کیهان در سرمقاله امروز خود نوشت:

تلاش‌ها و تحرکات زنجيره‌اي و گسترده‌اي در حال انجام است تا تصويري از جامعه بسازد که گويا حل مشکلات اقتصادي به بن‌بست رسيده و تنها کانديداي يک جريان خاص! مي‌تواند کشور را از اين شرايط وخامت‌بار اقتصادي نجات بدهد!
طرفه آنکه اين ادعاي بزرگ و به دنبال آن پروپاگانداي رسانه‌اي درباره «نجات اقتصادي» همانند بحث «انتخابات آزاد» ابتدا از سوي رسانه‌هاي بيروني پيش کشيده شد و پس از اين سرنخ، حامياني در داخل سينه چاک مي‌دهند و حالا ساز نجات اقتصاد کوک کرده و نداي وااقتصادنا سر مي‌دهند.
سناريوي ياد شده با هدف ملکوک کردن سيماي انتخابات در جمهوري اسلامي به صحنه آمد و تلاش داشت تا خط يأس و نااميدي را در فضاي افکار عمومي ايجاد کند که انتخابات در پيش روي به اصطلاح آزاد نيست ولي طرفي نبستند.

اکنون بحث نجات اقتصادي که به رئيس‌جمهور شدن يک کانديدا گره زده شده است آشکارا حاکي از آن است که اين ادعا و خرده بحث‌هاي پيراموني در چنبره واقعيت‌ها جايگاهي ندارد و تنها يک «تبليغات نرم» است که ماهها قبل از تبليغات رسمي و قانوني کانديداها کليد خورده است.


...مسائل و مشکلات اقتصادي غيرقابل انکار است اما سخن در آن است که جماعتي بخواهند با موج‌سواري سياسي، دم از نجات اقتصاد و بهبود معيشت مردم بزنند! و حال آن که نه فقط سابقه مثبت قابل اعتنايي در مديريت اقتصادي خود ندارند بلکه از عوامل ميدان‌دادن به سرمايه‌داران و فشار بر محرومان و مستضعفان نيز بوده‌اند.
کارنامه حاميان سياست تعديل اقتصادي به وضوح حاکي از آن است که ميان ادعاي نجات اقتصادي امروز آنها با ناتواني و ناکارآمدي اقتصادي ديروز آنها فرسنگ‌ها فاصله است.
بيست و چند سال زماني نيست که امروز مدعيان نجات اقتصاد کشور بتوانند حافظه تاريخي مردم را ناديده بگيرند.
آيا آقايان و مدعيان مي‌توانند تورم 50درصدي در دوره موسوم به دولت سازندگي را پنهان نمايند؟
مردم يادشان نمي‌رود که حاميان سياست تعديل اقتصادي به صراحت-و حتي بدون لکنت زبان- اعلام کردند؛ اگر در فرآيند سياست تعديل اقتصادي، طبقه‌اي از جمعيت (اقشار مستضعف) زير چرخ‌دنده‌هاي توسعه له شوند اشکال ندارد!
آيا بدعت کاهش قدرت خريد مردم از سياست‌هاي تعديل اقتصادي دوره موسوم به سازندگي پايه‌گذاري نشد؟
به عبارت ساده‌تر؛ با ناتواني و ناکارآمدي اقتصادي، بي‌توجهي به اقشار مستضعف و کم‌درآمد و پيامدهاي سياست‌هاي اقتصادي چطور امروز عده‌اي ادعاي نجات اقتصادي کشور را دارند و پمپاژ مي‌کنند اگر فلان کانديدا راي بياورد چنين و چنان مي‌شود.
 نکته ديگر اين است که سياست تعديل اقتصادي مورد علاقه رئيس‌جمهور وقت مبتني بر اقتصاد ليبراليستي و به اصطلاح مدل آدام اسميتي بود که بعدها کارنامه برجاي مانده دوره موسوم به سازندگي، ناکارآمدي اين الگوهاي سرمايه‌داري را برملا ساخت.
آيا بازگشت به گفتمان اقتصادي ارتجاعي، حداقل در تناقض با ادعاي نجات اقتصادي در شرايط کنوني نيست؟ از سوي ديگر؛ نسخه پيچيدن براي شرايط اقتصادي امروز از سوي کساني که کارنامه آنها با ايده شکست خورده تعديل اقتصادي ثابت شده است همخواني دارد؟

...جرياني که امروز در چرخشي سياسي و تاکتيکي رمز‌آلود پشت سر کانديدايي قرار گرفته که به همين بهانه نجات اقتصادي کشور را در گرو کسب مناصب مديريتي بالا ادعا مي‌کند همان جريان پرحاشيه و سياسي‌کاري است که دم از «توسعه سياسي» مي‌زد و مشکلات اقتصادي و معيشتي مردم در سبد اولويت آنها نبود.
اين جريان در تمامي انتخابات‌هاي اخير با بي‌اقبالي از سوي مردم مواجه شده است و اکنون مي‌خواهد با لطايف‌الحيل ژست توجه به زندگي و معيشت مردم را بگيرد.
1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    درباره ی آقای هاشمی هم این طور قضاوت نشود
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    98 14
    در بین کاندیداهای موجود و توافق هر دو نامزد و پشتیبانی ایتالله رفسنجانی و خاتمی عزیز و احزاب اصلاح طلب و حامیان اصولگرای هاشمی ،یک نفر به مردم معرفی و نفر دوم انصراف و بلافاصله به عنوان معاون اول در صورت پیروزی در انتخابات اعلام گردد ستاد ها ادغام تا مجددا شور و نشاط بین مردم ایجاد گردد ، وگرنه با دو گزینه هیچ شانسی نیست.
  • فرهادی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    شکر خدای را که ما هم انقدر سنمون می رسه که بدونیم توی دوره سازندگی چی گذشت. یک سال تورم شدید رو به دلیل حذف کوپن شده چماقی برای زدن تو سر دولت سازندگی. فقط یک سال. اگر به همه نمودارهای ارائه شده توی صدا و سیما نگاه کنید جناب کیهان می بینید که تورم در همه سالهای قبل و بعدش پایین بوده. اینکه بتونه یک دولت شوک اقتصادی ناشی از حذف کوپن رو در یک سال جمع کنه کاری بود که فقط از هاشمی بزرگ بر می آمد نه هیچ کس دیگه. تورم کسی دوران کسی رو که این همه سال براش سینه چاک دادید ببینید. از اواسط سال هشتاد و شش تورم و بدبختی مملکت ما شروع شد. خدا رو شکر که تحریم ها هم به میدان اومد وگرنه شما و بقیه حامیانشون این فلاکت گریبان گیر مملکت رو به گردن چه کسی مینداختید؟ انصاف آقای کیهان انصاف
  • انصاف IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    سلام درود بر شریعتمدار ی سردار جنگ نرم چه خوب تناقض دولتهای سازندگی و اصلاحات را تشریح فرمودید ای کاش کسانی که به رئیس دولت سازندگی به عنوان ناجی اقتصادی نگاه میکنند قدری تأمل بفرمایند و بدون انگیزه سیاسی به تحلیل های کیهان نشینان بزرگوار توجه کنند .
    • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
      19 27
      آخه ما دشمن خودمون هستیم و نمی خوایم خوب زندگی کنیم برای همین می خواستیم با انتخاب هاشمی تیشه به ریشه ی خودمون بزنیم !!! شما اصلا احتیاجی نیست انصاف داشته باشی برادر من فقط یکم عقلتو بکار بنداز ما که دشمن خودمون نیستیم چه انگیزه ی سیاسی می توونیم داشته باشیم من و شما داریم در کنار هم زندگی می کنیم و هممون می خوایم خوب زندگی کنیم اما اندیشه هامون فرق می کنه . بهتره شما گول آدمایی که دارن از عقایدتون سو استفاده می کنن رو نخورین .
  • نا امید IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    حالا معلوم شد چرا هاشمی می گفت انتخابات آزاد. اگر به مردم اجازه می دادید خود مردم می توانستند دوران سازندگی و حال را مقایسه کنند نیازی به تراوشات کیهان نیست. هر جا لازم باشد دم از مردم می زنید ولی در چنین مواردی مردم جیز و لولو هستند
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    تو کل ایران 1 آدم خوب داریم اونم به جای ریاست جمهوری رفته روزنامه نگار شده
    • بهمن IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
      اگه داری کنایه میزنی یه علامت سوال بذار که تکلیفمون رو بدونیم - ضمنا از دیشب که اعلام شد افسردگی و ناامیدی همه ما رو فرا گرفت - حالا که عزیزمون رد شد کیهان هنوز ول کن نیست - اقای شریعتمدار برو با اقای جلیلی و حداد کیفشو ببرید - چقدر نمک رو زخم ما میپاشید -لذت رد صلاحیت رو ببرید - اصلا امشب با بچه ها برید شام بیرون
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    آقای هاشمی علاوه بر مشکلات اقتصادی می خواست چهره سیاسی ایران د ر جهان را اصلاح کند وگرنه نه جلیلی و نه قالیباف و نه هیچکس دیگری توان این کار را نخواهند داشت و هشت سال گذشته ما با اینده ما فرقی نخواهد کرد.من دیگه بی خیال سیاست شدم خداحافظ
  • کاظم IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    همیشه بد ترین انتخاب ها رو کیهان داشته همواره هم با متن های پر از یاس و نا امیدیش سر درد رو به جامعه تزریق کرده
    • حامد IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
      روزنامه کیهان همیشه حرف دل مردم را به زبان ساده بیان کرده
  • نیما IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    واقعا کیهان اون زمان با طرفداری از احمدی نژاد کشور رو اباد کرد حالا می خواد با حمایت از جلیلی این کار رو بکنه
  • فرهاد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    کیهان بس کن ...کافیه یه سری تو خیابون و کوچه ها و دکه های روزنامه فروشی بزنی تا ببینی که مردم چی میگن شما چی میگین؟؟؟متاسفانه تا افکار امثال شما هست امیدی به پیشرفت کشور و بهبود وضعیت نیست..آقای شریعتمداری تو اگه عدالت داشتی انصاف داشتی دوران بعد از جنگ رو با این دوران مقایسه نمیکردی..خبرآنلاین منتشر کن.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
      دیروز شما مقاله ای نوشته بودی که هاشمی مرد خوبیه و حیفه اینجوری سوء استفاده بشه حالا باز چی شد؟جهت باد عوض شده؟
  • حسام EU ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    آقای شریعت مداری یادت رفته چه ها که برای حمایت از احمدی نژاد نکردی و چه ها که نگفتی؟؟؟ اون موقع چی شد که حالا بخواد بشه!!!!
  • غلام FR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    123 6
    اگه تورم در زمان جنگ 50 درصد بوده الان در زمان صلح چقدره آخه تا کی میخواهید فکر کنید که مردم نمیبینند و کور هستند کسی که نتواند 8 سال پیشرفتی در انرژی هسته ای کند چطور میخواهد مملکت را اداره کند؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    99 6
    اقای شریعتمداری بفکر مردم باش
  • بهنام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    115 6
    نمیدونم چرا بعضی ها مثل اقای شریعتمداری نمی خوان قبول کنند که در انتخاب احمدی نژاد اشتباه کردن و الان دارن همون اشتباه رو تکرار می کنند و همه کسانی که دوران آقای هاشمی رو به یاد دارن از ان دوران به خوبی یاد می کنند یعنی همه مردم ایران اشتباه می کنند و فقط این اقا درست میگن به نظر من اصلا اخبار کیهان قابل چاب نمی باشند
  • پارسا IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    63 3
    توپخانه، آتش!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    93 7
    ما سایت شما رو می خونیم که الکی اعصابمون با حرف های صد من یک غاز خورد نشده. تو رو خدا این کیهان رو بی خیال شین
  • الماسی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    106 5
    وضعیت اقصادی امروز نتیجه سیاست های شما کیهانیان است. یادتان نرفته که چگونه برای احمدی نژاد تبلیغات می کردید و وی را فرزند انقلاب و غیره می خواندید و از او با تمام توان حمایت می کردید. حاصل نظر و باور و سیاست شما این است که امروز می بینیم. نتیجه مخالف و هجمه های شما ها به هاشمی هم باعث می شود که کشور بیش از این به عقب برگردد و مردم به فلاکت بنشینند البته شماها ککتان هم نمی گزد و البته چون دردی ندارید و به قدرت و ثروت دسترسی دارید ولی مردم چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    97 4
    برادر حسين چگونه شرايط كشور را در رمان رياست جمهوري جناب هاشمي را با حالا مقايسه مي كنيد ان زمان كشور از جنگي ويرانگر بيرون امده بود و نياز به بازسازي داشت بنابراين مشكلات ان زمان در حالي كه نفت بشكه اي 10 دلار بود كاملا طبيعي است اما ايا اكنون هم كشور در جنگ است يا اينكه بدليل سوئ مديريت كانديداي محبوب شما در حالي كه درامدش چند برابر درامد دولتهاي اول ودوم جناب هاشمي بوده به اين وضع افتاده؟
  • وحيد IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    117 8
    من براي خبر آنلاين متأسفم كه فقط حرفهاي شريعت نداري را منتشر ميكنه ! اين خودش يه نوع جانبداريه ! منتشر كنيد لطفا!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    123 7
    دست از سر هاشمی بر می داری؟
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    90 9
    واقعا این روزنامه کیهان دیگه شورش رو درآورده! خبرآنلاین هم فقط خبرهای این روزنامه رو میبینه! فقط هاشمی
  • عباس IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    96 8
    تنها روزنامه ای که کهنه وتاریخ گذشته اش گرانتراز نوش هست
  • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    58 6
    کيهان يک نفس راحت ميکشه
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    98 7
    کیهان نشریه ی همیشه مخالف مردم.
  • بدون نام IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    حاج حسین دوستت داریم. به کوری چشم همه معاندانت. درود بر شرف و آزادگیت. سردار قلم به حق که برازنده ی جز تو نیست.
    • بدون نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
      بسیار عالی
  • گنجی پور IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    هوالعزیز بنده سالهاست از خوانندگان روزنامه کیهان هستم و جز صداقت چیزی ندیدم و این روزنامه یک تنه در مقابل تمامی جریانهای ضد انقلاب و منحرف ایستاده و نسبت به روشنگری اقدام میکند و اگر امروز جریان منحرف اصلاح طلبی و منافقان مزمحل شده و نیروهای انان چون سازگارا گنجی حقیقت جو مهاجرانی سلامتی ودها منافق دیگر مجبور به رها نمودن ملت انقلابی و پیوستن به بیگانگان و دشمنان شده اند از زحمات کیهان است . دوستان ایا فراموش کرده اید خیانتهای دولت اصلاحات و حتی دشمنی ناجوانمردانه انان با اقای هاشمی که اورا عالیجناب سرخ پوش مینامیدند این حمایتهای امروزی از هاشمی فقط بدلیل زاویه گرفتن ایشان از انقلاب و رهبری است و به محض استفاده از هاشمی ایشان را نیز از قطار به بیرون پرتاب میکنند .
  • علی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    5 19
    جوابیه ای با این آدرس برای شما نوشتم ولی متاسفانه منعکس نکردید. شما هم از حسی شر می ترسید هخا !!!