنی نوعی اصلاحات و حذف شاخ و برگهای زاید برای باروری بیشتر
  • آرش A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    ضمن عرض سلام بنده آرزوی موفقیت برای دولت یازدهم را از خداوند بزرگ مسئلت دارم. و عاجزانه خواهشمندم اگر قرار است اصلاحاتی صورت بگیرد از اموزش و پرورش شروع کنید که دغدغه همه ملت ایران است و بگونه ای مادر همه وزارتخانه ها و کارخانه اصلاحات است.در ضمن آموزش و پرورش باید رایگان باشد تا دانش آموز با آرامش خاطر آموزش ببیند و اون استرسی که خانواده ها برای پرداخت شهریه ها و هزینه های مترتب بر آموزش دارند خواسته یا نا خواسته به اون بچه و به اون دانش آموز منتقل خواهد شد و در میزان یادگیری دانش آموز و راندمان کار آموز و پرورش هم اثر خواهد گذاشت و همین قضیه نیز برای معلمان و اساتید هم صادق است که به فکر آموزش باشند یا برطرف کردن مشکلات ناشی از اون استرس ها و پرخاشگری ها. سپاسگزارم.
  • حميد IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    سازمان بازرسي به نظر من هم بايد زير نظر سه قوه كار كند نه فقط قوه قضاييه.