۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵

رشد تولید مقالات علمی ایران در سال های گذشته، یکی از ابزارهای افتخار دولت به پیشرفت علم بوده است. اما این آمار چقدر واقعی است؟

امید کریمی: بازی با اعداد را بلدید؟ اگر این هنرمندی را دارید، حتما می توانید یک مدیر موفق دولتی باشید؛ اینکه بتوانید ثابت کنید دو دو تا می شود شش تا و یا حتی 12 تا. حکایت همان تبلیغ معروف شرکت مخابرات در دودهه قبل که یک را مساوی 55 نشان می داد. یادتان هست؟ اگر چنین مدیری باشید، حتما خوب درک می کنید و برایتان باورپذیر است که تولید علم ایران در دولت های نهم و دهم چند برابر شده است و از چند صدتا در سال، به 20 هزار تا رسیده است. (اینجا)

پس با افتخار سرتان را بالا بگیرید و بگویید ما علمی تولید می کنیم که دنیا از آن استفاده می کند (اینجا) یعنی منت هم بر سر دنیای علمی می گذارید.

در بوق و کرنا هم می شود این توسعه علم و با افتخار می گویید که تنها رقیبتان ترکیه را جا می گذارید و اصلا دنبال رقیب فرا منطقه ای هم می گردید (اینجا، اینجا، اینجا و اینجا) و می گویید بالاترین رشد تولید مقالات علمی دنیا از آن ایران است. (اینجا و اینجا)

به موازات افتخاراتی که دارید، کم کم نهضت های تازه ای هم راه می افتد و مثلا در دانشگاه های داخلی می گویند مدرک دکتری زمانی می دهند که دانشجوی فلک زده حتما یک مقاله ISI هم داشته باشد. (اینجا)

اما امان از وقتی که رشته کار از دستتان در برود؛ آش آنقدر شور می شود که داشتن مقاله ISI که تا دیروز می توانست یکی از امتیازات فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد برای پذیرفته شدن در دوره دکتری باشد، اصلا دیده نمی شود و همه الی ماشاالله مقاله ISI شده دارند. می شود همان اعتراضی که در هر دو دوره کنکور نیمه متمرکز دکتری دیده شد و آنهایی که قبول نشده بودند، برایشان جای سوال بود که چرا با آن همه سابقه و استعداد علمی و مقاله ISIشده، در دکتری پذیرفته نمی شود. (اینجا و اینجا)

آش وقتی شورتر می شود که عین دیپلم فروشی و تحقیق فروشی دوره دانشگاه، ناگهان در خیابان انقلاب، ISIفروشی هم از در و دیوار می ریزد. (اینجا و اینجا) حالا بگذریم از اینکه برخی روسای دانشکده های ریز و درشت برای نشان دادن عملکرد مثبت، ناگهان 38 مقاله تولیدیشان در سال را کردند 89 مقاله؛ آن هم در کمتر از یک هفته!

این وقتی اتفاقات می افتد که کسی به هشدارهای گذشته توجه نکند؛ که ایهاالناس، این همه اصرار به تولید علم می کنید، نظارت هم بکنید که به تقلب علمی شهره نشویم. نشود مقاله فلان مسوول رده بالایی که بعدها معلوم شد کپی بوده است. هشدارهایی که می گوید این همه تولید علم و با این سرعت، شاید لازم هم نباشد وقتی کیفیت ندارد (اینجا، اینجا و اینجا)

البته بگذریم از اینکه این هشدارها، پاسخ هایی هم دارند، مثلا اینکه ما تخلف می کنیم، به ISI چه مربوط (اینجا) و یا ما نظارت می کنیم و با مقاله های تقلبی برخورد می کنیم (اینجا) و البته، حالا چند تا تخلف و تقلب را نمی شود به همه تعمیم داد (اینجا)

اما وقتی که آش شور شده است، از شما کاری بر نمی آید، چون دکان پر رونقی است و برای برخی نان دارد و برای بسیاری هم اعتبار. (اینجا)

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    41 0
    وقتي امار توي كشور ما ساختگي است نيازي به خريدن مقاله ISI نيست. با يه حركت انار تغيير مي كند.
    • خانی EU ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      2 3
      journal corporate finance بنده یه مقاله در این ژورنال دادم هزینه پذیرش submission fee 200 دلار هست که پرداختم بعد از اینکه کلی اصلاحات خورده به مقاله م که واقعا خیلی سخت تونستم بنویسم چون ژورنال impact factor 2.531 داره حالا که پذیرفته شده گفته 1100 دلار هزینه چاپ publication fee حساب کنید چقدر من باید پرداخت کنم واسه مقاله ای که واقعا براش 6 ماه وقت گذاشتم حالا یه عده ای هی میگن isi کشک اونا اصلا نمی فهمن isi چی هست ؟
    • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
      2 0
      اتفاقا هست. باید یه چیز بین المللی باشه که بگیم ما هم بله. مصادره به مطلوب نشنیدی؟
    • بدون نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
      8 0
      جناب خانی مثل اینکه شما خیلی در جریان نیستید من به یقین می گم اون جایی که شما مقاله تون رو فرستادید خیلی معتبر نیست چون اگر مقاله قوی داشته باشید یک سنت هم نباید برای آن بپردازید دوست عزیز این جور ژورنال ها که پولی دریافت نمی کنند و اعتبار بسیار بالایی دارند از بین ۱۰۰ مقاله ۳ تا ۴ مقاله رو انتخاب می کنن و چون بعدا برای آن ها سود آوری داره (بخاطر اینکه مقالات خیلی قوی هستند) پولی از ارسال کننده نمی گیرند.
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    57 0
    پاشین دکونتون را جمع کنین کار کجا بوده که مدرک بگیریم.
    • بی نام IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
      1 0
      واقعا سنجیده میگن
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    41 1
    مفاله نویسی در دانشگاهها تبدیل به دکان شده است و وضع اسف بار است!
  • بدون نام NO ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    15 20
    یکی از معیارهای کیفیت یک مقاله تعداد ارجاع های دیگر پژوهشگران به مقاله منتشر شده است. با بررسی پایگاه آی.اس.آی می توان آمار ارجاعات به مقاله های ایرانی را به دست آورد. در بررسی که منروی مقالات منتشر شده در سال 2011 انجام دادم به نتایج زیر رسیدم: 16 درصد مقالات ایرانی بیش از 3 بار مورد ارجاع دیگر پژوهشگران قرا گرفته است که نسبت به کشور ترکیه با 13 درصد، آمار نسبتا مطلوبی است. در همین حال 39 درصد مقالاتی که از سویس به چاپ رسیده اند، بیش از 3 بار مورد رجوع قرار گرفته اند. در سال 2011، 47 درصد از مقالات ایرانی آی اس آی تا کنون مورد ارجاع قرار نگرفته اند. این رقم برای ترکیه 52 درصد و برای سویس 29 درصد می باشد. لطفا با پرداختن بیش از حد به چند یا چندین مورد تقلب، ذهن ها را خراب نکنید.
    • بدون نام DE ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
      27 1
      شما نمی دانید. اینها در مقاله هایشان به مقاله های قبلی شان ارجاع می دهند. خود ارجاعی. یا استاد از دانشجو می خواهد به مقاله هایش ارجاع دهند. حتی اگر مطلب بی ربط باشد. چون عموما در کنفرانس های نامعتبر ارجاع ها بررسی نمی شود. اصلا کل مقاله بررسی نمی شود. فقط پول می گیرند.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    21 4
    تنها راه مقابله دور کردن دانشگاه از سیاست بازی و لابی گری های سیاسی است.. اساتید نباید با وابستگی به جریانات خاص ارتقا پیدا کنند.. ظرفیت دانشگاه در جذب دانشجوی دکتری باید برگرده به قبل و حد اقلش اینه دانشجویهایی که در دوره دکتری پذیرفته می شدند مورد تایید اساتیدشون بودند و شناخته شده . واقعا باید تاسف خورد به تولید علم در ایران !!!
  • علي IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    9 25
    كربه دستش به كوشت نمي رسيد هست اين جريان شماها اخه اكر هم اين درست باشه كيا بضاعت اين مبلغو دارن برن مقاله بخرن جند درصد بيخود زحمات علمي بقيه رو با جمع بستن زير سوال نبريد همين جمع بستن ها ما رو به اينجا كشونده
    • بدون نام IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
      5 3
      والا تا جایی که بنده اطلاع دارم بیشتر مقالات داده سازی و کپی کردنه از این همه مقاله تا حالا خروجی هم داشتین برادر؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    14 0
    مقالات isi داریم تا isi، بعضی از ژورنال های پولی با گرفتن مثلا 500 دلار مقاله رو چاپ میکنند که بعضی هاشون حتی یک ادیت ساده هم نمیکنند مقاله رو که حتی عنوان مقاله هم اشکال داره و از بعد گرامری سطح پایینی دارد.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    6 2
    پیشنهاد می کنم تا با یکی از این موسساتی که مقاله ISI تولید می کنند تماس بگیرید و به صورت مخفی روش کار آنها را جویا شوید. حتی می توانید سفارش مقاله نیز بدهید و مقاله تولیدی آنها در اختیار اهل فن قرار داده تا بتوان روش های تقلب را شناسایی و با آن مقابله کرد./
  • حسین IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    19 2
    متاسفانه هنوز جامعه اکادمیک ما فرق بین مقالات isi با مقالات پولی که غالبا scopus هستند رو نمی شناسند. مقالات isi دارای نمایه مشخص، ضریب تاثیر و مهمتر از همه زمان دریافت مقاله و زمان پذیرش نهایی مقاله (چراکه مجلات پولی یکی دو هفته و گاها یک ماهه جواب میدن که اصلا معلومه داوری نشده اند) ملاک تشخیص مجلات isi هستند. البته مجلاتی که در وب سایت های elsevier- springer-Wiley- SAGE- Ebsco و نظیر اینها نمایه شده قطعا isi بوده و الباقی مجلات فقط برای پول درآوردن در کشورهایی مثل هند و مالزی و .... بنا نهاده شدند.
  • امیر IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    11 1
    وقتی تعداد مقالات به تنهایی ملاک پیشرفت علمی باشد، وضع همین میشه دیگه. به فرض که از نظر تعداد مقالات (و حتی از نظر ارجاع به اونها) رتبه اول دنیا رو داشته باشیم، ولی وقتی هیچکدوم از آنها قابلیت تبدیل به محصول رو نداشته باشند، نتونن مشکلات کشور رو حل کنین، چه فایده‌ای داره جز پز دادن.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    24 1
    مگه دکترا گرفتن ISI می خواد. کردانیسم رو فراموش کردین؟
  • سعید IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    3 1
    من نمیدونم آی اس آی مگه شوخیه که یکی بخواد با این قطعیت بگه این پولو میگیرم واست آی اس آی میدم استادای دانشگاهش به این سادگیا نمیتونن آی اس آی بدن په برسه به اینکه یکی بخواد کیلیویی آی اس آی ده. تازه اون شخصی که بخواد به اینا پول بده و واسش آی اس آی بنویسن باید خیلی آدم احمقی باشه.
  • بدون نام IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    7 2
    سلام صحبتهای شما عین حقیقت بود مقاله های تولید شده به قصد تولید علم نیست فقط برای رزومه سازی است از این بیست هزار تا نباید حداقل چند تا تئوری مدل و...جدید بیرون بیاد که برای دنیا مهم باشه؟ ذره المثقالی این مقالات ارزش ندارند من دانشجوی فوق هستم باور کنید اصلا تحقیقی صورت نمیگیره اکثرا داده سازی است. مقالات داده شده دارای کمترین ارجاع هستند و هیچ گونه ارزشی ندارند این مسولان هم دلشون رو بیخود خوش کردن با کمیت کار درست نمیشه اگر اومدین ایمپکت فکتور و میزان ارجاعات (غیر ایرانی ) به مقاله رو ملاک قرار دادین اون موقع تازه میشه نشست بررسی کرد که وضع چطوره تازه اگر باز دوستان راه جدیدی برا دور زدن پیدا نکنن باور کنید با ارجاع دادن به مقاله خودتون فقط خودتون رو گول میزنید
  • بدون نام US ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    5 0
    تولید کاغذی علم بالاست ولی........
  • بدون نام US ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    8 0
    علم را چندان که بیشتر خوانی/چون عمل در تو نیست نادانی/ به به/
  • بدون نام US ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    6 0
    در تولید علم و شعار مرزهای بشریت را درنوردیدیم
  • بدون نام NO ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۹
    8 9
    گفتیم اینقدر ماجرا رو بزرگش نکنین یا نگفتیم؟ باور کنین وضعیت ایران به لحاظ پژوهشی و چاپ مقالات اصلا بد نیست. از نظر تعداد که خیلی خوبه از نظر کیفیت هم در حد متوسط به بالا است. هر جوری که می خواهین برین مستند آمار بگیرین. وضعیت ایران تو مجلات درست و حسابی با داوری خیلی سختگیرانه هم قابل قبول است. حالا هی از یکی دو تا آگهی چند تا کلاهبردار بنویسین و کل جامعه علمی رو ببرین زیر سؤال! رفتین ببینی بی بی سی از قول شما چی نوشته؟ واقعا به این حرکات نمی شه گفت سیاه نمایی؟ چرا ذهن جامعه رو به هم می ریزین و بی همه چی بی اعتماد می کنین؟ جامعه رو دچار از خود بیگانگی نکنید. نکنید. جامعه علمی ایران قوی است. این رو همه دنیا قبول دارند غیر از خود ما ایرانی ها!