نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تشریح برنامه​های دیپلماتیک خود و سیاست​های هدفمندی اش در تلویزیون پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیمحمد غرضی در برنامه «در پاسخ به کارشناسان» از شبکه چهارم سیما، در پاسخ به سوالی که به سیاست خارجه وی اشاره داشت، از ارتباط سیاست داخلی و خارجی خود سخن گفت و افزود: در سیاست داخلی من می کوشم که جمهوریت نظام را توسعه دهم.


وی بار دیگر از تغییر 330 استاندار در 30 سال گذشته یاد کرد و آن را به منزله تضعیف قدرت داخلی دانست و افزود: تمام نمایندگان و استانداران 30 سال گذشته، تهران نشین شده اند! اما من برای اینکه جمهوریت را گسترش دهم، انتخاب استانداران را که عمرشان به یک و نیم سال کاهش یافته است، به مردم واگذار می کنم و اگر مردم او را بپسندند، عوضش نخواهم کرد. در حالیکه در 30 سال گذشته همواره گاهی یک استان 21 استاندار عوض کرده است!
غرضی همچون سخنان پیشین خود از کارتن خواب های تهران یاد کرد که در تعارض با تعبیر «ام القرای» اسلام خواندن پایتخت کشور است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری از انتقال اختیارات رییس جمهور به استانداران در چارچوب قانون اساسی یاد کرد.
وی در واکنش به تذکر مجری که یادآورشد سوالش درباره سیاست خارجی بوده است؟، گفت: ما با هیچ کشوری به جز آمریکا درگیر نیستیم. اسرائیل را هم من یک پادگان می دانم نه یک کشور. من در سیاست خارجی ام «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» را در پیش می گیرم و بر این اساس مخالف مذاکره با آمریکا هستم. مصدق با آمریکا مذاکره کرد اما پایش به ایران نرسیده،کودتا کردند و برش داشتند!
به گفته وی، ایران 70 میلیونی، یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهد که 15 درصد منابع جهان را در اختیار دارد. برای همین است که آمریکا از ایران چشم بر نمی دارد و با تحریک صدام کوشید که ایران را دچار مخاطره کند. اما وقتی موفق نشدند، کوشیدند دورادور ایران را از افغانستان و عراق بگیرند. اما ملت ایران و اسلام در عراق پیروز شد و آنها نتوانستند که یک «صدام تر» بیاورند.
غرضی از تفکر بنی صدر در دوره جنگ دال بر هماهنگی با غرب یاد کرد و گفت: او هیچ امکاناتی را در اختیار ما نیروهای حزب الهی قرار نمی داد. سیاست های اینچنین پشت میز نشینی، جواب نمی دهد و پیروز نمی شود.
به گفته وی، ملت نمی پذیرد که ما برویم با آمریکا سازش کنیم تا بتوانیم دو تا بشکه نفت بفروشیم!
وی تاکید کرد: سیاست خارجی من تعامل با دیگر کشورهاست. اگر این تعامل در قالب جنگ است، جنگ می کنیم و اگر صلح است، صلح خواهیم کرد. من نسل جنگ و کار هستم. یک روز در اهواز به مردم گفتم که عراق در حال نزدیکی به ایران است، اما مردم دشمن را از 12 کیلومتری به 70 کیلومتری مرز کشاندند.

غرضی در پایان این بخش از سخنانش گفت: اگر کوچکترین حرکتی از ناحیه اسرائیل و آمریکا سر بزند، من مرد جنگم.
تاکید وی بر تقویت سیاست داخلی کشور و اعتماد به مردم برای مقابله با مشکلات خارجی بود.
غرضی در پاسخ به سوالی که برنامه وی در عرصه هدفمندسازی یارانه ها را می پرسید، گفت: اینکه باید قیمت ها به نرخ واقعی برسد، کار صحیحی است. اما بخشی عمل شده است. باید بخش های ضعیف را نجات دهیم نه اینکه با تزریق یارانه آنها را بدبخت تر بکنیم. یارانه نقدی دادن تبدیل به تلویزیون و فرش ماشینی می شود و صرف تولید نمی شود. من برای همین می گویم که نباید بخشی نگریسته شود.
وی افزود: من به جوانان گفته ام به کسانی که می گویند به من رای بده می​زنم توی سر پدرت{!}، رای ندهید او دشمن هر دو شما است و آنها دارند از شما یار گیری می کنند! ما باید به نیازهای تمامی اقشار نگاه کنیم. من برای ادامه هدفمند سازی ابتدا ترمز تورم را می کشم.
غرضی با اشاره به اینکه دولت​ها گندم را به قیمت ارز آزاد ارزانتر از مردم می خریده و به همین دلیل است که در تولید گندم خودکفا نشده ایم، ادامه داد: دولت ها فکر می کنند که اگر به یک بخش کمک کنند، همه مسائل حل می شود. در حالیکه باید اول ترمز تورم را کشید و تولید را راه اندازی کرد .
او تعهد کرد که یارانه را آنگونه که مصوب شده همچون همین الان پرداخت خواهد کرد و گفت: آنچه امروز به عنوان یارانه به مردم پرداخت می شود جزو تعهدات دولت است و من آن را ادامه می دهم .

به گفته وی اگر 55 میلیون رای مردم پای صندوق بیایند می توان یک دولت غیر متورم را تشکیل داد. اما اگر 20-30 میلیون نفر رای دهند، ممکن است باز هم دولت های تورم زا بیایند سرکار. صداوسیما باید برود افراد معتبر نه مثل من که پایگاه زیادی ندارند را بیاورد تا به مردم بگویند که بیایید رای بدهید تا دولت غیرتورمی سرکار بیاید. اگر اکثریت قاطع مردم رای بدهند، می شود این کار را کرد ولی اگر رای کم باشد، مخالفین دولت در مجلس و جاهای دیگر علیه دولت فعال می شوند و رئیس دولت هیچ کاری نمی تواند بکند.

وی در پاسخ به سوالی که به عدم تخصیص ارز مرجع به دارو اشاره داشت نیز گفت: شما می دانید چه تعدادی از مردم درآمدشان کفاف هزینه شان را نمیکند و نمیتوانند به پزشک بروند؟ چه تعداد صاحب کارخانه ای نتوانستند مواد اولیه وارد کنند؟ چه تعداد مردمی نتوانستند محصولشان را بفروشند و آن را آتش زدند؟
غرضی ادامه داد: وقتی جامعه را بخشی اداره کنیم، هر روز مسئله ای داریم. اگر بخواهیم از طریق بخشی به یکی دلار هزار تومانی و به یکی دو هزار تومانی بدهی، مشکل بسیار بسیار سخت رانتی دارد. هر چه فعالیت ما بخشی باشد پول در جیب فاسدها و رانت خواران می رود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری که می گفت هرچهار رئیس جمهور سابق را انسانهای خوب اما قاصر در اداره کشور می داند، گفت: در اداره کشور خواهشم از جوانان این است که فکر بخشی نکنند بلکه در مدیریت سهیم و متعهد شوند. تمام سعیم را میکنم که از رانتخواری و باج خواری گروه هایی که حداقل 100 سال است بر بازار دارو مسلط هستند یک خرده‌ای جلوگیری کنم.
وی با بیان اینکه مساله اصلی در کشور کنترل پولی و مالی است، خاطرنشان کرد: چیزی که خیلی از آن نگرانم مساله بورس است. تا دلار 1000 تومان بود بورس روی 18000 بود وقتی بالا رفت قیمت دلار، بورس هم بالا رفت و ما هم هی افتخار کردیم. سوال کردم گفتند دلیل بالا رفتن آن است که این شرکت هایی که متکی بودند به تجهیزات مانند ایران خودرو، اینها را تجدید ارزش کردند، ارزش رفت بالا. وقتی ارزش رفت بالا گفتند سود کرده. در حالی که ارزشش بالا نرفته تورم بالارفته و وقتی سود میدهند بازهم تورم بالا می رود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیمحمد غرضی در ادامه برنامه «در پاسخ به کارشناسان» از شبکه چهارم سیما، در پاسخ به سوالی که به دغدغه های مردم در حوزه مسکن اشاره داشت، گفت: به محض اینکه در دولت زاهدی دلار از 2 تومان به 3 تومان رسید، قیمت مسکن افزایش یافت. من میزان الحراره بالا رفتن قیمت مسکن را می شناسم. وقتی تورم بالا می رود، قیمت مسکن هم بالا می رود. چون مردم می خواهند مال و سرمایه اشان را حفظ کنند و سرمایه اشان را تبدیل به ملک و مسکن می کنند.

او که می گفت مردم می دانند دولت ها مستاصل هستند و نمی توانند تورم را کنترل کنند، افزود: در کشورهایی که توانسته اند مساله مسکن را حل کنند، ابتدا با تورم مقابله کرده و تولید را راه اندازی کرده اند. اینکه مسکن بویژه در دو دولت گذشته تبدیل به معضل اصلی شد، به دلیل آن بود که متولدین سال 1360 به سن ازدواج رسیدند اما شغل و خانه نداشتند. دولت با نگاه بخشی کوشید این مساله را حل کند. برای همین به تعداد زیادی زمین و پول دادند و کمک کردند که به شکل انبوه مسکن بسازند.
وی به استناد متن روزنامه ایران در تاریخ 2 اردیبهشت امسال از حذف تعدادی از متقاضیان مسکن مهر سخن گفت و افزود: اگر تعدادی حذف شوند، خب عده دیگری جایگزین می شوند. اما مساله این است که این روش تورم زا است و ضد تورم نیست.
وی در پاسخ به سوالی که به ملاک وی برای تعیین وزیر آموزش و پرورش اشاره داشت، از لزوم تربیت نیروی انسانی سخن گفت و افزود: در 30 سال گذشته وزارت آموزش و پروش ما خوب عمل نکرده است. برای همین وقتی در سن 18 سالگی بچه های مردم فارغ التحصیل می شوند، هیچ آموزش مناسبی برای کار ندیده اند.
غرضی در پایان این برنامه بار دیگر بر دو شعار خود «توسعه اسلامیت» و «توسعه جمهوری» یاد کرد و همچون گذشته بر لزوم قطع کردن دست دولت از جیب مردم تاکید نمود.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسکندر A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    136 4
    مشخص شد چقدر از خواسته های ملت! خبر داری. مگه اینکه برای خودت تعریف دیگری از ملت داشته باشی...
  • مجید A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    42 3
    من نمیدونم چه طور صلاحیت این آقا تایید شدد!؟رو چه حسابی؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      12 0
      بخاطر همين حرفاش، مرد حسابي فكر كردي ملاك هاي شوراي نكهبان همون ملاكهاي مردمه؟؟؟
  • popo IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    6 0
    خواهشا از طرف ملت حرف نزنبه نظر من آمریکا هم مثل چین و روسیه هستش و هیچ فرقی نداره
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    7 0
    واقعا مشكل ما، يعني شما، با امريكا نبايد بالاخره حل بشه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    8 0
    ما كه از خدامونه دوستي با ساير ملل با كلاس و پيشرفته
  • ممد A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    9 0
    کی گفته ملت نمی پذیره با امریکا سازش کنید؟! شما منافع کشور را در نظر بگیرید و با همه سازش کنید. اگه کسی مخالفت کرد؟!