سازمان محیط زیست همچنان تاکید می کند که از ابتدای تیرماه به خودروهایی که استاندارد یورو ۴ نداشته باشند مجوز شماره گذاری داده نمی شود. مشخصا هم پراید، پژو و سمند.

 زهرا تالانی:علی‌محمد شاعری قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست در نشستی که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شده بود گفت:قرار بود از ابتدای سال 92 شماره گذاری خودروهایی که فاقد یورو 4 هستند انجام نشود اما پس از 40 روز دوباره آنها مهلت گرفتند و قانون را اجرا نکردند.

وی با بیان اینکه این مهلت در تیرماه به پایان می رسد ادامه داد:این مهلت تحت هیچ شرایطی تمدید نمی شود،مگر اینکه دوباره آنها بخواهند قانون را دور بزنند که ما اصلا موافق نیستیم.

شاعری خودروهایی مانند مگان، تندر، سوزوکی، کیانا، تیبا و تمام خودروهای وارداتی استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند،اما هنوز پراید، پژو و سمند این استاندارد را رعایت نمی کنند.

اگرچه خودروسازان روند ارتقای استانداردها از یورو 2 به یورو 4 را در 5 سال اخیر مرتب به تعویق انداخته اند اما این روند در حال حاضر تسریع شده و به جز دو شرکت سایپا و ایران خودرو بقیه شرکت ها استاندارد یورو 4 را رعایت می کنند.

وی گفت:عمر مفید یک پراید 5 سال است و باید بعد از آن اسقاط شود اما در کشور ما همچنان این خودروی بدون استاندارد تولید و در سالهای طولانی استفاده می شود و ما تصمیم دادیم با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی این خودروها را در صورت رعایت نکردن یورو 4 شماره گذاری نکنیم.

شاعری درباره اینکه چرا خودروسازان حاضر به رعایت استاندارد یورو4 نیستند گفت:آنها می گویند این کار هزینه بردار است و باید 500 تا 800 هزار تومان هزینه صرف کنند ،برای همین دائم قانون را عقب می اندازند.

شاعری با اشاره به اینکه خوشبختانه مشکل توزیع بنزین یورو 4 هم تا حدودی حل شده است افزود:

 وزارت نفت متعهد شده تا 25 خردادماه سال جاری در تمام جایگاه های تهران سوخت استاندارد یورو 4 عرضه کند.

وی یادآور شد که تا پایان خردادماه تمام جایگاه های استان مرکزی، قم و سپس استان البرز و تا پایان شهریور پالایشگاه های تبریز و اصفهان سوخت با استاندارد یورو 4 عرضه می کنند.

کمبود بودجه برای ریزگردها

در این جلسه به موضوع ریزگردها هم اشاره شد که شاعری گفت:ما برای مقابله با این مشکل هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهاد دادیم که متاسفانه 55 هزار میایبار تومان آن تصویب شد و برای همین مشکل کمبود بودجه داریم.

شاعری با اشاره به ارائه طرح جامع گرد و غبار به مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان محیط زیست این طرح را به مجلس ارائه داد و از لایحه نیز گذشت، اما تنها بخشی از آن تصویب شد. این در حالیست که لازم بود این طرح به صورت جامع تصویب شود. پیشنهاد تخصیص 1000 میلیارد تومان برای سازمان جنگل‌ها به منظور بیابان‌زدایی داده بودیم که تنها 30 میلیارد تومان آن تصویب شد!

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: لازم است در زمینه مدیریت منابع آب، خاک، منابع طبیعی و هوای کشور برنامه‌ریزی کنیم.

نامزدها هیچ برنامه مدونی برای محیط زیست ندارند

وی با بیان اینکه نامزدهای ریاست جمهوری برنامه مدونی در زمینه محیط زیست ندارند و به مشکلات زیست محیطی به صورت نقطه‌ای اشاره می‌کنند افزود:آب، خاک و هوا جزو اولویت‌های اساسی کشور است و تا زمانی که این موارد دچار مشکلی نشده‌اند، اولویت نیست. این در حالیست که در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان نمونه اولویت اساسی تهران، آلودگی هوا و اولویت اساسی 23 استان کشور به ویژه استان‌های غربی، ریزگردهاست.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: توسعه پایدار و مبتنی بر اقتصاد و مدیریت سبز نه تنها موجب تخریب محیط زیست کشور نمی‌شود، بلکه وسیله بسیار مهم برای حفاظت محیط زیست کشور است. بنابراین از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان امر توسعه در اجرای طرح‌های توسعه می‌خواهیم که رعایت استانداردهای زیست محیطی را مد نظر قرار دهند.

23245

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IN ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    76 1
    اساسا دیگه تولیدی وجود نداره که بخواد شماره بشه!
    • بی نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
      0 0
      بعد از این همه تعویق برنامه های استانداردی باید گفت که پلیس و سازمان محیط زیست از این عرضه ها ندارن که بخوان اجرا کنند. پیشرفت دادن مملکت در هر عرصه ای عرضه و جسارت میخواد که فعلا خبری نیست انگار.
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    49 4
    همش چرت و پرته کدوم بنزین یورو 4 همین بنزین بدون سرب درست تولید کنند یورو 4 پیش کش
  • عزیزی A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    24 0
    جالب بود رئیس محیط زیست می فرمایند تفاوت یورو 4 با یورو2 مبلغ 700هزارتومان است درست است سایپا همین مبلغ را اضافه کرده اما ایران خودرو از 2500تا 3000000تومان به لیست قیمتش بابت یورو4 اضافه کرده بطور مثال 405 قیمت یورو 2 مبلغ 23180 ولی یورو 4 با قیمت 25500 . صرفآ جهتد اطلاع
  • امیر IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    33 1
    تو شهرستان ها بنزین سوپر نیست دوستان میخوان یورو 4 تولید کنند
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    32 0
    تا حالا دوهزار تا از این هشدارها از پلیس ومحیط زیست اعلام شده ولی هیچ کدام تا اجرایی نشده اند.مردم را سرکار نذارید
  • م.ن IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    7 7
    جالبه سیستمهای جدید مالیات وعوارض رو از شهرستانها کلید میزنن، بنزین یورو 4 اگه باشه ازتهران اصفهان وقم. بیمارستان بیماران ایدزی رو چرا در این شهرها افتتاح نکردید؟
    • شهروند ایرانی IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۹
      5 3
      دوست عزیزی که متاسفانه هنوز به این بلوغ فکری نرسیدید که متوجه باشید تهرانی شهرستانی فرقی نداره و هممون ایرانی هستیم حالا با هر قومیت و هر کجای این اب و خاک ، به عنوان فردی که هم در تهران و هم در تعدادی از شهرستان های کوچک و بزرگ زندگی کرده با اطمینان بهتون می گم که ذهنیت اشتباهی دارید. درسته که امکانات در تهران نسبت به سایر شهرستان های بیشتره اما در عین حال جمعیت و تراکم در تهران و اصفهان و... بیشتره و به تبع اون دسترسی کمتر. در ضمن باور بفرمایید هزینه های زندگی و نیز مالیات ها و .. در این شهرها بسیار بسیار بیشتر از سایر شهرستان ها است. شما به عنوان یک فرد با انصاف اگر تصمیم گیرنده باشید بنزین یورو 4 رو میبردی تو شهری با مشکل آلودگی و میلیون ها ماشین یا شهرستان کوچک با چند هزار ماشین ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    4 0
    چشممون آب نمیخوره! اتفاقا با سرعت بیشتری شماره گذاری خواهد شد !!!
  • رضا A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    2 0
    واقعا شرم داره.تو اين شرايط اقتصادي يورو 4 رو ميخواهيم چيكار؟تازه مردم بيچاره ايي كه هنوز جايگاه سوخت يورو 4 رو ندارند براي چي بايد 3 تومن پول اضافه تر براي تهيه خودرو بدند؟اگه 100 هزار كيلومتر اول خودرو با بنزين يورو 4 كار نكنه رو 20 هزار تا كاتاليز سوختش نابود ميشه.واقعا ايران خودرو و سايپا يه طرف يه سري بي برنامه ريز ديگه هم اضافه شدند.از آه مردم بترسيد
  • بی نام A1 ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    0 0
    تکلیف پراید یورودو مانده در نمایندگی چه میشود ایا پلاک میشوند