ایسنا نوشت:

 علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه حضورش در ستاد انتخابات خارج از کشور وزارت خارجه در جمع خبرنگاران با اشاره به تقارن انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با ایام مبارک شعبانیه،‌گفت: ما این روز را که روز تعیین سرنوشت کشور است به فال نیک می‌گیریم. ملت ایران نشان داده است با وجود همه فشارها و مکرهایی که به کار گرفته شده است توانسته همواره به خوبی پیش رود و جایگاه خود را در دنیا تقویت کند.

وی با اشاره به نگاه رسانه‌های خارجی به انتخابات ایران، گفت: این مساله نشان می‌دهد که ایران تا چه اندازه در عرصه بین‌الملل از جایگاه مهمی برخوردار است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد:‌ هر ملتی اگر می‌خواهد خود را از خطرات و آسیب‌های خارجی مصون کند باید به دو عنصر مسائل داخلی و خارجی توجه کند.

صالحی تصریح کرد: ایران با انقلاب اسلامی خودش را از اینکه غلام حلقه به گوش نظام استکبار باشد رهانید و استقلال سیاسی خود را تا به امروز حفظ کرده است. انتخابات یکی از مکانیزم‌های اصلی حفظ استقلال سیاسی است چرا که نمادی از انسجام ملت است. اگر در انتخابات‌ها به طور فراگیر شرکت کنیم و انسجام داخلی خود را به نمایش بگذاریم امنیت ملی‌مان نیز حفظ خواهد شد.

وی تاکید کرد: یک قرن از انقلاب ما به تاریخ قمری گذشته است و کشور با حمایت مردم و تدبیر امام و مقام معظم رهبری آینده‌ای درخشان خواهد داشت. من معتقدم در سال جاری نتیجه گرفتن از این 34 سال گذشته را شاهد خواهیم بود. همان‌طور که مقام معظم رهبری درباره وزارت خارجه گفته‌اند وزارت خارجه پیشانی کشور در کشورهای خارجی است و نیمی از دولت است. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا از عزت و منافع ایران دفاع کنیم. وزارت خارجه متصدی برقراری انتخابات در خارج از کشور است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: حدود چهار میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که چندصدهزار نفر از آنها واجد شرایط برای شرکت در انتخابات هستند. در همه کشورها صندوق‌های رای برقرار است اما متاسفانه برخی کشورها مثل کانادا مانع ایجاد کرده‌اند اما در بقیه کشورها آمادگی لازم را داریم تا هموطنانمان با آزادی کامل کاندیدای مورد نظرشان را انتخاب کنند.

صالحی تاکید کرد: امیدواریم کسی که رییس‌جمهور می‌شود و این مسوولیت سنگین را به دوش می‌گیرد خداوند توفیق دهد این مسوولیت را تحت رهبری مقام معظم رهبری و با ارشادات ایشان، ملت و کشور را به سر و سامان برساند.

وی با بیان اینکه در صد سال گذشته کشور سه دوره را دیده است، گفت: دوره برانگیختگی از مشروطیت آغاز و تجلی آن در انقلاب اسلامی بود و الگویی از حکومت‌داری را به رهبری امام خمینی به جهانیان عرضه کردیم. از آن زمان تا به امروز یک قرن به تاریخ قمری می‌گذرد و دوران بالندگی را طی کردیم و از امسال من فکر می‌کنم دوران فرهیختگی را خواهیم داشت که یکی دو دهه طول می‌کشد جمهوری اسلامی ایران بتواند به تمامی آرمان‌هایش برسد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما در دوره بالندگی اشکالات و نواقصی داشتیم اما هیچگاه جهت را فراموش نکردیم و امیدواریم بتوانیم در این دوره فرهیختگی هم برای رسیدن به کمالات کشورمان به خوبی پیش رویم.

صالحی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه شما سال گذشته عنوان کردید که سال 92 سال پرباری است و اتفاقات خوبی را در آن پیش‌بینی کرده‌اید، آیا دوران فرهیختگی که از آن نام می‌برید مربوط به همین مساله می‌شود، گفت: بر همین مبنا است اما بر اساس اطلاعات و مسائل دیگری عنوان کردم که سال جاری سال خوبی خواهد بود و هنوز هم چنین اعتقادی دارم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه خبرگزای رویترز ادعا کرده است شما در چند ماه گذشته نامه‌ای را به مقام معظم رهبری درباره رابطه با آمریکا نوشته‌اید، گفت: همان حرفی که سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرده است حرف من است.

احمدی‌مقدم پس از رای دادن: تاکنون هیچ گزارش امنیتی نداشتیم

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم پس از انداختن رای خود به صندوق رای‌گیری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در مورد آخرین وضعیت امنیتی حوزه‌های رای گیری در سراسر کشور گفت: اخبار رسیده حاکی از حضور پرشور مردم از ساعات اولیه همراه با نظم، آرامش و در کمال امنیت است.

وی گفت: خوشبختانه هیچ مورد نگران کننده‌ای تاکنون گزارش نشده و انشاالله تا پایان رای‌گیری، این امنیت با تلاش همکاران ما و سایر ارگان‌های مسئول پایدار بماند تا این انتخابات با هر نتیجه‌ای که باشد به عنوان یک حماسه‌بزرگ در کارنامه ملت ما نوشته شود.

فرمانده نیروی انتظامی درباره امنیت مرزها و تشدید اقدامات امنیتی در نقاط صفر مرزی نیز گفت: ما از یک هفته قبل، اقدامات خود را در مرزها تشدید کرده‌ایم البته مرزها بسته نیستند، تنها بنا به تصمیم مسئولان محلی، قرار شده تا مسافرانی که قصد سفرزمینی به عراق را دارند امروز تردد نداشته باشند که این موضوع از قبل به کاروان‌ها نیز اطلاع داده شده بود.

وی ادامه‌داد: اگرچه از نظر نیروی انتظامی، تردد در مرز عراق مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کرد با این وجود وضعیت در مرزهای ما عادی است و هوشیاری و آمادگی نیروهای ما نسبت به گذشته بیشتر نیز شده است.

احمدی‌مقدم گفت: تامین امنیت بخش‌هایی از مرز بر عهده عزیزان ما در سپاه و نیز برادرانمان در ارتش است و در بخش‌هایی نیز تنها ناجا حضور دارد که تمامی این نیروها ضمن تشدید مراقبت‌ها، با هماهنگی کامل و هوشیاری، تلاش می‌کنند تا هر اتفاقی را از قبل رصد کنند تا اجازه وقوع حادثه‌ای را ندهند.

وی افزود: هیچ مورد امنیتی هم تاکنون از مرزها گزارش نشده است.

فرمانده نیروی انتظامی ضمن تاکید بر همکاری سایر نهادهای اجرایی در امر برگزاری انتخابات افزود: مسئولیت امنیت صندوق‌ها و مراکز رای‌گیری با نیروی‌انتظامی است. اما در شعباتی که کمبود نیرو داشته‌ایم از طریق ستادکل نیروی های مسلح درخواست نیرو کرده‌ایم که این افراد به عنوان مامور و با مسئولیت ما در حال انجام وظیفه هستند.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =