امروز روز جهانی پناهنده است.

 کشور ما دومین کشور پناهنده پذیر در دنیا است ،که در حال حاضر و با خروج بسیاری از پناهندگان هنوز حدود یک میلیون پناهنده دارد .نظر شما در مورد حضور پناهندگان افغان در ایران و مزایا و معایب آن چیست ؟نظرات خود را در قالب کامنت برای ما بنویسید.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 316
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    اگه دلار همینطور بالا بره همشون از ایران میرن. نگهبان ساختمان ما افغانی بود گفت پولتون بی ارزشه و رفت افغانستان!!!!!
    • مهدوی IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      شهرداری بدون کارگر افغانی لنگه کارش ! این بنده خدا نگهبان شما کارگر نبوده ! وَ الا بهترین حقوق رو دارن به کارگر افغانی تو شهرداری و مترو میدن
    • یاســر IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      خوشم که حضورشون در اذربایجان ایران ممنوعه! البته ممنوع نبود خودم از جمله ادم هایی هستم که یا شهرم باید بدون من باشه یا بدون اونا...
    • اقایی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      بنده خودم اهل کرج هستم تو شهرهایی مثل کرج و شهریار همین مهاجران داخلی انقدر مصیبت به بار اوردن که برای هفت پشت ما کفایت میکنه ما دیگه تحمل مشکلات مهاجران خارجی نداریم. کلا اگر شرایط طوری باشه که فرد تو زادگاه خودش اقامت کنه بسیار مناسب تره . مهاجرت چه از نوع داخلی و چه خارجی جز مصیبت برای منطقه مهاجرپذیر هیچ سودی نداره و نباید بهای محرومیت منطقه ای رو منطقه دیگه بپردازه
    • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      44 77
      یاشاسین یاسر
    • منطقه محروومی IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      57 35
      جناب""آقایی"" بهای پیشرفت منطقه ی شما رو ما با بهای منطقه محروم شدن دادیم این بودجه های کلان که تو شرهای بزرگ هزینه میشه از گلوی مناطق محروم بریده میشه جنااااب در ضمن شما که شب تا صبح میگین تمدن ایرانی-کشورهای فارسی زبان-حوزه تمدنی... خوب پس باید از افغانیا مهمانوازی کنین
    • اقایی IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      64 33
      یاسر جان اگر شما انقدر از مهاجرین اکراه دارید که به نظرم حق هم دارید. چرا خودتان و هم استانیهای محترم در حال حاضر 80درصد مهاجران کرج و تهران و شهریار تشکیل میدید؟ فکر نمیکنید اونها هم حس خوبی مثل شما نداشته باشن؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      51 66
      افغانستان، از استان های ایران بود و اگر انگلیس خبیث آنرا از ایران جدا نکرده بود، و روس خبیث تر از انگلیس، با جنگ قصد جذب آن در اتحاد شوروی را نداشت، الان وضع شان خیلی بهتر بود. نه اینکه در شاخص توسعه انسانی از کشورهای آفریقایی عقب تر باشند. به هر حال بود به نظر من باید ورودشان به بازار کار را سر و سامان داد. چون خیلی شون حتی یک مدرک شناسایی درست حسابی هم ندارند و قاچاقی کار میکنند.
    • هادی A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      81 41
      ما از خاک پاک قوم اریا زبان پارس دین هم اسلام . ایا همین سه وجه مشترک کافی نیست مهم این که نژاد ما اریا یی وزبان ما پارسی میباشد .ایا شما میدانید که سازمان ملل به ازائ هر افغانی پول به دولت جمهوری اسلامی پرداخت میکند .ایا میدانید که هر افغان برای اینکه دراینجا نفس بکشد مالیات پرداخت میکند اگر با هموطنان شما در خارج از ایران همچنین رفتار شود به حقوق بشر چه میگویید
  • بدون نام US ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    زمانی ما بدون پیش شرطی میزبان این دوستان بودیم. الان که کشورشان از برخی مشکلات رهایی یافته و حداقل سایه جنگ بر سرشان نیست به نظر من تنها افعانهای متخصص که نیاز به تخصصشان در کشور وجود دارد باید حفظ شوند و باقی "محترمانه" اخراج شوند. دقت شود که نباید همه آنها اخراج شوند. در برخی مشاغل ما با کمبود نیروی کار ایرانی مواجه هستیم.
    • بدون نام GB ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      شما زحمت نکش خودشان میرن چون درامد در کشورشان بالاتره. دور نیست روزایی که نیروی کار ایرانی برای رفتن به افغانستان صف میکشن و برای ویزا باید هفت خان رستم را رد کنن. کابل و هرات به زودی شهرهای مدرنی میشن همین الان اینترنت و امکانات مخابرات افغانستان را مردم ما ندارن
    • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      آقا پس چرا نمی رن .. ما از خدا می خوایم دهاتشون آباد بشه برن پی کارشون .. دیگه باید به چه زبونی بگیم ..
    • هلن IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      ممنون برادر وخواهر های ایرانی از اینکه این همه سال به ما لطف کردین وچرا فک میکنین متخصصای ما به کشور شما خدمت میکنن من خودم دارم درس می خونم تموم بشه میرم کشور خودم خدمت میکنم در ضمن ما مهاجرا که تو ایران زندگی میکنیم برای گرفتن یه کارت شناسای یه عالمه پول میدیم که صرف بازسازی شهر ها میشه و سازمان ملل هم چقد پول به دولت میده بابت تحصیل ما و غیره ولی اینو بدونین ما هیچ وقت لطف شما را فراموش نخواهیم کرد.
    • محسن IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      43 59
      بيا اينم يه دونش ميگه درسم تموم بشه ميرم كشور خودم به كشور ما خدمت نميكنه هلن خانم خوب برو همون كشور خودت درس بخون ديگه چرا هزينه رو تحميل مي كني رو كشور ما هر چند اينجا هم درست تموم بشه بيكاري
    • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      34 17
      پدیده های اجتماعی از این قبیل باید در مورد آن خوب فکر کرد وراه حل پیدا کرد. اما از بابت خیلی از کمنت ها واقعا شرمنده ام. چون نه با عرق مسلمانی ونه با رگ غیرت وجوانمردی می خونه. بله خیلی طبیعیه جمعیت یه میلیون یا دو میلیون مهاجر درآن جرم وجنایت سر بزنه اما چرا؟ تازه آیا حق داریم به خاطر تعدادی بزهکار نگاهممون رو نسبت به همه تعمیم بدیم. فکر می کنم باید عاقلانه تر از این فکر کنیم. جون در طرف مقابل مهاجران یا پناهندگان ایرانی که در خارج هستند باز هم دچار مشکلات وبزهکاری هایی هستند. اونوقت می تونیم بگیم همه ایرونیا اینجورین. بعد دوستانی هم که گفتند همه ایرونی هایی که اون طرف مرز هستن متخصص وکارشناسن به نظر میاد نه کمی بلکه خیلی اغراق می کنن.
    • سعید لو IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      68 23
      در یکی از کشورهای عربی بودم وچون مترجم رسمی هستم از من دعوت می کردن برای ترجمه دادخواست ها ودعاوی حقوقی. برای من جالب بود که خیلی از متهمان تابعیت ایرانی داشتند وجرمشان یا دزدی یا قاچاق مواد مخدر بود. برای من زجر آور بود حقیقتا. اما من هیچ وقت نگفتم وبه هیچ کس حق ندادم بگوید ایرانی ها بدند یا جوریند با هرچی چون می دونستم بین آدمها خوب وبد هست. امیدوارم نگاه دوستان نسبت به برادران افغان هم همینطور باشه.
  • ابراهیمی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    من حیث المجموع اسیب ها و مشکلات فراوانی به بار میاره اما جایگزین براشون وجود نداره . من خودم باغدار هستم سال 83 قیمت کارگر روزی شش هزار تومان بود. دقیقا تو همون شرایط پلیس 300 هزار افغان رو عمدتا از منطقه هشتگرد و غرب تهران جمع اوری کرد به امید جایگزینی نیروی ایرانی اما این اتفاق نیفتاد و قیمت کارگر به 10هزار تومان رشد کرد. متاسفانه بخش ساختمان و کشاورزی با وجود افغان ها اداره میشه و نیروی کار ایرانی زحمت این طور مشاغل به خودش نمیده لذا رفتنشون جز افزایش هزینه تولید برای کشور سودی نداره. کارخانه های تولید لیسانس(دانشگاهها) طوری مدارک بدون ضابظه دادن که جوان ما کار یدی رو عار میدونه و همه کار اداری میخان.
    • میثم IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      اقای عزیز لیسانس سیکل نیست که خیلی راحت اسمش رو به زبون میاری طرف عمرش .پولش .....رو تو دانشگاه تلف کرده توقع داری بره مثل افغانی کار کنه؟!حداقل بچه درسخونش باید 5 سال جون بکنه تا لیسانس بگیره یه فرقی باید بکنه با کسی که تا راهنمایی هم نخونده
    • ملایی EU ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      فقط اخراج سریع وبدن اتلاف وقت
    • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      36 51
      ابراهیمی خدا شفات بده با این حرفایی که زدی به جامعه لیسانسی ها توهین کردی
    • بدون نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      25 12
      اقا میثم فهمیدم چقدر درسخونی (تو 5 سال)
    • رضا IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      27 6
      اگه قراره درسخونش پنج ساله لیسانس بگیره که وای بحال درس نخونش.راست میگه من خودم دیدم. به جز چند دانشگاه معتبر بقیه فردی با دیپلم وارد میشه و چند سال بعد تنها تفاوتش با زمان دیپلم فقط سنش.با خودمون که تعارف نداریم
    • بدون نام EU ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      31 9
      حالا اون تيكه ليسانسشو شايد يكم بد گفت ولي كل حرفش درست بود. آقاي ابراهيميو ميگم.
    • بدون نام IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      20 0
      آقا ما چی کار کنیم شما این درس خوندن که هیچ فایده ای نداره رو ول نمی کنی؟ امروز این همه درس و مدرک به درد کجا می خوره؟ هر کی با دیپلم بره تو کار موفق می شه بازم یه عده به خاطر پز می رن درس می خونن!
  • رضا شمال IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    با سلام بنده به عنوان یک ایرانی وطن پرست با ید بگویم ورود بی منطق اتباع بیگانه به ایران بسیار ناپسند است . باید از کشورهای قدرتمند دنیا درس گرفت . چرا اتباع بیگانه که جز ضرر اقتصادی برای مملکت فایده ای ندارند این طور وارد کشور شوند . باید از افراد مستعد ، کارآمد استقبال کرد و در عوض از افراد ی که ضرر ده هستند جلوگیری کرد . مانند کشور های قوی .
    • احسان IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      65 36
      وقتی هموطنان عزیز همگی دنبال شغلهای پشت میز نشینی هستند.و حاضر به انجام کارهای سخت نیستند.بالاخره یکی باید این کارها رو انجام بده.کارگرهای افغانی هم اکثرا شغلهای سخت رو به خوبی انجام میدهند.و برای کشوری که در حال توسعه میباشد وجود این گونه کارگران در کشور قابل توجیه. مسئولین هم اقلیتی از مهاجران افغانی که فقط حالت سرباری بر جامعه رو دارند اخراج کنند.از این نیروی مفید کاری در کشور استفاده کنند.
    • kourosh GB ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      52 16
      عزیز میدونم نظرت برای ایران مفیده اما اون کارها رو برای مهاجران انجام میدن اما موضوع افغان ها اوارگیه نه مهاجرت!به نظر من دولت باید اجازه تحصیل به اونا بده اما با پول خودشون چون الان خیلی از اونها متولد ایران هستند و بزرگ شدن اونا بدون تحصیل هزینه ی سنگینی در بزرگسالی انها برای کشور خواهد داشت. اونها در ابادانی کشور بعد از جنگ سهم قابل توجهی داشتن که نیروی کار ارزان برای ساخت و ساز ساختمانی به کار گرفته شد و اره ضرر هایی هم داشتن مثل قتل, دزدی ,تجاوز اما اکثریته خوبی دارن و در اخر ما همه انسان هستیم و از شهر خافظ که میگه :"بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند "برای پز دادن به خارجیها استفاده نکنیم بلکه به اون عمل کنیم.میدونم منفی زیاد میگیرم ام یه لخظه خودتو نو بزارید جای اونا!
    • حسن IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      42 25
      خب الان ساخنمون ما نگهبان نداره. شما حاضری با ماهی 300 بیای جای ایشون آقای میهن پرست؟
    • حسین IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      59 24
      من به عنوان یک ایرانی از بعضی کامنتهای هموظنم شرمسار و ناراحت شدم. آخه چرا همه را به یک چوب میزنید.این بنده خداها اگه مملکت خودشون آباد بود که این رفتار زشت ما ایرانی ها را تحمل نمیکردن. ما خودمون سرایدارمون 20 سال بود برای ما کار میکرد افغانی هم بود همین چند وقت پیش برگشت کشورش.وقتی داشت میرفت بشدت ناراحت بودم حتی یک بار هم کار خلافی نکرد. همه جا خوب و بد هست عزیزان تر و خشک را با هم نسوزانید
    • هادی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      35 5
      حسن آقا مشکل اینجاست که تو ایران کارگر رو مفت می خان کلا کارگری تو ایران یک شغل مسخرست بدون امنیت شغلی و در آمد پایین . کار فرماها هم فقط به فکر سود خودشونن و اصلا زندگی کارگر براشون مهم نیست. مثلا همین شما اگه ساختمونتون به نگهبان نیاز داره پس باید درآمد ساکنانش هم خوب باشه ولی شما میخاین یک نفر با 300 تومن بیاد کار کنه ! شما خودت حاضری با این حقوق کار کنی ؟ فکر میکنی حالا اگه کسی درس نخونده حق نداره زندگی کنه؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      29 19
      شماکه ازافغانها پول مدرسه وپول بیمارستان وخلاصه ازهمه چی پول میگیرید آیا واسه تون فایده نداره که میگین باید ازکشورهای قدرتمند درس گرفت آخه اوناکه به اندازه ی شما ازمهاجرین پول نمیگیرن حالا دیگه چی میخواهی
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    اخراج
    • elmira PT ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      63 19
      من دانشجو هستم و در کشور پرتغال زندگی می کنم اگه یک روزی یک پرتغالی با کماله غرور کاذب مثل شما با من که خارجی هستم در این کشوربا این ادبیات با من حرف می زد واقعا ناراحت می شدم و فکر می کردم که دقیقا مثل کسی هست که بین سیاه و سفید فرق می گذاره ما همه مسلمونیم و فارسیم و تا چند دهه قبل از یک کشور بودیم در این دنیایی که همه تمام تلاششون رو برای تفرقه بین ما می گذارن گفتن این حرف ها کماله ساده اندیشی هست در ضمن معیار در پیشگاه خدا فقط تقواست نه افغانی /ایرانی /عرب و.......
    • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      49 14
      متاسفم برای این نوع نگاه ، حداقل من در ایران افغانیهایی را می شناسم که بخاطر اعتقادات . هم زبانی با ما علیرغم تحصیلات عالیه و امکان زندگی در کشورهای غربی کشور ما را انتخاب کرده اند و در تخصص خود بسیار مفید و توانا هستند . آیا وا قعا دوست دارید در سایر کشورها با هموطنان ما با این طرز فکر شما برخورد شود
    • سید مهدی موسوی A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      36 20
      ما از یک پدرمادر به دنیا اومدیم و .............
  • سيد ميثم IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    به نظر من بايستي از حضور برادران افغاني استقبال كرد و تكريمشان كرد و...
    • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      66 81
      افغانی
    • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      مطمئنم خودت افغاني هستي
    • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      71 25
      براشون مهمونی بگیر و هفت شبانه روز از اونا استقبال کن
    • یک پرسنل پزشکی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      40 40
      بسیاری از امکانات بهداشتی درمانی مملکت ما از جمله واکسیناسیون رایگان-مراقبتهای بهداشتی مادران باردار وکودکان رایگان وتامین رایگان داروهای بیماری سل وهپاتیت و.. داره صرف این افغانها میشودجالبه بدانید شاخصهای بهداشتی مهم ایران که دررتبه بندی جهانی سرنوشت ساز است ازجمله شاخص مرگ کودک ونوزاد بخاطر افغانها مخدوش شده ضمنا نرخ زادوولد انها دوتاسه برابر ایرانیهاست اگر فکری به حال اخراج انها نکنیم چندسال دیگر صاحب مملکت خودمون نیستیم
  • رضا. د IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    آقا يه نظرسنجي بزار ببين ما بخايم بريم افغانستان اين برادراي افغاني حاضرن ما رو قبول كنن يا نه؟
    • داوود IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      48 58
      کلی ایرانی تو افغانستانه
    • بدون نام AF ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
      32 21
      جناب من از هرات پاسخ شما رو میدم خیلی ها الان دارن اینجا کار میکنند محض اطلاعتون یکی از دوستان من دراینجا ایران هست
    • محمد A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      23 37
      اره به خدا اصلا جداازاین اگه ایناازکشورمون برن بیرون چقدر فراوونی وارزونی می شه
  • سیدابوالفضل موسوی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    اتباع بیگانه آن هم به این فراوانی مخل امنیت است اینها پناهنده نیستند این ها جویای کارند وبسیار نمک ناشناس روحیه افغانی نمک ناشناسی اس نصف قم افغانی است چهره این شهر را مخدوش کرده اند
    • saman IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      82 50
      این یه واقعیته اینا امنیت قم رو به هم زدن
    • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      40 30
      در درجه اول امنیت مشهد بعد قم رو بهم زدن
  • مستقل IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    همه آنها باید اخراج شوند.زیرا نسل جوان افغانی مانند پدران خود کارهای سخت و پر مشقت انجام نمیدهند و از طرفی موج عظیم بیکاری آنان سبب معضلات اجتماعی عدیده میشود
  • حسین IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    با توجه به اینکه نیروهای کار افغان اکثرا مهارت کفی برای مشاغل را ندارند نمیتوان اسم نیروی کار را بر روی آنها گذاشت و نظر به اینکه جنگ در کشورشان پایان یافته و همینطور بزهکار بودن عده بسیاری از آنها لازم است هرچه سریعتر کشور را ترک کنند. درصد قابل توجهی از جرائم به این مهاجرین اختصاص دارد.(اخیرا جرمی وحشیانه را در شیراز مرتکب شده اند که منتظر هستم رسانه ای شود تا مردم در جریان آن قرار گیرند) گفتنی است بسیاری از آنها در شبکه های اجتماعی مردم ایران را مردمی نژاد پرست معرفی میکنند و عده ای از آنها خود را صاحب این مملکت میدانند! به همین زودی سوبسید چند ساله مواد غذایی و سوخت و مهمان نوازی ایرانیان را فراموش کرده اند.
    • کیان IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      37 29
      نه اینکه ما ایرانیها اصلاً مرتکب جرم نمی شیم! بنده ی خدا برو کشورهای دیگه ببین بعضی ایرانیها روی همه رو کم کردند! و زبانزد عام و خاص هستند. همه رو که نباید با بعضی خلافکار یکی کنیم! کمی انصاف و عدالت هم بد چیزی نیست! از قدیم گفتن "یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوالدوز به دیگران"
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    باید یک کاری کنیم که اگر روزی مجبور شدیم ما هم به اونجا مهاجرت کنیم، لااقل با ما مثل ما رفتار کنند.
    • جانم فدای ایران IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      مجبور شدیم؟چرا جمع میبندی برادر؟ چو ایران نباشد تن من مباد جهان سر به سر زیر دست ِ منست هنر نزد ایرانیان است و بـــس ندادند شـیر ژیان را بکــس همه یکدلانند یـزدان شناس بـه نیکـی ندارنـد از بـد هـراس دریغ است ایـران که ویـران شــود کنام پلنگان و شیران شــود چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد در این بوم و بر زنده یک تن مباد همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم همه سربسر تن به کشتن دهیم بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم چنین گفت موبد که مرد بنام بـه از زنـده دشمـن بر او شاد کام اگر کُشــت خواهــد تو را روزگــار چــه نیکــو تر از مـرگ در کـــار زار
    • حسین IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      ظاهرا یه چیزی هم بدهکار شدیم! 30 و چند سال مهمان نوازی نمیتونه تضمینی برای رفتار خوب باشه!؟ 30 سال نصف پول نونی که از نانوایی میخریدن رو از جیب حساب کردیم(درآمد نفتی و یارانه متعلق به ایرانیان هست)! این کافی نیست؟ چه رفتار بدی انجام دادیم!؟ بهشون تجاوز کردیم؟ به قتل رسوندیمشون!؟ این حرفا رو نزنید لطفا.
  • صادقی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    من با یکی از دوستان افغانی صحبت میکردم.بسیار گلایه میکرد.اوون 28 سله و متولد تهران هستش. در مورد این میگفت که با وجود این که متولد اینجا و بزرگ شده اینجا هستش هیچ حقوق شهروندی واسش وجود نداره. حتی یک سیم کارت بی ارزش اعتباری به اسمش نمیتونه بخره.میگفت نه تنها هیچ گونه یارانه یا کمکی دریافت کنند بلکه به طور منظم سالانه خانواده اش برای تعویض کارت شناسایی عوارض شهرداری باید حدود یک میلیون تومان پول به دولت پرداخت کنند. میگفت چند سال قبل با تلاش دعتوتنامه اتریش رو تهیه کرده بوده اما با مخالفت پدرش رو به رو شده. میگفت که با با پیروز شدن تیم های ورزشی ایران مثل بقیه شادی میکرد و با باختشون ناراحت میشد. ولی همیشه احساس بی هویتی میکرد.میگفت که با جامعه افغانستان آشنا نیست اما اینجا هم در ایران هم ..
    • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      به این دوستتون بفرمائید تشریف ببرند کشور خودشون تا احساس هویت ملی داشته باشند. مگه ایران طرح مهاجرپذیری گذاشته یا دعوتنامه واسه ایشون فرستاده ؟!
    • احمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      53 42
      تا وقتی اوضاع مردم خودمون این‌قدر قاروشمیشه و تا وقتی خودمون این‌قدر از کشورای دیگه عقبیم چرا باید دلمون بسوزه به دیگران؟ به قولی چراغی که به منزل رواست به مسجد حرومه، چه برسه به اینا که در مقام مسجد نیستند. واسشون احترام قائلیم اما انصافا خیلیاشون (نمی‌گم همشون چون آدم حسابیاشون رو هم دیدم) خیلی بی‌فرهنگ و خیلی قبل رنسانسی فک می‌کنن، ایگار نه انگار قرن 21 زندگی می‌کنن.
    • ايراندوست IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      63 26
      بزرگترين خطري كه مملكت را به نظر من از بابت افاغنه تهديد ميكند تركيب بافت جمعيتي ميباشد.
    • علی از میانه IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      32 34
      سلام بنده هرچه فکر میکنم این برادران و خواهران مهاجر افغانی به جز درد سر و مزاحمت هیچ نفعی برای کشور ما ندارند شاید برای بعضی کارخانه دار و پیمانکار و...که اینا را با مزد کم و بدون بیمه و.. بکار می گیرند نفعی داشته باشند اما در کل به ضرر کشور تمام می شود شما در رسانه ها و جراید چقدر شاهد اعمال قتل سرقت تجاوز به عنف درگیری آدم ربایی و سایر ناهنجاریها توسط بعضی از اینها هستید .دیگه نظرخواهی لازم نیست بهتره این عزیزان هم خیرشان وهم شرشان را ببرن به کشور خودشان.
    • عباس GB ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      24 27
      در تمام کشورهای اروپایی کسی که در آن کشورها متولد شود، حق شهروندی دارد. این نسل افغانستانی هایی که در ایران متولد شده اند باید حق شهروندی داشته باشند. مسئله مهمتر این است که شما اگر قرار باشد در یک کشور اروپایی زندگی گنی، به زور می فرستندت کلاس تا زبان شان را یاد بگیری. آموزش زبان شان راجدی می گیرند. اما ما از این فرصت استفاده نکردیم تا چند میلیون افغانستانی را به زبان فارسی آموزش دهیم تا سمپات مان باشند. ما فرصت های زیادی را از دست داده ایم.
    • بدون نام GB ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      35 32
      تا پیش از دخالت انگلیس در منطقه، ایران و افغانستان یک کشور بودند. ما یکی هستیم. این یک واقعیت تاریخی است. باید با هم مهربان باشیم.
    • الناز A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
      18 7
      این برادر عزیزه افغان اگه برن مملکت خودشان والااااا برای خودشان هم بهترهکنار اقوام و مردمه خودشان
  • عباس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    وجود افغانی ها ، پاکستانی ها در کشور ضررهای مختلفی مانندمشکلات اقتصادی و بهداشتی و اجتماعی برای کشور ما دارد. برای مثال در گذشته در شهرری فرزندان کشارزان به شغل کشاورزی مشغول می شدند اما با حضور کارگر ارزان قیمت افعانی در آن زمان موجب شد تا فرزندان کشاورزان جاضر به کار در مزارع نگردند و امروز کشاورزان پیر و فرتوت شده اند و مجبور شده اند زمین های کشاورزی را به صورت نصف کاری به افاغنه بدهند با این کار هزاران شغل توسط افغانی ها اشغال شده و هزاران فرزند کشاورز بیکار به دنبال کار هستند.
    • بابک GB ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      27 13
      بی لیاقتی از خود این بچه کشاورزهاست که عرصه کار پدری شان را به افاغنه داده اند. من از یک کارگر ایرانی در کارگاه خودم استفاده کردم ، در روز دوم انگشت دستش را عمدا زیر دستگاه گذاشت و با شکایت کشی مبلغ ۳ میلیون تومان از من ترکه کرد. شما هم اگر چنین تجربه ای را کرده باشید حتما کارگر بی ادعای افغاتی را ترجیج می‌دهید.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    89 71
    برای رسیدن به بهترین پاسخ، بهتره خودمون رو بذاریم جای اونها، به نظر من اونهایی که قانونا اومدن پناهنده شدن و قانونا کار پیدا کردن، اگه هنوز براشون کار هست کسی حق نداره بیرونشون کنه. مثل این می مونه که یکدفعه کلی از مهاجرین ایرانی رو از کشورهای اروپایی و کانادا و استرالیا و... بیرون کنن و بگن اون موقع جمعیت و نیروی کارمون کم بود، حالا مشکلمون حل شد بفرمایید خونتون! اونوقت خود ما صدامون درنمی یاد که ای ببین مدعیان حقوق بشر چه کردند و نکردند؟ کشورشون رو با نیروی ما ساختند، از ما بیگاری کشیدن حالا می گن بفرمایید بیرون! از قدیم گفتن آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند!
    • حسین IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      عزیز من! قیاس مع الفارغ میکنی؟ نیروی کار ایرانی در اروپا اکثرا متخصص هستن..25% مهاجرین ایرانی در آمریکا فوق لیسانس و دکترا هستن. مثلا پروفسور سمیعی رو با یه کارگر فاقد مهارت مقایسه میکنی؟!!
    • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      آقا حسین عزیز، مهاجر با پناهنده فرق می کنه، بعدشم شما پرفسور سمیعی رو می بینی ولی صدهاهزار ایرانی بی تخصص که با دروغ و چاخان پناهندگی گرفتن یا قاچاقی دارن تو کشورهای دیگه هزارتا کار خلاف می کنن رو نمی بینی؟ اون افغانها هم اونهاییشون که وضع مالی خوبی داشته باشن تشریف نمی یارن کشور ما!اونها هم می رن اروپا و آمریکا و آدم موفق هم توشون زیاده. اون بندگان خدا که چاره ای نداشتن از جنگ و بدبختی پناه آوردن به اینجا.
    • Ahmad IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      24 14
      داداش من شما فک کنم تو بیان و درک تعاریف دچار مشکلی، مهاجر یه چیزه، پنادهنده چیز دیگه برادر من ...
    • حسین IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      31 8
      ای بزرگوار! شما خودت اول میای پناهنده افغانی رو با مهاجرین ایرانی در کشورهای اروپایی و کانادا و استرالیا و... مقایسه میکنی بعدا من رو متهم میکنی که فرق این 2تا رو نمیدونم؟!؟ یه بار دیگه متن خودت رو بخون بعدا قضاوت کن! یه زمانی نیروی کار ایرانی در ژاپن افتضاح به بار آورد و حقش بود که اخراج بشه! الان بیام دولت ژاپن رو به باد انتقاد بگیرم!؟ انصاف داشته باشیم لطفا
    • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      12 9
      آقا حسین ما این دو دسته رو اشتباه نگرفیتم. خودتون دارید مقایسه میکنید. ضمنا فرض کنید کلی ایرانی مجرم و قاچاقچی توی خارجه هستن. درست. خب آیا نباید بیرونشون کرد؟؟؟ اگه بگید نه نباید بیرونشون کرد، مثل این میمونه که بگید نباید قاچاقچیان و جنایتکار افغانی رو از کشور بیرون کرد. خب، کدوم آدم عاقلی همچین نظری داره؟ آدم قاچاقچی و مجرم و جنایتکار باید اخراج بشه، حالا از هر ملیتی میخواد باشه. ما حساب مهاجرانی که تخصص دارن و یا حتی بی تخصص هستن اما قانونی وارد شدن و دارن کار میکنن رو با قاچاقچیها قاطی نمیکنیم.
  • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    افغانی یعنی قاجاق یعنی اعتیاد یعنی تجاوز به مال وناموس یعنی ناامنی ..........فقط اجراج ..........فقط اخراج....
    • ضد افغانی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      عالی بود.... کاش هیتلر فقط با این افغانی ها درمیفتاد و همه رو ریشه کن میکرد
    • عضو جامعه جهانی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      فک میکنی از اول پرفسور بودن..یا وقتی رفتن اونجا با امکانات همون کشورها پرفسور شدن؟؟؟ در پذیرش پناهنده ملاک ترس، آواراگی، تعصبات قومی، بی پناهی و....هست...نه مدرک جانم. بهتر یه سفر خارج از کشور بری تا بفهمی دنیا چ خبره دوسته من :)
    • جامعه جهانی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      72 22
      اقای عضو جامعه جهانی شما که رفتید بگید چه خبره؟نکنه منظورتون از خارج افغانستانه؟؟؟
    • بدون نام DE ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      69 30
      باورم نمیشه کسی که بحث هیتلر رو وسط کشیده، این همه مثبت گرفته. تو همین کشور هیتلر پر از پناهنده ی ایرانی ـه و حقوق پناهندگی هم میگیرند از دولت آلمان. چطور هموطن ما جای دیگه پناهنده بشه توقع داریم درست باهاش رفتار بشه و هرچی غیر از این رو نژادپرستی میخونیم؟ اما خودمون پناهنده رو با لگد بندازیم بیرون؟ و قبل از اینکه قضاوت کنید بگم که، خیر من نه افغانی هستم و نه پناهنده. اگه میتونید کاری کنید که وارد نشن و حق پناهندگی بهشون ندید، اما وقتی با پناهندگیشون موافقت کردید دیگه باید در شان کرامت انسانی باهاشون رفتار شه.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
      2 1
      خیلی بد حرف میزنی واقعا که
  • حسینی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی که کل جامعه را فرا گرفته , نظرم را با طرح چند سئوال مطرح میکنم:1-آیا انگیزه مهاجرت افغان ها به ایران کسب درآمد و حواله پول آن به کشورشان نیست؟ 2- آیا اقامت آنها در ایران بدون مسکن و سرپناه میباشد؟ 3- آیا هیچکدام از افاغنه بیمار نمیشوند و در طول اقامت از امکانات درمانی و بستری بیمارستانی استفاده نمیکنند؟ 4- آیا فرزندان آنها در مدارس ایرانی تحصیل نمیکنند؟ آیا ایشان از امکانات برابر با ما بهره نمیبرنند: نان-گوشت- روغن-استفاده از امکانات شهری-....؟ چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      افغانیهای مجاز نه تنها در این گرانی هیچ گونه یارانه نمیگیرند. بلکه هر خانواده افغانی سالانه حدود یک میلیون تومان به دولت بابت عوارض و کارت کار پرداخت میکند.
    • بدون نام US ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      64 38
      آقای بدون نام خب باید هم پرداخت کنن همین طوری دارن از یارانه حمل و نقل عمومی استفاده می کنین (شما ببینید اگر یک روز سوار مترو یا اتوبوس بشید افغانی ها نباشن چقدر جا باز تر میشه تمام اتوبوس ها و متروها رو اشغال کردن ) از یارانه نون و آب و برق و گاز و ... هم دارن استفاده می کنن (یارانه اش به کنار اصلا شما صف نونوایی رو در نظر بگیر بدون افغانی ها چقدر خلوت میشه ماشالله همشون هم 10 تا 20 نون میخرن ) من نمی خوام نژادپرستی کنم اما بالاخره در حال حاضر که جنگ در افغانستان تموم شده و وضع اقتصادی ایران هم خیلی درست نیست نباید یه همچین فشار سنگینی به اقتصاد جامعه از طرف حدودا 1 ملیون افغانی هم بهمون وارد بشه
  • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    بنده با حضور افغانی ها مخالفم زیرا علاوه بر اشغال مشاغل در ایران اقدام به انتقال ارز ایران به خارج از کشور می کنند.
  • علیرضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    به نظر من باید هر چه زودتر باید از ایران بروند .
  • عزیز IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    اززمانی که افغانیها درایران کم شده کارگر های ایرانی هم درست کار نمیکنند به کارگرهای افغانی وقتی کاررا میگویی تاکار بنحو احسن انجام نشده دست ازکار نمیکشند ولی متاسفانه وقتی ازکارگر ایرانی استفاده میشود یک نفر هم میخواهد بالای سرش باید باشد که زیر دررویی نکرده ودرست کارکند وکاررا خراب نکرده وخیانت نکند
    • Ahmad IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      60 5
      برادر من نقل رفتن افغانیا نیسش که ... اگه به منم روزی 30 - 40 تومن بدن و آینده کاریم و ثباتش معلوم نباشه و خلاصه همه چی رو هوا باشه من و خیلیای دیگه هم حاضر به کار نمی‌شیم ... کی گفته کارگر چون سطح سواد و فرهنگش به نسبت پایین‌تره باید درآمدش کم‌تر باشه؟ مگه سختی کارش نباید جبران اون موارد باشه؟ تو ایرانه که اینطوریه و همه به کارگر به دید یه آدم پوچ و بی‌سواد نگاه می‌شه.
    • بدون نام US ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      6 6
      حقوق یک مهندس با چند سال سابقه کار میشه روزی 20 تومن با اضافه کار و مزایای دیگه نهایتا میشه 30 تومن در بهترین شرایط یه مهندس نرم افزار که سابقه کارشم خوبه روزی تا 40 تومن می گیره حالا یک کارگر حداقل روزی 20 تا 30 تومن و البته اگه خودش رو اوستا کار بدونه ( برای سیمان کاری، گچ کاری ، سنگ کاری ) اونوقت روزی بین 70 تا 90 تومن می گیره شما مثل اینکه تا حالا مجبور نشدی خونه تعمیر کنی تا بفهمی که دوستان کارگر و بنا جتی با نصف ماه کار کردن به اندازه یه مهندس با چند سال سابقه کار در میارن
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    بسیاری از جرم و جنایت ها توسط افغانی ها انجام می شود از جمله قتل ها ،تجاوز به نوامیس مردم، توزیع مواد مخدر... از طرفی باعث افزایش بیکاری می شود مخصوصا در شهر ما (بیرجند) افزایش بیش از حد جمعیت افاغنه بسیار درد سر ساز شده است مسئولین باید این اتباع خارجی را به نسبت در کل کشور ساماندهی کنند نه فقط در چند شهر مرزی
  • علی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    بسمه تعالی از لحاظ دینی و اخلاقی بایدبه پناه جوی بی طمع و بدون هر چشمداشتی پناه داد. در ابتدای انقلاب که نظام کمونیستی افغانی ها را بی پناه کرده بود، مردم ما تحت تعالیم اخلاقی به راحتی به افغانها پناه دادند. افغانی ها هم در شرایط جنگی در این کشور کارهای سخت یدی را به خوبی به انجام می رساندند و علی رغم اینکه علیه آنها تبلیغات زیادی صورت می گرفت در مجموع طوری نظر مردم را نسبت به امانت داری و درستکاری خود جلب کردند که بسیاری از صاحبان سرمایه انبارهای خود را به آنها سپردند. حالا که وضع کشورشان نسبتا آرام شده لازم است به کشور خود باز گردند و در بازسازی افغانستان شرکت فعال داشته باشند اما و صد اما که بازگشت آنها به کشور خو د باید آرام آرام صورت گیرد و مهمتر آنکه هیچ شائبه اخراج نداشته باشد.
  • مصطفی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    وقتیکه ما تمام کارهامون با تجهیزات پیشرفته باشه دیگه چه نیازی به کارگر افغانی در بخش کشاورزی یا شهرداری داریم مگه کشور های اروپایی کشاورزی و شهرداری ندارند تمام کاراشون با تکنولوژی انجام میشه حداقل افغانی ها برن مجبور میشیم ما هم رو به سوی تکنولوژی جدید بریم
  • مصطفی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    97 29
    با سلام چه دلیلی داره تو کشورخودمون این همه بیکار و گرسنه داریم تازه به افغانیها هم ج و کار بدهیم تو رو خدا درست فکر کنید ما با این فقر اقتصادی داریم رو به نابودی میرویم
  • قشمي IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    97 15
    وجوداتباع بيگانه كه بصورت قاچاقي وارد مرزها ميشوند يكي از معضلات ودغدغه هاي اصلي مرز نشين هاي كشورمان ميشود .اينجا امنيت بالا براي اتباع بيگانه مثل پاكستاني ها و افغاني ها بسيار بالا بوده واين معضل براي بوميان اين منطقه شده
  • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    اخراج... آیا شاهد فجایایی که برای نوامیس ایرانی به وجود آورده اند نبودید ببینید با یک ایرانی در صورت انجام اعمال غیر قانونی چه میکنند!!! حال ما از افانی ها دفاع هم میکنیم؟!!!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      91 50
      افغانی آنلاین زیاد داریم دارن منفی میدن
  • شجاع IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    ما که هر نظری گذاشتیم خبر آنلاین نمایش نگذاشت. اما باز هم نظر میدم مزایا:مثلا ارزانی در کارگری و کارهای سخت . همین معایب: مترو میسازیم برا ده نفر گنجایش. 18 تا افغانی توشن. فساد های زیاد . قتل های عجیب به دستان توانای این ملت دوست و برادر . نتیجه اخراج با خفت
    • محسن IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      کاملا موافقم . باید اخراج بشن همشون . اگه دقت کنی همون مزایایی هم که گفتی یک جور عیب میشه در نظرش گرفت . چون به نفع کارفرماها میشه نه مردم عادی
  • جمال IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    یادتون نره افغانستان قبلا جز ایران بوده و افغانیها ایرانی هستن
    • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      وقتی کسی بدون هیچ ریشه و بدون هیچ قانونی جائی باشه زمینه فساد رو گسترده می بینه اقای جمال خان
    • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      پس شما هم تشریف ببرین منزلتون کابل .نامه فراموش نشه
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    بابا این افغانی ها رو از ایران بیرون کنید. کارگرای خودمون گشنه اند بعد کارگرای افغانی واسمون خونه می سازند. فکر کنم بعد از مدتی کلا کارگر ماهر واسه ساخت خونه دیگه نداشته باشیم بعد طرح مهاجر پذیری از کارگرای افغانی بگذاریم . تو رو به خدا یک کم به فکر ایران و ایرانی باشید
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
      12 20
      کارگرای خودت کاری که یه افغانی به یه روز میده رو به یه هفته انجام میده ...!!!برای پول بیشتر !!!! این یعنی چی؟!!!کارای ساختمونی وشهرداری لنگ میمونه اگه افغانی ها نباشند...! الان داری به زبون فارسی نوین صحبت میکنی تا چند سال پیش زبان اجدادت فارسی دری بود ....
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    اونایی که قاچاقی میان که داستانش جداست و باید هر طور شده از ورودشون جلوگیری بشه ولی اونایی که قانونی هستند به نظر من باید یک ترتیبی بدن که هر کس میخواد ایران بمونه در یک آزمون شرکت کنه, یک تعداد خیلی محدودی رو قبول کنند بمونه و بقیشون برگردند کشورشون. چرا به جای جذب افغان ها, از کشورهای آفریقایی که بعضا مسلمان هم هستند نیروی کار خوب و متخصص جذب نکنیم؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    همهشون ازدم اخراج بشن ضررشون بیشتر ازسودبوده
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    18 78
    بالاخره ما هم باید مستعمره ای داشته باشیم
  • حسینی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    اخراج به قطع یقین
    • رسول IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      10 18
      ویکی‌پدیا حمله مغول به ایران در سال ۱۲۵۴ میلادی (۶۵۴ ه ق) چهل سال پس از شکست و فرار سلطان محمد خوارزمشاه، با هجوم هولاکوخان به ایران آغاز شد. هلاکوخان در این لشکرکشی تسخیر قلعه‌های اسماعیلیه را اولین هدف خود می‌شناخت. رکن‌الدین خورشاه آخرین خداوند الموت در تسخیر این قلعه‌ها به هلاکو کمک‌هایی نیز کرد اما سرانجام در دنبال تسخیر این قلعه‌ها، خود او نیز به هلاکت رسید بدین ترتیب دولت خداوندان الموت به پایان رسید. حمله مغول بیش از خسارت‌های اقتصادی، صدمات فرهنگی و روحی برجای‌گذاشت. در این حمله مراکز علمی و فرهنگی از جمله کتابخانه‌های بسیاری سوزانده و ویران شد. شهرهای بزرگ بسیاری از بین رفت و به دنبال آن مراکز رشد و پرورش فکری به حداقل رسید. کاهش جمعیت و به اسارت گرفتن و فرستادن صنعتگران ایرانی به
    • حسينى FR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      8 8
      اى كاش حسينى هم فكر ميكردى
  • ﻣﺴﻌﻮﺩ DE ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    44 92
    ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮﻳﻦ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﻱ 10 ﺳﺎﻝ ﻫﺴﺖ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﮕﻴﺮد ﭼﺮا? ﭼﻮﻧﻜﻪ اﻻﻥ ﻭﺟﻪ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ. ﺧﺮاﺏ ﺷﺪﻩ ﭼﻮﻥ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎ ﺧﺮاﺏ اﺳﺖ. ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ اﻻﻥ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻫﺴﺘﻢ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺁﻟﻤﺎﻥ اﺯ اﻳﺮاﻥ. ﺑﻴﺸﺘﺮ اﺳﺖ و ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻛﻤﺘﺮ اﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺑﺎ اﻳﻦ. ﻫﻤﻪ ﺑﻪ اﻓﺮاﺩﻱ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﻱ 8 ﺳﺎﻝ اﻗﺎﻣﺖ ﺁﻟﻤﺎﻥ. ﺭا ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﮔﻲ و ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ. ﺁﻟﻤﺎﻧﻲ ﺗﻌﻠﻖ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ اﻣﺎ ﻭاﻗﻌﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺒﻴﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ اﻻﻥ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ. اﻓﻐﺎﻧﻬﺎﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺶ اﺯ 20 ﺳﺎﻝ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ. ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ و ﻫﻨﻮﺯ محرومنداز ﻛﻮﭼﻜﺘﺮﻳﻦ ﭼﻴﺰ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ.
    • Ahmad IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      آقا مسعود شما به قصد مهاجرت رفتی اونجا و احتمالا قانونی، اما اینا نه مهاجرن و نه قانونی اومدن، چرا مقایستون این‌قدر نامربوطه؟!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      110 9
      افغانی که قاچاقی میاد ایران ده سال می مونه بهش شناسنامه بدن؟
  • ﻣﺴﻌﻮﺩ DE ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    ﻣﻦ ﻧﻆﺮ ﻣﻴﺪﻡ ﭼﺮا ﻧﻤﻴﻨﻮﻳﺴﺪ ﻣﺎﻫﺎﻧﻪ ﻧﮋاﺩ ﭘﺮﺳﺘﻴﻢ ﻭﮔﺮﻧﻪ اﻳﺮاﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ اﻓﻐﺎﻧﻬﺎ ﺁﺑﺎﺩ ﺷﺪ و اﻻﻥ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻧﻆﺮﻡ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ اﻓﻐﺎﻧﻬﺎ ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﮕﻴﺮﻩ اﻟﺒﺘﻪ ﺁﻧﻬﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﻱ 10 ﺳﺎﻝ اﺳﺖ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺳﻢ اﻳﺖ.
    • حسین IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      50 21
      جملتو یه بار دیگه بخون تا متوجه بشی که لو دادی افغانی هستی. چرا خودتو ایرانی جا میزنی؟!
    • مهندس ساختمان IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      43 8
      پس دکتر مهندس های ما هیچ کارند اگر بلد کار بلد بودن کشور خودشونو آباد می کردند
  • غلی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    24 98
    متاسفانه باید گفت نیروی کار افغانی بهتر کار میکنه و حرف شنوی بهتری از کارفرما داره
  • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    نظرهای موافق که ارائه شداند همشان خورافغانی هستند . اینها جز دردسر و فحشا هیچ کار مثبتی نادرند
  • akbar IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    به نظر من متفعت آنها بیشتر از معایب آنها میباشد
  • ايراني IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    مگرشعرشاعرپارسي گوي مان (سعدي ) كه برسردر سازمان ملل نقش بسته و ميدرخشداز يادبرده ايم ؟!كه ميفرمايند:بني آدم اعضاي يك پيكرند-كه درآفرينش زيك گوهرند*چوعضوي بدردآوردروزگار-دگرعضوهارانماندقرار!!!!!!!!!!!!اين مردم هم (افغاني وپاكستاني )برادروهمزبان ماهستندكه روزگاري جزوي ازهمين آب وخاك بودند(ايران بزرگ )كه بادسيسه بيگانگان ازكشورجداشدند تابه اين شيوه كشورمان راضعيف كنندو به مقاصد شوم واستعماري خودشان برسند و...
  • محمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    بید بهشون کارت قرمز دادو اخراجشون کرد
  • مصطفی1 IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    در جواب آقا مسعود از المان بگم که اون مهاجری که به آلمان میره دارای تخصص یا سرمایه هست ولی یه افغانی که به ایران میاد یه کارگر ساده است نه پولی داره و نه تخصصی.
    • ali IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      17 63
      در جواب شما هم شاید گفت، عده ی کمی از مهاجرین به کشورهای اروپایی دارای تخصصند ، بعد اکثر تو همون کشورها امکان تحصیلشون و کسب تخصصشون فراهم بود بعد اونی که تخصص داره میره کشور اروپایی نه اینکه بیاد کشورما به نظرم ما سرمون رو تو لاک خودمون کردیم کمی هم باید دیدمون باز باشه کی میشه پیشرفت کنیم تا این جور نگاه های غیر انسانی از بین بره
  • عباس IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    با سلام من با نظر یک دوستان که گفته بودند که نیروهای جوان افغانی که در ایران به دنیا آمدند دیگر مثل قبلیها کارهای سنگین انجام نمیدهند موافقم و با این گرانی و هزینه مالیات ها که افغانیها هیچکدام از انها را پرداخت نمیکنند با اخراج محترمانه افغانیها موافقم خوشبختانه در کشور افغانستان هم درگیری شدید به صورت گذشته دیده نمیشود به امید ایرانی آباد و مهیا برای ظهور آقا امام زمان(عج)
  • جواب به مصطفی 1 IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    45 91
    آقای مصطفی 1، من نمیدانم شما چقدر خبر داری خیلی از این مهاجران ایرانی در سایر دنیا همشون که متخصص نیستند خیلیهاشون با هزار جور دردسر خودشون رو رسوندند اونجاها. چرا فکر میکنیم کل دنیا محتاج ایرانه، و ما ایرانی متخصص صادر میکنیم. الان طرف لیسانسش رو به زور گرفته بعد درخواست داده و با یک طرق مختلفی رفته بعد میگیم متخصص. یک کمی دقت داشته باشیم. ضمنا اکثر نظرات متاسفانه بر ضد افغانها بود. از خودم بابت بیشتر این نظرات خجالت کشیدم.
    • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      ظاهرا شما افغانی هستی و نه ایرانی بهتره برگردی بری افغانستان .قرار نیست امریکایی ها افغانستان رو آباد کنن تحویل بدن
    • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      27 93
      مطمین باش ایرانیه. منم ایرانی هستم و منم از این نظرات خجالت کشیدم و تاسف خوردم. خوبه همچین مملکت پیشرفته ای هم نیستیم.
  • ناشناس US ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    یه روزی میاد ما ایرانی ها میریم افغانستان و تو کشور اونا مشغول میشیم .برعکس میشه حالا ببینید
  • محمود IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    ما که مشکلی نداریم چون تو مناطق شما غربی کشور مثل شهرهای زنجان و تبریز و ارومیه و اکثرا ترک زبان؛ 1 افغانی هم نمیتونی پیدا کنی
    • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      16 21
      تو اذربایجان که کار پیدا نمیشه که افغانی بیاد خود اذریها همشون مهاجر منطق مرکزی هستند
    • زهرا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      24 9
      شما هم مهاجرید به شهر های دیگه مثلا افغان راه نمیدید خودتان هم همه جا پخش میشید شما هم به نوعی فرصت شغلی بچه های شهر های دیگه را میگیرید هر جا میرم ترک هست البته خوبند و محترم بدی ندیدم از اونا فقط تشابه بین شما و افغان ها را از نظر گرفتن فرصت شغلی دیگرا را گفتم- دوست دارم افغان ها برن مجبور بشیم خودمان تمام کارها را بکنیم اینقد کارگری افغان ها تو سر جوان های ایران نخوره و نگن ایرانی کار نمیکنه اگه برن مجبور میشن کار بکنند
  • بدون نام JO ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    93 13
    این مسائل رو کشورهای پیشرفته که چندین دهه هست که مهاجرپذیرند حل کرده اند. کافیست با مطالعه روشهای آنها و چند تغییر جهت تطابق با سیستم اجتماعی و فرهنگی خودمون به راه حل مناسب برسیم. به نظرم در بین عزیزان افغانی هم نیروی مثبت و مفید بوده و هم افراد شرور. دولت باید قانونی وضع کنه که افرادی که اینجا به دنیا آمدند و می تونند نیروهای مفیدی باشند، شهروند ایرانی محسوب شوند و آن دسته که به هر دلیلی بار گران محسوب می شوند به روشی محترمانه به کشورشان بازگردانده شوند.
  • سعید IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    22 88
    با سلام دوستان گرامی آنها انسان هستند و حق زندگی دارند در کشور خودشان ما اگر می خواهیم کسی به ایران پناهنده شوند از افرادی استقبال کنیم از مغزها باشند. در حال حاضر اتباع خارجی بیشتر کارها را در دست دارند و جدیدا کار هم نمی کنند اکثرا مکانیک جوشکار رنگ فروش و...تمام مشاغل آزاد را در دست دارند که مکان کار را اشغال کرده اند و ایرانی به دنبال جای کسب می گردد.و برخی در شهرداریها غیر قانونی بدون بیمه بدون مالیات کار می کنند و سود بیشتری در جیب برخی سودجویان می ریزند و در حال حاظر هم خیانت هایی می کنند که در روزنامه ها دیده می شود. جالب اینجاست که کارهای پر سود و بی در د سر را هم می گیرند مثال در کار ضایعات آهن دست گسترده ای دارند کارهایی که بی درد سر دارای درآمد قطعی می باشد
  • ﻋﻠﻲ ﺭﺿﺎ DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    ﻣﻦ ﻳﻪ اﻓﻐﺎﻥ ﻫﺳﺘﻢ 33 ﺳﺎﻟﻤه ﺣﺪﻭﺩ 30 ﺳﺎﻝ ﺩﺭ اﻳﺮان ﺑﻮﺩﻡ از ﻣﻬﻤﺎﻧﻮاﺯ ي ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺗﺸﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻢ اﻣﺎ ﻣﻦ ﭼﻴﺰﻱ اﺯ اﻳﺮاﻥ ﻛﻢ ﻧﻜﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﻼﺵ ﻫﻢ ﻛﺎﺭ ﻛﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﺩﺭﺱ ﺧﻮاﻧﺪﻡ ﻧﻪ ﺑﻴﻤﻪ ﺩاﺷﺘﻴﻢ ﻧﻪ ﺣﺘﻲ اﺟﺎﺯﻩ ﺳﻔﺮ و اﺟﺎﺯﻩ ﺧﻴﻠﻲ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪﻩ اﻡ اﻣﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺤﻤﻞ ﻧﺪاﺷﺘﻢ ﭼﻮﻥ ﺑﻌﺪ اﺯ 30 ﺳﺎﻝ حتي ﻳﻪ ﻣﺪﺭﻙ اﻗﺎﻣﺘﻲ ﺩﺭﺳﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻢ ﻣﻦ ﺣﺪﻭ د 3 ﺳﺎﻝ اﺳﺖ ﺳﺎﻛﻦ اﺭﻭﭘﺎ. ( ﻧﺮﻭﮊ) ﻫﺴﺘﻢ اﻛﻨﻮﻥ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ اﻳﻨﻜﻪ ﭘﺎﺱ ﻧﺮﻭﮊﻱ ﺩاﺭﻡ اﺟﺎﺯﻩ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻧﻴﺎ ﺭا ﺩاﺭﻡ و ﻫﻴﭻ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﻫﻢ ﻧﺪاﺭﻡ ﻓﺮﺯﻧﺪﻡ ﺗﻤﺎﻡ اﻣﻜﺎﻧﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭا ﺩاﺭﺩ ﺷﻨﺎﺳﻨﺎﻣﻪ. ﻧﺮﻭﮊﻱ ﻫﻢ ﺩاﺭﺩ ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﮋاﺩ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﺩﺭ ﻛﺠا ﻫﺴﺖ اﻳﺮاﻥ ﻳﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎ. ﺩر ﺿﻤﻦ اﻳﻨﺠﺎ ﺳﻴﺎﻩ و ﺳﻔﻴﺪﺑﺎ ﻫﻢ ﻳﻜﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎﻫﻢ اﺯﺩﻭاﺝ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪوﻟﻲ ﺩﺭ اﻳﺮان ...
    • بدون نام US ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      شما 30 سال از منابع یارانه ای که حق مردم ایران بوده استفاده کردی اتوبوس ها و ... رو اشغال کردی مطمئن باش همون نروژ هم اگر می خواست چند ملیون پناهنده بپذیری کاری که کشور ما کرد در حق شما این امکانات رو به شما نمی داد ...
  • محمد AF ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    من ایرانی مقیم کابل هستم بخاطر کار اداری،افغانهانه تنها شاکر نیستن اکثریت بالای 98 /علیه مملکت ما هستن والنم به شدت مرزهای ما را تهدیدمیکنن بخدا قسم الان داریم به مردم خودمان خیانت میکنیم تسهیلات میدیم بیان ایران ازجمله بلیط نیم بهای شرکت اسمان که برا ایرانیها نیست 11
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    25 72
    پناهنده به نظر من در کل مشکلی ندارد، چه افغان باشد چه غیر افغان، به شرطی که ما خودمان آنها را انتخاب کنیم. برای نمونه شرط بگذاریم که با X مقدار سرمایه گذاری در کشور پناهده شوند و .... ولی متاسفانه اکثر افغان هایی که به ایران آمدند از سطوح پایین فرهنگی و اقتصادی کشورشان بودند. کسانی که در کار جرم و قاچاق بودند. خود من هیچ خاطره خوبی از چند تن از افغان های اطرافم ندارم. پس بهتر است خودمان آنها را انتخاب کنیم پناهندگان را و روی ضوابطی به کشور راه دهیم.
    • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      82 10
      دقیقا .. من هم با این دوست عزیز کاملا موافقم .. کاری که در تمام جهان مرسوم هست .. باید در برابر مهاجران غیر قانونی و قانون شکنش که بدون اجازه اقامت دارن و از امکانات مادی و معنوی در هر شکلش استفاده می کنن با قاطعیت برخورد کرد .. فقط قانون
  • هموطن IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    16 86
    با سلام پناهندگان افغان مثل ساير مردمان چند دسته هستند گروهي بسيار خوب و گروهي ديگر خلاف كار به نظر من گروه دوم بايد به كشور خودشان برگشت داده شوند و سياست هايي گذاشته شود كه فقط مردمي كه داراي فرهنگ بالاتري دارند اجازه ماندن داشته باشند .
  • b.b.f IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    من در دانشگاه مفید قم درس میخوانم .. خداوکیلی بعضی روزا احساس غریبی عجیبی میکنم .. بابا دانشگاه پر شده از دانشجوی افغانی ... چند روز پیش تو سلف دانشگاه من و دو نفر دیگر ایرانی بودیم با 16 نفر از برادران افغان ....
    • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      نه درس بخونن نه کار کنن و ... چرا به دانشگاه مالزی و هند و ... نگاه نمیکنی که پر شده از ایرانی؟؟ و چه فجاعتا که بار نیاوردن تو هند.اینو که تلویزیون ایرانم نشون داد عزیز من
  • جواد IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    وجود آنها باعث ارزانی دستمزد ها شده واز جنبه اقتصادی خیلی مهم است در اقتصاد امروز دستمزد نقش اصلی را ایفا میکند لذا باید ساماندهی شوند هر چه باشد هم زبانمان هستند همسایه
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    66 16
    مزایا و معایب حضور پناهندگان افغان در ایران چیست؟ مزایا: دریافت مزایای اعطای پناهندگی از سازمان ملل توسط دولت ایران ، مشاهده پاکدستی، پاک چشمی، سخت کوشی و ساده زیستی ایشان توسط ایرانیان، کمک به رشد جمعیت در شرف انقراض معایب: اشغال رده ای از فرصتهای شغلی ضمنا خطاهایی که ایشان همانند ماها مرتکب شده و می شوند ناشی از محدودیت هایی است که در ایران داریم. (جلو آب را ببندید بیراهه میرود)
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    من یک افغانی ام از اینکه در ایرانم خرسندی آنچنانی ندارم زیرا برخورد های اکثر این مردم و مسولین شان اصلا قابل تتمجید نیست، نمیدانم چرا این طور برخورد می کند ودر عین حال داعیه کشور اسلامی هم می گذارد. فاملین ما در کشورهای اروپا نیز زندگی می کند وقتی میاد اینجا برخورد این ها را می بینید تعجب می کند. علاوه براین اکثر بچه های افغانی ها نمی تواند در مدارس ایران درس بخواند. این کجای دین گفته، کجای قرآن گفته ..................
    • بدون نام EU ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      تا به این افغانی ها میگی بالای چشمت ابرو هست فوری صحبت از دین و ایمان میکنند .شما تو اقغانستان هم نباید بر اساس دین اسلام بدون اجازه وارد خانه برادرت بشی. شما اینجا چی میخواین ؟اصلا کی گفته شما بیای ایران؟ ناراحتی؟ برگرد خیلی سریع فک و فامیل رو بردار برو
    • علی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      شما هم برید پیش فامیلهاتون توی کشور های اروپایی.صله رحم از برترین اعمال است هم اینکه اونا دلتنگ شما نمی شن که بخوان بیان اینجا
    • حميد IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      دوست عزيز افغان.يه سوال از شما دارم آيا دوستان و فاميل هاي شما در اروپا بطور گسترده در كار قاچاق عمده مواد مخدر، سرقت و تجاوز هاي دسته جمعي به نواميس كشور ميزبان و قتل هاي فجيع و بعضا بعنوان قاتل اجاره اي همانگونه كه در ايران توسط هموطنان شما صورت ميگيرد ،شركت ميكنند يا خير؟ بنده رابطه خوبي با هموطنان شما دارم و حتي نگهبان و سرايدار مجتمع مسكوني ما افغاني هستند (از نژاد تاجيك) و ما هم به آنها اعتماد داريم ولي رفتار اغلب هموطنان شما اصلا قابل تحمل نيست . يه زماني ايران استطاعت ميزباني افغانها را داشت ولي الان بخاطر شرايط بد اقتصادي منافع و سرنوشت هموطنان ايراني مهم تر از ميزباني افغان ها است. به قول معروف چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است.
    • محمد هادی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      19 9
      دوست عزیز کی گفته کودکان شما نمی توانند در مدارس شما درس بخوانند؟ محض اطلاع به اطلاع شما می رسانم به جهت اینکه مدارس محله ما در کل در اختیار افاغنه است ما مجبوریم چندین خیابان دورتر از خانه فرزندانمان را ثبت نام کنیم اون هم در مدارس دولتی با شهریه سالیانه حداقل 500 هزار چون خارج از محدوده هستیم با اینکه چند مدرسه نوساز در محله است ولی با توجه به تعداد زیاد افاغنه محترم این مشکل را داریم . چند سال پیش مادر بزرگ و زن عموی من بعد از 25 سال، محبت خانواده ما( خصوصآ عموی ما که جوانی افغان را زیر پر و بال خود گرفته و جا و مکان و حقوق خیلی زیاد می داد ) به دست همین نمک نشناس به بدترین شکل ممکن به قتل رسیدند کافی است یه جستجو در این رابطه توی گوگل بکنید: قتل مادر شوهر و عروس اصفهانی
    • بدون نام IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      17 21
      مردم ایران با هم وطنای خودشونم مشکل دارن و چشم ندارن همدیگرو ببینن چه برسه به مردم افعانستان، چند سال دیگه جایگاه افغانستانو تو دنیا ببینید و جایگاه ایرانو
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    به نظر من ما بهشون احتیاج داریم اینو لطفا دوستان مد نظر داشته باشن و احساسی برخورد نکنن لطفا
  • hassan IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    دوستان بنده افغانستانی هستم. نمیدونم چرا با خواندن نظرات بعضی از دوستان به یاد شعار یوفا افتادم نمیدونم چرا به یاد حرکت فیروز کریمی افتادم اگر ما و دوستانمان راهی برای بازگشت به کشورمان میدیدیم خودمان به مراتب راغب تر از شما عزیزان بودیم.اگر ماندن و آمدن این مهاجران سودی برای دولت و ملت ایران نداشت جمع و اخراج کردن ما در کل کشور اسلامی ایران کاری بسیار ساده است.چند درصد جرائم خشن اتفاق افتاده در ایران به نحوی به افغانستانی ها مربوط میشود چند درصد وضع بحرانی تورم در ایران به افغانستانی ها مربوط میشود.
    • بدون نام EU ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      افغانی این شعر رو شنیدی که مهمان عزیزه مثل نفس اما وقتی آمد و بیرون نرفت باعث خفه شدن میشه؟ شما خوبی به شرط اینکه از ایران بری .من دوست ندارم شما ها رو تو کشورم ببینم غیر قانونی میاین . غیر قانونی کار میکنید . ارز کشور ما رو بیرون میبرین تازه تریاک و حشیش هم سوغاتی شماست
    • بدون نام AF ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
      10 13
      راست گفتی خودشان مرز ایران رو باز می کنند کلی کارگرافغان رو می برن بعد میگن که چرا غیرقانونی امدین ههههه
  • habiballah SE ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    با سلام من یک افغانی هستم به خاطر این که مردم و دولت ایران رفتار خوبی با افغانی ها نداره ,امیدوار هستم که همشون از ایران بیرون برند تازه بعد از این که از ایران رفتند مشکلات را خواهبید دریافت .
    • بدون نام EU ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      142 3
      این خوب آمدی اما با غزل بیا
    • باباپنجلی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      104 7
      الکی میگه!!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      جان مادرت برو .. برو دیگه .. دست از سر ما بردار
    • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      25 11
      بی زحمت تشریف ببرید و نگران ما نباشید . از لطفتون سپاسگذارم دوست عزیز
  • sos IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    ایران کنام افغانستان .......
  • بدون نام IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    من با جمع نظرات مثبت و منفي كاري ندارم ولي حرفم اين است كه همه را اول به چشم يك انسان ببينيم و بعد براساس يك سري معيار و قوانين هدفمند ضوابطي و امكاناتي را تعريف كنيم و منطقا اصل مهاجرت بايد امكان پذير باشه مثلا اگر من هم بخواهم مهاجرت كنم به نيوزلند يا امريكا يا انگليس و .... مسلما تحت شرايط و ضوابطي امكان پذير است پس آنچه مضر و بد است مهاجرت بي رويه و بي ضابطه است اما نبايد منكر محاسنش هم باشيم بخصوص مهاجرت افغان ها به ايران و انصافا اگر افغاني ها نبودند حداقل براي اصفهان ما حداقل هنوز فاضلاب را هم مثل مترو افتتاح نكرده بوديم و در جواب فردي كه گفته بود رفتار درستي يا امكانات مناسبي در اختيار آنها نگذاشتيم با مسئولين است ولي خود بنده شاهد بودم كه افغاني ها هم امان ثبت نام مدارس را داشتند
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    متاسفم برای این همه تهمت هایی که زدین مسلمانی؟کشور امام زمان؟برای خودمان اشک میریزم مگر ما نمیتونستیم بریم استرالیا وفنلاند واتریش و...ولی واسه دینمون اینجا اومدیم فقط همین.اما...ما یه کارگر بیچاره شدیم قاچاقچی هی وای خدا همین الان دوستای بابام خیلی راحت میرن استرالیا راحت پذیرفته میشن اصلا بی تخصص نیستن اکثرا چرخکارن و همچنین ووشو کار الان یکیشون به اسم غلامرضا رحیمی به عضویت تیم ملی استرالیا دراومده یک سال بیشتر نیست که رفته سرمربی تیم ملی ووشو فنلاند یه افغانی به اسم حامد شفایی تو دهه هفتاد تو همین مشهد استاد بابام بود رفت فنلاندبچه هاشم توفنلاند ووشو کارن من میگم اکثر دوستای بابام رفتن ارا و موفق شدن الیته که بعضیاشون هنوز کارگرن ولی توایران به جز کارگری راهی واسه ما نیست تا چ
    • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      16 2
      دوست افغانی من لطفا منطقی نگاه کن به موضع گیری ها. خدائیش اگه ماها تو کشورتو این همه سال به هر دلیلی ساکن می شدیم همین جوری برخورد میکردین. نه. به اخبار نگاه کن برخورد مردم کشورت با بیشتر ایرانی های اونجا واقعا زننده است. چرا فکر می کنی تهمته؟ آیا خبرها رو دنبال نمی کنی جنایت ها.تجاوزها سرقت ها وبسیاری اعمال مجرمانه که مستمر هست ولی هرازگاهی یکیشونو رو میکنن. ضمنا عزیزمن نامه فدایت شوم که نیومده واست. لطف بفرمایید منت نذارید و به همون استرالیا تشریف ببرید.یا همین کشور خودتون .امیدوارم ناراحت نشی ولی واقعیت رو گفتم. البته ناگفته نمونه مشکل صرفا متعلق به بعضی افغانی هاست نه همه اونا.من شخصا برای مردم افغانستان بویژه شیعه ها احترام قائلم.
  • رضا IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    خداییش ما نژاد پرستیم یا اروپاییها، اگر به اندازه اروپاییها پیشرفته بودیم خدا راهم بنده نبودیم. حساب کنید اگر مردم بلاد کفر هم با معیار این مردم ظاهرا مسلمان خودمان، با ایرانیها برخورد میکردند چه وضعی داشتیم. کارگرهای افغانی از ایرانیها با هوشتر ، پرکارتر و ساده تر هستند. اگر انها از ایران بروند خیلی از کارهای ساختمانی، مرغداریها و باغداریها تعطیل خواهد شد.
    • بدون نام US ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      109 6
      عزیز جان اگر کشورهای دیگه هم می خواستن چند ملیون آدم رو فله ای بپذیرین والا صدای تمام مردمش درمیاد شما نگاه کن همین کشورهای اروپایی در سال سهمیه ی مشخصی پناهنده می پذیرن تازه همین طوری الکی هم نیست که هرکس سرش بندازه پایین بره تو کشورشون راس راس بچرخه می برنشون کمپ و پرونده اشون بررسی میشه اگر شرایط داشتن پناهندگی می گیرن نه مثل ایران
  • winters wind BE ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    ﺩﻳﺪﻥ ﻛﺎﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﺷﻤﺎ اﻳﺮاﻧﻴﺎﻥ. ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻧﻮاﺯ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻌﺠﺒﻢ ﻧﺸﺪ ﭼﻮﻥ ﺑﻴﺴﺖ و ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ اﻳﺮاﻧﻴﺎﻥ و ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻧﻮاﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻡ.ﺑﻴﺴﺖ و ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻴﭻ ﺣﻖ و ﺣﻘﻮﻕ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ و ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺣﻘﻮﻕ اﻧﺴﺎﻧﻲ. .ﺣﺎﻻ ﺩﻭ ﺳﺎﻟﻪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻠﮋﻳﻚ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﺑﻪ ﻣﻦ ﭘﺎﺳﭙﻮﺭﺕ ﺑﻠﮋﻳﻜﻲ ﺩاﺩﻥ اﻳﻨﺠﺎ ﺩﺭﺱ ﻣﻴﺘﻮﻧﻢ و ﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ ﺣﺲ ﻧﻜﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺩاﺭﻧﺪ,ﻋﺎﺷﻖ ﺑﻠﮋﻳﻚ و ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻠﮋﻳﻚ ﻫﺴﺘﻢ, ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﻛﺸﻮﺭﺗﻮﻥ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﺧﺪاﻭﻧﺪ. ﺑﻪ ﺩاﺩ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ اﻓﻐﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻦ ﺑﺮﺳﻪ و ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ اﻓﻐﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻫﻤﻮﻃﻦ ﺑﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻋﺰﻳﺰ ﺭا ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﺪ
    • ارمین A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      14 4
      بعید می دونم که کشوری تنها با دوسال اقامت به کسی پاسپورت اعطا نماید .
    • خاطره IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      18 3
      من یه افغانم..کاش ایرانیا کاری میکردن ک افغانها حق ورود ب ایرانو نداشتن حداقل اینهمه مصیبت نمیکشیدن..چ سودی داره ک وارد ایران میشن اما رفاه ندارن امکانات ندارن.توهین میشنون........کااااااااش کاش ایران نبودم
  • ی مهاجر IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    خوب منم به عنوان ی مهاجر افغانستانی که تو ایران بدنیا اومدم نظرمو بگم .من کل نظرات بیننده هارو خوندم که متاسفانه همشون ی طرفه قضاوت کرده بودن همشون خواستار این بودن که اخراجمون کنند .اگه مشکلات ایران با اخراج کرن من مهاجر درست میشه چه بهتر که زودتر اخراجمون کنید .ولی اینم بهتون بگم که الان اقتصاد ایران تو دست همین مهاجرا هست از صنایع کیف و کفش بگیر تا کشاورزی و ساختمان .............یه چی زدیگرم بگم که طی این 2 سال اخیر طبق امار سازمان ملل 800 هزار مهاجر افغانی از ایران رفتن روپا .امیدوارم هر چه زودتر کشور خودم اروم بشه برگردم دیگه خسته شدم از غربت خسته از تهمت های که از برادران دینی خودم خوردم اونم تو کشور مسلمانی مثل ایران .
    • بدون نام EU ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      پیشنهاد میکنم قبل از اخراج خودت برو اینطوری بهتره
    • بدون نام IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      10 13
      من هم از این کامنت ها متاسفم. با این روند تا چند سال دیگه باید منتظر مشکلات داخلی باشیم تهرانی ها به بقیه ساکنین تهران بگن برو گمشو جنوبی ها به شمالی ها بگن شما آدم نیستین و ... لعنت بر شیطون
  • ﻭﻳﻨﺘﺮ BE ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    16 80
    ﺩﻳﺪﻥ ﻛﺎﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﺷﻤﺎ اﻳﺮاﻧﻴﺎﻥ. ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻧﻮاﺯ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻌﺠﺒﻢ ﻧﺸﺪ ﭼﻮﻥ ﺑﻴﺴﺖ و ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ اﻳﺮاﻧﻴﺎﻥ و ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻧﻮاﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻡ.ﺑﻴﺴﺖ و ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻴﭻ ﺣﻖ و ﺣﻘﻮﻕ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ و ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺣﻘﻮﻕ اﻧﺴﺎﻧﻲ. .ﺣﺎﻻ ﺩﻭ ﺳﺎﻟﻪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻠﮋﻳﻚ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﺑﻪ ﻣﻦ ﭘﺎﺳﭙﻮﺭﺕ ﺑﻠﮋﻳﻜﻲ ﺩاﺩﻥ اﻳﻨﺠﺎ ﺩﺭﺱ ﻣﻴﺘﻮﻧﻢ و ﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ ﺣﺲ ﻧﻜﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﻣﻦ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺩاﺭﻧﺪ,ﻋﺎﺷﻖ ﺑﻠﮋﻳﻚ و ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻠﮋﻳﻚ ﻫﺴﺘﻢ, ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﻛﺸﻮﺭﺗﻮﻥ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ اﻣﻴﺪﻭاﺭﻡ ﺧﺪاﻭﻧﺪ. ﺑﻪ ﺩاﺩ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ اﻓﻐﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ اﻳﺮاﻥ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻦ ﺑﺮﺳﻪ و ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ اﻓﻐﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻫﻤﻮﻃﻦ ﺑﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻋﺰﻳﺰ ﺭا ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﻨﺪ
    • بدون نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      متأسفم واقعا و از ایرانی بودن خودم خجالت می کشم...
    • بدون نام IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      23 8
      آیا بلژیک همه پناهندگان افغانی در ایران را میپذیرد؟ حتی قایق پناهجویان قبل از رسیدن غرق میشود. اتفاقا قدر شناسی شما افغانها هم باعث تعجبم نشد!!
  • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    واقعا از لحاظ کیفی بی نظیرند . بدون افغانها باید قبول کرد قدری انجام کارها دشوار میشود .
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    17 93
    بنده سالها با کارگران افغان کار کردم هم قانع و زحمتکش و کم زحمت دیدمشان هم خیلی با ادب تر و صادقتر از هموطنان کارگرمان هنوزم حاضر نیستم کاری را که کارگر افغانی برایم انجام میدهد را به کارگر ایرانی بسپارم چون ما ایرانی ها حداقل خودمان را بهتر میشناسیم
    • بدون نام US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      17 6
      چونكه ارزون تر واسط كار ميكنن و نه چيز ديگه اي متاسفم كه هموطنهات رو به همين راحتي ................................
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    13 78
    اولا تمام انسانها در مقابل هم برابرند و برند و برچسب ایرانی و افغانی رو ما بصورت توافقی به هم میچسبانیم، دوما افغانستان هم زمانی قسمتی از خاک ایران بوده است، پس نباید به هم وطن خودمون بی احترامی کنیم حتی اگر فرهنگشون پایین بود، حالا اگرم کمی فرهنگشون پایینه تقصیر ماست که از همسایمون خبر نداریم، درضمن خدمتی که افغانی ها به ایران کردند ( در ساخت و ساز و تولید) صد سال دیگه هم هموطنای محترممون نمی تونستن بکنن، شما وقتی با یه افغانی کار میکنی می فهمی چقدر کیفیت کارش با یه ایرانی فرق داره.
    • بی نام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      13 9
      کی گفته افغانی ها هم وطن ما بودند در ضمن اونها با حضور بیروییشون دیگه کفر ایرانیها را در اوردند فقط قسمت خراسان نشین افغانستان جزو ایران بودند + تاجیکستانیها که خیلی دوسشون دارم چون ایرانی اصیل هستند شما هم بهتر بیشتر تحقیق کنید.!؟
  • هادی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    16 94
    برادران عزیز و همسایه های مهربان سلام بر شما و تشکر از یک عمر کیهمان نوازی های گرم شما، شما در حالی ما را پذیرفتید که خود دچار مشکلات عدیده ای بودید. ولی نان خود را با ما نصف کردید. یک جهان تشکر ولی ما هم میهمان بدی برای شما نبودیم در غم ها و شادی های شما شریک بودیم و هستیم در جنگ ایران و عراق 300 شهید دادیم، هرچه در توان داشتیم برای کشور شما خرج کردیم و نان مفت هم برای ما ندادیی آبادی تهران و مشهد و اصفهان و.... از پینه دستان من است من یک افغانستانی همدین و هم مذهب شما و همزبان و هم فرهنگ شما روزانه هشت ساعت کار می کنم ولی در واقع بیشتر از 16ساعت کاری خدتان نه بیمه دارم و نه هیچ حق دیگر و لی کار می کنم مردانه وار تا بتوانم نان مردارا مردانه بخورم باشد در کامنت بعدی ادامه اش......
  • بدون نام CH ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    برادران افغان من از طرف همه از شما عذر میخوام واقعا شرمنده شدم وقتی کامنت های دیگران رو خوندم
    • ایرانی EU ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      25 17
      افغانی تو از طرف خودت عذر بخواه نه همه . من به عنوان یک ایرانی تمایل به حضور بیش از 3 میلیون اجنبی رو در کشورم ندارم .حالا اسمش رو نژاد پرستی یا هر چیز دیگه میخوای بگذار. اینها کسایی هستن که وقتی مواد مخدر وارد میکنن و به دست قانون گرفتار و اعدام میشن اعوان و انصارشون جلوی سفارت ایران در کشورشون هر نوع اهانتی رو به مقامات و پرچم مقدس ایران میکنن و یا وقتی مرزداران کشور ما جلوی ورود غیر قانونی این اجانب رو میگیرن صداشون در میاد.مثل اینکه فراموش کردی چندسال است که آب رو به روی هموطنان ما درسیستان و بلوچستان بستن وباعث خشکی و نابودی کشاورزی شدن و اخیرا هم در مرزشمالی سمت خراسان آب رو بستن. ایرانی ها خیلی باشرف هستن که اینها رو بیش از 35 ساله دارن تحمل میکنن.فکر میکنم دیگه وقتشه که فکری بشه
  • گرگانی فیروزجاه IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    10 42
    ما باید با ورود ضابطه مند از نیروی کار ارزان استفاده کنیم و درعوض نیروی کار خودمان را از نظر شغلی ارتقاء بدهیم و سطح رفاه کاری و معیشتی یک ایرانی را افزایش بدهیم و در مقابل با انتقال فرهنگ ایرانی به دیگر کشورها عقاید آنها را با اهداف خود همسو نماییم.
    • بدون نام IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      3 14
      حالم از این نیروی کار که میگی به هم می خوره. متاسفم که انسان را نیروی کار می بینی!
  • ﻭﻳﻨﺘﺮ BE ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    ﻭاﻗﻌﺎ. ﺟﺎﻱ ﺗﺎﺳﻒ ﺩاﺭﻩ ﻛﺎﻣﻨﺘﻬﺎﻱ ﺑﺮاﺩﺭاﻥ ﺷﻴﻌﻪ و ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ اﻳﺮاﻥ اﻳﻨﺠﺎ ﺩﺭ ﺑﻠﮋﻳﻚ ﺩﻩ ﻣﻠﺰﻭﻣﺎﺕ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ, ﺧﺒﺮ ﺁﻧﻼﻳﻦ ﻣﻴﺸﻪ ﺑﮕﻴﺪ ﺷﻤﺎ اﻳﻦ اﻣﺎﺭﺗﻮﻥ ﺭﻭ اﺯ ﻛﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ? ﺩﺭ ﺷﻬﺮ اﻧﺘﻮﺭﭘﻦ ﻫﺸﺘﺎﺩ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ, ﺩﺭ ﺑﺮﻭﻛﺴﻞ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﻠﮋﻳﻚ ﭼﻬﻞ ﺩﺭﺻﺪ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ اﺯ اﻳﻨﻬﺎ ﻧﮋاﺩﻫﺎ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻬﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻫﻤﻪ ﻫﻢ ﺑﺎ اﺣﺘﺮاﻡ ﺑﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻫﻤﺪﻳﮕﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨاﻨﺪ.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    18 83
    هر کس قانون رعایت کنه و مفید باشه قدمش رو چشم. افغانی و غیر افغانی نداره.
  • هادی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    16 78
    انگلیسی ها با سلاح و تجهیزات به کشور شما تجاوز کرد به آنها با رافت اسلامی برخورد کردید و آنها را تا لندن بدرقه کردید. ولی افغانستانی های که مسلمان هستند و به شما پناه آورده اند و برای شما زحمت می کشند جان می کنند تا نان حلالی در بیاورند اشداء علی المومنین و رحماء علی الکفار آین است منطق شما در برخورد با ما یعنی بر عکس ایات قران. چند روز پیش چندنفر در حین ورود به ایران توسط مرزداران کشته شدند به جرم پناهنده شدن به ایران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ولی ما نظام شیعی ایران را با جان و دل می پذیریم. حاضریم برای حفظ آن جان خود را بدهیم ولی برای ایرانی هیچ زیرا ایرانی فقط به ایرانی می اندیشد
    • بدون نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      14 5
      دوست افغانی من.توجه داشته باش ایرانی با غیرته تاریخ رو بخون تا با سواد وآگاه بشی. هرتجاوزی به ایران بی پاسخ نمونده ومردم محکم جلوش واستادن. مستنداتش هم درتاریخ پرافتخارکشورما هست. البته افغانستان هم که زمانی جزو کشور بزرگ ومقتدر ما بوده مردمانی غیرتمند داره. ولی آیا شنیدی ما بگیم شما چرا با روسها، انگلیسی ها یا آمریکایی ها مصالحه یا بدرقه شون کردید؟ضمنا مهربانی مردم ایران به افغان ها همین بس که درکشور ما درامنیت بسر میبرید. لطفا برو ووضعیت مردمت رو در دیگر کشورها ببین.برای ما زحمت می کشید؟! کشته شدن اون افراد چند شب پیش هم اعلام شد که عمدی نبوده و بخاطر تاریکی شب و احتمال قاچاقچی بودن شون بوده. میدونی که بعضی هموطنات قاچاق ومواد این طرفی میارن.البته شب تاریک و مخفیانه وخوب اشتباه ممکنه.
    • بدون نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      10 4
      ادامه: البته من واقعا بخاطر فوت اون انسان ها متاسفم باید دقت بیشتری می شد واونا هم اون وقت شب وبدون مجوز تردد نمی کردن. اما نکته مهم این که ظاهرا تو شیعه هستی والبته برادر دینی وافتخار ما. شیعه هرجای دنیا که باشه برادر ماست وخونه ما خونه ی خودشه. انتقاد من از برخی تنها برخی هموطنای شماست که درطول اقامت خودشون تو ایران هزاران جنایت وتجاوز و... میکنن و تنها یک هزارم اون اعلام رسانه ای میشه. قبول کن باید منصف باشی. الان تو شهر ما برخی هموطنات علنی فحش مون میدن برخورد میکنن متوقع و طلبکارمون هم هستن! اما عمده شون نه. در کل مردمان افغانستان مهربان ودوست داشتنی و قابل اعتمادن به خصوص شیعه ها که همه عزیزن. موفق باشی
    • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      26 17
      حد خودت رو بدون. برگرد به وطن خودت...
    • بدون نام IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      8 6
      لا اله الا الله
  • بدون نام NO ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    7 74
    درستش اینه که حضور اتباع بیگانه باید سامان مند بشه. و سامان دهی به حضور اتباع بیگانه ممکن نیست مگر ایجاد یک سیستم مالیاتی یکپارچه و منصفانه احتماعی. اتباع بیگانه ای که وارد ایران می شن و برای 7 سال ( مثل سوید) کار می کنند، مالیات می دن ،در ساختن ایران سهیم هستند و جرم مرتکب نمی شن مجاز به گرفتن شهروندی بشن. به این ترتیب در جایی که ما نیاز به نیروی کار داریم و کمبودی هست میشه از اونها استفاده کرد. محور هم باید اکیدن روی تخصصشون باشه نه نیروی کار صرف. احتیاج به نیروی کار ساده رو ما باید با بهره گیری از تکنولوژی و ماشین افزار صنعتی بر طرف کنیم. متاسفانه با چیزی که در ایران می بینم که در سیاستهای کلان و در میان سیاست مداران سیاست مقدم بر پیشرفت و رفاه مردم چنین روزی خیلی بعیده.
  • مریم س IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    افغان ها مردمی سخت کوش و تلاشگرند و انصافا تنبلی ما را ندارند. ایران هم نباشند بالاخره درآمدی خواهند داشت. اما مشکل همین چیزی است که در کامنت ها شاهد آمده. هر دو طرف هم ایرانی و هم افغان بالاخره گاهی بی انصافی می کند و اینجاست که افغان ها قدر رشد و امکاناتی که در ایران داشته اند را نمی دانند و هم ایرانی ها قدر این همه کاری که اگر افغان ها نبودند لنگ می ماند را نمی شناسند. فرافکنی ریشه در فقر فرهنگی شدید است که ابرانی ها و افغانی ها به نسبت تقریبا مساوی درگیر و قربانی اش هستند .
  • بدون نام CN ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    25 96
    هر کس بگه ایرانی و افغانی به تاریخ خودش خیانت کرده، مردم کشور افغانستان مردمی بسیار با ادب هستند که بنده بی اندازه به آنان ارادت دارم، ما برادر هستیم چه از لحاظ نژادی چه از لحاظ دینی. خیلی از دوستانی که بالا کامنت دادن حتی یه برخورد ساده با این مهاجران نداشتند. از طرفی به علت برخورد زشت ما ایرانیها به اونها حق میدم که گاهی اوقات عقده خودشون را خالی کنند. این واژه افغانی و این کشور ساخته پرداخته انگلیس و استعمار و جنگ هست ما آب به آسیاب آنها نریزم.
    • محسن IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      15 6
      من بسياري از دوستان ديدم هي ميگن ما همه فارسيم فرهنگمون يكيه اين چه مغلطه اي كه ميكنيد مثل قديم كه نيست مرز وجود نداشته باشه هر كي هر جا دلش ميخواد بره يه دفعه بگو اين همه زحمت كشيديم انقلاب كرديم شهيد داديم جانباز داديم بيايم دو دستي تقديم برادران افغان بكنيم
  • بدون نام NO ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    11 83
    بحث بر سر افعانی یا ایرانی بودن نیست مشکل اینه که ما سیستم اجتماعی و مدیریتیمون ضعیف و نمی تونه اینها رو سامان دهی کنه و گرنه نیروی کار ارزان به شرطی که با برنامه باشه و باعث بی کاری و نا هنجاری اجتماعی نشه بسیار هم خوبه و کی بهتر از افعان ها که به نظر من عمومن انسانهای شریفی هستند و هم زبان ما هستند متاسفانه ما نمی تونیم مدیریت کنیم.
    • بدون نام IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      12 10
      چرا یک "انسان" را نیروی کار می بینی؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    16 77
    خوندن کامنتها غم انگیز بود. همه جا آدمای خوب وبد داره. من افغانی خوب وانسان هم زیاد دیدم. ضمنا اگه یه گروه از انسانها به مدت طولانی در یک جامعه دچار تبعیض و تحقیر باشن نمیتونین انتظار زیادی ازشون داشته باشین. برای خودمون متاسفم.
  • امین CN ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    27 94
    اگه به کشور افغانستان رفته باشید میبیند که این مردم هیچ فرقی با ما ندارند، حتی کابل هم از لحاظ آب و هوا و جغرافیا مثل تهران هست.از روزی قیافه هیچ کسی نمیتونید بفهمید که افغانی هست. اون سمتدیدهایی که ما به عنوان افغانی درایران میشناسیم قوم هزاره تنها قوم شیعه( البته بند اصلا با شیعه و سنی بحثی ندارم) هستند. هنگام اشغال افغانستان به دست شوروی و شیعه کشی طالبان به ایران تنها کشور شیعه پناه آوردن که ما مامن اونها باشم. ولی حیف که هر جور که شده تحقیرشون کردیم. خدا ما رو ببخشه/
  • حسین IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    104 9
    دوستانی که می گویند افغانها تخصص دارند.اینها تخصصشان را از کجا آورده اند.خود ما بودیم که کار به اینها نشان دادیم. اگر بروند نیروی ایرانی قطعا جایگزینش می شود.همین الان که کمتر شده اند دستمزد کارگر بهتر شده
  • محمد EU ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    91 10
    آقا مگه غرب کشور که یک افغانی هم نیست کارهای ساختمونی و باغداری و خدمات شهرداری معطل مونده؟ این چه استدلالیه بعضی هموطنانمان دارن؟ افغانی برگرد کشور خودت باغداری کن. ساختمون بساز . اونجا رو آباد کن.
    • بدون نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      12 7
      با اين حرفت كاملا موافقم من خودم غرب كشور زندگي ميكنم تو شهرمون فقط يه دونه افغاني بود اونم كفاشي مي كرد با خانوادش حدود 6 سال پيش از شهرمون رفت شهر ما يه جوري خيلي از افغاني بدشون مياد اون بنده خدا هم طاقت نياورد رفت از اون جنايتهايي كه افغاني ها تو شهرهاي بزرگ مرتكب ميشن تو بيشتر شهرهاي غرب كشور خبري نيست هر چند اين بندگان خدا هم انسان هستند ولي افغاني هايي كه به كشور ما مهاجرت ميكنن اغلب خلافكار هستند و هر کاری دلشون بخواد انجام ميدن بعدن هم همونطور كه قاچاقي وارد كشور شده همون طور هم از دست قانون فرار ميكنن بايد همشون محترمانه اخراج بشن
  • بدون نام IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    7 76
    یه چیزی که احتمالا نشنیدید یا خودتونو به نشنیدن زدید مالیاتی که به لطف دولت مهرورزی از ما گرفته میشه فکر نکنم تو منهتن از ما بگیرند این حرف های دوستان از طرف کشوری زده میشه که خودش یکی از از کشورهایی هست که بیشترین تعداد مهاجر را تو دنیا داره
  • بدون نام CN ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    13 80
    وقتی هر کاری میکنند به اونها در کشور ما هیچ حقوقی تعلق نمیگیره وقتی شناسنامه نداره ، هر کاری میکنه حقشه. بهش شناسنامه بدین و طبق قانون باهاش رفتار کنین. تا وقتی از راه رسمی وارد کشور میشه قاچاق نیاره. خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی.
  • pirooz IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    90 16
    قبلا توی منطقه ما افغانی زیاد بود و بیشتر کارای ساختمانی و کشاورزی دست اونا بود (حتی پیمانکار بنیاد مسکن میشدن!) جوونای ما بیکار بودن و بعدش معتاد میشدن . حالا یه دو سه سالی هست افغانیارو جمع میکنند و بعد اخراج. به خود من ضرر رسید اولش چون 20تا کارگرامو بردن ولی بعد چند وقت دیدم جوونای شهرمون کم کم دارن تن به کار میدن و نون در میارن ازین بابت خوشحالم و موافقم که افغانیا اخراج شن.
  • معصومه A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    27 74
    یادم 15 سال پیش رفتیم ترکیه وقتی برگشتیم همه مسخرمون میکردند! ولی الان رفتن آنتالیا خیلی کلاسه....از قدیم میگیم عرب ... خور حالا اگه یه عرب بیاد ایران ایقدر برامون کلاس میزاره و از سر و کلش میریم بالا که یا خدا... . هر جور فکر میکنم ما هم مثل مردم افغانستان فارسیم اگه اسمش نژادپرستی باشه باید اینها رو تحویل بگیریم.. ولی یه جورایی پول پرستیم.از تمامی اتباع افغانستان معذرت میخوام.
    • منم IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      18 10
      شما تا حالا افغانی دیدی؟؟؟؟؟؟؟؟اگه دیده بودی که .....!
  • بدون نام A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    14 88
    یه دوست خیلی خوب دارم اهل افغانستان هست چند وقت پیش دیدمش گفتم دانشجوهای کشور شما توی چین کم شدند. گفت مدرک اینجا زیاد خوبش نیست و کشورهای دیگه زیاد به ما بورس میدند. همون هفته تو خبرا خوندم میخوان تمامی دانشجویان وزرات علوم رو بفرستند چین.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    76 15
    افغان ها هم خوب و بد دارند،ولی تو ایران وقتی وارد می شن نا امنی ایجاد میکنند،الان توی قم افغانی های زیادی حضور دارند که دارن از امکاناتی که خود ایرانی ها چندان نمیتونن استفاده کنن،استفاده میکنن.الان ایران بیش از دو میلیون بیکار داره و اگه افغانی ها از ایران برن مشکل تعداد زیادی از بیکارها حل میشه.
    • بدون نام CN ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      70 14
      قم امکانات داره؟1؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!؟ والا من خودم قمی هستم
    • مینگ می CN ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      17 18
      من الان خارج زندگی میکنم! دانشگاهمون چنیدن افغانی داریم که بسیار مودب و باکلاس و خوش تیپ هستند که اصلا با معیار ما از افغانها قابل تشخیص نیستند.فکر میکنم اگر از افغانها کار زشتی میبینم احتمالا تو کشور خودمون یاد گرفتند.
    • بدون نام EU ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      12 10
      همينو بگو. همچين ميگه امكانات انگار سوييسه! مگه ايرانيا تو كشوراي ديگه از امكانات اونجا بهره مند نيستن. البته من اگه جاي افغانيا بودم برميگشتم چون چند سال ديگه اونجا بهتر از اينجا ميشه.
    • بدون نام IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      14 5
      به نظر من با رفتن اون ها بی کارها کاردار نمی شن. همین الان کلی فرصت شغلی تو کشور بدون استفاده است. 40% دامداریهای کشور خالی اند! کلی زمین بلا استفاده افتاده! مشکل از جای دیگه است.
  • نژاد پرست نباشیم IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    1.یادمون نره همه یه نژادیم و پادشاه بی لیاقت اون زمان باعث شد که افغانستان از ایران جدا شه. 2.همه فارسی زبانیم 3.اگه به اونهام امکانات بدیم نیروی تخصصی توشون زیاد میشه 4.تو کشورای دیگه با ایرانی دقیقا همینطور و حتی بدتر برخورد میشه 5.اون پروفسور که اسمشو بردید وخیلیای دیگه که بهشون افتخار می کنید تو یه کشور دیگه حاضر نیست بگه ایرانیه 6.اگه میخاید ارزش خودتون و یه افغانی رو بسنجید یه سر به سفارت خونه های کشورهای اروپایی بزنید(شما با همه امکانات که برید 3-4 ساعتی تو صف می مونید اونم پشت در آخرم ردتون میکنن!! ولی یه افغانی بدون نوبت و کلی احترام ویزاشو می گیره) 7.اگر سفر خارجه رفته باشید میدونید که وقتی وارد فروشگاه میشی میپرسن ایرانی؟؟ اگه بفهمن حتی قیمتم بهت نمیدن.
    • حسین IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      18 1
      مثلا اومدی نژادپرستی رو زیر سوال ببری ولی زدی بدترش کردی!!
    • بدون نام EU ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      2 17
      اينايي كه به اين نظر منفي دادن علتشو توضيح بدن. من باهاشون موافقم.
    • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      25 5
      افغانی هستی؟
    • محمد IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      22 2
      اینجوری که فکر بکنی اصلا نباید برای کشورها مرز گذاشت چون همه ما ازنسل آدم وحوا هستیم
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    والا من نمیدونم دوستان دارن کجا زندگی میکنن ولی یه چیزی که هر روز من رو داره میسوزونه رو میگم بهتون یه کارگر افغانی کارگر ها!!!! ماهی نزدیک به 1000.000 تومان میگیره یه مهندس ایرانی مهندس ها !!! ماهی داره 500 تا حداکثر 700 به طور متوسط میگیره یه سوال هم دارم کدومشون مالیات میدن و کدومشون دارن از مالیات استفاده میکنن ؟؟ اون عده اندکی هم که کارت اقامت دارن سالیانه یه مالیاتی میدن رو هم میتونید نادیده بگیرید چون اونقدری نیست که تو آمار بیاد.
    • بدون نام IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      5 6
      این که مشکلی نیست ازشون مالیات بگیرن. اون مهندس ها هم اگر فقط دنبال پول اند "عقلشون" رو به کار بندازن و برن کارگری!
  • شاهین US ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است فقط اخراج
  • مینا IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    چیزی که در میان ما ایرانی ها زیاد هست و همونطور هم که کامنت ها را خوندم واقعا تاسف آور است که در مورد مردمی از یک کشور دیگه که جنگ و بیچارگی آن ها را آواره کرده اینطور نگاهی وجود دارد. شما خودتان را بگذارید در موقعیت بسیار افغان هایی که ناچار شدند برای زنده ماندن و در امان بودن از جنگ به نزدیک ترین جایی که بتوانند بروند. در واقع همان وضعیتی که بسیاری از مهاجران ایرانی در کشورهای مختلف دارند و رفتاری که تا سال ها قبل با آن ها به عنوان مهاجر می شده و هنوز هم بعضی جریان های نژادپرستی در اروپا این دیدگاه را که مهاجران مملکت ما را نابود می کنند وجود دارد.
    • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      17 5
      خب میخواستن جنگ نکنن هردسته ای دنبال یکی راه میفتن با هم میجنگند از اون گذشته به قول ظریفی تفاوت فرهنگی هم هست!
    • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      19 5
      الان که جنگ نیست اونجا خانوم روشنفکر!
  • حقگو IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    برادر محترم افغان! کاری به جنایتی که هموطنت در تاریخ در حق ایرانیان کرد ندارم. شما افغانیها نیز در کشور خود دهها قومیت و نژاد دارید که حتی نمی توانید به راحتی کنار هم زندگی کنید و باهم در جدالید!آنوقت انتظار دارید ایرانی که اینهمه سال این معجون را تحمل کرده و دهها بار با پرداخت هزینه سفر شما را عازم وطنتان کرده اما مخفیانه بازگشته تا دوباره در صف خروج از این مستمری بهره مند شوید و بارها مسایل جنایی و تجاوزات جنسی افغانی ها را دیده و اکنون با لحنی با میزبان خود سخن می گویند و ایرانیانی که خود در مضیقه بودند را با سایر کشورهای مرفه غربی مقایسه و ایرانی را خوار می شمارید.افغانی ای که رسما تاریخ را هم منکر می شود و از تعلق کشورش به ایران و اگر میزبانی اتان کردیم به همین علت بود.راه باز.خوش آمدید
  • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    مخاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالف
  • مهرداد IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    96 30
    باید اخراج شود
  • عاشق ایرانم IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    افغانی ها باید هر چه زودتر از ایران خارج شوند چون این کشور برای آن ها نیست
  • بدون نام US ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    18 10
    جمعيت كمتر رفاه بيشتر مطمئن باشيد هيچ خيري به مملكت ما ندارد .
  • . IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    18 11
    اکثر اتباع افغان بدون تخصص هستن و تنها فایده ای که دارن انجام کارهای سخته - چرا باید کشور ما به این افراد اجازه حضور بده؟ بالای 90% از این اتباع ضرری که به جامعه میرسونن چندین برابر سودشونه بی فرهنگی و جرم و ... خبرانلاین تاییدش کن
  • حسین 955 IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    2 8
    سلام بر دوستان عزیز . نظرات وانتقادات متفاوت وبعضا جالب و کارشناسانه در بین مطالب را به خوبی می توان یافت که در مجموع بیانگر حس زیبا ودوست داشتنی هموطنان خوب ما در میهمان نوازی واحساس نزدیکی وغریب نوازی ما ایرانیان نسبت به میهمانان خارجی است. اما صرف نظر از حس نوع دوستی وبرادری که بایستی نسبت به دوستان افغانی مان داشته باشیم ذکر نکاتی چند در این باره ضروری به نظر می رسد. 1- مردم ایران در همیشه تاریخ مردمی با فرهنگی غنی وبسیار مهربان هستند که به هیچ وجه نمی توان حس میهمان نوازی،محبت،مهربانی و عاطفه آنها درباره مهاجران افغانی را که از سر یاس وناامیدی وبرای کسب لقمه نان در بستر آرامش وامنیت به ما پناهنده شده اند، را ازبین برد ویا این حس را کاهش داد. 2- صرف نظر از این که بیشتر افاغنه مهاجر انسا
  • حسین 955 IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    8 7
    ادامه نظر: انسانهایی آرام وبی آزارند، اما نمی توان نسبت به اخباری که هر ازگاهی در خصوص بزه کاری ها وجنایات عدیده آنها و اقداماتی که بعضا آبرو وعزت و منزلت ایرانیان را تحت الشعاع قرار می دهد، بی تفاوت بود. 3- اینجانب به عنوان یک خبرنگار که در حوزه های اجتماعی شاهد هنجارشکنی ها وآمار بالای مشکلات بوجود آمده از سوی برخی مهاجرین بوده ام معتقدم درباره حضور و سکونت موقت افاغنه (که البته متاسفانه به اقامت دائم تبدیل می شود) تجدید نظر صورت گرفته وقوانین محکم، کارآمد و قابل اجرایی برای ورود اتباع بیگانه به کشورمان تدوین گردد چراکه دیده می شود ضعف قانون یا خلاء های موجود دست عوامل انتظامی وقضایی را در برخورد با مهاجرت های بی رویه بسته است. ادامه دارد...
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    3 5
    4- آنچه مسلم است نیروی ارزان قیمت کاربا عنایت به تمایل جوانان ما به کارهای بالادستی و پشت میز نشینی باعث شده نهادهایی مثل شهرداری ها و... در بکار گیری نیروی کار ارزان مهاجرین رغبت نشان داده و حضور ایشان در شهرها تداوم یابد، غافل از این که آسیب های اجتماعی این حضور هزینه هاییی به مراتب بیشتر وسنگین تر را بر دوش کشور ومردم ما تحمیل می کند وحتی خانواده های آنها نیز در شرایطی سخت به سر برده ولذا برای خروج از شرایط بحرانی وکمبود درآمد ها به ناچار به سمت کارهای خلاف متعددی سوق داده شده ودوباره منشا مشکل می شوند. 5- به نظر می رسد طرح شناسایی وصدور مجوز اقامت افاغنه در ایران خلاء های بسیاری داشته وبه خوبی هم اجرا نشده است چراکه ادامه دارد...
  • sky IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    5 9
    والا ما هم راضي نبوديم تقدير بود ديگه ما هم دوست داشتيم همه چي خوب بود شما ها هم حالشو ببريد
  • حسین 955 IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    6 3
    ادامه: چراکه اگر طرح شناسایی اتباع بیگانه به خوبی اجرا می شد اکنون شاهد ساماندهی منسجم اتباع بیگانه در کشور بودیم وافراد شناسایی نشده یافت نمی شد (توضیح اینکه افرادی مهاجر در همین شهر تهران بدون مجوز،برگه ویا هر گونه شناسه یافت می شوند). 6- دولت می تواند با هماهنگی دستگاه دیپلماسی مسئولین افغانی را نسبت به ورود اتباع خود به ایران آگاه کرده وزمینه اطلاع رسانی افغانی ها نسبت به حضور در ایران و تبعات مختلف آن را به اطلاع مردم آن دیار برساند. 7- ازآنجایی که درحال حاض کشور ما با مشکلات زیادی درخصوص تورم وگرانی مایحتاج زندگی مواجه بوده وتحت تحریم وفشار های زیادی قرار دارد ورود بار اضافی وتحمیل این بار به بدنه کشور نمی تواند کاری منطقی باشد وشاید ادامه دارد...
  • حسین 955 IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    10 4
    بهتر باشد تا اطلاع ثانوی وبهبود شرایط از پذیرش مهاجرجدید جلوگیری به عمل آید ویا حتی المقدور ورود هر مهاجر را منوط به خروج مهاجری از کشور نمود. 8- هستند بسیاری مهاجرین خارجی که با توجه به عدم وابستگی وعرق به کشور مان تحت تاثیر عواملی از شبکه های جاسوسی بیگانه قرار گرفته و خواسته یا ناخواسته به مهره ای خطرناک برای امنیت داخلی کشور تبدیل شوند که لازم است دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی نیز نسبت به این مسئله معیارها ، پارامترها وحساسیت های خود را افزایش بیشتری داده و دامنه تردد آزادانه مهاجرین در اماکن مختلف را محدود تر سازند. 9- به تازگی مشاهده می شود ادامه دارد...
  • ahmad IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    4 7
    ایرانیان از دیر باز مردمانی خونگرم و میهمان نواز بودند و این صفت زیبا هنوز در این ملت دیده می شود با توجه به آنکه در گذشته ایران بزرگ افغانستان امروزی را شامل می شده وبنا به دلایلی که همگان می دانند از ایران جدا شد ...اما سه دهه میهمان نوازی مردم ایران ودادن مخارج شهری ( که هر نفر از حیث ترافیک و تولید زباله و..به شهر وارد می کند ) به نظر می رسد با یک تصمیم درست تر کاری بکنیم که اینها کاملا راضی از ایران برگردند و حافظ منافع ما در آن کشور باشند به جای حضور امریکایی ها و دامن زدن به مشکلات بیشتر می توانیم حضوری برادرانه در افغانستان داشته باشیم هم آب ما در شمال سیستان و بلوچستان تحدید نشود هم از ترانزیت بیشترین بهره را ببریم با دادن مجوز تحصیل در دانشگاه هایمان می توانیم نسلی با تفکرایرانی
  • حسین 955 IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    15 9
    صداهای اعتراض افاغنه نسبت به شرایط زندگی شان درایران و درخواست بهره مندی از یارانه وخدمات مختلف اجتماعی به آنها بلند شده ومتوقعانه و درکمال پر رویی و گستاخی ناباورانه توقع دارند سهم آنها نیز داده شود، لازم است متولیان امر در جهت آگاه کردن این معترضین و احیانا کشیدن گوش آنها ! برای عدم دخالت در اموری که به آنها مرتیط نیست کاری انجام دهند تا دامنه توقعات بیجای این دسته از افراد کاهش یابد. 10- علیهذا با عنایت به کمبود فضای اعلام نظر که باعث شد چندین بار پیوسته نظرات را ارسال نمایم، باید گفت علیرغم احترامی که برای همنوعان خود بویژه برادران وخواهران افغانی خود که همزبان ما بوده وکشورشان هم روزی جزئی از ایران بزرگ بوده است، ادامه دارد...
  • حسین 955 IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    10 3
    آنچه در شرایط کنونی به نفع دو طرف است این استکه با عنایت به ثبات نسبی افغانستان و بهتر شدن شرایط زندگی درآن کشور، دوستان افغانی عزیز عطای کشور ما را به لقایش بخشیده و با بازگشت به وطن اصلی خودشان زمینه های آبادانی در کشور خود را فراهم نموده و بارسنگین تحمل مهاجرین برای ما را سبک کنند. امد است دراین بین محبت ومودت موجود بین مردم دو کشور حفظ شده و مصالح موجود در خروج اتباع افغانستان برای همه روشن وآشکار گردد. با احترام به همه دوستان عزیزم.حسین
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    20 10
    دوست من تاسف وقتیه که می بینی رفتار مهربانانه مردم ما رو با رفتار وحشیانه اونا با ایرانیا تو افغانستان قیاس می کنی. این همه سال از صدقه سر ما به رفاه نسبی رسیدن وزندگیشونو می کنن ، حالا مدعی ما هم شدن. مونده بگن پاشید برید جاتون رو به ما بدید. دزدی وجنایت و... می کنن (البته همهشون رو نمیگم) ، یارانه و امکانات و ... هم میخوان. یه کم فکرکن ایرانی. تعصب داشتن رو کشور ومردم مون خیلی خوبه البته شما داری ولی بیشترش کن. موفق باشی
  • بدون نام EU ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    23 12
    از معایب افغانها زیاد گفتن من از مزایاش میگم 1- ورود میلیونی غیر قانونی و بی اهمیت شمردن قانون کشور ایران 2-انجام انواع جرم و جنایت به حد وفور نسبت به جمعیتشان در ایران 3-بی هویت کردن فرهنگ ایرانی با ازدواج با دختران ایرانی و ایجاد چند صد هزار بچه ای که درست کردن 4- گرفتن کار و شغل از کارگران ایرانی باکمتر حقوق گرفتن 5- تولید و وارد کردن انواع مواد مخدر به ارزانترین قیمت به ایران 6- اخیرا هم مطالبه شناسنامه وکارت ملی دارن که حقشون رو از بابت یارانه بگیرن 7-.........
  • بدون نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    26 9
    تولید بچه های پدر افغان و مادر ایرانی
  • خلیل IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    13 7
    با سلام به نظر من سه عامل مانع جرم و ارتکاب جنایت از طرف افراد می شود. 1- ترس از خدا 2-ترس از آبرو 3-ترس از قانون و عواقب قانونی آن برادران افغانی ما وقتی میان ایران اکثرا اسماشون رو عوض میکنن، اغلب اونا اسمهایی مانند شنبه،جمعه، عیدگل و.. دارند ولی در ایران اسمهای آنچنانی برا خودشون انتخاب میکنن. با این شرایط نه قانون خیلی میتونه در مورد جرایمشون کاری بکنه (چون مکان مشخصی ندارند) نه کسی اونا رو میشناسه که بخواد آبروشون بره در مورد ترس از خدا هم نمیتونم نظر کلی بدم ولی چیزی که معلومه بعضیاشون جرایم وحشیانه ای دارن. هزینه ای که مردم برای قتل عزیزاشون ،معتاد شدن فزرندانشون و از بین رفتن آبروشون میدن اصلا قابل مقایسه با سودی که حتی متخصصترین افغانها به کشور میدن نیست البنه اگه سودی داشته باشه.
  • علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    29 17
    باید به افاغنه فقط راه خروج از کشور نشان داد و تمام.
  • بدون نام EU ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    16 16
    كارگر افغاني كه نون بازوشو خورده شرف داره به اين دلال و واسطه هايي كه باعث تورم و گراني شدن و خون مردمو تو شيشه كردن و ماشيناي آنچناني سوار ميشن. ولي از نظر ما اين آقايون شخصيت دارن و شايسته احترامن. با اين كامنتهايي كه ديدم بيشتر برام محرز شد كه ما لياقت وضعيتي بهتر از اين را نداريم. اينايي كه ميگن افغانيا برن كه فرصت شغلي بر اي بقيه بوجود بياد فكر ميكنن كه چند درصد از ايرانيا كارهاي افغانيارو انجام ميدن. واقعا چقدر بازدهي دارن. آلمان بعد جنگ جهاني دومو كارگراي ترك ساختن. آيا همون آلمانيايي كه ما ميگيم نژاد پرستن بعدش بيرونشون كردن. آيا اين برخوردو داشتن. آقاي عاشق ايران. آيا اگر مردم فرانسه كانادا انگليس آلمان به ايرانيا بگن از كشور ما برو بيرون چون كشور شما نيست قبول ميكني؟
  • بدون نام EU ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    30 26
    زمين مال خداست. هر كسي هر جا دوست داشت و لياقتشو داشت و به قوانين اونجا احترام گذاشت ميتونه زندگي كنه.
    • Soley FR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      14 13
      بسيار زيبا ممنون از انسان دوستى و فهم بالاى شما
    • انسان FR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      10 11
      از ديو و دد ملولم و انسانم آرزوست
  • آذر IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    18 27
    دوستان تو این چند سال زندگی یک بار ندیدم افغانی چاقو کشی کنه با اینکه در جایی که زندگی میکنم زیادند(مثلا در یک کلاس 25نفره ابتدایی 7 افغانی) نجار و بنای خونه مون افغانی بودند آنها مردند با شرف کار می کنند و در کوچه خیابان همیشه سر به زیر دیدمشان. چرا با این وضعمان(جوانان معتاد ظاهر پرست بی هنر) هنوز هم فکر میکنیم باید نژادپرست باشیم آن هم با هم نژادان خودمان ؟؟
  • ایران TR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    7 13
    نمی دونم منظورتون از طرح این سوال چی بوده؟ ولی هر چه که هست به نظرم این سوال به دشمنی ها و کینه ورزیها بیشتر دامن میزنه تا این که بخواد راه حلی برای یک مشکل باشه ... خواهش میکنم با طرح این سوالات دشمنی ها را بیشتر نکنید و اینکه به اندازه کافی دشمنان ما برای ما از دوست دشمن می سازند و ... ما ایرانی ها هیچزمان روحیه فاشیستی نداشتیم اینرا از تاریخ کشورمون می تونیم بفهمیم از کوروش تا حالا ... ما ایرانی ها با اینکه عراق به ما یورش برد و بسیاری از جوانان و مردم ما را شهید کرد و خسارات جبران ناپذیری را به ما متحمل نمود اما باز زمانی که آمریکا به عراق یورش برد ما سرزمین ما پذیرای مردم عراق شد و ...
  • بدون نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    21 10
    سری به اماکن مذهبی و حاشیه شهرها بزنید... هر جای دنیا اگر یک پناهنده حتی تخلف کوچک رانندگی داشته باشد بدون ضرب العجل اخراج میشود اما در ایران جرائم زیادی توسط افغانها وجود دارد از جرائم خرد و سرقت گرفته تا مواد مخدر و جرائم امنیتی...متاسفانه خیلی از پناهندگان افغان حس دلسوزی نسبت به کشور میزبان ندارد و پتانسیل منفی دارند. خیلی از آنها از راههای غیرقانونی با همدستی بعضی از عوامل ثبت احوال ملیت ایرانی میگرند که باید برخورد جدی صورت گیرد ولی نمیگیرد... البته نیروی کارگر هستند ولی در مقابل این معایب امتیاز بزرگی نیست. کارگر بیکار ایرانی برای امرار معاش کار پیدانمیکند و نتوانستیم بیکاری را حل کنیم. اما بطور کل با اعطای پناهندگی و تابعیت به افراد شایسته دلسوز متخصص مفید با مصلحت مخالف نیستم....
  • ایران TR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    36 11
    مردم کشور افغانستان نیز برای ما عزیز هستن اما الان خودشون باید به این فکر کنن که اگر میهن شون براشون اهمیت داره باید برن اونجا رو آباد کنن و از اِشغال خارج کنن ... و باز هم میگم کاش این سوال اینجا و بدین صورت مطرح نمی شد ... با تشکر ...
  • بدون نام IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    33 21
    لطفا اخراج شوند
  • سعید IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    8 8
    با سلام ، به نظرم اگه اقتصاد ایران پویا و توانمند بودجهت شکوفایی بیشتر کشورمان نیروی افغانی به شدت مورد نیاز بود. مانند 3 میلیون نیروی مهاجر ترکیه که آلمان بخشی از اقتصاد قدرتمند خود را مدیون این مهاجران است. اما الان کار برای جوانان ایران زمین نیز وجود ندارد.
  • بدون نام EU ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    30 5
    فقط با گذرنامه باید بیایند .
  • مقیمی IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    18 8
    لااقل کمی هم از مهاحرین عراقی بگید که تمامی بازار طلای کشور را در اختیار گرفتند و برعکس افغانیها زبان درازی هم دارند . ولی کلاً نژاد پرستی را به راحتی میشه توی کامنتها دید .
  • mehdi IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    13 7
    غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت‌ پياده آمده‌ بودم‌، پياده خواهم رفت‌ طلسم غربتم امشب شكسته خواهدشد و سفره‌ای كه تهی ‌بود، بسته خواهدشد و در حوالی شبهای عيد، همسايه‌! صدای گريه نخواهی شنيد، همسايه‌! همان غريبه كه قلك نداشت‌، خواهد رفت‌ و كودكی كه عروسك نداشت‌، خواهد رفت‌ منم تمام افق را به رنج گرديده‌، منم كه هر كه مرا ديده‌، در گذر ديده‌ منم كه نانی اگر داشتم‌، از آجر بود و سفره‌ام ـ كه نبود ـ از گرسنگی پر بود به هرچه آينه‌، تصويری از شكست من است‌ به سنگ‌ سنگ بناها، نشان دست من است‌ غروب در نفس گرم جاده خواهم رفت‌ پياده آمده‌ بودم‌، پياده خواهم رفت‌
  • اشکان IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    14 18
    در اصل همه ما جزوی از ایران بزرگ و خراسان ایران و افغانستان گوشه ای از خراسان بزرگ هستند سربازان نادر که هند را فتح کردند در جغرافیای امروز افغانی نامیده می شوند ای هموطن بیسواد من بدان که واژه افغانی را به زور انگلیسیها به چند میلیون انسان ایرانی اطلاق کردند من این مرزها را موقتی می دانم و هر افغانی را هموطن خودم می دانم و ماندن آنها در ایران را به جهت این که باعث باسواد شدن خودشان و جذب فرهنگ ما می شوند و کشورمان را آباد می دانند به صلاح می دانم
    • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      16 13
      تا حالا ندیده بودم یه افغانی نامش اشکان باشه
    • آنتی افغان EU ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      8 12
      راستی افغانی ها هم اسم دختراشون رو اشکان میذارن؟
  • اکبر IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    12 30
    اگر سر وسامانی به افغانی ها بدهند وبه صورت قانونمند در کشور باشند قطعا می توانند مفید وموثر باشند.چرا که کار های دامداری .کشاورزی مرغداری و.......کمتر ایرانی هستند. .
  • سید ستار IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    8 21
    یاناطق به عنوان فرزند یک تولید کننده شهادت میدهم حقیقت بگویم پدرم مکررا میگوید اگر روزی افغانها از ایران بروند من تولید را کنار گذاشته و شغلی دیگر دست و پا میکنم. میگوید افغانها غالبا کارشان را به بهتین وجه انجام داده و وجدان کاری و ادب و اخلاق و معرفت زیادی دارند.کار من را مانند کار خودشان انجام میدهند.در کار دزدی نمیکنند. سربه زیر هستند و باحیا.البته او میگوید پشتوها اینگونه نیستند.او میگوید سخت ترین کارها را هم انجام میدهند. شاید اگر از نزدیک با این مسایل اشنا نبودم من هم مانند دیگران میگفتم باید بروند با این استدلال که خروج انها بیکاری را کاهش داده و مخارج دولت را نیز کم میکند.اما حقیقت این نیست.من خود ایرانی بوده و به ایرانی بودنم افتخار میکنم اما باید بپذیریم افان ها کارگران بهتری اند.
    • خاطره IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
      10 4
      نمیشه گفت افغان ها بهترند یا ایرانی هاهمه جا خوب بد داره *افغانم*
  • افغان IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    20 14
    دوستان ایرانی من یک افغان هستم بابت همه کارهایی که افغان ها تابحال به ضرر ایران و ایرانی انجام دادند از همتون عذر خواهی میکنم و امیدوارم بتونم روزی محبت های دوستان ایرانی رو جبران کنم اما دلم میگیره وقتی که یکی بهم توهین میکنه وقتی که یکی هویتمو تو سرم میکوبه وقتی که منو با انگشت نشون میدن وقتی که اینجا کامنت های توهین امیز منتشر میشه
  • علیرضا IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    29 18
    مقایسه افغانی های ایران با مهاجران دیگر کشورها درست نیستف چرا که مثلا اگر ایرانی ها در آمریکا خیلی زیاد هستند اولا آدمهای با تخصص و کاربلدی هستند و دوما یک هزارم افغان ها در ایران جنایت نکردند و اگر هم بکنند دولت آمریکا پدرشون رو درمیاره نمیخوام کلی بگم ، هر چند وقت یکبار می بینیم که تعدادی افغانی به دختران ایرانی تجاوز کردند یا آدمی رو به خاطر پول کشته اند، البته آدم خوب هم بینشون هست اما خیلی هاشون هم درست نیستند، حالا بعضی ها این وسط میخان پز انسان دوستی و آدم مثبت بودن بیان میان فقط طرف افغانی ها رو میگیرند شرایط رو نمی سنجند اگر همین افغان ها بر فرض به خواهر خودشون کاری داشته باشه یا اینکه مالی ازشون بدزده اونوقت حرفاشون زیر و رو میشه
    • بدون نام IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      16 19
      به نظر شما علت این جنایت ها به نژاد افغانستانی برمیگرده؟ اگر آره باید به شما تبریک بگم چون "یک نژادپرست" هستید. اگر نه باید به دنبال علت بود.
  • علیرضا IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    24 8
    ضمن اینکه الان افغانستان خیلی پیشرفت کرده باید عقلشون رو به کار بندازند از کشورهای پیشرفته یاد بگیرند مطالعه کنند تحصیل کنند طالبان رو ریشه کن کنند و عدالت رو بیارن توی کشورشون نه اینکه میلیونی مهاجرت کنند کشورهای دیگه و اونهم کشوری مثل ایران که خودش اینهمه معضل و مشکل و گرونی و بیکاری داره و زندگی رو هم برای خودشون زندگی رو سخت میکنند هم برای دیگران
  • دلسوز مردم IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    15 6
    افغانها باید با احترام به قانون مهاجرت از ایران خارج شوند و با طی مراحل قانونی جهت کار به هر کشوری که پذیرای آنان است یروند.آنانی که به قانون مهاجرت توجه ننموده و بطور قاچاق وارد ایران می شوند مجرم و باید محاکمه ودر اردوگاه بسر برده و از کشور اخراج ودر صورت ورود دوباره محاکمه ودر اردوگاه کار اجباری بصورت قانونمند از نیروی کار آنان استفاده شود تا دوران محکومیت طی گردد.هیچ بیگانه ای بدون پاسپورت و اجازه اقامت در کشور ما نباید حضور داشته باشد.اگر قانون در کشور اجرا شود و همه آن را رعایت کنند همه چیز درست می شود.هر کی باید از خودش شروع کند.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    27 13
    افغانی ایران براش بهشت بوده و هست.... باید از ایران اخراج بشن.... چقدر کار در انحصار اوناست.... چقدر خونه .... میتونه برا جوونای خودمون باشه...
  • وحید EU ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    28 0
    مدیریت نداریم.فقط همیییییین.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    20 20
    تا چند سال دیگه این روند برعکس می شه. ما می ریم افغانستان. به هر حال هر دیدی بازدیدی هم داره.
  • ali IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    23 20
    خوب تا تهران پاییتخت هست افغانی ها اونجارو کابل میدونن داداش تازه به فکرش افتادین دیگه اونا با تهرانی ها داداش شدن فامیل شدن و انشا ا... بعد 5 10 سال دیگه کلا اونجا ماله افغانی ها میشه جان مادرتون اینارو بفرستین به کابل
  • ص IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    17 22
    با دیدن نظرات دوستان از ایرانی بودن خودم بدم اومد. من خودم سابقه زندگی و تحصیل در امریکا رو دارم. تمام حقوق شهروندی برای همه دانشجویان خارجی به رسمیت شناخته می شه. چطور ما ایرانی ها حتی حق تحصیل رو واسه افغانی ها و یا خارجی هایی که حتی در ایران زاده شدند رو به رسمیت نمی شناسیم. در صورتی که این حق رو برای خودمون به طور پیش فرض قائلیم؟ باید در نظر داشت که دست کم 5 میلیون ایرانی در خارج از ایران زندگی می کنند. اما حداقل می تونند تحصیل کنند. متاسفانه باید در نظر داشت که یکی از نشانه های عقب ماندگی یک جامعه وجود رگه های نژاد پرستی می باشد که متاسفانه بسیاری از نظریات بیان شده در اینجا که می تواند به عنوان نظریات سایر ایرانیان تلقی شود به صورت نژاد پرستانه و حتی نزدیک به فاشیسم است.
  • حسین IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    16 16
    با سلام متاسفم از این که اکثر نظرات مربوط به حساب و کتاب اقتصادی بود اون هم با یک نگاه سطحی. جالب این جاست هیچ کدام از ما به طور مستقیم در این قضیه نفع یا ضرر اقتصادی نداریم اما این حرفها ورد زبونمونه. چرا؟ "روزی رو خدا میده" دیگه قدیمی شده! من نمی دونم رفتار امروز ما چه فرقی با نژادپرستان فرانسوی یا انگلیسی داره؟ انسان، انسان است و نژاد و ملیت و رنگ و زبان چرا باید نشانی از برتری باشد؟ نکته ی مهم این است که انواع حقوق در مورد هم زبانان، هم دینان و هم فرهنگان افغانستانی ما رعایت نشده است و در عوض همش از جرم های ارتکابی صحبت می شود! خب یک نفر از آموزش محرومش می کنیم، انواع فشارها به او وارد است، احساس بی گانه گی و بی هویتی و تحقیر چه انتظاری داریم که به جرم نینجامد؟
  • Soley FR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    24 24
    من متولد ايران هستم ، ٢٠ سال اونجا زندگى كردم ، پدر بزرگم دكتراى حقوق از پاريس بود اما تو ايران بهش شغل معلم ادبيات رو اونم تو يه روستا ، مادرم دكتر و پدرم مهندس ولى متاسفانه پدرم هيچ وقت اجازه كار پيدا نكرد ، منم بهترين دانش اموز ناحيه بودم ولى تا رسيدم پيش دانش گاهى ديگه اجازه درس خوندن نداشتم ، بابا مگه افغانى هم زبان فرهنگ هم دين نيست ، به هر قانونى كه حساب كنيد بابا حد اقل انسان كه هست ، هزينه هاى سر سام آور تحصيل ، تمديد اقامت ، درمان ، ... نميدونم اسمش رو نژاد پرستى هم نميشه گذاشت چون از يك ريشه ايم ،دلتون خوشه كه ٣٠ ساله از مهاجران خارجى پذيرايى كردين ، بيان فرانسه تا انسانيت رو يادتون بدن ، اينا نه امام زمان ميشناسند نه فارسى حرف ميزنند نه فرهنگ فارسى ، ولى انسانيت رو خوب فهميدن
    • حسین US ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      32 20
      شما نمیخواد مارو به فرانسه دعوت کنی تا راه و رسم انسانیت رو یاد بگیریم! خودتون تشریف ببرید افغانستان تا راه و رسم واقعی انسانیت رو اونجا یاد بگیری..!
  • امیر IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    25 11
    این جمعیت حامی نیروهای افغان کی اند؟ نمی دونن که این آقایون نون خانواده هایی مثل ما رو بریدن.پدر ماها که کارگر و بناست باید یا کار رو انقدر ارزون بگیره یا اینکه کار رو می دن یه افغانی به قیمت کم.
  • باهر EU ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    30 12
    کاش اصلا پای مهاجرین افغانستان اصلا به ایران باز نمی شد.ودرکشور خودمان بدون جنگ وباعزت وافتخار زندگی میکردیم .خسته شدیم از این همه تحقیر ومنت.
  • سعید IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    31 17
    برادران عزیز افغان بلند شید برید کشور خودتون..... ما خودمون کلی مشکل و گرونی و بیکاری و فقر داریم.
  • كاوه US ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    17 29
    وحشتناك، شرم آور، و هولناكه. اين نظرسنجي و كامنتهاي صريح مردم جايگاه واقعي و رو به زوال ايران و ايراني رو فرياد ميزنه.
    • حسن IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
      17 18
      احسنت. دقیقا همینه
  • بدون نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    37 15
    ما موافق حضور آنها در ايران نيستيم
    • شیدا A1 ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
      12 17
      کی از شما موافقت خواست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • داوود IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    22 21
    من واقعا برای بعضی ها متاسفم خودتان را تحصیل کرده می پندارید و در یک کشور مسلمان زندگی می کنید و مسلمان هستید ( انا اکرمکم عند ا... اتقاکم ) آیه ی صریح و روشن قرآن است ولی تفکراتی که تو سر بعضی هاتون هست از نئو نازی های آلمان هم بدتره واقعا اسلام چه چیزی به شما ها یاد داده که اینطوری در مورد برادر دینیتون حرف می زنید ؟ حقوق بشر را( به قول شماها) کافرها بیشتر رعایت میکنند تا شماها که خود را مسلمان می دانید ! من باز هم برای طرز تفکر بعضی از آدم های تحصیل کرده ی روشنفکر متاسفم !!!!
    • پ.م A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
      11 13
      دوست عزیز ربطی به تحصیلات نداره این موضوع بحث در مورد افغانی های غیر قانونی در ایران است . که امکاناتی که ملت دارن براش هزینه می کنن را به تاراج می برن! برای اینکه هویت معلومی ندارند دست به جنایت و .... می زنند. شما فرض کنین برین دبی که یه شهر اسلامیه ( غیر قانونی در اونجا حضور داشته باشین)! فکر می کنین چون مسلمونین در مقابل شما سر خم می کنن؟! قبل اینکه شعار بدین واقعا به چیزی که می گین فکر کنین .
  • mohammad IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    21 16
    یادم میاد یکی از دوستانم که فرانسه زندگی می کرد ، می گفت یه بار دولت فرانسه قانون سختگیرانه ای رو دنبال کرد که سیاهپوستان غیر قانونی را دستگیر و اخراج می کرد، خود مردم فرانسه بعضی ها سیاهپوستها رو تو خونه هاشون جا میدادند تا به نوعی به این سیاست دولتشون اعتراض کنن. یا تظاهراتی که برگزار می کردند جالبه بدونی که فرانسه 5 میلیون سیاهپوست داشت اون زمان ، و جالبه بدونین که اونجا از روی رنگ طرف سریع نمیگن غیر قانونی هست یا نه اما اینجا حتی کسانی که قانونی هستند هم از روی چهرشون به غیر قانونی و متجاوز متهم می شند این کلی حکم دادن واقعا نادرست هست
  • سينا US ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    30 13
    سلام اين كه ميگن 1500000هماجر افغان درايم رو از كجا اوردن من به شخصه بهتون قول ميدم خيلي بيشتره از اين رقمه شايد 2 برابر يا بيشتر افغاني ها دارن از همه امكانات اين كشور استفاده مي كنن در حالي كه خود ما كشك اتفاقا افغان ها ادمها خوبي هستن ولي به شخصه ميگم كه برگردن كشور خودشون رو آباد كن شايد ما قدر زحمتشون رو ندونيم دوستان يه چرخ تو محل خودشون بزن ببين چند تا چون بيكار دارن مگه اينه نيرو كار نيستن.خودم به عنوان كسي كه با افغاني و ايراني كار كردم(بعنوان مهندس ناظر ساختمان)كيفيت كار ايرانيها خيلي بالاتر فقط اونها با قيمت پايين تر كار رو از چنگ ايراني ها در ميارن موقعي كه داشتن برنج ميدادن كاش اونجا بوديد وميديدكه اينه چندتا برنج ميگرفتن (هر كدوم 5 تا گرفته بودن)
  • فرشته A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    12 16
    واقعا که خجالت بکشید ما همه مسلمونیم به فرمایش امام خمینی اسلام مرز نداره ما که ادعا میکنیم باید طبق دستور امام عمل کنیم پس چی شد؟ بعدشم کی گفته وضع افغانستان خوبه؟ یدفه برید سرچ کنید روزی چنتا انفجار انجام میشه نکنه چشم و گوشتون رو بستید به واقعیت؟
  • امیر علی IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    17 13
    سلام واقعا بابت بعضی از نظرات دوستان متاسفم،مگر کوروش کبیر نخستین منشور حقوق بشر جهان را ننوشته است حال ما که از تبار کوروش هستیم چگونه می توانیم با کسانی که دین،فرهنگ و زبان مشترکی با ما دارند اینگونه رفتار کنیم؟
    • علی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      19 19
      ای کاش یه روز مثل ما اواره بشین و درد اوارگی رو بچشین
  • nemat IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    16 15
    من افغانی هستم بااینکه ازیک عیده برادران ایرانی دلخورم ازاینک خیلی به ماها توهن میکنن ولی همشه برای ملت ایران آرزوی سربلندی وسرفرازی میکنم چون هم دین وهم مذهب من است کاری به رفتار بعضی ازشماها ندارم ازپشگاه خداوند متعال میخاهم هیچ وقت این ملت به سرنویشت ما دچارنشود انشاالله
  • افسانه A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    20 10
    اونای که اینقدر توهین کردن خودشونو الاف کردن دولت ازشمانظرنمیخوادکارخودشومیکنه اگه افغانی نبوداوقدهاتونوسرکی خالی میکردین؟یه کم انسانیت به خرج بدین همه جاخوب وبدشوداره
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    20 19
    نخود نخود هر که رود خانه ی خود.اونای که خارج از کشور ند خبر ندارند برای امنیت زنان ایرانی که براحتی بتونند تو کوجه و خیابان کشور خودشون راه برند باید از ورود مهاجرین غیر قانونی افغان به کشور جلوگیری کنند اونای که مدعی اند حضورشون برای کشور ایران مفید برند کشور خودشونا اباد کنند
  • خاطره IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    21 13
    کی دوس نداره تو کشور خودش باشه؟کی دوس نداره تو خاک خودش باشه؟کی؟ کسایی ک متولد ایرانندو اصالتشون افغانن گیرمیکنن بین ایرانی بودنو افغانی بودن وبی هویتت.حداقل انسانیت حکم میکنه خوب زندگی کنیم حالا هرجا ک باشم.من یه افغانم ک متولد ایرانم
    • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      20 14
      خاطره جان خب شما افغانی هستی برو کشور خودت دیگه . فکر نداره
  • هادي US ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    14 14
    اسم قبلي افغانستان اريانا بوده ميدونستين
  • خاطره IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    24 5
    من یه افغانم..کاش ایرانیا کاری میکردن ک افغانها حق ورود ب ایرانو نداشتن حداقل اینهمه مصیبت نمیکشیدن..چ سودی داره ک وارد ایران میشن اما رفاه ندارن امکانات ندارن.توهین میشنون........کااااااااش کاش ایران نبودم
  • مریم IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    18 14
    اوالا ماهم 8سال جنگ داشتیم بلندشدیم اومدیم کابل وزرات و..ن واستادیم کشورمون دفاع کردیم مشام همین کاررو بکنید...محترمانه اخراااااج
  • نرگس هروی A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    13 8
    باسلام به همه دوستان همه جای دنیاخوب وبد داره شوهرخواهرمن تبریزی هست شوهرعمه من مشهدی هست زن عموی من تهرانی هست ویه عالمه دیگه ازفامیلای مابا ایرانیاوصلت کردن اصلا ازهیچکدومشون بدی ندیدم من خودم بایه عالمه ایرانی سرکارداشتم یه عالمه دوست ایرانی دارم وخیلی دوسشون دارم وبه همه فارسی زبان ها احترام دارم اگه یکمی بادقت فکرکنیدمتوجه میشیدکه هرجای دنیاهم آدمهای خوب وبامنطقی داره هم ادمهای بدوبی فرهنگی داره نمیتونیم بگیم کلا کدام کشورادماش همه خوبن یابدمامسلمان هستیم باهم اینجوری رفتارکنیم وبه همدیگه بی احترامی وتوهین کنیم پس از کافراچه گله ای باید داشته باشیم؟فکرمیکنم اون کافرابیشترازمارعایت میکنن اخلاق اسلامی روبه امیدان روزکه تمام مسلمان هاوفارسی زبان هاباهم اتفاق واتحاد داشته باشن
  • خاطره IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    17 6
    ما باید با مسلمونیم ب بقیه ی مذهب ها بگبم ما مسسسسلمانیم ازهرکجای دنیا ک باشیم مهم اسلام مان است..ما با رفتارمون مشتی میزنیم ب دشمنانمان
  • میثم IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    25 24
    به نظر من باید تمام افغانی هایی که به کشورمون اومده رو بیرون کنیم.چونکه اونا دارن از فرصت های شغلی ما استفاده میکنن و جوانهای ما بیکار موندن...
    • مهرانه A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      9 25
      اقای محترم تمام افغان ها کارگر بنا و.. شغل هایی از این قبیل دارند کدام ایرانی حاضر به انجام چنین کار هایی می شوند
  • محمد رضا IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    24 20
    شما نمیدونیداین افغانها تو استان قم چه جنایت ها که نمیکنند.باید سریعا اخراج بشن جمعیتشون از ایرانیها هم زیاد شده.اخراج اخراج اخراج
  • سید امیرحسین برخورداری A1 ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    21 14
    هیچ مزایایی ندارد فقط موادمخدروارد ایران اسلامی میشودوباعث ازدست رفتن جوانانمان میشود.باعث ترویج مذهب تسنن وازبین رفتن مذهب تشیع میشود.باعث دست شدن افغانی ها باخواهران مسلمانمان میشود و خواهران مسلمانمان رااز راهبه در میکند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    12 15
    اینارو احمدی مقدم گفته: «چند سال قبل وقتی افغانی ها را از کشور طرد کردیم دیدیم تعداد زیادی از گاوداری ها و صنعت تولید آجر کشور متوقف شد. ایرانی ها جویای کار هستند اما این کارها را انجام نمی دهند و نمی روند بر سر درخت میوه بچینند جوانان ما به دلیل اینکه تحصیل کرده اند یک میز و تلفن همراه می خواهند تا معامله ها را جوش دهند.»
  • علی EU ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    16 22
    اگه یک روز کارگرای شهرداری تهران که همه افغانیند کار نکنن تهران به گند کشیده میشه دستشون درد نکنه....
  • اسماعیل A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    16 12
    بچه هاشون میان پلاستیک های آشغال رو که جلو درب میذارن رو برمیدارن، پاره پاره میکنن و هرچیزی رو که بشه فروخت رو برمیدارن و بقیش رو پخش میکنن توی کوچه ...
  • اسماعیل A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    18 12
    . مگه یه ایرانی میتونه توی کشور خودش توی همچین خونه هایی زندگی کنه و خوراک و پوشاک مثل اونا استفاده کنه؟؟؟ بعدش هم اینکه در حال حاضر تمام یارانه رو از روی تمام اجناس و کالاها و نان و خوراکی ها برنداشتن در نتیجه این مهاجران بدون هیچ هزینه و پرداخت مالیات و بدون داشتن کارت اقامت و کلا غیر قانونی دارن از هزینه و بودجه ملی ما به راحتی استفاده میکنن مثلا مرغ گرون شده نتیجه کمبود تولید هستش و وقتی کم تولید بشه قیمتش افزایش پیدا میکنه چون عرضه کم شده و تقاضا بیشتر و ما باید بریم توی صف که اونم به لطف افغانی ها که تعدادشون در هر خانواده زیاده همه میان داخل صف و دیگه مرغ به ایرانی نمیرسه .
  • اسماعیل A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۶
    22 14
    اگه این افغانی ها هرچه زودتر از کشور برن حداقل بخشی از مشکلات اقتصادی و بازار کارمون حل میشه و دیگه تمام ساختمان ساز ها مجبورن از کارگر های ایرانی با دستمزد طبق اداره کار استفاده کنن . از اونطرف هم مجبور نیستیم بی رویه تولید بکنیم یا افغانی ها بدون داشتن حقی از یارانه پرداختی دولت که سرمایه ملی هستش بهره مند بشن
  • خاطره IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    15 14
    ای نا رفیق.. به کدامین گناه ناکرده.. تازیانه می زنی بر اعتمادم...؟...........! کاری به عیب ها و مزایا ش ندارم فقطو فقط میگم انسان باش و انسانیت کن. چه اون فرده افغان و چه فرد ایرانی اونوقته ک ادم قانع میشه و خیلی از مشکل ها حل میشه *افغانم*
  • يه افغاني IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    22 18
    اينقدر افغاني افغاني نكنيد بابا خون ماها رو كرديد تو شيشيه
  • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    18 24
    به نظر من خیلی آدم های خوب و با انصافی هستند
  • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    8 13
    شما بگوییئ مزایا عیوب ایرانیها در امریکا اروپا ترکیه دوبی چیست؟؟
  • ایرانی A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    27 14
    مردم ایران این همه شهید دادن تا کشورشون مال خودشون باشه نه مال بیگانه ها اما تا چند سال دیگه ایران هم جزیی ازافغانستان میشه با این ورود غیر قانونی شون
  • مرتضی US ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    21 11
    با سلام من افغانی هستم و از سفارت مان شا کیم میخواستم بدونم چه جوری و کجا می تونم از سفارت افغانستان در ایران شکایت کنم مرسی با تشکر
  • rasull IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    35 5
    سلام من افغانیم و تا 3 ماه دیگه هم با دعوتنامه میرم ترکیه اونجا اقامت هم میده خوش بحالتون و خوشبحالممممممممممممممممممممممممم.
  • پرهام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    39 19
    بنده هم به عنوان یک فرد ایرانی از حضور افغان های محترم در کشور و مرزو بومم کاملأ شاکی و مخالفم......
  • مهدی رحیمی US ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    39 5
    ما افغانیا واقعا بدبختیم که گره خوردیم به شما ایرانیا...انشالله ایران همه اقغانیا رو بیرون کنه...
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    25 5
    اگر زمانی جنگی اتفاق بیفته بچه من باید سربازی بره ودفاع کنه اما مهاجرافغانی تعهدی نداره ساکش میبنده میره کشوره خودش
    • سید جعفر موسوی US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      23 39
      شما که 8 سال جنگ داشتید هیچ میدونی که6500نفر از ملت افغانستان عزیز در این 8 سال شهید شدند
    • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
      13 3
      در پاسخ به سید جعفر موسوی در عوض هزارها هزارها جوان ما هم به خاطر تریاکی که افغان ها کاشتن و می خواد از کشور ما قاچاق بشه کشته شدن
  • محمد A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    5 4
    من که رفتم : ::
  • محمد A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    6 2
    خدا دعای همه ما را براورده کند. امین.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    8 4
    عزیزانم خودم یک پناهنده افغان هستم