نظریه پرداز اقتصادی جلیلی چگونه می اندیشد؟

پخش شب گذشته فیلم تبلیغاتی سعید جلیلی، حضور مسعود درخشان را به عنوان نظریه پرداز اقتصادی در کمپین تبلیغاتی نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری پررنگ کرد.

مسعود درخشان که عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است، کمتر در افکار عمومی شناخته شده است. او که دارای درجه دکتری اقتصاد از انگلستان است، پیشتر  به عنوان متخصص اقتصاد سنجی و اقتصاد انرژی شناخته می شد ولی چندی است که تلاش می کند خود را به عنوان نظریه پرداز اقتصاد اسلامی مطرح کند. به لحاظ این که دیدگاه های اقتصادی درخشان کمتر از سوی رسانه ها منتشر شده و در فیلم شب گذشته هم او از اقتصاد کمتر سخن گفت، تلخیصی از دیدگاه های اخیر او  که در سخنرانی ها و نشست های دو سال اخیر عنوان شده،  ارایه شده است:  

*مشکلات ما از زمانی شدید شد که این فرهنگ جهادی که به صورت مبارزه علیه تجاوز به نظام اسلامی ایجاد شد جای خودش را به نمایشگاه گل و گیاه داد و شروع کردند جدولهای شکسته خیابان را رنگ کردند.

* اگر همین فردا تحریمها لغو شد آن وقت من میگویم که ما همه باید عزا بگیریم. از نظر من در تاریخ صد ساله کشور از آغاز تاریخ کشف نفت در کشور تا اکنون هیچ لطف الهی از ناحیه نفت بر مردم ایران نیامده جز این تحریم اخیر.

*این مسخره‏ بازی بود که خبرگزاریهای خارجی بهراه انداخته بودند که اگر دلار برسد به قیمت 2000 تومان، نظام واژگون میشود ولی الآن دلار به بیش از 3000 تومان رسید و بحمد الله نظام اسلامی پابرجا و محکم است.

*همه ما باید یک نامه تشکر به آقای اوباما بنویسیم و بگوییم که ما از شما بهخاطر حماقتتان ممنونیم که این اقتصاد کشور ما را یک تکانی دادید. من به عنوان یک معلم کوچک اقتصاد یک احتمال میدهم که اگر دلار به 4000 یا 5000 تومان برسد و جریان اقتصاد کشور به همین وضع و با همه این مشکلات ادامه پیدا کند، بزرگترین زنگ خطر برای آمریکا خواهد بود و آمریکا به سرعت همه تحریمها را برخواهد داشت.

*از دید من همه کسانی که در مسیر واردات کالاهای مصرفی سرمایه‌گذاری کرده و فعال هستند و همه کسبه و دست اندرکاران و کسانی که در توزیع این کالاها فعالیت می‌کنند، همان نیروهایی هستند که به اقتصاد ملی ضربات جبران ناپذیری وارد می‌کنند.

*اینکه دولت بگوید جای خود را به بخش خصوصی دهد و بخش خصوصی نیز بدون راهنمایی تنها به دنبال حداکثر و انباشته کردن سود باشد در واقع همان نظام شرکتی آمریکاست.

*چه کسی اجازه می‌دهد اتومبیل ملی تولید کنیم و نام ایرانی آن را به انگلیسی بنویسیم. آیا این فساد فرهنگ اقتصادی نیست. وقتی نام یک کوچه بن‌بست که نام یک شهید است به انگلیسی می‌نویسید آیا می‌خواهید به مردم بگوییم که کالای تولید داخلی بخرند؟

*شاخص‌های موجود اقتصادی باید تغییر کند این است که گفته می‌شود شاخص‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید تدوین شود، زیرا شاخص‌های موجود سرمایه‌داری بر مبنای دیدگاه الهی نیست. این شاخص‌ها گرچه برای خود آن کشورها شاخص رشد است اما برای ما شاخص فقر و نه رشد است. در بُعد اسلامی باید گفت ثمره همه چیز در احکام شرعی خلاصه می‌شود که در حوزه فقاهت وجود دارد و یک مورد را از آن می‌گویم که برشاخص‌سازی اسلامی می‌تواند کمک کند. 

*تنها مسئله عراق است و اگر ایران و عراق در حوزه نفت و گاز به یک پیوند استراتژیک دست یابند باید فاتحه حاکمیت آینده غرب خوانده شود.

*روسای بانک جهانی که اکثرا از وزرا و یا سیاسیون آمریکایی هستند سعی در استعمار کشورهای مختلف با روش های سیاسی دارند. براساس دیدگاه های «والترز» که از جمله تئوری پردازان شهیر جهانی است هیچ اقتصاددانی اقدام به طرح تئوری برای بانک جهانی نمی کند مگر اینکه حقوقی را از این بانک دریافت کند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام JO ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    "وقتی نام یک کوچه بن‌بست که نام یک شهید است به انگلیسی می‌نویسید آیا می‌خواهید به مردم بگوییم که کالای تولید داخلی بخرند؟" این حرف یعنی چی؟!!! مطمئنید این سخنان رو یک استاد دانشگاه مطرح کرده؟!
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    چقدر این حرفها آشناست....کجا شنیدم؟؟؟؟آها یادم امد. سخنرانی محمود احمدی نژاد
  • حسن A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    دکتر جان دلار 4 هزارتومان هم شد ولی تحریم ها متوقف نشد! خب یک هو بکنید 6000تومان زودتر تحریم ها لغو شه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    ايشالا كه دلار به 15 هزارتومان هم ميرسه مردم رو هم بيخيال....
  • آدم حسابی A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    از این آقا همین قد انتظار میرفت که گفت...
  • سجاد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    80 28
    من خودم دانشجوی دانشگاه علامه هستم،و با این استاد آشنایی دارم.
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    دریغ از یک خط برنامه دریغ...
  • مجتهدی US ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    اول از همه اینکه من باورم نمیشه ایشان با صحبتهایی که کرده یک اقتصادان باشند. من تابحال با همچین شوکی از سخنان کسی مواجه نشده بودم.نکته دوم اینکه ایشان تقریبا هرچیز که لازمه از اقتصاد کشورچیزی باقی نمونه ومردم را درفشار وحشتناک قرار دهد تایید وتجویز کرده اند.به ایشان خسته نباشیدمیگوییم.
  • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    162 9
    فقط يك سوال از اين استاد فرهيخته: شما كه مدعي است بند اقتصاد به نوشتن انگليسي نام خودرو در روي بنده آن گره خورده است! پس چرا ژاپن كه اين همه روي زبان خود تعصب دارد بر روي توليدات خود نام انگليسي آنها را مي نويسد و اقصادش هم رشد كرده و جهاني شده است. فكر نيمكنيد معكوس فكر ميكنيد؟
  • سجاد IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    84 4
    و تکرار 8 ساله گذشته...
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    62 3
    خودت مدرک از کجا گرفتی؟
  • ایرانی IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    82 4
    خیلی جالب بود حرفای این استاد اقتصاد اینقدر راحت در مورد دلار 6000 تومانی حرف زده که انگار داره در مورد قاقالی لی حرف میزنه
  • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    33 4
    ای نون به نرخ روز خور!
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    1 0
    واقعا این شخص در این سن و سال چه آرزویی دارد که اینگونه علم و زهد می فروشد؟
  • بی نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    1 1
    دکتر درخشان را کسانی که می شناسند می دانندکه از اقتصاد دانان برجسته است و وزانت علمی ایشان به حدی است که در مرکز تحقیقات استراتژیک روحانی مدیر گروه اقتصاد انرژی است
    • مهم نیست IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      1 0
      ورانت علمی؟؟؟؟ یعنی چی؟ احتمالا منظورتون همین نظریات عجیب قریب نخ نما که نیست؟؟