مذاکره ولایتی- لویت و ماجرای "چه کسی باید نانش را بخورد؟"

در آخرین مناظره تلویزیونی، وقتی علی اکبر ولایتی از فردی به نام لویت نام برد و او را نفر دوم فرانسه نامید هم درست گفت و هم نادرست.

ژان دیوید لویت مشار ویژه دیپلماتیک سارکوزی و معروف ترین شرپای فرانسه بوده است. در برخی از کشورها از جمله فرانسه، فردی که از طرف عالی رتبه ترین مقام آن کشور، در مذاکرات یا نشست های مهم جهانی مانند نشست جی هشت حاضر می شود و تصمیم گیری ها و اظهارات او مورد تایید و تصدیق آن مقام قرار دارد، شرپا نامیده می شود.
شرپا یک لغت شرقی و نپالی است. شِرپا گروهی از افراد بومی نپال هستند که چون صدها سال در کوهپایه های اورست زندگی کرده اند بهترین بلد راه ومشاوران برای کوهنوردان محسوب می شوند. این اصطلاح از آنجا به عالم سیاست و دیپلماسی راه یافته و خصوصا کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه از آن برای مخاطب قرار دادن مشاوران کاردان و بسیار عالی رتبه خود در امور تخصصی استفاده می کننند.
در سوابق ژان دیوید لویت آمده است که او یک شرپا بوده و سارکوزی بسیاری از تصمیم گیری های بین المللی و دیپلماتیک را صرفا پس از هماهنگی با او اتخاد می کرده و در عمده مذاکرات مهم بین المللی و یا نشست های بزرگ جهانی مانند جی هشت، او را به جای خود اعزام می کرده است.
از این منظر ادعای ولایتی مبنی بر اینکه او نفر دوم فرانسه بوده با توجه به بافت موضوع، درست است چرا که بعضا تصمیمی که او می گرفته، احتمالا مورد تایید سارکوزی قرار می گرفته و اجرا می شده است.
اما چون ژان دیوید لویت در ساختار و چارت سازمان سیاسی فرانسه پستی اجرایی مانند نخست وزیری یا وزرات خارجه در اختیار نداشته و مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور محسوب می شده، با وجود نفوذ و جایگاه بالایی که داشته ، در ظاهر قضیه نمی توان به او نفر دوم فرانسه گفت.
تردیدی نیست که لویت از جایگاه بلند و بالایی نزد سارکوزی برخوردار بوده و حقیقتا اگر مجرای باز شده از سوی ولایتی بسته نمی شد دستاوردهای خوبی نصیب کشورمان می شد. چه اینکه ، به شهادت گزارش های مندرج در روزنامه های لوموند و گاردین، پس از کارشکنی صورت گرفته از سوی دولت، دیوید لویت آن را حمل بر توهین آشکار ایران به فرانسه قلمداد کرده و مواضع تندی علیه ایران اتخاذ می کند و حتی احتمالا در موضع گیری های افراطی بعدی سارکوزی علیه ایران نقشی تاثیر گذار داشته است. این مورد را در خصوص تغییر مواضع و رویکرد ناگهانی کشور سنگال نسبت به ایران پس از ماجرای عزل منوچهر متکی در زمان دیدار با عبدالله واد نیز شاهد بودیم.
اما ، به نظر نگارنده این بحث، که ژان دیوید لویت واقعا نفر دوم فرانسه بوده یا یک کارشناس الیزه، یک بحث انحرافی است. با تاکید بر اینکه باید زحمات و تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان قدر نهاده شده و منظور نظر باشد، نکته حائز اهمیت این است که چرا مجرایی که می توانسته سبب خیر شود و منافع ملی را تامین کند، ولو از طریق مذاکره با یک کارشناس الیزه، توسط دولت محترم مسدود شده است؟ 
متاسفانه بارها در تحلیل های روزنامه های بیگانه و در قلم نویسندگان دوست و دشمن خوانده ام که ایرانی ها منافع شخصی و گروهی خود را به منافع ملی ترجیح می دهند و هنوز نگاه ملی به مسائل داخلی و خارجی خود ندارند. آنچه در آخرین مناظره تلویزیونی مطرح شد موید این حقیقت تلخ و تاسف بار است که همچنان، موضوع "چه کسی باید نان یک موفقیت را بخورد؟" مهم تر از منافع ملی است و ایکاش در چنین ارزیابی خوشبینانه ای طرف کارشکن- که قطعا تیم مذاکره کننده هسته ای نبوده- دست کم می توانست نانی از این تنور، هم برای خود و هم برای ملت در آورد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    189 8
    اگه تیم هسته ای مقصر نبوده پس چرا جلیلی هی نکذیب میکرد!!!؟؟ این جلیلی کپی اقای احمدی نژاد است!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      25 74
      تیم مذاکره کننده در این قضیه واقعا بی تقصیر بوده دولت راسا این کار ها رو خراب می کرد و حتی یه جورایی تیم مذاکره کننده رو هم تحت تاثیر رفتارهای خودش قرار می داد اما جلیلی و حدا عادل کلا روششون حمایت از دولت احمدی نژاد هست.
    • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      31 14
      آقای جلیلی می توانست توپ را در زمین احمدی نژاد بیندازد و خود را خلاص کند. او می توانست بگوید ما هم خود زخم خورده هستیم اما این را نگفت و دفاع کرد این کار او یا از سر نجابت بود یا برای این بود که احمدی نژاد به او قول حمایت کلان داده است
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    111 4
    نفر بیستم باشه اما تاثیر گذار باشه. به نظر من وقتی می شده با این آقا کار رو حل کرد چرا نکردن؟ اتفاقا شما تو یه اداره وقتی کارت گیره یه وقتایی یه ابدارچی کارت رو بهتر راه می اندازه تا رئیس اون اداره
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    103 3
    در همه کارهای این کشور این یه ضرب المثل صادق هست. دیگی که برای من نمی جوشه بذار سر سگ توش بجوشه.
    • اكبر A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      50 1
      دقيقاً مشكل اصلى كشورمان در همه عرصه ها از سياست گرفته تا اقتصاد و فرهنگ و ورزش و غيره مربوط به زمانى است كه (منافع من ) جاى ( منافع ما ) را ميگيره .
    • بی نام A1 ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      19 1
      ما ایرانی ها در روابط شخصی هم ادم های تیمی نیستیم و هر کدام ساز خود را می زنیم. اصولا ما هنوز ملت نشده ایم. باور کنید. نگاه ملی نداریم نگاه ما شخصی است به فوتبالمان نگاه کنید. چند ده سال است می گوییم پاس بدهید باز هم یک بازیکن از اول زمین می خواهد توپ را بگیرد تا خود دروازه حریف یک تنه برود گل بزند و بالا و پایین بپرد و بگوید گل را من زدم
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    29 5
    عیب کسان منگر و احسان خویش دیده فرو بر به گریبان خویش
    • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      13 0
      بله این منافع من که ارجح تر از منافع ماست به خوبی در ورزش ظهو ر وبروز دارد خدایا عاقبتمان را ختم به خیر کن .
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    64 3
    چرا سعی کردی جلیلی رو بیگناه نشون بدی؟ اول تکلیفت رو روشن کن طرف کی هستی؟
    • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      10 3
      نوروزپور: دوست عزیز من طرف کسی نیستم. آنچه باید می گفتم را گفته ام صحبت سر طرف کسی را گرفتن نیست. بحث بر سر این است که ما همگی از کوچکترین فرد این مملکت تا بزرگترین آن باید همیشه منافع جمعی و ملی را لحاظ کنیم و برایمان خدمت به مردم و نظام مهم باشد. نه اینکه این خدمت به نام چه کسی و چه گروهی تمام شود. در زمان جنگ امام (ره) پس از فتح خرمشهر بالافاصله فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. چرا که اگر ایشان این را نمی فرمودند ارتش، سپاه، بسیج، دولت و همه مدعی می شدند که این کار را ما کردیم. مهم این است که کار پیش برود و نتیجه حاصل شود اینکه چه کسی به این مههم دست می یابد نباید اولویت قرار بگیرد که خدای ناکرده بخاطر آن کارشکنی هایی صورت گیرد. امید است که منظور را بیان کرده باشم. ارادتمند همه خادمان نظام
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    47 2
    بله مهم اصل ایجاد کانال و مجرای مذاکره بوده نه اینکه طرف نفر دوم بوده یا نفر دهم. به نظرم نفس کار آقای احمدی نژاد مبنی بر سنگ اندازی در مسیرهایی که می شده به نفع کشور تموم بشه اشتباه بوده و باید پاسخگو باشن ایشون
  • بی نام A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    75 2
    5 سال ایشون جه کار کردن آخه تو قضیه هسته ای فقط رفتن با آشتون هی دیدار کردن و اومدن و و ماحصلش این شد که خانم آشتون لباسش هی اسلامی تر شد و تحریم ها روز بروز پدر ملت رو اینجا در اورد.
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    60 1
    8 سال نان خوردن و در قدرت بودن اقتدارگرایان مزه ای داده که قطعا به این سادگی حاضر به از دست دادن آن نیستند حتی به قیمت تخریب و دروغ. خوشبختانه از دیروز تاکنون اخبار و مقالات زیادی در خصوص ادعای آقای جلیلی مطرح شد و گاف ایشان ثابت شد. بسیاری از مردم متوجه روند امور شدند و انشاالله دیگر فریب ادعای گفتمان مقاومت و ساده زیستی و ... را نخواهند خورد.
    • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      7 37
      اقای جلیلی گناهی نداره . تقصیر کار همون مقام اجرایی هست که اقای ولایتی ازش اسم برد و نگذاشت کار انجام شود. ایشان در چندین مقطع حتی کار مذاکره کننده هسته ای رو هم خراب کرد. به نظرم میاد که اقای جلیلی نباید از موضع دفاع بر می امد و می گفت همون کسی که تو نماز جمعه کار رو خراب کرده و کاردار فرانسه رو احضار کرده باید پاسخگو باشه.
    • بی نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      9 2
      من به اقای احمدی نژاد رای دادم به این امید که اگر قرار است با آمریکا مذاکره ای شود و ما با دنیا از در صلح در بیاییم قرار است نان این کار را اصولگراها بخورند و امیدوار بودم کاری را که خاتمی می خواست بکند و نگذاشتند اجازه دهند احمدی نزاد اصولگرا انجام دهد. اما متاسفانه نگذاشتند احمدی نژاد این کار را انجام دهد من دیگر نمی دانم قرار است نان این ایجاد رابطه خوب با دنیا را چه کسی بخورد. ترا به خدا زودتر این نان را از تنور در بیاورید بدهید یکی بخورد نانش را بلکه شاید یک اب یخی هم گیر ملت بیاید یه جرعه اب خنگ از گلوی انها پایین برود. نانش مال شما ابش مال ما. من کلا موافقم که هرکسی می خواهد این نان را بخورد بخورد. نوش جانش
  • بی نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    14 10
    باباآقای جلیلی روش نمیشه توصورت اشتون نگاه کنه یه مردرهبری مذاکره اوناروبدست بگیره تانشونشون بدیم دیپلماسی یعنی چه .ده اگه مردندبیان جلو
    • حميد IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
      10 1
      ولي روش مي شه تو كنفرانس خبري كيلو كيلو خالي ببنده بگه اونا رو پيچونديم رفتند با وزراي خارجشون صحبت كنند
  • بی نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    22 3
    اشتون الان منتظره جلیلی رئیس جمهور بشه! چه پاقدمی داره این خانوم
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    32 2
    دوستان فراموش نکنید که اقای جلیلی و نه حتی اقای روحانی ادم های کاملا مختاری در خصوص مذکره نبوده و نیستند. البته من قبول دارم که به هرحال ظرفیت خود ادم ها در این جور مواقع بسیار راهگشا هست اما واقعیت این هست که اقای جلیلی خودش تمایلی به حل ماجرا نشون نمی داد
  • بی نام A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    23 2
    فقط روحانی یا عارف یا ولایتی یا رضایی .
    • بی نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      2 6
      الان این چه ربطی به موضوع داشت؟
    • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
      0 0
      فقط ولایتی...........والسلام
  • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    29 1
    آقای لویت بعنوان مشاور دیپلماتیک شیراک و سارکوزی دقیقا همان موقعیتی را دارد که آقای دکتر ولایتی بعنوان مشاور دیپلماتیک مقام معظم رهبری. این دو از نظر موقعیت و نفوذ سیاسی دقیقا در یک سطح هستند.
  • بصیر A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    11 0
    آقای ولایتی نگفتن لویت شخص دوم فرانسه بوده بلکه گفتن نفر دوم رئیس جمهور فرانسه بودن مثلا آقای مشایی شخص دوم ایران نیست امام همه میدونیم مشاور عالی و معتمد احمدی نژاد هستند
  • بی نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    2 56
    مسخره و مضحک است که یک مشاور رئیس جمهور فرانسه را ذی اثر در کاهش روند غرب در مقابله با ایران بدانیم مضحک تر آن که آقای ولایتی و حامیانش گمان می کنند که آنان دارند منافع ایران را حفظ می کنند در حالی که رهبری معظم صراحتا فرمودند موضوع هسته ای تنها بهانه است و اصل دشمنی با نظام است آن وقت آقای ولایتی می گویند لوبت نفر دوم فرانسه بوده!!!! و می توانست موضوع را که از سوی امریکا هدایت می شود را حل کند
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    13 0
    با سلام این که استمرار پرونده هسته ای ایران به دلیل منافع گروهی خاص بوده است را به صورت تلویحی آقایان صالحی وزیر خارجه و لاریجانی رئیس مجلس هر دو در برنامه شناسنامه شبکه سه تأیید کرده اند.
  • علی رضایی IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    8 2
    از نگارنده متن بسیار ممنونم. چون برام این سوال پیش اومده بود که واقعا آقای ولایتی با اون سابقه زیاد در امور دیپلماتیک، نمیدونه که نفر دوم فرانسه کیه؟! که با توضیحات نگارنده محترم این ابهام برطرف شد.
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    23 0
    ولایتی یوهو ترکوند وجهش کرد. متاسفانه در سال های گذشته رسانه های اصولگرا یک تقدسی برای اقای جلیی درست کرده بودند که کسی جرئت نمی کرد بگه ایشون نقطه ضعف داره یا باید مثلا اینجای کارش رو اصلاح کنه. درحالیکه واقعا از همان ابتدا مشخص بود که می شود با کمی تدبیر، بده بستان و دیپلماسی کار را به جایی رساند.
  • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    16 1
    دوست عزیز ناتوانی تیم مذاکره کننده را با مقاومت گره نزن. اینکه کسی بتوانددر مسائل دیپلماتیک دستاوردی به دست آورد به معنی این نیست که سازشکار است. شاید کار بلد است شاید بلد است چگونه سر غربی ها شیره بمالد شاید بلد است چگونه اعتماد سازی کند. اینکه شما بتوانید امتیاز بگیرد و امتیاز کمی بدهید به هیچ وجه سازشکاری و خیانت نیست خیانت این است که شما به اسم عزت در برابر همه دنیا بایستید در حالیکه مردم اینجا مثل گداها هر ماه منتظر یه چندر غازی باشن به عنوان یارانه بهشون می دن و ده برابرش رو به یه روش های غیر انسانی و بی شرمانه ازشون پس بگیرن. معنی مقاومت اینه؟ معنی مقاومت اینه که مردم از بی دارویی و بی پولی به گدایی و کثافت بیفتند که شما مثلا در برابر خانم اشتون اخم کردی؟ می خوام اخم نکنی صد سال سیاه
  • نعمت زاده IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    13 0
    من واقعا برام این سوال بود که چطور آقای ولایتی فرق یک کارشناس و نفر دوم فرانسه رو نمی دونه اما با این مطلب درباره شرپا و این چیزا خیلی نکات مهمی یاد گرفتم. واقعا سپاسگزارم. بعید می دونم خیلی از دیپلمات های کشورخودمان هم این اطلاعات خوب را در باره این واژه شرپا داشته باشن. قطعا اقای جلیلی که نمی دونستن چون اگه می دونست اونوقت نمی گفت طرف یک کارشناس بوده
  • م. داور A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    18 0
    اقای نوروزپور خیلی محتاطانه موضع گرفته اید. وسط لحاف خوابیده اید که نه اقای جلیلی و نه آقای ولایتی را برنجانید. درحالیکه همه میدانند اقای جلیلی یا از موقعیت واقعی اقای لویت بی خبر بوده اند که جای تاسف دارد و یا می خواستند مغلطه کرده و اقدام اقای ولایتی را به قدر و ارزش کنند که بازهم جای تاسف دارد. خطای اقای احمدی نژاد در کارشکنی و بی ابرو کردن ایران و ایرانی به جای خود محفوظ است اما اقای جلیلی حق نداشتند از این اشتباه دفاع کنند.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    8 0
    به نظرم اکر کسی به درستی معنای واژه شرپا مسئولیت ها و حیطه اخیتارات او را بداند به خوبی در می یابد که نه تنها فرد دوم یک کشور نیست بلکه دقیقا حکم هم او را دارد. در واقع شرپا یعنی همان نفر اول کشور که چون مشغله کاری زیادی دارد و یا به هر دلیلی نمی تواند در یک مذاکره یا نشست شرکت دارد نقش او را ایفا می کند.
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    4 2
    دست هرکسی را که برای کشور یه قدم برداره و موفقیتی کسب کنه باید بوسید هرکی می خواد باشه باشه من حاضرم اگه اقای جلیلی مشکل ما با دنیا را حل کنه و درهای بسته رو به روی ما باز کنه برم دستش رو ماچ کنم اصلا هم اصولگرا و اصلاح طلبش برام مهم نیست.
  • ایرانی مسلمان A1 ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    5 1
    متاسفانه کسی دردیارما آدم هایی راکه براحتی منافع ملی راقربانی منافع شخصی خویش می نمایند راسرجایشان نمی نشاند وظرفیت هادراموردیگر بکار گرفته می گردد.
  • فروهر A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    8 1
    آقای نوروزپور کلی مقدمه چیدند در مورد لویت که فکر میکنم کاملا مشخص شده که فرد ارشدی بوده که قبلا هم ذکر شده بود و نیازی به تکرار و یکی به نعل یکی به میخ زدن نبود. و اصلا کل این مطلب فرع قضیه است. باید از همون پاراگراف آخر شروع میکردند و ادامه میدادند. این مسوول ارشد اجرایی که در نماز جمعه کارشکنی کرده و خواسته که نون این قضیه رو بخوره کی بوده؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
    6 1
    لویت کاندیدای مورد نظر سارکوزی برای ریاست بر شورای امنیت ملی فرانسه (که به علت عدم تشکیل شورا منتفی شد) بود و روزنامه های فرانسه او را «وزیر خارجه واقعی» فرانسه میدانند و در باره قدرت او در سیاستگذاریهای خارجی فرانسه گمانه زنی میکنند