۷ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰

همینک دست به قلم شوید که فردا دیرست و گفتن "دور از جان" شعارست که پیامبرمان ( درود خدا بر او باد) فرمودند: سزاوار نیست برای مرد مسلمان شبی را سحر کند مگر اینکه وصیّت او زیر سرش باشد. کسی که بدون وصیّت بمیرد به نادانی از دنیا رفته است.

وصیت نامه خود را چگونه بنویسیم؟فردا دیرست!

بعنوان وکیل و مشاور حقوقی در این سالها درباره چگونگی تنظیم وصیتنامه پرسشهایی را پاسخ داده ام و اینک نکاتی را در همین باره می نویسم:

نوشتن وصیت نامه بسیار آسانست حتی نیاز به جملات و واژه های نامانوس و یا سنگین حقوقی و عربی ندارد، اما تنها لازمست چند نکته را بدانیم.

اول : آسانترین روش تنظیم وصیت نامه ، "خودنوشت" است. همینکه وصیت به خط و قلمتان نوشته و امضا و تاریخ (روز و ماه وسال )داشته باشد ، در همه جا پذیرفته می شود. البته وصیت نامه سری و یا رسمی هم می توان نوشت که تنظیم آن مستلزم تشریفات ویژه از جمله رفتن به اداره ثبت اسناد محل و یا دفترخانه اسناد رسمی است.همچنین در قانون پیش بینی وصیت در حالت فوق العاده نظامیان در حین جنگ نزد افسر هم رده خود و یا نزد دو نفر شاهد  و یا بیماران نزد مدیر بهداری ارتش هم شده است.

دوم: خود را معرفی فرمایید! نام و نام خانوادگی را بنویسید اما حتما لازم نیست که به مشخصات کامل سجلی خود  اشاره کنید.

سوم: هرچند بیشتر خوانندگان این نوشته مسلمان می باشند اما بهترست در آغاز وصیت خود ، بر اصول عقاید و دین اسلام گواهی دهید ، یعنی گواهی بر یگانگی آفریدگار و فرستاده آخرینش پیامبراکرم(ص) و  پیشوایی حضرت علی (ع) و روز رستاخیز و بازگشت به سوی پروردگار.که این گواهی ها بیشتر از باب امر به معروف می باشند.

چهارم: بدهی های احتمالی خود به دیگران را بنویسید و بخواهید که از اموال به جامانده جبران بدهی تان شود.

پنجم: هرگونه خواسته مشروع خود را می توانید در وصیت نامه بنویسید از جمله اینکه می توانید خواستار چگونگی آیین کفن و دفن و انجام واجبات قضا شده تان مانند روزه و نماز باشید. انجام کار های دشوار را از بازماندگان نخواهید!

ششم: شما می توانید تا یک سوم از اموال برجای مانده خود را  پس از مرگ به هرکس بدهید یا وقف کنید. شاید برای انجام واجبات قضایتان نیاز به پول باشد که از همین محل مجاز به وصیت می باشید.

هفتم: نمی دانم اصطلاح "محروم از ارث کردن" از کی رایج شده اما بدانید که نمی توانید هیچکس از مورثانتان را از ارث محروم بفرمایید!

هشتم: اگر خواستید می توانید یک نفر وصی را برای اجرای وصیت نامه تان معرفی نمایید اما بهتر است همان گونه که امیرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید ، خودمان وصی خود باشیم و آن چه از کارهای خیر که دوست داریم بعد از ما برای ما انجام دهند ، خودمان در زمان حیات انجام دهیم .

نهم: شما می توانید وصیتنامه تان را در پاکتی گذاشته و در آن را با چسب بسته جایی مانند لای قرآن گذاشته و دیگران را آگاه کنید. نگران تغییر نیت تان و گم شدن وصیت نامه پیش از مرگتان نباشید زیرا هرگاه اراده بفرمایید می توانید از نو آنرا بنویسید و تاریخ آنرا بروز رسانی نمایید.

همینک دست به قلم شوید که فردا دیرست و گفتن "دور از جان" شعارست که پیامبرمان ( درود  خدا بر او باد) فرمودند: سزاوار نیست برای مرد مسلمان شبی را سحر کند مگر اینکه وصیّت او زیر سرش باشد و نیز فرمودند کسی که بدون وصیّت بمیرد به نادانی از دنیا رفته است.

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری
hamedani_law@yahoo.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    52 2
    خدا نگهدارت باشد آقای ترک همدانی به زبان آسان حق مطلب را ادا کردی امشب وصیتنامه ام را می نویسم
    • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
      32 4
      امشب دير است الآن بنويس!
    • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
      16 1
      باسلام و سپاس از آقای ترک همدانی و مدیریت محترم خبرآنلاین به خاطر درج این موضوع مهم، بی شک هیچکس از زمان مرگ خود آگاهی ندارد و داشتن آمادگی برای استقبال از چنین رخداد بزرگ توصیه دین مبین اسلام است و یکی از راههای آمادگی برای این سفر روحانی نوشتن وصیت نامه است. ان شاءالله خداوند سبحان توفیق انجام آن را به همگان عنایت فرماید . من هم برای همه ی خوانندگان عزیز خبرآنلاین طول عمر با عزت و عاقبت بخیری را آرزومندم . یاحق
  • حامد عریزی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    26 0
    باسلام و سپاس از آقای ترک همدانی و مدیریت محترم خبرآنلاین به خاطر درج این موضوع مهم، بی شک هیچکس از زمان مرگ خود آگاهی ندارد و داشتن آمادگی برای استقبال از چنین رخداد بزرگ توصیه دین مبین اسلام است و یکی از راههای آمادگی برای این سفر روحانی نوشتن وصیت نامه است. ان شاءالله خداوند سبحان توفیق انجام آن را به همگان عنایت فرماید . برای همه ی خوانندگان عزیز خبرآنلاین طول عمر با عزت و عاقبت بخیری را آرزومندم . یاحق
  • همسر نویسنده IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    18 2
    باسلام.لطف فرموده واعلام فرمایید شما وصیتنامه نوشته اید یا نه؟ضمن اینکه شما فرمودید در مورد کفن ودفن هر کس میتواند نظرش را بنویسد اما شما خودتان وقتی میشنوید که کسی می گوید مرا فلان جا دفن کنید سو گیری می کنید !!!!!!!!!!!!!!!چرا؟مرگ خوبه ولی برای همسایه؟!!!!!!نه!!!!!!
    • مصطفی ترک همدانی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
      35 9
      حضور همسر محترم! البته نوشته ام و همانطور که در متن بند پنجم از یادداشت ملاحظه می فرمایید ،نویسنده وصیت را از خواستن کارهای سخت پرهیز داده ام. مثلا وقتی فلانی وصیت می کند مرا به فلان شهر برده و در فلان آرامگاه دفن کنید در حالیکه شهرش و دیارش جای دیگریست ، همین مایه سختی ورثه است. بنابراین مرا هرجا که مردم ببینید در همان نزدیکی ها کدام گورستان است ، خاکم کنید. سنگی قبری ساده که برآن نامم نوشته باشد و نشان از وجود قبری در آنجاست بگذارید و راضی نیستم که حتی برای مراسم ختم و چهلم و ... خود را به زحمت بیاندازید چرا که این امور مستحب و یا مباح شاید مایه اسراف و مزاحمت مردمان گردد. همان پول راخود هرآنگونه که بهتر می دانید صرف کنید. برای مطالعه بقیه به وصیت نامه مراجعه فرمایید...البته پس از مرگم!
  • گل آقا IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    11 2
    الفاتحه مع الصلوات!
  • ابوالفضل IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    4 1
    ممنون ولی آیا این امکان وجود دارد که وراث با توجه به مقدار ارث این صیت نامه را تکذیب نمایند ؟ البته ما که جز قرض و قسط چیزی نداریم.
  • محمودی A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    12 0
    جناب آقای ترک همدانی بابت یاد آوری و نوع تنظیم وصیتنامه از شما متشکرم انشاا... خداوند شمارا در ردیف آمرین به معروف قرار دهد.
  • حمید A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
    1 5
    با تشکر از جناب آقای ترک همدانی عزیز، ای کاش بدهی های مالی مانند خمس را نیز بیان می فرمودند که معمولا مردم بدهکارند.
  • فرشاد A1 ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    5 4
    سلام ضمن عرض تشکر بنده وکیل تام مادر همسرم هستم و وصیت نامهای به امضا چند دخترش و دامادش نوشته شده که حال مادر همسرم فوت کردند وهمه دارای خود از قبیل ملک را قبل از وصیت به نام همسرم که دخترش باشد به گفته خود مرحومه انجام دادم و در وصیت کل دارای را به نسبت مساوی برای اولاد ذوکور و شش دختر اناث گفته انجام دهم و برای اولاد ذکور گفته سرمایه گزاری کنم آیا نسبت مساوی هم از قانونی و هم از لحاظ شرعی دچار مشکل نمیشوم البته قبل از وصیت ملک به نام همسر بنده بوده لطفا مرا از این فکر بزرگ راهنمای بفرمایید
    • مصطفی همدانی IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      5 3
      یکم: مادرهمسرتان نمی تواند نسبت به مال دیگری یعنی دخترش وصیت کند. دوم: فرض بر پذیرش مالکیت مادر بر ملک ، هرچند در زمان وصیت از همگان امضایی بر تایید برابری ارث دختر و پسر گرفته شده باشد، این تایید مشروط به پذیرش همگان (وراث) پس از مرگ مادر می باشد.
  • ستار آقااحمدي IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    1 3
    با سلام و احترام با تشكر از اطلاع رساني شما، سوالي داشتم ،‌ميخواستم بدانم اگر بخواهم اموالم بعد از فوتم به دست همسر و فرزندم برسد آيا همين وصيت نامه اي كه دستي مي نويسم وامضاء مي كنم كفايت مي كند يا خير ---------------------------------- طبیعتا اگر شما بجز همسر و فرزند ورثه ای دیگر نداشته باشی ، حتی بدون وصیت نامه این اموال به ایشان خواهد رسید اما اگر ورثه ای غیر از ایشان باش، حتی اگر با فرض بالا وصیت کنید، نمی توانید ورثه ی دیگر را محروم کنید با تشكر از زحمات شما
  • خسرو IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    11 1
    تشکر! میشه توضیح بدین چگونه می توان وصیت نامه را باطل کرد؟ \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ برای ابطال اینگونه وصیتنامه ها که گفته شد ، فقط کافیست آنرا پاره کنی و از بین ببری!
  • مجتبی IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    3 5
    من مات بلا وصیه مات میته جاهلیه
  • عبدالرحمان IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    8 3
    با سلام تشکر از اینکه متن روان و مفیدی نوشته اید من در حال نوشتن وصیت هستم ایا وصیی یا ناضر خارج از خانواده تعیین شوند مطاوب است وصی بعد از وصی چه هست حق و حقوقات ایشان بچه صورت میشود .....
  • عبدلرحمان IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    3 1
    با سلام و تشکر سوالی دارم در وصیتنامه وصی و ناضر حق و حقوقی دارندیا خیر لطفا توضیح دهید متشکرم
  • هاله ضیایی IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    3 0
    با سلام. میتونم وصیت نامه ای بنویسم که فقط فرزندانم پس از مرگم وارث من باشند،نمیخوام همسر دومم از اموال چیزی به ارث نبرد لطفا توضیح بدید////// خیر نمی توانید.همسران دایمی شما ورثه شما خواهند بود و شما نمی توانید ایشان را از حقوق خود محروم کنید.
  • حميد A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    2 4
    سلام عليكم،بنده يك باب منزل دارم و مايلم بعد از مرگم آن را فقط به دو فرزند كوچكم بدهم چون فرزندان ديگرم با فروش منزل ديگرم سهم خود را برداشته اند و به دو فرزند كوچكم نداده اند ، لذا بنده اين تصميم را گرفتم لذاد از شما راهنمايي ميخواهم كه چگونه ميتوان اين كار را انجام دهم اما فقط پس از مرگم يعني تا زماني كه در قيد حيات هستم اختيار ملك موصوف دست خودم باشد و بعد مرگم به نام دو فرزندم منتقل شود . با تشكر //////////// پاسخ: چنین وصیتی شما را به مقصودتان نمی رساند زیرا پس از مرگ همه ورثه از اموال شما سهم خواهند برد. تنها راه صلح کردن ملکتان به نام آن فرزندانست اما تا هنگام حیات خودتان مالک خواهید بود. به این قرارداد صلح عمرا می گویند. به دفترخانه ها بروید برایتان می نویسند.
  • رضاحسینی جبلی A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    4 1
    باسلام آقای همدانی مثل همیشه روشنگر ودلسوز. موفق باشید.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    2 0
    0 0 پاسخ به این نظر با سلام. میتونم وصیت نامه ای بنویسم که فقط فرزندانم پس از مرگم وارث من باشند،نمیخوام همسر دومم از اموال چیزی به ارث نبرد لطفا توضیح بدید////// خیر نمی توانید.همسران دایمی شما ورثه شما خواهند بود و شما نمی توانید ایشان را از حقوق خود محروم کنید.
  • رفعت ارشدی US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    2 1
    با سلام و ادب .... یکی از دوستانم همسر و فرزند ندارد ... میخواهد وصیت کند و این قصد را دارد که تمام اموالش را بنام یکی از خواهر زاده هایش که به او خیلی اطمینان دارد بکند تا پس از فوتش ... ایشان آنرا بین خواهرزاده و برادرزاده های دیگرش بطور مساوی تقسیم کند و سهم اصافه ای هم برای همان که قرار است قبول این زجمت را بکند در نظر گرفته .... چکار باید بکند .... ممنون میشوم راهنمایی کنید..
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    8 1
    اگر ممکن بود یه نمونه خام را در قالب .doc قرار دهید. باسپاس
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    4 6
    باسلام.خانمی هستم 22 ساله وباردارم.خداروشکر پدرومادرم زنده اند وارثی نبرده ام وغیر از مهریه ام اموالی ندارم.چگونه باید وصیت کنم؟لطفا راهنماییم کنید.باتشکر
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
    2 3
    ممنون وسپاسگذارم
  • ملکی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    6 3
    سلام ایا کسی که وصیت میکند دختران وپسران باهم برابر است ایا قانونی ودرست است؟
  • امیر امینی A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    6 3
    سلام خیلی ممنون از راهنماییهای خوبتان
  • عزراییل IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    6 2
    سلام.انالله واناالیه راجعون.چه زیباست لحظه متولدشدن،ودر گوشمان اذان گویندودرلحظه مرگ نمازخوانند،چه کوتاه است فاصله بین اذان ونماز،پس تامی توانیم خوبی کنیم، چون که فقط این خوبی ست که می ماندوازفرصت های عمرخودبخوبی برای ذخیره آخرت خویش بهره ببریم،انشاالله فردا راهی کربلا هستم ومیخاهم وصیت نامه خودرابنویسم.از راهنمایی های شما استاد بزرگوار متشکرم.
  • فری IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
    7 2
    من زنی 37 ساله هستم و دختر 7 ساله ای دارم. با اینکه خدارا شکر زندگی خوبی دارم ولی چون میدانم به این دنیا اعتمادی نیست و معلوم نیست تا ساعتی دیگه زنده باشم تصمیم گرفتم حتما وصیتامه ام را بنویسم واقعا متن مفید و جالبی بود . ممنون. دیگه مردن به خاطر سن و سال نیست هزار جور حادثه جان مارا در خطر می اندازد.
  • snowflake DE ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
    6 1
    واقعا متشکرم