لوموند: جامعه جهانی آمادۀ همکاری با روحانی است

روزنامۀ لوموند در خبری با اشاره به واکنش‌های جهانی نسبت به انتخاب روحانی، از آمادگی رهبران جهان برای همکاری با روحانی خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند در یادداشتی می‌نویسد: روحانی مذهبی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید و همگان در حوزۀ سیاست خارجی منتظر سیاست او در قبال پرونده هسته ای و سوریه هستند. جانشین احمدی نژاد در کمپین‌های تبلیغاتی خود اعلام کرده بود که در مواجهه و گفتگو با غرب نرمش بیشتری از خود نشان خواهد داد. مسئله مذاکره مستقیم با آمریکا، دشمن تاریخی ایران در این میان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال کاندیدای سابق اعلام کرده بود که کابینۀ وی، کابینۀ مصالحه و یا تسلیم نخواهد بود.
واشنگتن آمادۀ همکاری مستقیم با تهران است
ایالات متحده آمریکا پس از پیروزی رئیس‌جمهوری میانه‌رو محتاطانه اعلام کرده است که آمادۀ همکاری مستقیم با تهران بر سر پروندۀ هسته‌ای ایران است. در بیانیۀ کاخ سفید آماده است: چنین تعهدی به منظور یافتن راه حلی دیپلماتیک و رفع نگرانی جامعه جهانی است. امید داریم که حاکمیت متوجه ارادۀ مردم ایران باشد و گزینه‌های مسئولانه را برای آیندۀ بهتر در پیش گیرد.
بی اعتمادی اسراییلی‌ها
واکنش اسراییل نسبت به رییس جمهور میانه روی ایران همچنان بی اعتمادی است و این اتفاق را بی اهمیت خوانده است. در بیانیۀ وزارت خارجۀ اسراییل آمده است: بعد از انتخاب رییس جمهور جدید ایران همچنان به سیاست‌های پیشین خود در زمینه هسته ای ادامه خواهد داد. ایران باید مطالبات جامعه جهانی برای پایان دادن به فعالیت های هسته ای را بپذیرید.
استقبال کاترین اشتون
اشتون در مقایسه با اسراییل موضع کمتر خصمانه ای داشت. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئول مذاکره میان ایران و گروه 1+5 نیز هست، در بیانیه ای اعلام کرد که مصمم است که با رهبران جدید به منظور یافتن راه حلی دیپلماتیک بر سر پرونده هسته ای ایران مذاکره کند.
لندن، برلین و پاریس نگران موضع ایران در پرونده هسته ای و سوریه هستند
انگلستان با اشاره به نگرانی جامعه جهانی نسبت به پرونده هسته‌ای، از ایران دعوت کرد که در مسیر جدیدی گام بردارد. در بیانۀ وزارت خارجه آمده است که مطالبات جامعۀ جهانی در قبال موضع ایران در پرونده هسته ای و همچنین سوریه قوی است.
لوران فابیوس، وزیر خارجۀ فرانسه نیز در بیانیه‌ای ضمن ستودن عزم قوی ایرانیان برای دمکراسی اعلام کرد فرانسه آمادۀ همکاری با رییس جمهور جدید است.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    ما روحانی رو انتخاب کردیم که تو مذاکره و سیاست شمارو شکست بده و حقوق ملت ایران رو بگیره! وگرنه هیچکی اینجا به فکر تسلیم در برابر شما نیست! همه اینجا خواهان روابط دیپلماتیک با دنیا هستیم نه دنبال ژاندارم منطقه بودن! ژاندارمی رو بدین به همون عربستان!
    • بی نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      6 0
      ما ایرانی های میانه رو هم نگران موضع فرانسه در مورد سوریه هستیم. خودمان هستیم، من اصلا درک نمیکنم که فرانسه چرا طرف بشار اسد نیست که از معدود حاکمان در منقطه است که مانند دولت فرانسه "سکولار" هست.
  • بی نام DE ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    اون بخشی که درباره اسراییل نوشته شده نشون میده که ایران سر ناسازگاری با کشوری نداره بلکه این اسراییل است که با همۀ دنیا مشکل داره. جامعه جهانی از انتخاب آقای روحانی ابراز امیدواری کرده اون وقت این اسراییلی ها بی اعتمادند. به درک
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    65 2
    از جامعه جهانی انتظار داریم تحریم ها را بردارند.
  • علی A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    56 0
    یقین دارم هیچ کشوری به اندازه اسراییل از رفتن احمدی نژاد ناراحت نست !