دکتر عباس آخوندی در مطلب تازه خود در خبرآنلاین به بررسی کناره گیری دکتر عارف از رقابت های انتخاباتی و تشکیل یک ائتلاف بر مبنای مراجعه به افکار عمومی پرداخته است.

عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در آغاز مطلبش نوشته است:

«آقای دکتر عارف با کناره‌گیری خود از رقابت‌های انتخاباتی زمینه یک ائتلاف گسترده در جبهه منتقدان وضع موجود اعم از اصلاح طلبان و سایر منتقدان مستقل را فراهم آورد.

نکته کلیدی در این ائتلاف توجه به خواسته‌ی عمومی منتقدان مبنی بر ضرورت ائتلاف و توجه به نظرسنجی به عنوان مبنای اصلی تصمیم‌گیری بود. پذیرش عملی این سازوکار در ادبیات سیاسی ایران را باید به عنوان یک گام به پیش در گفتگوی اجتماعی برای رسیدن به اجماع تلقی نمود. فارغ از نتیجه انتخابات، پایه‌گذاری این رویه در رقابت‌های انتخاباتی یک دستاورد ملموسی است که در آینده کاربردهای فراوانی خواهد داشت و باید آن را ارج نهاد.»

عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه مطلبش نوشته است:

«یک نکته بسیار مهم در این ائتلاف پاسخگویی به یک خواسته واقعی اجتماعی است. این اقدام نه یک کار تاکتیکی و نه یک حیله سیاسی بود، بلکه دقیقا درس‌گیری از خطاهای اتفاق افتاده در دو انتخابات سال‌های 84 و88 بود. آموزش جمعی و درس‌گیری عمومی از خطاهای قبلی یک پیشرفت واقعی محسوب می‌شود و از این بابت باید به همه هموطنان تبریک گفت؛ به آنان‌که درست تشخیص دادند و این امر را تبدیل به یک خواسته‌ی جدی از رهبران سیاسی کردند. شهروندانی که در محافل خانوادگی؛ جمعیت‌های دوستی و رسانه‌های مختلف اعم از مطبوعات و مجازی و هم‌چنین تجمع‌های انتخاباتی چنین خواسته‌ای را به‌روشنی به سمع و نظر رهبران سیاسی رساندند و از آنان خواستند که درست و به‌موقع تصمیم بگیرند؛ پیروز واقعی هستند.»

عضو شورای رقابت در بخش دیگری از مطلب خود می نویسد:

«این ائتلاف یکبار دیگر نشان داد که شهروندان می‌توانند موثر باشند و می‌توانند با اقدامات آگاهانه خود مسیرها را تغییر دهند. هم‌کوشی حاصل از این ائتلاف فراتر از حاصل جمع هواداران این دو نامزد و یا دو رویکرد در انتخابات است. حاصل این هم‌آوایی امید به فردای بهتر و ایجاد تغییر در وضع موجود است.»

رای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =