۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۸

سعید بالادستیان

هرچه ذخایر نفت‌وگاز موجود در کشور زودتر کشف شوند منافع حاصله آنها برای کشور بیشتر خواهد بود، زیرا اولویت‌بندی در توسعه مخازن و بهره‌برداری از آنها با بصیرت و شناخت بهتری انجام می‌شود، بهره‌برداری از مخازن مشترک زودتر در اولویت قرار می‌گیرد و بالاخره سهمیه ایران در تولید اوپک و در نتیجه نقش ایران در اوپک بیشتر می‌شود.

با این حال تا یکدهه پیش تنها حدود یک چهارم مساحت ایران مورد عملیات اکتشافی کامل قرار گرفته بود. از دلایل این عقب‌ماندگی می‌توان به:

* مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی

* باورها و برآوردهای اشتباه در مورد توان داخلی در این زمینه

* نبود برنامه مدون برای انجام عملیات توسعه‌ای

* محدودیت‌های قانونی در مورد نحوه ارجاع کار به شرکت‌های خارجی اشاره نمود. در برنامه‌ریزی عملیات اکتشافی مناطق مرزی باید در اولویت قرار گیرند. خوشبختانه در سال‌های اخیر حرکت خوبی در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران شروع شده است. ضمن ادامه این روش بایستی توانمندی‌های داخلی نیز تقویت شوند.

هرچه ظرفیت تولید نفت کشوری بیشتر باشد، قدرت تاثیرگذاری آن در سیاست‌های نفتی جهان و اوپک بیشتراست. البته اضافه ظرفیت بایستی در حد معقول و حساب شده باشد وگرنه زیان عدم بهره‌برداری به موقع از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را در بر دارد. در توسعه میادین نفتی میادین مشترک با همسایگان اولویت دارند.

با برنامه‌ریزی هدفدار می‌توان نسبت به انتقال دانش فنی عملیات اکتشافی و توسعه میادین نفت‌وگاز از شرکت‌های معتبر خارجی اقدام نمود. تاسیس شرکت‌های پیمانکاری بین‌المللی جهت عملیات اکتشافی و توسعه میادین از اولین قدم‌هایی است که یک کشور نفت‌خیز بایستی بردارد تا در عملیات توسعه‌ای خود وابسته به خارجی‌ها باقی نماند.

در کشورهایی مانند نروژ که این اقدام انجام شده، درآمد دولت از عملیات شرکت‌های نفتی، بیش از درآمد وی از فروش نفت خام است.

توسعه میادین مشترک با همسایگان بایستی در اولویت قرار گیرد. توسعه میادین مشترک به‌صورت یکپارچه و توسط کشورهای صاحب سهم از نظر اقتصادی و بهره‌برداری بهینه به نفع همه شرکا است و به حسن همجواری نیز کمک می‌کند.

در حال حاضر میادین نفتی مشترک ایران در اولویت توسعه قرار دارند و به نظر می رسد افزایش اکتشاف ها در مناطق مرزی و توسعه میادین نفت و گاز این مناطق می تواند تاثیرگذاری ایران در بازارهای جهانی را بیشتر کند.

بنابراین در شرایط فعلی بهترین رویکرد ایران می تواند اکتشاف و توسعه میادین نفتی و گازی موجود در مناطق مرزی باشد تا از این طریق قدرت ایران در منطقه و خاورمیانه را افزایش داد.

*مدیرعامل شرکت عملیات اکتشاف نفت

 

31222

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    1 0
    با سلام اگر مسولان نظر بنده را دیدن توجه کنن ما در شهرستا ن پارس اباد یکی از شهرهای بزرگ استان اردبیل هستیم این شهر یکی از قطب کشاورزی ایران است اما فقط کشاورزی نداریم ما چاه نفت داریم ولی نمیدون چرا دولت محترم نمیاد از اون استفاده کنه اخه تا اونجایی که من اطلا دارم چاه نفت 30 سال پیش حفاری شده و به امان خدا انجوری مونده
  • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    1 0
    این اولویت از اول هم بوده حالا چرا تعلل و کوتاهی کردن نمیدونم!!!