عباس سلیمی​نمین می​گوید احمدی​نژاد اگر نتواند کاندیدای مورد نظرش را به نظام تحمیل کند، ممکن است رفتار غیرعالمانه‌ای را انجام دهد.

فاطمه استیری: عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، اقدامات غیرقانونی رییس دولت را نوعی ایجاد التهاب برای فراهم سازی فضا جهت تحمیل کاندیدای مورد نظرش به نظام می داند و معتقد است باید در مدت باقیمانده با تدبیر با این دولت برخورد کرد.

وی معتقد است هاشمی در این دور از انتخابات تلاش خواهد کرد از ضعف های احمدی نژاد به نفع خود استفاده کند. وی در عین حال معتقد است جریان اصولگرا نیروهای جوان و پرتحرکی در صحنه دارد و به سمت هاشمی متمایل نخواهد شد.
مشروح گفتگوی خبرآنلاین با رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران را مطالعه فرمایید؛


*********

برخی معتقدند که رییس جمهور در سال‌های اخیر برخی خطوط قرمز را نادیده گرفته است، رفتارهایی که شائبه غیرقانونی بودن آن همواره وجود داشته است. تحلیل شما از این رفتار رییس دولت چیست؟
قطعا اقدام رییس جمهور در همراهی کردن مشایی در روز ثبت نام در وزارت کشور اقدامی بی سابقه در نظام جمهوری اسلامی و مصداقی از دخالت دولت در انتخابات بود که امری غیرقابل پذیرش و یک تخلف بارز محسوب می شود. آقای احمدی نژاد مدت هاست که چنین مساله ای را پیگیری می کند. ولی معتقدم این رفتار نتیجه عکس می دهد. یعنی وقتی مردم متوجه شوند که برخی از مشکلات اقتصادی و مسائلی که برای جامعه طی ماه های اخیر ایجاد شده، ناشی از رها کردن آن موضوع توسط آقای احمدی نژاد است و هم و غم ایشان تنها این است که قدرت خودش را با یک دستیارش استمرار ببخشد؛ طبیعتا واکنش جامعه واکنش خوبی نخواهد بود و نتیجه مطلوبی برای ایشان نخواهد داشت. این بحث که رییس جمهور به دنبال استمرار قدرت خود است مقوله جدیدی نیست، بلکه نزدیک به دو سال است که این زیاده خواهی را دنبال می کند.


حضور رییس جمهور در روز ثبت نام آقای مشایی از نظر هیات نظارت بر انتخابات، «مجرمانه» تشخیص داده شد؛ ولی نه تنها آقای احمدی نژاد این موضوع را قبول نکرده است بلکه آقای الهام سخنگوی دولت عنوان کرده که بنا به اصل 76 قانون اساسی رییس جمهور نقش اصلی و مستقیمی در انتخابات ندارد و آقای احمدی نژاد در آن روز مرخصی بودند و رییس جمهور نبودند.
سوال این است که چه کسی قبول کرده بود که ایشان رییس جمهور نیست؟ باید یک مرجع قانونی بپذیرد که ایشان رییس جمهور نبوده است. آقای احمدی نژاد اگر واقعا آن روز از کسوت ریاست جمهوری دور شدند، باید یک مرجع قانونی این موضوع را بپذیرد و اعلام کند. ولی روزهای قبل هم ظاهرا ایشان رییس جمهور نبود، والا به امور جامعه می پرداخت و به دنبال کارهای تبلیغاتی نمی‌رفت. فقط همان یک روز نبود والا این نوسانات در قیمت دلار بوجود نمی آمد، این مسائلی که به یکباره یک مقامی اعلام می کند ارز به کالایی تخصیص داده می شود و دیگری اعلام می کند داده نمی شود و ...اینها همه التهاباتی را به کشور تزریق می کند. اینها نشان می دهد که خیلی وقت است رییس جمهور مرخصی گرفته اند! بنابراین مرخصی گرفتن یک عذر بدتر از گناه است و شاید صرفا موجب تمسخر شود.


اقداماتی که دولتی‌ها در سفرهای استانی انجام می دهند چه در قالب برگزاری مراسم «حماسه حضور» یا «پرچم گردانی» و دادن وعده هایی مانند وام ازدواج یا یارانه 250 هزار تومانی، انتقادات زیادی را سبب شده است. ولی تاکنون برخورد جدی از نهاد نظارت کننده مشاهده نشده و تنها به انتقاداتی بسنده شده است. این عدم برخورد ناشی از ضعف قانونی در نهادهای نظارتی است یا دستگاه‌های مسئول و نظارت کننده ملاحظاتی دارند؟
بحث مماشات نیست، بلکه تدبیری برای جلوگیری التهاب در جامعه است. در حال حاضر دو جریان می خواهند در جامعه التهاب ایجاد کنند. یکی جریان آقای هاشمی است، دیگری جریان آقای احمدی نژاد. اصلا این دو بر کرسی التهاب می توانند بالا بروند. آقای هاشمی دوست دارد که التهاباتی که آقای احمدی نژاد بوجود می آورد، فزونی پیدا کند تا ایشان خودش را به عنوان قهرمان جا بیندازد که قرار است به عنوان منجی به صحنه بیاید تا التهابات را برطرف کند. از سوی دیگر آقای احمدی نژاد از این التهابات برای تحمیل کاندیدای خودش بهره می گیرد. لذا ما نباید برای اینکه این دو جریان سود ببرند در این فرصت باقیمانده از عمر دولت مسائل را حاد کنیم. البته باید جامعه را آگاه کنیم اما نیازی به برخورد مقامات ذی ربط نیست و اگر جامعه آگاه شود خودشان با کم‌ترین هزینه و بهترین شکل ممکن برخورد خواهند کرد.


از زمان کاندیداتوری آقای هاشمی برخی تحلیل ها بر معنادار بودن حضور همزمان ایشان و مشایی در زمان ثبت نام تاکید دارد. فاطمه هاشمی اما در مصاحبه ای این موضوع را تکذیب و اظهار کرده بود که تا ساعت 17 و 30 دقیقه کسی از تصمیم آیت الله خبر نداشت. تحلیل شما از این موضوع چیست؟
این خلاف واقعیت است. آقای هاشمی ماه‌هاست که خودش را برای حضور در انتخابات آماده می کند. فرد کارکشته ای در عرصه سیاست مثل آقای هاشمی دقایق نود تصمیم نمی گیرد؛ مگر اینکه قبلش برنامه ریزی کرده باشد و به اهدافش نزدیک شده باشد. کما اینکه دیدیم آقای هاشمی تا مطمئن نشد، گام های قبلیش به نتیجه رسیده گام بعدی را برنداشت. یعنی تا استیصال در جبهه اصلاح طلبان ایجاد نکرد و آنها را وادار نکرد که به سوی خودش بیایند با تعدد و تکثر و اختلافی که بین آنها ایجاد کرد پا به میدان نگذاشت. اینگونه نیست که اقای هاشمی بدون برنامه به میدان آمده باشد. می توان مراحلی را که ایشان طی کرد تا به صحنه بیاید، بررسی کرد.

آقای هاشمی هم در تکثر اصولگرایان ایفای نقش کرد و افرادی حتی مثل آقای ناطق نوری را تحریک کرد که به میدان بیایند، در حالیکه به این افراد اعتقاد نداشت. در طرف مقابل هم خیلی ها را تشویق کرد به میدان بیایند و به صورت تبلیغاتی مطرح می کردند که از من خواستند بیایم ولی در جامعه استعدادهای فراوانی وجود دارد که باید به آنها فرصت داد. معلوم بود که اینها تعارفات است و همان موقع اعتقاد دارد که قهرمان اوست و تا او به صحنه نیاید مشکلات کشور حل نخواهد شد. این را در کُنه اظهارات اقای هاشمی می توان دید. اگر واقعا این اعتقاد را داشت چرا به میدان آمد؟ 

لذا من فکر نمی کنم آقای هاشمی بدون برنامه ریزی به میدان آمده باشد. یکی از ابزارهایی که آقای هاشمی استفاده می کند همین ضعف های آقای احمدی نژاد است. احمدی نژاد هم همین کار را با آقای هاشمی انجام می دهد. اینها به نوعی مکمل همدیگر و هم تقویت کننده یکدیگر هستند. بدون اینکه جامعه در احوالات خودش تفکر کند به یک سوی این دو قطب که این دو تلاش دارند به وجود بیاورند سوق پیدا می کند. لذا من معتقدم هاشمی و احمدی نژاد به شدت به فضایی دوقطبی نیاز دارند و یک فضای دوقطبی است که در آن آدم ها بدون تامل و مطالعه و تحقیق از حرف دیگری به رقیب متقابل سوق پیدا می کنند.

بنابراین آقای هاشمی تلاش کرده که رقیب خودش را خودش تعیین کند. چون یکی از ابتکار عمل ها که در موفقیت تاثیر دارد این است که شما خودتان رقیب تان را تعیین کنید. یعنی میدان حریف را خودتان تعیین کنید. آقای هاشمی تصور می کنند که ضعف های دولت کافی است که جامعه او را به عنوان منجی بپذیرد و اگر شرایط طوری دیگر باشد به دوران خود آقای هاشمی باز خواهد گشت.
اما اگر تامل کنیم در دوران آقای هاشمی مردم به فغان آمده بودند و از او روی گردان شدند. آقای هاشمی تنها رییس جمهوری بودند که در دور دوم ریاست جمهوری به شدت آرایش کاهش یافت. یعنی جامعه در یک تامل در عملکرد ها از آقای هاشمی در دوران خودش روی گردان شد. در حالیکه چنین چیزی را در دوران دیگر روسای جمهور مشاهده نمی کنیم و حتی آرایشان در دور دوم افزایش یافته است.
وقتی جامعه فرصت پیدا کند و به آن دوران برگردد، طبیعی است که به نفع آقای هاشمی نیست. آقای هاشمی نمی خواهد که به جامعه فرصت دهد در آن ایام تامل کند تا بیشتر از ضعف‌های آقای احمدی نژاد استفاده کند و برای خود سکوی پرتاب بسازد. بنابراین آمدن همزمان این دو فرد به ستاد انتخاباتی قطعا امری قابل تامل است. این دو فرد می خواهند رقابت را به میدان خود محدود کنند.


برخی هم بر این اعتقادند که در صورت تایید صلاحیت مشایی احتمال آنکه اصولگرایان خصوصا اصولگرایان سنتی پشت آقای هاشمی قرار بگیرند زیاد است.
تصور نمی کنم این اتفاق بیفتد. لااقل در دور اول چنین چیزی ممکن نخواهد بود. چون گزینه های بسیار شایسته ای در میان اصولگرایان هست که گام به جلویی محسوب می شود و با وجود آنها نیازی به گام برداشتن به عقب نخواهد بود.


یعنی پیش بینی شما دومرحله ای شدن انتخابات است؟
بله این امر بسیار محتمل است.

 

اشاره کردید گزینه های شایسته ای در جریان اصولگرا وجود دارد؟ مصداقا بخواهید از فرد یا افرادی نام ببرید، چه کسانی هستند؟
بیشتر نیروهای جوان مد نظر من هستند. نیروهای جوانی که قدرت این را دارند که به مطالبات جامعه پاسخ دهند. ببنید یکی از نقاط قوت آقای احمدی نژاد تحرکش بود. منتهی خلوص لازم را در این تحرک نداشت. امروز به خوبی روشن شده است که برخی تحرکات آقای احمدی نژاد و خدمتگزاری هایش نه برای اصالت بخشی به نفس خدمتگزاری بلکه به این خاطر بوده است که از این خدماتش برای استمرار قدرتش آن هم برخلاف قانون استفاده کند. بنابراین باید به سوی نیروهای جوانی برویم که خلوص شان در این قضیه بیشتر است. ما دیدیم که برخی از این کاندیدهای جوان هم تحرک‌شان قابل تحسین است و هم خلوص شان از احمدی نژاد بیشتر است و شائبه آن کم خواهد بود که خدمتگزاری را با مابه ازا انجام دهد. نفس خدمتگزاری ارزش و شان و منزلت بالایی دارد. نه اینکه به مردم خدمت کنیم تا بعد ملت هرچه ما خواستیم انجام دهد. این ناحالصی ها در آقای احمدی نژاد وجود داشت که بعید می دانم و حتی مطمئنم این ناخالصی ها در برخی کاندیداهای فعلی وجود ندارد.


با توجه به شرایط فعلی حاکم بر انتخابات و آرایش جریانات سیاسی تحلیل شما از روزهای پیش رو چیست؟
چون فرصت تبلیغات متاسفانه براساس قانون انتخابات خیلی کم است این پیش بینی‌ها بستگی به فعالیت نیروهای دلسوز جامعه دارد. نیروهای دلسوز جامعه بدون اینکه شخصیت کاندیداها را هدف بگیرد و بدون توهین و تخریب باید واقعیت ها را پیش روی جامعه قرار دهند و جامعه را دعوت به تامل و تفکر کنند. اگر این افراد به وظایف خود عمل کنند نتیجه انتخابات به گونه ای دیگر خواهد بود. ولی اگر این فرصت اندک را از دست بدهند و وارد مسائل جنجالی شوند و وارد مسیرهایی شوند که ناصواب است؛ قطعا انتخابات به گونه ای نخواهد بود که از روی آگاهی باشد بلکه از روی حب و بغض ها خواهد بود. اینکه شما از ناراحتی از یک فرد به سمت فردی بروید و خود را محدود به گزینه مشخصی کنید، قطعا با انتخابات رشد یابنده همخوانی ندارد. یعنی اگر احمدی نژاد صحنه را به نوعی آرایش کند که شما از ترس آقای هاشمی به گزینه ایشان رای دهید، یا آقای هاشمی صحنه را به نوعی آرایش دهند که از ترس ضعف های آقای احمدی نژاد به ایشان رای دهید؛ انتخابات آگاهی بخش نخواهد بود. انتخابات آگاهی بخش زمانی است که شما بتوانید نیروهای جدید را معرفی کنید و این نیروهای جدید بتوانند ما را از عقب گرد یا توقف در عرصه سیاسی بازدارند.
 

با توجه به اتفاقاتی که در سال 88 افتاد فکر می کنید وظیفه دستگاه های نظارتی و اجرایی برای جلوگیری از وقوع و تکرار آن اتفاقات چه باید باشد؟
با ورود افرادی مانند آقای هاشمی نگرانی هایی ایجاد می شود. چون سابقه این افراد نشان می دهد که هرگز شکست را نخواهند پذیرفت و از آن غرور و تکبری که در نخبگان ما وجود دارد در آقای هاشمی در حد بالایی وجود دارد. ایشان انتخابات سال 84 را هم که مجری آن آقای خاتمی بود نپذیرفت. اما آن زمان سازوکاری نداشتند و قبلا پیش بینی سازوکاری را نکرده بودند و پیش بینی شان این بود که حتما موفق می شوند و فکر نمی کردند از یک جوان شکست بخورند. لذا سازوکاری را بوجود نیاوردند و فقط اعلام کردند که ما نتیجه انتخابات را قبول نداریم و به خدا واگذار می کنیم در حالیکه آقای خاتمی عنوان می کردند انتخابات بسیار سالمی برگزار کردند و آقای موسوی لاری هم به عنوان وزیر کشور اعلام کردند که انتخابات بسیار دقیق و درست برگزار شده است. آقای هاشمی نتیجه انتخابات را نپذیرفتند. نمی توانستند عملکرد آقایان را زیر سوال ببرند اما غرورشان به ایشان اجازه نداد که شکست را بپذیرند.
تصور این است که اقای هاشمی مجددا همین کنش را داشته باشد بویژه که سابقه شکست را هم دارد و البته اینبار شکننده تر است. بنابراین جامعه باید آماده این مساله باشد و برخی از این خواصی که تکبر و غرور خاص خودشان را دارند اینها بعدها مسائلی را مطرح نکنند که به زیان جامعه تمام شود.


فکر می کنید رد صلاحیت کاندیدای دولت هم منجر به التهاب آفرینی شود؟
قطعا آن هم از یکی از احتمالات است که جامعه آمادگی برای آن را دارد و جامعه امروز این را محتمل می داند که آقای احمدی نژاد بعد از این همه سرمایه گذاری اگر نتواند کاندیدای خودش را به نظام تحمیل کند، واکنش های نه چندان عالمانه ای از خود نشان دهد. اما چون جامعه آمادگی دارد التهاب چندانی را نمی توانند به جامعه تزریق کنند. اما قطعا سوژه ای برای بدخواهان استقلال ملت خواهد شد که از آن بهره بگیرند. البته احتمال این هم هست که دیگرانی از این موضوع در عرصه اتخابات سو استفاده کنند .
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    223 7
    هاشمی امروز با هاشمی 16 سال و یا 8 سال قبل بسیار متفاوت همانطور که احمدی نژاد امروز با 8 سال قبل بسیار متفاوت اما گاهی این تغییرات مثبت و گاه منفی قطعا آراء مردم نشان خواهد داد که مردم خودشان متوجه تغییرات مثبت افراد شده اند و میتوانند تشخیص بدهند که تو این برهه چه کسی به نفعشون خواهد بود میزان رای ملت است
  • ناشناس IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    206 6
    چشممان روشن جناب آقای سلیمی نمین جنابعالی و دیگر همفکرانتان بودید که با به به و چهچه آقای احمدی نژاد را رییس جمهور کردید . حال اگر بگویید آن زمان خوب بود ولی بعد خراب شد این قابل قبول نیست و فقط نشاندهنده بی تدبیری سیاسی می باشد . ای کاش به جای انداختن تمامی تقصیرات به گران احمدی نژاد با شجاعت مسیولیت آثار سوئ انتخاب ایشان راه قبول فرمایید.
  • رای ما هاشمی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    193 9
    "یعنی تا استیصال در جبهه اصلاح طلبان ایجاد نکرد و آنها را وادار نکرد که به سوی خودش بیایند با تعدد و تکثر و اختلافی که بین آنها ایجاد کرد پا به میدان نگذاشت." دروغ محض است. هاشمی همه تلاشش این بود که اصلاحات خودش به اجماع برسد و کاندید رای آور معرفی کند اما وقتی نشد، مجبور شد به صحنه بیاید. شما که توهم توطئه داری، این طوری فکر میکنی.
    • هر چی IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
      7 43
      از ماست که بر ماست هاشمی که ... بود یه زمانی حالا شده تنها منجی وای وای ...
  • iran IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    اصولگرايان در اين كشور جائي ندارند حتي به اندازي كانديداي حامي دولت پس سعي در تخريب هاشمي نكنيد نه اينكه ايشان بهترين باشند اما بهترين گزينه در ميان ليست حاضر هستند
  • ناشناس EU ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    2 21
    اقایانی که با بنز می ایند اگر برای خدا وخدمت به خلق خدا می ایند در سی سال گذشته بوده اند وخدا میداند که در زندگی من وامثال من تغیری حاصل نشده غیر از مشکلات واعصاب خوردی امدن برای خدا وخلق خدا نیاز به کبکبه ودبدبه ندارد خدا رحمت کند سلمان .......................
  • حسین IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    28 2
    کاش اشخاصی مثل اقای سلیمی نمین که با تمام وجود مدافع احمدی نژاد بودند حالا هم حداقل به اشتباه خود اعتراف میکردند نه اینکه با تهمت زدن به کسانی مثل اقای رفسنجانی و تخریب ایشان در حال تکرار اشتباهات خود باشند,فرار به جلو تا کی
  • مهدی۶۲ US ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    45 2
    جامعه فرصت ازمون وخطا نداره اصولگرایان را نداره از کجا معلوم رئیس جمهور اصولگرای دیگر مثل احمدی نژاد نشه؟ پس هاشمی میتونه گزینه امیدوار کننده تری نسبت به بقیه باشه چون به قول شما سیاست مدار کهنه کار.
  • سید IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    8 2
    هاشمی باتجربه و تدبیر بالای خودش می تونه کشور رو از مشکلات به وجود آمده نجات بده،بهتره اصولگراها واقعیتو ببینن،انصافا آقای احمدی نژاد مدیریت خوبی نداشت.انشالله با انتخاب هاشمی وضعیت کشور خوب بشه