چند روز قبل خبر افتتاح دیتاسنتر فیس بوک در شمال سوئد را منتشر کردیم و برخی ویژگی های آنرا بر شمردیم.

آنچه نقل محافل علمی شده بحث اوپن سورس شدن سخت افزاری است که ادبیاتی کاملا جدید در ساخت دیتاسنترها محسوب می شود.

کمپانی Open Compute Project / یا OCP، با شیوه ای کاملا نو ، این دستاسنتر را ساخته و حالا قصد دارد فاکتورهای جدید در معماری این دیتاسنتر را به سایر پروژه های جدید تسری دهد.

این کمپانی قصد دارد ادبیات Open source Hardware را مانند اوپن سورس نرم افزاری جا بیندازد. معنای اوپن سورس سخت افزاری در واقع استفاده از نیروهای طبیعت در خنک نگهداشتن دیتاسنتر و سایر بخش های مرتبط است که انقلابی در ساخت دیتاسنترها به وجود آورده است. دقیقا آنچه لینوکس برای دنیای نرم افزار خلق کرده، قرار است OCP برای دنیا سخت افزار ایجاد کند.

در ساخت دیتاسنتر از دو نوع مادربورد اینتل و AMD استفاده شده است:

dual Intel Xeon® 5500 or Intel Xeon® 5600 socket motherboard with 18 DIMM slots

و dual AMD G34 socket motherboard (Magny Cours or Interlagos) with 16 DIMM slots

برخی نکات شاخص درباره این دیتاسنتر به شرح زیر است:

نزدکی مدار قطبی در شمال سوئد واقع شده و 8 ماه از سال از سیستم خنک کننده طبیعی استفاده می شود.(در گرم ترین فصل دما به 25 درجه بالای صفر می رسد)

گوگل نیز یکی از دیتاسنترهای خود را نزدیک دریای بالتیک در فنلاند در سال 2009 راه اندازی کرد که از سیستم خنک کننده مشابه استفاده می کند.

14 موتور دیزل مولد انرژی با خروجی 40 مگاوات به صورت پشتیبان استفاده می شود.

هزینه ساخت دیتاسنتر فیس بوک در لولئا حدود 760 میلیون دلار تخمین زده شده است.

منبع: اوپن کامپیوت، تی جی دیلی 

56501 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی US ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
    31 2
    تاسفانه مطلب شما ایرداتی دارد. سخت افزار اپن سورس نه توسط این شرکت بلکه مدتها پیش مطرح شده و هدفش هم اصلا زیست محیطی نیست. نمی دانم شما چطور از اپن کامپیوت به اپن سورس رسیدین. سخت افزارهای متن باز مانند نرم افزار ها از قوانین تقریبا مشابهی پیروی می کنند. یکی از پیشگامان این صنعت آردوئینو است که بردهای کوچک تولید می کند. رسپری هم شرکت دیگریست که در این زمینه فعالیت می کند. پیچ ویکی پدیا در مورد اپن سورس هاردور بسیار جامع و کامل است. نکته دوم: لینوکس برای دنیا نرم افراز تنها یک کرنل است همین. نرم افزار متنباز مدتها قبل از آن توسط استالمن در دانشگاه ام آی تی مطرح شد آنها شروع به تولید نرم افزار کردند آقای لینوس تروالدز هم کرنل را نوشت. لینوکس حاصل مشارکت است نه تلاش یک شرکت