۰ نفر
۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
سپاس از رهبر فرزانه ایران

رهبر انقلاب اسلامی، با مدیریتی هوشمند، فرآیند انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را با درایت در مسیر مردم‌سالاری دینی پیش بردند. از این‌رو، بدون تملق و یا اغراق، ایشان و ملت ایران را پیروز واقعی انتخابات بایستی دانست.

مروری بر سخنان ایشان در ۳ ماهه اخیر، این مدعا را ترسیم و تثبیت می‌کند:


۱- تاکید بر شور انتخاباتی و گسترش مشارکت و حضور حداکثری مردم، بیت‌الغزل سخنان ایشان بود. در حالی که پاره‌ای از نگرش‌های امنیتی تحت تاثیر حوادث سال ۸۸، از حضور آراء مطمئن و کم دردسر سخن می‌گفتند، اما ایشان از همان خطابه‌های حرم رضوی در آغاز سال ۹۲، تا آخرین سخنان، بر حضور پر شور حداکثری تاکید ورزیدند و آن را ضامن امنیت و رافع تهدیدهای دشمنان شمردند و با این ملاحظات، سال ۹۲ را سال حماسه سیاسی نامیدند و در سخنان ۲۲ خرداد ماه، حتی از کسانی که نمی‌خواهند از نظام حمایت کنند، برای حمایت از کشور، دعوت به حضور در پای صندوق‌های رای کردند.


۲- ایشان در سخنان حرم رضوی فرمودند: در انتخابات همه سلیقه‌ها و جریان‌های معتقد به جمهوری اسلامی باید شرکت کنند... انتخابات مال یک سلیقه خاص، مال یک جریان فکری و سیاسی خاص نیست.
این نگرش، از سوی ایشان در ۳ ماهه اخیر، به گونه‌ای پیوسته مورد تاکید و حمایت قرار گرفت. علی رغم آن‌که نگرش‌های بسته و انحصارگرا می‌کوشیدند که انتخابات در مدار سلایق خاص برگزار شود، اما این دیدگاه نتوانست در قبال نگرش فراگیر ایشان مقاومت کند و مسیر انتخابات را از واقعیت مردم‌سالاری دینی دور کند.


۳- تاکید بر این که رای مردم تعیین‌کننده نهایی است، از دیگر نکاتی است که رهبری از همان سخنان آغازین سال در حرم رضوی تا آخرین سخنان مورد توجه‌شان بود. این تاکیدات، اعتماد‌آفرین به نقش مردم در ثبات یا چرخش سکان قدرت اجرایی کشور شد و هر چه روزهای انتخابات نزدیک‌تر می‌شد، در شور و شوق انتخاباتی تاثیر آفرین‌تر بود.


۴- ایشان از سخنان حرم رضوی تا روز رأی‌گیری بر این نکته تاکید کردند که رأی ایشان شخصی و مخفی است و هیچ کس حق ندارد که با شایعه‌پراکنی یا نیت‌خوانی و یا روش‌های دیگر، کاندیدای خاصی را مورد حمایت و یا نظر ایشان بداند. ایشان در حرم رضوی فرمودند:
«رهبری یک رأی بیشتر ندارد... این را هم تا وقتی در صندوق رأی انداخته نشود، هیچ کس از آن مطلع نخواهد شد... از حقیر کسی در این زمینه چیزی نخواهد شنید.»
و در روز انتخابات (۲۴ خرداد) هم با صراحت اعلام کردند که حتی نزدیکان و فرزندان‌شان هم از نظر ایشان مطلع نیستند.
این تاکیدات و اهتمام‌ها، زمینه بسیاری از شایعه‌سازی‌های غلط را (که می‌توانست مردم‌سالاری دینی را به غلط تبعیت از آراء شخصی معرفی کند) منتفی و از بین برد و زمینه را برای حضور و رأی سلایق مختلف اجتماعی و سیاسی فراهم کرد.


۵- تاکید ایشان بر قانون‌گرایی و تمکین نافرمانی‌ها انتخاباتی و طرفداران از روندها و فرآیندهای قانونی (علی رغم آن که ممکن است در سازوکارهای آن ایرادات و انتقاداتی باشد) از دیگر محورهای مستمری بود که مورد توجه و عنایت ایشان در سه ماهه اخیر بود. این فضای قانون‌گرایی توانست دغدغه‌های امنیت انتخاباتی را در سال ۹۲ ( که اولین انتخابات ریاست‌جمهوری پس از سال ۸۸ بود) کاهش دهد و به مرور، فضایی مطمئن را برای برگزاری آرام انتخاباتی فراهم سازد.


۶- تاکید بر امانتداری آراء مردم از نکات مهم دیگری بود که از سوی ایشان در سخنان با مسئولان انتخابات ارائه شد. ایشان در دیدار با دست ‌اندرکاران انتخابات در ۱۶ اردیبهشت ۹۲ فرمودند:
«هم در مرحله قرائت آراء، هم در مرحله حفظ آراء صندوق‌ها باید مرّ قانون رعایت شود و نهایت امانت‌داری انجام بگیرد.»
این ملاحظات، با تعابیر سنگین‌تر و جدی‌تری نیز تداوم یافت. از جمله این که رعایت آراء مردم در صندوق‌های رأی به عنوان «حق‌الناس» محسوب می‌شود و نباید مورد کم‌توجهی و یا بی‌دقتی قرار گیرد.

مجموعه محورهای فوق و نکات دیگر، نشان می‌دهد که در خلق حماسه سیاسی سال ۹۲ بایستی نقش این مدیریت هوشمندانه را پاس داشت و سپاس‌مند بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298849

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =