کنکور امسال در 6 و 7 تیرماه برگزار می شود.

زهرا تالانی: با اینکه قرار بود کنکور حذف شود چنین نشد و امسال هم مانند سالهای قبل برگزار می شود.اما سال آینده قرار است که کنکور برای رشته هایی که رقابت در آنها بیشتر است برگزار شود و باقی رشته ها بدون کنکور و پذیرش بومی با حاتساب سوابق تحصیلی باشد.
نتایج آزمون امسال هم به صورت کارنامه در هفته دوم مردادماه منتشر می‌شود و همزمان با آن داوطلبان می توانند به انتخاب رشته بپردازند و 100 کد رشته محل را انتخاب کنند.
برای کنکور امسال یک میلیون و 83 هزار و 571 داوطلب نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت نام در فرصت های اعلام شده اقدام کردند که از این تعداد 643 هزار و 852 داوطلب زن و 439 هزار و 719 داوطلب مرد هستند. در واقع 59.42 درصد داوطلبان را زنان و 40.58 درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند.
با توجه به اینکه امسال امکان ثبت‌نام داوطلبان علاقمند به شرکت در کدرشته محل‌های با آزمون دانشگاه آزاد نیز فراهم شده بود، تعداد داوطلبان نسبت به کنکور 91 به میزان 17 هزار و 297 نفر افزایش داشت.

تفکیک گروه‌های آزمایشی پنجگانه
در 5 رشته دبیرستانی، داوطلبان پسر در رشته علوم ریاضی و فنی بیشتر از دختران بود اما در سایر رشته ها دختران گوی سبقت را ربوده اند و در مجموع در مجموع یک میلیون و 223 هزار و 444 کارت ورود به جلسه آزمون صادر شده است.
در جدول زیر تعداد داوطلبان به تفکیک گروه‌های آزمایشی پنجگانه آورده شده است: 

نام رشته تحصیلی تعداد داوطلب دختر تعداد داوطلبان پسر
علوم ریاضی و فنی 99 هزار و 303 152 هزار و 623
علوم تجربی 339 هزار و 66 168 هزار و 508
علوم انسانی 185 هزار و 746 111 هزار و 909
هنر 11 هزار و 322 4 هزار و 155
زبانهای خارجه 8 هزار و 414 2 هزار و 494

 کارت ورود به جلسه و آزمون
کارت ورود به جلسه آزمون در روزهای دوم تا پنجم تیرماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org توزیع می‌شود. سئوالات آزمون همچون سال های گذشته تستی و چهارگزینه ای است و سئوالات از کتب اعلام شده دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی که در دفترچه به عنوان منابع اعلام شده بود، طراحی شده است.

زمان بندی برگزاری آزمون های گروه های آزمایشی پنجگانه
آزمون در 358 شهرستان در روزهای 6، 7 و 8 تیرماه برگزار می شود. آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی در صبح پنجشنبه و آزمون گروه آزمایشی هنر در بعدازظهر پنجشنبه 6 تیر، علوم تجربی در صبح جمعه و زبانهای خارجی در بعدازظهر جمعه 7 تیر و علوم انسانی در صبح شنبه 8 تیرماه برگزار می‌شود.

تعداد سئوالات
داوطلبان به 100 سئوال عمومی شامل 25 سئوال زبان و ادبیات فارسی، 25 سئوال زبان عربی، 25 سئوال فرهنگ و معارف اسلامی و 25 سئوال زبان انگلیسی را در مدت 75 دقیقه پاسخ می دهند.
سئوالات دفترچه اختصاصی گروه ریاضی شامل 135 سئوال و مدت پاسخگویی 175 دقیقه، سئوالات دفترچه اختصاصی گروه تجربی شامل 170 سئوال و مدت پاسخگویی 175 دقیقه، سئوالات دفترچه اختصاصی گروه علوم انسانی شامل 180 سئوال و مدت پاسخگویی 165 دقیقه، سئوالات دفترچه اختصاصی گروه هنر شامل 160 سئوال و مدت پاسخگویی 165 دقیقه و سئوالات دفترچه اختصاصی گروه زبان های خارجی شامل زبان انگلیسی یا آلمانی یا فرانسه شامل 70 سئوال و مدت پاسخگویی 105 دقیقه است.
در گروه علوم تجربی برای بهیاران و دارندگان دیپلم بهیاری دفترچه شماره سه با 50 سئوال تخصصی و مدت پاسخگویی 30 دقیقه و در گروه علوم انسانی برای دارندگان دیپلم فرهنگ و معارف اسلامی دفترچه شماره سه با 20 سئوال اصول عقاید و فقه و مدت پاسخگویی 20 دقیقه ارایه می شود.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • behnam A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    7 3
    به دلیل سربازیه
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    29 6
    چون مثل من در خدمت (مقدس) سربازي هستند
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
    7 1
    مبارک است و باعث افتخار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    25 9
    این که دختران در کنکور بیشتر هستند چند علت داره 1-تعداد دختران در جامعه بیشتر از تعداد پسران است 2-پسیاری از پسران در حال انجام خدمت سربازی هستند 3-بازار کار این روز ها فقط دنبال جذب خانم ها است 4-بسیاری از خانم ها شهریه دانشگاه رو خودشون پرداخت نمیکنند
  • علي IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    10 5
    به جاش بيكاران پسر بيشتر از دختراست!از اين لحاظ اوليم!
  • محسن IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    11 1
    من اگه می دونستم بعداز درس خوندن بیکار می موندم از سوم راهنمائی ترک تحصیل میکردم دنبال شغل ازاد میرفتم الان برا خودم آقائی میکردم نه التماس کار
  • عرفان IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    11 12
    افتخار نکنید. خیلی دخترها ی ایرانی از بیکاری و ناآگاهیشونه که میان دانشگاه درس میخونن. اون دختری که میاد دانشگاه مهندسی معدن، مکانیک، نفت، دریا یا هوافضا یا خیلی رشته های دیگه میخونه یعنی رسما هیچ هدفی تو زندگیش نداره. فقط میخواسته تو اون دوره سنیش با دوستاش بگرده یه مدرکی هم واسه کلاس بگیره. اینکه خیلی از دختر ها عمرشون رو با درس خوندن تو بعضی از رشته ها(مثل همین ها که گفتم) حروم میکنن هیچ افتخاری نداره.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    9 3
    سلام چند دلیل داره اقشاری که حس می کنند در جامعه نادبده گرفته میشوند بیشتر دانشگاه میروند تا برای خود امتیازاتی برای زندگی بهتر کسب کنند دلیل دوم اینکه پسرها متوجه شده اند با درس خواندن نمی توانند شغل پیدا کرده و زندگی کنند بنابراین تحصیلات را پی گیری نمی کنند (بار اصلی هزینه زندگی روی دوش پسرهاست و نمی توانند تا دکترا ادامه دهند) ضمنا پسرها خدمت سربازی هم دارند دخترها سن ازدواجشان بالا رفته و به تقلید از سایر دخرها که درس می خوانند ادامه تحصیل می دهند.
  • محمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    8 3
    خیلی پسرها بخاطرفرار از خدمت میرن دانشگاه.اگه خدمت نبود جمعیت پسرای کنکوری نصف این میشد.