کدام دولت بهترین بهره اقتصادی را از نفت برد؟

نگاهی به کارنامه اقتصادی دولتها با مقایسه میزان درآمدهای نفتی و رشد اقتصادی کشور می تواند گویای کارایی دولتها در مدیریت اقتصادی باشد.

علی پاکزاد: به تازگی مرکز آمار ایران گزارشی از نرخ رشد اقتصاد ایران طی سالهای 71 تا 90 را منتشر کرده است، روندی از که نوسان شدید نرخ رشد اقتصاد در ایران خبر می دهد و مقایسه ارقام منتشر شده با اهداف برنامه های پنج ساله نشان می دهد دستاورد دولتها با ارقام پیش بینی شده برنامه ها کمتر تناسب دارد.

آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران از نرخ رشد اقتصاد نشان میدهد در دوره فعالیت دومین دولت هاشمی رفسنجانی(سال 72 تا 75) نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت معادل 4.2 درصد و بدون احتساب بخش نفت معادل 5.2 درصد بوده است این میزان نرخ رشد همزمان بوده است با کسب 63 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفتی.

 

مقایسه درآمدهای نفتی و رشد اقتصادی در دولتهای مختلف

 

نرخ رشد اقتصادی در دولت اول سید محمد خاتمی با احتساب بخش نفت 3.4 درصد و دبدون نفت 4.2 درصد بوده است با درآمد نفتی معادل 73.4 میلیارد دلار، در دولت دوم خاتمی رشد اقتصادی با احتساب نفت به 7.3 درصد و بدون نفت به 7.8 درصد رسیده است که البته این نرخ رشد اقتصادی با کمک 132.8 میلیارد دلار درآمدهای نفتی حاصل شده است.

در کنار این ارقام نگاهی به عملکرد دولت محمود احمدی نشان میدهد که در دولت نخست محمود احمدی نژاد به رغم رشد درآمدهای نفتی کشور به رقمی معادل 289.6 میلیارد دلار شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی با احتساب نفت به 5.5 درصد و بدون نفت به  5.8 درصد در مقایسه با دوره دوم فعالیت سید محمد خاتمی به عنوان رئیس دولت هستیم.

متاسفانه این وضعیت در دولت دوم محمود احمدی نژاد وخیم تر شده است به طوریکه به رغم رسیدن درآمدهای نفتی به رقمی بیش از 3.7 میلیارد دلار می بینیم که نرخ رشد اقتصادی با احتساب بخش نفت به 4.2 درصد و بدون نفت به 4.8 درصد نزول می کند.

مقایسه عملکرد دولت ها نشان می دهد دولت سازندگی بهترین عملکرد را در قبال درآمدهای نفتی کشور برای ایجاد نرخ رشد اقتصادی داشته است البته افزایش شدید میزان بدهی های خارجی در این دوران که برای تسریع بازسازی زیر ساختها شکل گرفته بود انتقادات فراوانی را متوجه عملکرد این دولت می کند.

در مقابل باید گفت سید محمد خاتمی در دولت دوم خود با ایجاد نرخ رشدی قابل قبول به ازای رشد درآمدهای نفتی داشته است که البته نقطه قوت این دولت کاهش میزان بدهی خارجی کشور طی دوران فعالیت اش محسوب می شود.

در مقابل نرخ رشد اقتصادی دوران فعالیت محمود احمدی نژاد بدون احتساب نرخ رشد اقتصادی سال 91 (که صندوق بین المللی پول آنرا منفی 1.9 درصد برآورد می کند)، با احتساب نفت 4.2 درصد و بدون نفت 4.8 درصد برآورد می شود. در نقد عملکرد دولت نهم و دهم همین کافی است که بگوییم دولت محمود احمدی نژاد با بیش از سه برابر درآمد نفتی دولت سید محمد خاتمی نرخ رشد کمتر را ایجاد کرده است، باید گفت اصلی ترین مشکل دولت محمود احمدی نژاد در مدیریت اقتصادی کشور بی انضباطی مالی بوده است، بی انضباطی که با حجم بالای درآمدهای نفتی به به ولخرجیهای بدون توجیه منجر شده است.

مقایسه رشد اقتصادی ایران به روایت مرکز امار و صندوق بین المللی پول

 

31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    چ عجب: باید گفت اصلی ترین مشکل دولت محمود احمدی نژاد در مدیریت اقتصادی کشور بی انضباطی مالی بوده است، بی انضباطی که با حجم بالای درآمدهای نفتی به به ولخرجیهای بدون توجیه منجر شده است.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    خبرآنلاین سنت شکنی کردی. یه ذره هم به واقعیت ها پرداختی. جالبه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
    245 5
    آیا این خبر هر هشت سال چاپ می شود یعنی 4 سال پیش شما این آمار را نداشتید؟
  • اشکان IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
    32 5
    دست احمدی نژاد درد نکنه.دولتی که قرار بود مثلا ولخرجی الکی نکنه چقد پول حیف و میل کرده.دودش رفت توی چشم مردم.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
    10 2
    منظورتون خود دولتیاس یا مردم؟
  • ایلیا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    6 1
    فقط بی انضباطی مالی؟؟! عدم توجه به قوانین مصوب مجلس، عدم رعایت اصول دیپلماسی، عدم هر چیزی که یک دولت خوب بهش نیاز داره، مثل صداقت!! و ...
  • گودرز IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    7 3
    حلا كه دولت داره عوض ميشه عليهش شدي زرنگ